Tilo Baumgartela mākslas dramaturģija [29.08.2014. 20:36] Luīze Lismane, LMA mākslas zinātnes nodaļas 4. kursa studente Tilo Baumgartels. Gogo
31.07.–02.09.2014. Galerija "Māksla XO"
Līdz 2. septembrim galerijā "Māksla XO" ir skatāma Leipcigas mākslinieka Tilo Baumgartela izstāde Gogo, kur abās zālēs izvietoti 11 gleznojumi un 10 zīmējumi. Mākslinieks pārstāv t.s. jauno Leipcigas skolu, kurai raksturīga liela izmēra figurālā eļļas glezniecība, papildināta ar abstrakcijas pildītiem tēliem un simboliem. Tilo daiļrade vairakkārt tiek dēvēta par mīklainu, noslēpumainu, metafizisku stāvokli starp nomodu un sapni vai murgu. Tikmēr viņa darbus pārstāv vairākas nozīmīgas mākslas galerijas gan Berlīnē, gan Londonā, tāpat mākslinieks ieguvis atzinību arī no privātu mākslas kolekcionāru puses.
Tilo Baumgartel. Tong
Kādā intervijā Tilo atklāj, ka izstādes nosaukums Gogo japāņu valodā nozīmē dienas otro daļu, kas arī ir laiks, kad tapušas lielākā daļa viņa mākslas darbu. Vienlaikus kā vārdu spēle ar gogo dejotājām un tādēļ, ka labi skan. Tādējādi nav nekas pārsteidzošs, ka izstādei izvēlētajos darbos visvairāk tieši sajūtama šī dienas otrā puse, vairakkārt akcentēts ir sievietes tēls, nereti akrobātiskās pozās (Yoma, 2014). Un dažas no gleznām tiešām skan (Albis, 2013), pārvēršot tajā esošo noskaņu melodiskos viļņos ("Pārveidotājs”, 2014). Intervijā arterritory.com mākslinieks atzīst, ka ir piedomājis pie tā, ka mums šobrīd ir vasara un tuvumā jūra, tādējādi arī vairākkārt sastopamas ainas ar ūdens piekrasti, lai arī paralēles ar šo izteikumu savā prātā sasaistu krietni vēlāk. Jo lielākais Tilo atstātais nospiedums atmiņā ir cilvēku ķermeņu ekspresijas, daļēji absurdā realitāte un pārspīlēto zirgu tēlu veidotās asociācijas ar nosacītām ilgām par savvaļas brīvību.
Izstādei atlasīto mākslas darbu vidū ir arī nelielas gleznas, piemēram, darbs Binetti, kur 40x50 cm ietilpināts ne mazāk plašs tēlu un simbolu klāsts kā galvenajā darbā "Zaļpelēkā diena", kas ievada izstādi un veido tās kodolu gandrīz pilnas sienas izmērā (280x395cm). Mākslinieku nav iespējams sajaukt ar citiem autoriem, viņa īpašais rokraksts jūtams katrā darbā, kur meiteņu kailie augumi, zirgi, atspulgi, gaismas ķermeņi vai to stariem īpaši izgaismotas mākslas darbu vietas, kā arī citplanētieši vai dēmoniski radījumi atkārtojas audeklos, veidojot ritmu un vienotu stāstu, kas paspēj viendabīgi izvīties cauri visai izstādei. Jebkurš Tilo Baumgartela darbs veidots vairākos slāņos, kurus autors ir izskaitļojis gandrīz pēc dramaturģijas likumiem – priekšplāns, skatuves daļa un aizskatuve. Un nereti nozīmīgākais norisinās aizskatuvē, kur simboli noslēpti krūmos, klintīs, sniega kaudzes atvērtajā mutē vai pašas gleznas tumšākajā daļā.
Tilo Baumgartel. Yoma
Mākslinieks, kurš meistarīgo triepienu vidū ievelk švīkas gluži ar trīsgadīga bērna prieku, apliecina savu spēju vizualizēt to dienas pusmirkli, kad gaisma pārtop tumsā, kad apziņa atdod savu galveno lomu zemapziņai. Un tad, kad tu kā skatītājs stāvi pretī mākslinieka darbiem un sāc domāt – viņš smejas vai iebiedē? Tad arī ir šīs izrādes kulminācijas brīdis, kad applaudēt māksliniekam pirms nolaižas priekškars un izdziest skatuves gaismas.