Casa Castiglioni [23.11.2014. 23:08] Jana Jākobsone, LMA Mākslas zinātnes nodaļas 2.kursa studente
Skats no ekspozīcijas
Foto: Kaspars Dobrovoļskis
No 2014. gada 11. novembra līdz 29. novembrim Latvijas Mākslas akadēmijā apskatāma 20.gs. otrās puses itāļu revolucionārā dizainera un arhitekta Akilles Kastiljoni (Achille Castiglioni) darbu izstāde Casa Castiglioni, kas piedāvā apskatīt visus slavenākos Kastiljoni projektētos objektus vienkopus.
Akille Kastiljoni dzimis 1918. gadā Milānā un 1944. gadā beidzis arhitektūras studijas. Jau 1940. gadā viņš sāka darboties kopā ar saviem brāļiem Līvio (Livio) un Pjēru Džakomo (Pier Giacomo) Kastiljoni, pievēršoties eksperimentiem ar industriālajiem produktiem. Tandēmā ar brāli Pjēru viņi strādāja līdz pat Pjēra pēkšņajai nāvei 1968. gadā un kopā uzprojektēja daudzus kulta objektus, kā, piemēram, itāļu industriālā dizaina pērli - lampu Arco (1962), kas apskatāma arī izstādē. Savas karjeras laikā Akille uzprojektējis vairāk nekā 150 objektus, sarīkojis neskaitāmas izstādes, kā arī mantojumu Milānas pilsētvidē – savu ēku veidolā. Par saviem funkcionālajiem un vienlaicīgi estētiski baudāmajiem dizaina objektiem Kastiljoni deviņas reizes apbalvots ar prestižo godalgu - Compasso d'oro. Akilles Kastiljoni projektētie objekti atrodas pasaules prestižākajos muzejos, tostarp veseli 14 – Modernās mākslas muzeja (MoMA) pastāvīgajā kolekcijā. Šobrīd ar dizainera mantojuma saglabāšanu un popularizēšanu nodarbojas viņa meita Džiovanna Kastiljoni (Giovanna Castiglioni), kas vada Akilles Kastiljoni fondu un muzeju Milānā.
Skats no ekspozīcijas
Foto: Kaspars Dobrovoļskis
Latvijas Mākslas akadēmijā aplūkojamās izstādes iedvesmas avots ir 2011. gadā notikusī izstāde A Casa Castiglioni, kas tika sarīkota Abitami meses ietvaros Macef - Starptautiskās mājokļa meses laikā. Tā atkāpās no tradicionālās izpratnes par izstādi, kur objekti ir “neaizsniedzami”, bet norisinājās kā performance – kuratoru Džiovannas Kastiljoni un Marko Marcini (Marco Marzini) stāstījumos par izstādītajiem objektiem un to demonstrējumos. Arī pats dizainers savas karjeras laikā veidojis šāda veida performances dažādu dizaina konferenču un sarīkojumu laikā, ļoti entuziastiski un aizrautīgi atklājot savu radīto objektu funkcijas un iemeslus to tapšanai. Akille uzskatīja, ka, lai izprastu objektu, tam jāpieskaras un jāspēj to pašrocīgi samontēt, jo tikai tad saprotams, kāpēc šāds objekts vispār ir nepieciešams. Līdzīgu Džiovannas Kastiljoni performanci-lekciju par izstādes objektiem varēja vērot izstādes atklāšanas dienā, kuru var aplūkot arī videoierakstā.
Ekspozīcija akadēmijas pirmā stāva zālē sadalīta trīs daļās – trīs Kastiljoni mājās, kas katra iekārtota kā savdabīga istaba. Katrā mājā var sastapties ar kādu kulta objektu, kas daudzkārt redzēts interjeros kā oriģināls vai vēl biežāk – kā kopija. Pats Kastiljoni neiebilda pret kopijām. Viņš tās uztvēra kā komplimentu, jo tas nozīmēja, ka cilvēkiem patīk viņa dizainētie objekti.
