VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Egila Rozenberga gobelēni Francijā
Velta Raudzepa

 
Egils Rozenbergs. Mets gobelēnam no cikla „Refleksijas – pārdomas”
La Manufacture des Gobelins, Parīze. 2015
 
Latviešu tekstilmākslinieka Egila Rozenberga gobelēni tagad atradīsies arī Francijā – tie taps divās vēsturiski slavenās gobelēnu aušanas manufaktūrās – La Manufacture des Gobelins (Parīzē, dibināta 1601. gadā, karaļa Anrī IV valdīšanas laikā) un La Manufacture de Beauvais (Bovē pilsētā, dibināta 1664. gadā, karaļa Luija XIV valdīšanas laikā). Francija izsenis lepojusies ar savām gobelēnu aušanas tradīcijām un manufaktūrām, kurās gadsimtu gaitā interjeriem realizēja tikai ievērojamu franču gleznotāju skices gobelēna tehnikā. 20. gadsimtā šajās darbnīcās tika izaustas tādu izcilu mākslinieku kā Marka Šagāla, Pablo Pikaso, Anrī Matisa, Huana Miro un, protams, leģendārā franču gobelēnu meistara Žana Lirsā skices.

Mūsdienās autoriem (kas vairumā gadījumu izvēlēti pēc ieteikuma vai uzaicināšanas principa) ir jāiztur stingrs konkurss, lai viņu darbi šeit tiktu īstenoti. Egils Rozenbergs būs pirmais ne tikai Latvijas, bet arī Baltijas valstu mākslinieks, kura gobelēni tiks realizēti un atradīsies apvienības Mobilier National kolekcijā līdzās minēto klasiķu darbiem.

Ceļš uz šo sasniegumu aizsākās pirms vairākiem gadiem, kad Francijas Kultūras ministrijas kuratore mākslinieku uzaicināja piedalīties starptautiskajā gobelēnu metu konkursā par iespēju izaust savu darbu kādā no Francijas vēsturiski pazīstamajām gobelēnu darbnīcām.

Atsaucoties uzaicinājumam, Egils Rozenbergs nosūtīja konkursam vairākus priekšlikumus – skices gobelēniem. Par galveno iedvesmas avotu māksliniekam kļuvusi pieredze, ko viņš guvis 2011. gadā, izmantojot iespēju radoši strādāt Parīzē, Cité internationale des Arts, un padziļināti pētot gan pilsētvidi un arhitektūru, gan franču kultūru. Konkursam Egils Rozenbergs izvēlējās šādas tēmas: latviešu tradicionālais ornaments kā laikmetīgas zīmju valodas izpausme (cikls „Tradīcija”), augsto tehnoloģiju shēmas un to „pārtapšana” 21. gadsimta ornamentā (cikls „Konversija”), seno franču mežģīņu atdzimšana brīvā plastiskā formā (cikls „Franču mežģīnes”), kā arī Francijas un citvalstu mākslas vēsturei svarīgu periodu krāsu un formu laikmetīgas refleksijas (cikls „Refleksijas – pārdomas”).

Pēc metu vērtēšanas komisijas lēmuma aušanai apstiprinātas divas skices no cikla „Refleksijas – pārdomas”, kas tika iekļautas Mobilier National plānā turpmākajiem gadiem. Viena skice akceptēta realizācijai Parīzes manufaktūrā, otra – Bovē. Pašlaik Parīzes darbnīcā jau ir uzsākta pirmā gobelēna aušana. Darba „Refleksijas – pārdomas 1” ieceres pamatā ir pirmskoloniālā perioda mākslas tradīcijas Amerikā. Kompozīcija tiek izpildīta senajā gobelēna tehnikā la basse-lisse. Šī tehnika ir ļoti smalka un darbietilpīga, aušanas procesā pilnībā tiek ievērotas vēsturiskās aušanas tradīcijas, tāpēc projekta realizācijai paredzēti divi gadi. Vēlāk šis pats mets tiks izmantots darba izpildei citā vēsturiskajā – velveta gobelēna jeb blīvā īsbārkšu – tehnikā, kad meistari auž uz la haute-lisse stellēm.

Savukārt otra gobelēna meta „Refleksijas – pārdomas 2” (ar franču pilsētvides un arhitektūras motīvu) pārnešana materiālā notiek vēsturiskajā aušanas manufaktūrā Bovē pilsētā. Šajā darbnīcā ir pabeigts rūpīgs sagatavošanās darbs pie kartona, krāsu toņu saskaņošanas, tehnikas un materiālu izvēles; ir izausti vairāki paraugi. Lai nepieļautu kļūdas un panāktu maksimāli perfektu rezultātu, aušanas darbnīcas izpildes procesā sadarbojas ar mākslinieku. Tuvākajā laikā tiks uzsākta aušana, ko vienlaikus veiks vairākas profesionālas audējas.

Nākotnē šie pēc Egila Rozenberga metiem izaustie gobelēni būs Francijas īpašums, papildinās Mobilier National kolekciju un tiks izmantoti valsts prezentācijai.
 
Atgriezties