Par Juri Arraka un Ivi Arrakas darbu izstādi [21.03.2012. 10:33] 09.03.–08.04.2012. Galerija "Bastejs"
LMA Mākslas zinātnes nodaļas studentes viedoklis
Elīna Pastare, 3.kursa studente
Diezgan bieži sevi jāpieķer pie domas, ka zināšanas par kaimiņzemju mākslu nav ne uz pusi tik izvērstas kā zināmais par citu valstu mākslas dzīvi. Šoreiz dažus no šiem tukšajiem laukumiem ir nolēmusi aizpildīt galerija "Bastejs", kurā ir apskatāma igauņu mākslinieku Ivi un Juri Arraku (Ivi & Jüri Arrak) darbu izstāde.
Juri Arraks ir izcila personība Igaunijas mākslas dzīvē, un, pateicoties izstrādātajam unikālajam rokrakstam, viņš ieguvis atpazīstamību visā pasaulē. Savas radošās darbības laikā viņš ir piedalījies daudzās izstādēs, tai skaitā nozīmīgos starptautiskos projektos. Juri Arraku var viennozīmīgi saukt par vienu no Igaunijas oriģinālākajiem un interesantākajiem māksliniekiem, kas pārstāv t.s. 20. gs. 60. gadu avangarda paaudzi. Ivi Arraka, savukārt, ir absolvējusi Tartu universitāti, strādājusi par psiholoģi un gleznot sākusi pirms sešpadsmit gadiem. Viņas vīrs Juri Arraks ir bijis viņas galvenais skolotājs un padomnieks.*
Ekspozīcija sastāv no Juri Arraka autortehnikā veidotajiem zīmējumiem, kas apskatāmi galerijas pirmajā stāvā un Ivi Arrakas glezniecības darbiem, kas atrodas otrajā stāvā. Mākslinieka darbi atklāj sirreālu pasauli, kuru apdzīvo īpatnēji, stoiski tēli. Formāli zīmējumus raksturo ierobežots kolorīts, dažādu tehniku (ogle, pastelis, akrils, kolāža) izmantojums, aktīvs līniju ritms, kas organizē kompozīcijas.
Atsevišķi motīvi darbos aizgūti no antīkās mitoloģijas un kristietības, taču robustās figūras, kuru aprises nereti izplūst biomorfās formās, rosina dziļākas, arhetipiskākas asociācijas ar ārpus laika esošiem pirmtēliem. Apskatot visus izstādītos zīmējumus pat liekas, ka patiesībā visas lomas tajos spēlē tikai viens tēls, kā pirmviela, kas ir pamats visu dzīvības formu eksistencei. Pats Juri Arraks uzsver mākslas kā garīgo vērtību nesējas lomu. Šķiet, garīgums arī ir šī pamatmatērija, no kuras izriet darbu spēcīgā enerģija. Tomēr runa nav par kādu noteiktu vērtību uzspiešanu, vairāk gan par intelektuāla dialoga uzsākšanu ar skatītāju un aicinājumu ticību atklāt katram individuāli.
Ivi Arraka glezniecības darbos, izmantojot krāsas, formas un faktūras saspēli, rada abstraktas kompozīcijas. Gleznās jūtama orientācija uz konkrētiem motīviem, noteiktas kustības vai telpiskas struktūras atveidiem ("Centrs", 70x100 cm, akrils/audekls, 2010. "Mākoņu spēle", 50x100 cm, akrils/audekls, 2011), kas tā arī pilnībā nematerializējas un drīzāk kalpo kā mākslinieces personiskās pieredzes, domu un jūtu ilustrācijas. Neskatoties uz to, ka Ivi Arraka lieto pilnīgi citus formālos paņēmienus nekā viņas vīrs, viņus vieno tiekšanās pēc vienu un to pašu vērtību ieslēgšanas savos darbos.
Lai arī J. Arraka darbi guvuši plašāku rezonansi, nereti apvainojot mākslinieku svētuma zaimošanā, tomēr izstādē redzamais nav zaimi vai apzināts izaicinājums. Tas ir skrupulozas pašanalīzes rezultāts, kur tieši, lai arī savdabīgi un neierasti, tiek risinātas tēmas, par kurām vieglāk nerunāt. Mākslinieku tiešums piesaista un izaicina skatītāju būt tikpat patiesam arī pašam pret sevi.
Nobeigumā atliek izteikt komplimentu izstādes rīkotājiem par radošo pieeju informatīvā materiāla izveides procesā. Apmeklētājiem iespējams iegūt savā īpašumā formā lakonisku, taču saturā koncentrētu izdevumu, kurš šajā gadījumā kalpo kā laba alternatīva ierastajam izstāžu kataloga formātam. Tajā var apskatīt darbu reprodukcijas, kā arī iepazīties ar mākslinieku biogrāfiju un koncepciju.
* Informācija no galerijas "Bastejs" izdotā materiāla