VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Par R. Pērles un M. K. Čurļoņa izstādi [04.03.2014. 10:36]
Luīze Lismane, LMA mākslas zinātnes nodaļas 3. kursa studente
15.02.23.03.2014. Mākslas muzejs "Rīgas Birža"
 
Sapņu pilis un pērles citās dimensijās

Dienu pēc 14. februāra, kad lielais kuģis atkal ir nogrimis un veikalus pāršalkušas šampanieša akcijas kopā ar masveida rožu klēpju izpirkšanu, mākslas muzejā "Rīgas Birža" tiek atklāta viegla romantisma noskaņu pilna izstāde ar Rūdolfa Pērles un lietuvieša Mikalojusa Konstantina Čurļoņa (Mikolajus Konstantinas Čiurlionas) darbiem, kuru būs iespējams apmeklēt līdz pat 23. martam.

Abi šie mākslinieki ir cieši saistīti biogrāfiski- dzimuši 1875. gadā, gandrīz vienādi īsu dzīves ilgumu, viens Latvijā, bet ar Sanktpēterburgas Mākslas akadēmijas izglītību, otrs Lietuvā un ar Varšavas Konservatorijas un Varšavas Mākslas akadēmijas izglītību. Tāpat arī viņu mākslinieciskā darbība ir dziļi radnieciska, ko nemaz nav slēpis pats R. Pērle, atzīstot M. K. Čurļoņa daiļradi par sev iedvesmojošu. Tādējādi šo abu autoru mākslas darbi teicami papildina viens otru, radot absolūti pilnīgu citas realitātes noskaņu.

Izstāde pārsteidz ar tumšo, noslēpumaino apgaismojumu, kur blāvi apspīdēti tikai paši mākslas darbi un ekspozīcijas savdabīgo ritmu, kas atgādina spirālveida labirintu. Lai arī skaidri norādīti virzieni, un papildus no izstādes uzraudzēm doti mājieni, kā jāmēro šī svešās pasaules valstība, daudz interesantāk, protams, šķiet iet pa savam, priekšlaicīgi cenšoties minēt, kur Rūdolfs Pērle, kur M. K. Čurļonis. Trauslās akvareļu rožu studijas no Rūdolfa Pērles un kalnu grēdu, bezgalīgā ūdens horizonta, gaismas punktu ņirboņa ūdens viļņos no Čurļoņa fotogrāfijām veido izstādes sākuma punktu un galu. Pa vidu, gandrīz gliemežnīcas izkārtojumā abu darbi savijušies dziļā simbolismā, trauslā un vienlaikus fundamentālā pasaules izjūtā, kur uzplaiksna ikvienam pazīstami elementi kā sapņi, cerības, ilgas, ko vienlaikus atspēko kosmiski plašais dzīves redzējums, savas un citas, jaunas realitātes radīšana ar nemainīgo, bināro elementu dzīvība- nāve un laiks- mūžība filosofiski vizuālo atainojumu.
Blakus ekspozīcijas telpā tverto noskaņu iespējams papildināt ar Čurļoņa komponēto mūziku un vēl citu, ievērojamu viņa darbu video no Kauņas Nacionālā Mākslas muzeja, kur īpaši sasaucas ciklu „Pasaules radīšana” un „Zodiaki” ar jaunās realitātes dimensiju apvāršņiem kopējā izstādes kontekstā. Šo savdabīgo mākslas izstādi veido darbi eļļas, akvareļu un pasteļu krītiņu tehnikās, lielo mērogu gleznu kopas mijas ar izsmalcinātām, graciozām un monohromām grafikām, autentiskas fotogrāfijas ar papīru, smilšpapīru un nošu pierakstiem, ko rotā dekoratīvas, jūgendiskas ilustrācijas. Pēcgaršai paliek viegli gaistošs trauslums un pārpasaulīga, estētiska varenība kā vizuāla simfonija cauri gliemežnīcas labirintam, kur atrast katram savu, protams, pērli.
 
Atgriezties
 
 
 
Komentāri
 
gunta_a [ 18:53 06.03.2014. gunta.ancupane [at] gmail.com ]
"Izstāde pārsteidz ar tumšo, noslēpumaino apgaismojumu"- tieši tā, bet tas neradīja nekādu pozitīvu efektu vai noskaņojumu, tas bija apgrūtinoši un nežēlīgi pret apmeklētāju, kaut arī, cik saprotu, pamatoti. Varbūt tomēr vajadzēja gaišāku apgaismojumu, neticu, ka arī citur šos mākslas darbus izstāda tādā tumsā.
 
Jūsu vārds
Jūsu e-pasts
Teksts