Skats no ekspozīcijas
Foto: Kaspars Dobrovoļskis
Dzeltenajā mājā izstādīts viens no atpazīstamākajiem Akilles un Pjēra Džakomo darinājumiem – lampa Arco, kas sevī apvieno stāvlampas un griestu lampas funkcijas. Tā sešdesmitajos gados izraisīja īstu revolūciju, jo pirmo reizi ļāva brīvi pārkārtot dzīvokļa iekārtu. Viss vairs nebija pakļauts vienai griestu lampai istabas centrā – līdz ar mēbelēm, arī Arco varēja “aizceļot” uz jebkuru vietu dzīvoklī. Šī lampa atspoguļo vienu no galvenajiem aspektiem Kastiljoni objektos – vienkāršas, lakoniskas formas, kas pakļautas pašam svarīgākajam – funkcijai. Stāstījumā par sava tēva darbu Džiovanna uzsvēra, ka viņš nekad necentās izveidot kaut ko inovatīvu, galvenais uzdevums vienmēr bijis atrisināt kādu problēmu, un tai tad arī pakļāvās forma.
Dzeltenajā mājā izstādīts vēl viens plaši pazīstams Akilles dizainēts objekts – Mezzadro (1957) krēsls, kas demonstrē vēl vienu Kastiljoni raksturīgu iezīmi – ready-made objektu izmantošana negaidītās kombinācijās. Mezzadro apvienots traktora sēdeklis, motora amortizācijas detaļa un koka pakāpiens, viss ir pavisam vienkārši samontējams ar vienu vienīgu skrūvi. Šāda konstrukcijas vienkāršība un tikai dažu detaļu izmantojums ir Kastiljoni dizaina esence.
Zilās mājas centrālais objekts ir plaukts Joy (1989), kas ir ap vienu centrālo asi veidota moduļu plauktu sistēma un kurai pievienoti vairāki rotējoši plaukti Basello. Konstruktīvi ārkārtīgi vienkārša, taču daudzfunkcionāla mēbele, kas var pārtapt gan kompaktā plauktā, gan izvērstā “zirneklī”. Šeit var aplūkot vēl vienu MoMA kolekcijas objektu – stāvlampu Luminator (1955), Akilles un Pjēra Džakomo kopdarinājumu. Tā tāpat pasvītro Kastiljoni dizaina būtību - sastāv no trīs elementiem: spuldzes, caurules un trīs “kājām”, ko pavisam vienkārši var dekonstruēt un pārnēsāt.
Skats no ekspozīcijas
Foto: Kaspars Dobrovoļskis
Sarkanajā mājā uz 1940. gadā veidotā Akilles galda Leonardo eksponēti dažādi virtuves piederumi un aksesuāri, kurus turpina ražot Alessi dizaina rūpnīca. Tomēr kā pamanāmākais objekts noteikti ir lampa - TARAXACUM88 (1988), kuru Džiovanna savā stāstījumā sasaistīja ar baltajām pieneņpūkām, ko ikkatrs vasarā ir nopūtis, ievēloties vēlēšanos.
Aplūkojot izstādē eksponētos objektus, patiesi var redzēt, ka Akille Kastiljoni radis iedvesmu sev visapkārt - vai tas bijis multenē par suni Snūpiju vai no audio lentes rullīša, vai automašīnas lukturiem. Viņš esot teicis, ka galvenais ir būt ziņkārīgam, un viņš tāds bija. Jau par leģendu kļuvis stāsts kā Akille mēdza pie saviem studentiem Milānas Politehniskajā universitātē ierasties ar diviem čemodāniem rokās kā Mērijai Popinsai, kuros sakrāti dažādi atrasti priekšmeti, kuri varēja kalpot par iedvesmas avotu jauniem dizaina objektiem. Tādu domāšanu un auru Džiovanna Kastiljoni turpina uzturēt gan Akilles Kastiljoni studijā-muzejā Milānā, gan izstādēs, kuras iekārto kā savas mājas, papildinot ar dažādiem jauniem elementiem, piemēram, Latvijā nopirktas pelīšu mantiņas uz plaukta Joy.
Neskatoties uz neskaitāmajiem Kastlijoni dizaina objektiem, kas jau ierindojušies starp izcilākajiem 20. gs. paraugiem, viņa paša iecienītākais bijis pavisam vienkāršs gaismas slēdzis, ko viņš radīja 1968.gadā un ko var atrast jebkurā mājā. Tas ir praktisks, visiem pieejams (Itālijā nopērkams jebkurā veikalā par vienu eiro) un atrisina problēmu, atstājot mazsvarīgu faktu, ka tas bija tieši Akilles Kastiljoni izgudrojums. Taču, ja jums iepatīkas kāds no izstādē redzamajiem objektiem, ļoti iespējams, ka tieši kāds no tiem joprojām tiek ražots Zanotta mēbeļu, Flos gaismas ķermeņu vai Alessi dizaina rūpnīcās, jo šīs 20.gs. dizaina pērles joprojām ir aktuālas un modernas arī mūsdienās.