Lekcija „Bauhaus un lampu dizains” Anna Dzene, LNMM Komunikācijas un izglītības darba kuratore Ceturtdien, 22. martā, plkst. 15.00 Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā izstādē „Gaismas avots. Lampas no 20. gadsimta līdz mūsdienām” notiks mākslas zinātnieces Intas Pujātes lekcija „Bauhaus un lampu dizains”.
Galda lampa PH 3/2
20. gs. 20. gadu nogale
Dizains: Pols Heningsens
Ražotājs: Louis Poulsen Lightning, Dānija
No veikala „INRE Scandinavian design”
Publicitātes foto
Ar Bauhaus vārdu saistīta viena no spožākajām dizaina vēstures lappusēm Vācijā. Celtniecības un mākslinieciskās konstruēšanas skolas nosaukumā „Bauhaus” simboliski izteikta tās dibināšanas pamatideja – apvienot kopīgā darbībā arhitektu, mākslinieku un amatnieku radošos spēkus un zināšanas.
Šī vienotā mākslas darba koncepcija sastopama arī citos vēsturiskajos periodos, taču jauna bija forma, kurā tika realizēts t. s. Gesamtkunstwerk (mākslas veidu sintēzes) princips. Par Bauhaus atpazīstamības zīmi kļuva vienkāršās ģeometriskās formas (cilindri, apļi, taisnstūri), hromatiskās krāsas (zilais, sarkanais, dzeltenais) un ahromatiskās krāsas (baltais, melnais, pelēkais).
20. gadsimta 20. gadu gaisotnei atbilstošs bija jaunais apmācības uzdevums par mākslas un tehnoloģijas apvienošanu, kura rezultātā tiktu radīts industriālajai ražošanai piemērots produkts. Par vienu no spilgtākajiem jaunās koncepcijas realizācijas piemēriem kļuva lampu dizains. Tās tapa Lāslo Mohoja-Naģi (László Moholy-Nagy) vadītajā Metāla darbnīcā. Viņa audzēkņu vidū bija Vilhelms Vāgenfelds (Wilhelm Wagenfeld), Herberts Baiers (Herbert Bayer), Marianne Branta (Marianne Brandt) un citi. Stikls un metāls, formu vienkāršības maksimums un materiāla ekonomija lampu dizainā (kā, piemēram, Vāgenfelda galda lampā, kuru mēdz dēvēt par Bauhaus galda lampu) kļuva par sava veida 20. gadsimta rūpnieciskā dizaina etalonu, kuram seko arī mūsu gadsimtā.