VIZUĀLO MĀKSLU PORTĀLS

LV   ENG
Vernera Lazdāna personālizstāde
14.03.2014 - 11.04.2014

Šī ir otrā Vernera Lazdāna izstāde galerijā "Alma". Par iepriekšējo Nativus viņš bija nominēts "Purvīša balvai 2013".
 
Autors: Verners Lazdāns
 
Verners Lazdāns 2008. gadā beidza Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļu ar darbu sēriju, kurā parādījās viņa aizrautība pret dzīvo radību. Tad arī radās viņa tēli – cilvēkdzīvnieki.

"Tā ir ziņkāre, kas man kalpo par dzinējspēku, strādājot izzināt un meklēt sakarības, līdzības starp personisko un universālo. Līdzīgi kā reālajā dzīvē – kļūdoties, riskējot, tiecoties pēc atbildēm un rekonstrukciju iespējām.
Gadās, ka, meklējot vienu, rodas pavisam kaut kas cits. Manos darbos tā ir spēle ar tēliem, tie atrodas pastāvīgā transformācijas stāvoklī, , gatavi adaptēties, pārdzimt, iemiesoties, pretoties. Šie procesi vienmēr balansē uz "būt" vai "nebūt" robežas,” stāsta Verners Lazdāns.

Viņa darbi atrodas Latvijas Nacionālās mākslas muzeja kolekcijā.

Par jaunāko personālizstādi

Dzejnieks un zemes arājs – pretstats, ko kādā darbā min Žorža Sanda*, mūsdienās vairs nešķiet nesavienojams un romantisma laikmeta radītais nošķīrums starp „dzīvi primitīvismā” un „dzīvi prakticismā” (Ž. S. jēdzieni) var izrādīties noderīgs, lai saprastu Vernera Lazdāna darbus. Dabas, iztēles un radošās brīvības pārākums pār kultūru, mehānisko, prātu un likumiem ir iemiesots gan šajos izstādes darbos, gan mākslinieka pieejā, jo pats viņa darbu tapšanas process šķiet atbalsojam romantisko mītu par mākslinieku, kas smeļas iedvesmu dabas mežonīgajā, bet valdzinošajā spēkā, mēģinot atšķetināt tās „dižos noslēpumus” un estetizējot nevaldāmo stihiju.

Organisku formu klātbūtne ir viens no Vernera Lazdāna motīviem, lai gan tās, kā redzam, nav naivas ziedu kompozīcijas, šalkojoši ūdenskritumi vai kaut kas līdzīgs, ko esam pieraduši uztvert kā dabas „skaistuma” piemērus. Drīzāk jāsaka, ka mākslinieks atklāj tapšanas, piedzimšanas procesu, kas ir diezgan tālu no estetizētas jaunrades formām. Dzirkstoša avota vietā – ja atceramies Brūsa Naumana slaveno darbu „Pašportrets kā strūklaka” – ir samīcīts māls, kurš vēl glabā mākslinieka raupjo un stingro roku pieskārienu. Darbu robustais raksturs šķiet apliecinām, ka dzejas rakstīšana patiešām kaut kādā ziņā varētu būt pielīdzināma vagas dzīšanai, ja vien izdodas atbrīvoties no uzskata par mākslu kā kaut ko apriori smalku un ēterisku. Dubļi, tikko uzarta zeme, spēks, ar kuru mākslinieks iedarbojas uz materiālu, – tās ir metaforas, kas, cita starpā, satur arī erotisku nozīmi, kura, lai arī neveido izstādes „virstoni”, tomēr ir klātesoša.

Interesanti, ka mākslinieks par saviem ierosmes avotiem atzinis NASA Habla teleskopa fotogrāfijas, stalaktītu alas Krimā un dažādus citus dabas veidojumus (jāpiebilst, ka uzskaitījums tapis vēl pirms aktuālajiem politiskajiem notikumiem). Fotogrāfijās no izplatījuma redzam nenoteiktas formas bez skaidrām antropomorfām pazīmēm, un tās turpina attīstīties arī mākslinieka darbos – viņa audeklos un skulptūrās. Atteikšanos no cilvēka mēroga vēl vairāk pastiprina tas, ka abos gadījumos – gan no kosmosa uzņemtajos attēlos, gan stalaktītu alās, kas veidojušās gadu tūkstošiem ilgi – cilvēka skatījums tiek padarīts nenozīmīgs, viņa veidotā mēraukla – laika un telpa izpratnei – šeit pārstāj darboties.

Jana Kukaine, mākslas kritiķe

* Darbs, uz kuru atsaucos: Sanda, Žorža. Mīlestības un likteņi. Vara Vīksna. 2008.
 
Autors: Verners Lazdāns
 
Galerija "Alma"
Rūpniecības iela 1, Rīga
p., o., t., c., pt. 12.00–18.00
sestdien, svētdien slēgts
www.galerija-alma.lv
 
Atgriezties
 
 
 
Komentāri
 
Jūsu vārds
Jūsu e-pasts
Teksts