Rīgā, Pēterbaznīcas laukumā apskatāms Aigara Bikšes darbs "Sarkanais slidkalniņš", kas tika radīta Raumas laikmetīgās mākslas biennālei 2012. gadā, kad ar to Latviju Somijā notiekošajā pasākumā pārstāvēja mākslinieks Aigars Bikše. Rīgā šis darbs tiek uzstādīts pirmo reizi.
Aigars Bikše. Sarkanais slidkalniņš. 2012
Aigars Bikše. Sarkanais slidkalniņš. 2012
Aigars Bikše. Sarkanais slidkalniņš. 2012
Pie Sv. Pētera baznīcas uzstādītā skulptūra ir karavīra tēls, kuru bērni lieto kā slidkalniņu. Skulptūrā atainots, ievainots karavīrs bez nosakāmas piederības, viņš ir veidots monumentālās skulptūras tradīcijās, kas atsauc atmiņā padomju laika monumentālās tēlniecības paraugus. Karavīra skulptūra arī ir funkcionāls slidkalniņš bērniem. Ievainotā karavīra tēls bērnos neraisa tādas asociācijas kā pieaugušajos.
"Pieaugušo uztvere ir pārsātināta ar priekšstatiem par konfliktu starp nācijām, kā identitāti veidojošs faktors. Kur savstarpējās neuzticēšanās un baiļu gaisotne tiek kultivēta, kā paša cilvēka un arī valsts
pamatnepieciešamība” saka mākslinieks.
Darbs ir aicinājums aizslidināties un pamest posttraumatisma zonu, atteikties no savstarpējās neuzticēšanās un baiļu kurināšanas. Rosinot skatītājus pārdomāt atmiņu nozīmi gan personiskā, gan sociālā līmenī.
Vairākos Krievijas medijos un blogos ir parādījusies neprecīza informācija par uzstādīto mākslas objektu. Tajos izplatīti nepareizi apgalvojumi par attēloto karavīru. 2012. gadā radītā skulptūra nav radīta tieši iespaidojoties no dramatiskajiem Otrā pasaules kara notikumiem. Karavīra tēls skulptūrā ir atsauce uz visām militārajām varām un karavīru lomu sabiedrībā būt gan par aizstāvi, gan agresoru. Mākslinieks izvēloties krāsu speciāli izvairījies no sociālismam raksturīgā sarkanā toņa, un citām specifiskām atpazīšanās zīmēm. Skulptūras izgatavošanā ir izmantota speciāla plastmasa, un tā ir paredzēta, lai to lietotu kā slidkalniņu.
Aigars Bikše atbild uz dzirdēto, ka esot uzstādīts Waffen-SS karavīrs no koka, ar skabargainu slidkalniņu, saka: "Kad sestdien no rīta es uzstādīju savu skulptūru, tādas koka nacista zaldāta skulptūras tur vēl nebija."
Šāda, tik ļoti nepārprotami skaidra faktu sagrozīšana ir pārsteigusi pieredzējušo mākslinieku: "Problēma ir nevis skulptūrā, bet tajos cilvēkos, kas aizrautīgi meklē sev ienaidniekus". Aigars Bikše gan norāda, ka šādi paziņojumi ir piešķīruši skulptūrai jaunu kontekstu un to ir padarījuši bagātāku.
Skulptūra tiek izstādīta Sibīrijas un Latvijas mākslinieku kopējās izstādes "Uz viļņa” ietvaros.
Aigars Bikše ir kinētiskās skulptūras "Pieminekļu kari" autors, veidojis Rīgā arī tādus objektus kā "Piemineklis gudrajai pensionārei”. Piedalījies lielās starptautiskās mākslas izstādēs - Echigo Tsumari trianālē Japānā, Venēcijas biennālē, daudzās grupu izstādēs Latvijā un ārzemēs.
Šobrīd mākslinieks gatavojas personālizstādei, kura plānota no 1. augusta līdz 1. septembrim galerijas "Daugava" jaunajās telpās Ausekļa ielā.