VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Porcelāna digitālā dekolu apdruka
Inese Brants

 
Pretēji rokas apgleznojumam porcelāna dekorēšanai rūpnieciskajā ražošanā izmanto dekolu apdruku. Par dekolu sauc iespiedtehnikā ar keramikas virsglazūras krāsām uz dekolu papīra (speciāls ar gumijotas līmes sastāvu pārklāts papīrs dekolu drukai) nodrukātu un ar laku pārklātu attēlu, ko, atmērcējot no papīra ar lakas palīdzību, pārceļ uz porcelāna. Attēlu nostiprina virsglazūras apdedzinājumā, kura laikā laka izdeg, bet krāsa piekūst glazūrai.

No vara plates gravīras zemglazūras dekolu apdrukas 18. gadsimta vidū līdz 21. gadsimta sākumam keramikas apdrukas tehnikas kopā ar iespiedtehnikām ir tā attīstījušās, ka iespējams pārnest uz keramikas virsmas jebkuru attēlu, sākot ar vienkāršu tekstu un beidzot ar krāsainiem zīmējumiem un fotogrāfijām. Digitālo dekolu druka ir viena no jaunākajām keramikas apdrukas tehnikām, kuras pamatā ir ar lāzerprinteri drukāts krāsains attēls CMYK četru krāsu sistēmā, kas spēj dot 256 krāsu pustoņus.

Digitālajai apdrukai, tāpat kā jebkurai dekolu drukas sistēmai, ir savas priekšrocības un trūkumi. Digitālo dekolu apdrukas pašizmaksa ir samērā augsta, tādēļ tā pagaidām vēl nav izdevīga trauku un citu keramikas izstrādājumu mehāniskai dekorēšanai lielās tirāžās, bet ir neaizstājama dažādu unikālu mākslas projektu īstenošanā un mazāku dekolu tirāžu iespiešanā.

Vispirms izvēlas motīvu, to fotografē un digitāli apstrādā Photoshop vai kādā citā attēlu apstrādes programmā. Attēlam jābūt 300 dpi izmērā. Mani saista digitālās drukas iespējas izprintēt ar keramikas krāsām dažādu faktūru fotoattēlus, ko pati fotografēju. Savos porcelāna apgleznojumos bieži izmantoju digitālās drukas dekolus no sava fotoarhīva faktūru kolekcijas.
 
Inese Brants. Šķīvis „Lietpratēja”. Polihroms virsglazūras apgleznojums, autortehnika: spalvas zīmējums, digitālās drukas un komerciālo dekolu kolāža, krāsas klājums, reljefa pasta, lustrējums un zeltījums 12% Au, 3 apdedzinājumi. Ø24cm. 2014
Privātkolekcija
Foto: Inese Brants
 
Strādājot ar digitālās drukas dekoliem, jārēķinās ar dažām īpatnībām. Salīdzinājumā ar sietspiedes lakotajiem dekoliem šie nav tik elastīgi, tos grūtāk pielīmēt sfēriskai virsmai. Tie ir arī nedaudz trauslāki, vieglāk plīst. Digitālās drukas tehnikā līdzīgi kā litogrāfijā nevar iegūt biezu krāsas klājumu, tāpēc sietspiedē pilnas krāsas drukā iespiesta dekola grafiskais attēls uz porcelāna virsmas izskatās daudz pilnasinīgāks. Turpretī krāsaina attēla iegūšanai ar tonālām pārejām digitālās drukas dekoli būs daudz pārāki par sietspiedi, kurā tonālās pārejas jāveido ar rastra palīdzību, kas būtiski samazina attēla kvalitāti. Parasti dekolu laka izdeg, neatstājot nekādas pēdas, bet pāri digitālās drukas dekolam laminētā laka pēc apdedzināšanas var atstāt saskatāmas pēdas, tādēļ attēls ļoti precīzi jāizgriež pa kontūru.

Attēli jāsagatavo nepieciešamajā izmērā, tā, lai tos varētu izvietot uz A3 formāta dekolu lapas. Liela formāta apdrukai attēls jādala fragmentos, katru no tiem izdrukājot uz atsevišķas lapas. Digitālo dekolu printeri var iegādāties un ērti lietot mākslinieku darbnīcās un mazos uzņēmumos, lai sagatavotu nepieciešamos dekolus nelielos daudzumos, tomēr lētāko printeru izdrukas kvalitāte ne vienmēr dod gaidīto rezultātu. Individuālai lietošanai digitālās drukas dekolus ērtāk pasūtīt kompānijai, kas ir specializējusies to izgatavošanā. Kontūrzīmējumiem es pasūtu sietspiedes dekolus www.dekolserviss.lv, bet krāsainajiem fotoattēliem – digitālās drukas dekolus www.ceramicdigital.co.uk, kas pasūtījumu izpilda aptuveni nedēļas laikā. Savukārt dekolu papīru un komerciālos dekolus var pasūtīt, kā arī noskatīties video par sietspiedes dekolu izgatavošanu www.beldecal.com.

Dekolus piegriež pēc vajadzības un atmērcē ūdenī. Attēlu kopā ar lakas kārtu noslidina no papīra, pārceļ uz porcelāna, izlīdzina, nosusina un nožāvē. Laukumos ap pielīmēto dekolu var zīmēt lineāro zīmējumu, veidot faktūru ar reljefo pastu vai ieklāt krāsu ar otu vai tamponēt tā, lai krāsa neskartu dekolu. Apdedzina 820°C temperatūrā. Ir iespējama atšķirība starp ekrānā sagatavoto attēlu un apdedzināto galarezultātu. To ietekmē keramikas krāsām raksturīgās īpašības. Keramikas materiālam un tā glazūrai arī ir būtiska ietekme uz galarezultāta vizuāli estētisko izskatu. Pēc apdedzināšanas darbu var turpināt ar krāsām, lustrām (dekoratīvas krāsas, kas apdedzināšanas laikā uz porcelāna glazūras izveido ļoti plānu, mirdzošu, krāsainu vai metālisku pārklājumu) un zeltījumu.

Tā kā katram dekolu apdrukas veidam ir savi trūkumi un savas priekšrocības, tad svarīgi prast izvēlēties mākslinieciskajai iecerei atbilstošāko metodi. Prasmīgi lietotai digitālajai apdrukai piemīt milzīgs radošais potenciāls, it īpaši savienojumā ar citām porcelāna apgleznošanas tehnikām.
 
Atgriezties