VIZUĀLO MĀKSLU PORTĀLS

LV   ENG
Izstāde "Jūga māksla"
Baiba Guste, mākslas zinātniece, Diāna Kajaka, Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas zinātnes nodaļas 3.kursa studente
21.07.2014 - 13.09.2014

Izstāde “Jūga māksla” ir Latvijas Mākslinieku savienības muzeja izstāžu cikla "Saules apmirdzētie" trešā ekspozīcija, kurā šoreiz redzami LMS muzeja Keramikas kolekcijas vērienīgie, apjomos lielākie, nozīmīgākie un interesantākie darbi.
 
 
Dekoratīvā keramika, tiek akcentēta kā neatkarīgs, neparasts fenomens Latvijas mākslā. Izstādes nosaukums "Jūga māksla" rosina domāt par māksliniecisko brīvību, radošo neatkarību un nebeidzamo vēlmi pašapliecināties laikmetā, kam bieži vien tiek piedēvēta apspiestības un verdzības aura.

Mākslinieki eksperimentējot ar formu, tehnikām, apdedzināšanas iespējām vienmēr ir pierādījuši vēlmi arvien vairāk un spēcīgāk radoši izpausties. Jau 1969.gadā notika republikas pirmā dārza keramikas izstāde, taču šī veida keramika kā patstāvīgs žanrs dekoratīvās keramikas ietvaros bija aizsācies sešdesmito gadu sākumā, kad arī pasaules mākslas praksē parādās modernisma formveides jauni meklējumi un izzinātas novatoriskas tehnoloģiju iespējas. Latvijas mākslas vidē 20.gadsimta 60.gadu beigās un 70.gadu sākumā, it īpaši tēlnieku sabiedrībā, tika aktualizēta darbu eksponēšana vidē un tai piemērotu skulpturālu formu iespējām. Radošie meklējumi rosināja arī keramiķus rast jaunus piedāvājumus izpratnei par vides robežu paplašināšanu.

Izstādē vairāk akcentēti 20.gadsimta 70.-80.gados radītie darbi, kad keramiķi plaši izvērsa savu darbību, radot lielas formas, kuru ambiciozais vēriens un apjoms tos nošķir no sīkplastikas, ar ko tomēr visbiežāk asociējas keramika, un tuvina tos tēlniecības mērogiem. Māls kā plastisks materiāls, ļauj māksliniekam plašas iespējas strādāt ar faktūru, krāsu un glazūru dažādību, bet māksliniekus interesēja šīs iespējas realizēt arī šamota materiālā, veidojot asociatīvas saiknes ar dabas motīviem (piem., T.Aļejevas „Dekoratīvais komplekts” 1973), kur izvērsts ziedu motīvs, vai urbānās vides tēma (piem., P. Martinsons “Dārza keramika” 1984). Dārza keramikas darbi pildīja vides objektu funkciju, un tādejādi novatoriskie, bieži vien abstraktie risinājumi ieviesa nebijušus akcentus.

Aktīvā keramiķu radošā darbība arvien aktualizēja nepieciešamību pēc jaunām telpām, kas realizējās 1984.gadā, kad tika atklāta Latvijas Padomju sociālistiskās republikas Mākslas fonda eksperimentālā darbnīca (arh. K.Alksnis, S.Fogele, tagad. SIA "Ķīpsalas keramika”). Tas bija nozīmīgs notikums visai Latvijas radošo cilvēku saimei, bet keramiķi varēja izpausties jaunās darbnīcās un eksponēt darbus savā izstāžu zālē.

Dārza keramikai vienmēr likts uzsvars uz mākslas darba un vides harmoniju, to savstarpējām attiecībām, abstraktajām formām papildinot, iekļaujoties vai kontrastējot ar redzamo fonu. Izstādes ekspozīcijā ir iespēja šos darbus aplūkot kā no vides neatkarīgus dizaina mākslas objektus, kas atraisa saturu par dabas un mākslas attiecībām, vēlmes pēc jauniem izteiksmes meklējumiem un arī akcentē latvisko identitāti.

Izstādes ekspozīcijas dizaina autori Igors Dobičins un Jānis Purcens, nu jau LMS galerijas raksturīgajā ne zemei, ne sienām piesaistītajā ekspozīcijā, atkal radījuši unikālu telpu, kas ļauj ieraudzīt šķietami pazīstamo citādos rakursos, akcentējot LMS Muzeja krājuma vērtības un Latvijas mākslas neparasto bagātību.

P.S. Latvijas Mākslinieku savienības muzeja Keramikas kolekcijas darbi apskatāmi arī Latvijas Mākslinieku savienības muzeja Atklātā krājuma ekspozīcijā 3.stāvā 11.novembra krastmalā 35, Rīgā un Keramikas kolekcijas izstādē Gaujas ielā 5, Rīgā Latvijas Mākslinieku savienības radošajā kvartālā "Kombināts "Māksla"".

Darba laiks: P, O, T, C, P, S 12.00–17.00
 
Latvijas Mākslinieku savienības galerija
11. novembra krastmala 35, Rīga
www.lmsgalerija.lv
 
Atgriezties
 
 
 
Komentāri
 
Jūsu vārds
Jūsu e-pasts
Teksts