Par Romualda Geikina darbu izstādi "Skatiens atpakaļ" [08.02.2012. 17:37] 20.01.–14.02.2012. Latgales Kultūrvēstures muzejā Rēzeknē
LMA Mākslas zinātnes nodaļas studentes viedoklis
Elīna Pastare, 3.kursa studente
Lai arī salīdzinoši reti plašsaziņas līdzekļos parādās informācija par izstādēm ārpus Rīgas, tas nebūt nenozīmē, ka citos Latvijas reģionos nenorisinās pasākumi, kurus būtu vērts aktualizēt plašākā mērogā. Šoreiz jāizceļ Romualda Geikina personālizstāde "Skatiens atpakaļ” Rēzeknē, Latgales Kultūrvēstures muzeja nesen renovētajās telpās, kuru iespējams apmeklēt līdz 14. februārim.
No Daugavpils nākušais Romualds Geikins ir studējis scenogrāfiju Latvijas Mākslas akadēmijā (1966-1973), un labāk pazīstams ar saviem akvareļiem, kas ieņem galveno vietu mākslinieka daiļradē. Konkrētā izstāde ir retrospektīvs atskats uz padarīto, kur 56 izstādīto darbu vidū ir gan jau par mākslinieka vizītkarti kļuvušie akvareļi, gan agrīnā daiļrades perioda eļļas gleznas, kā arī studiju laikā tapusi instalācija.
Romualds Geikins. Kompozīcija. Kartons, akrils. 50x59,5 cm. 1981
Pateicība Latgales Kultūrvēstures muzejam
Foto: A.Bondarenko
Izstādē eksponēti vairāki miniatūri darbi, kas tapuši studiju laikā un kas toreiz pirmo reizi pievērsa uzmanību Romualda Geikina vārdam. Tie atgādina mazus lodziņus, kas aicina skatītāju pienākt tuvāk, ieskatīties noslēpumainā pasaulē. Smalkā zīmējuma un akvareļa tehnikā veidotās figurālās kompozīcijas izaicina ar neviennozīmīgo filozofisko vēstījumu un sasaucas ar tajā laikā virmojošām sirreālām vēsmām mākslā, kuras izkopa arī mākslinieka kursa biedri Ilmārs Blumbergs un Juris Dimiters.
Pavisam citu iespaidu rada izstādītās eļļas gleznas, kas tapušas 20. gs. 70.-80.gados. Abstraktas kompozīcijas ar atsevišķiem figurāliem motīviem, šķiet, māksliniekam ir kalpojušas kā izmēģinājumu platformas, kurās eksperimentēt ar krāsu un formu. Vērojot gleznas, iespējams sajust, kā Geikins par izejas punktu nemainīgi ir izmantojis filozofiska zemtekstu, taču, gūstot iespaidus no dažādiem mākslas virzieniem (sirreālisma, kubisma, fovisma) un māksliniekiem (Van Goga, Marka Šagāla, Pāvela Filonova u.c.), ir meklējis vizuālos izteiksmes līdzekļus, kā to notvert mākslas darba ietvaros.
Romualds Geikins. Nepabeigtā darbība. Audekls, eļļa. 97x130 cm. 1973
Pateicība Latgales Kultūrvēstures muzejam
Foto: A.Bondarenko
20.gadsimta 80.gados Romualds Geikins ir pievērsies jauktai tehnikai, kurā apvienojas smalks zīmējums un akvarelis. Izmantojot šādu izteiksmes līdzekli, mākslinieks strādā kopš 2000.gada, apstiprinot, ka ir atradis optimālo veidu, kā atklāt savu iekšējo pasauli. Viņš veido zirnekļu tīklam līdzīgu zīmējumu, ko atdzīvina krāsas. Izteikti spilgto krāsu vietā, kas Geikinu aizrāva agrāk, autors ir pievērsies pelēko, zilo toņu niansēm, veidojot izsmalcinātu kolorītu.
Izstādē aplūkojami vairāki šajā posmā tapuši lielformāta figurāli darbi. Tie pārsteidz ar tēlu pasaules bagātīgumu – vienā darbā var tikt apvienoti vecmeistaru šedevru motīvi, pareizticīgo arhitektūra, Ēģiptes piramīdas un tēli no kristietības, budisma. Kaut kur šajā piesātinātajā vidē atrodams arī mūsdienu cilvēks – atstāts telpā, kurai cauri nepārtraukti virzās milzīgs informācijas daudzums. Pats mākslinieks saka: „Kas tie ir par noteikumiem, kuri ietekmē cilvēka esamību, dzīvi? Par to es prātoju. Es vienkārši summēju to, ko zinu, un taisu darbu. Tajā var sastapties dažādu laikmetu ainas, jo es meklēju cilvēka atkarību no katra laika noteikumiem.”2
Jāsaka, ka pilnībā izbaudīt izstādi traucēja dažas nepilnības tās iekārtojumā. Galvenokārt tas, ka darbi, kas katrs pieprasa no skatītāja lielu līdzdarbošanos un uzmanību, ir izkārtoti ļoti cieši līdzās. Īpaši tas attiecas uz nesen tapušajiem akvareļiem, kur daudznozīmīgā mākslinieka tēlu un simbolu pasaule brīžiem atgādina sarežģītu prāta spēli. Šādi darbi prasa daudz plašāku telpu, kur netraucēti nodibināt saikni ar izstādes apmeklētāju.
Romualds Geikins. Vējš. Audekls, eļļa. 62x73 cm. 1968
Pateicība Latgales Kultūrvēstures muzejam
Foto: A.Bondarenko
Apmeklēt Romualda Geikina izstādi Latgales Kultūrvēstures muzejā noteikti ir vērts vairāku iemeslu dēļ. Spēlējoties ar izstādes nosaukumu, var teikt, ka šī ir izdevība palūkoties atpakaļ trīs dažādos virzienos. Pirmkārt, iepazīties ar mākslinieku, viņa dzīves gaitu un daiļrades attīstību. Otrkārt, atskatīties arī Latvijas mākslas vēsturē, īpaši 60.-70.gados, kas caur Romualda Geikina darbiem atspoguļojas kā interesants māksliniecisko izpausmju meklējumu laiks. Un treškārt, skatoties atpakaļ, mēģināt sev atbildēt uz mākslinieka uzdoto jautājumu: Kas ir tas, ko pagātne dod nākotnei?