Izstāde "Sūzenas Sontāgas camp kino" Katrīna Teivāne, "kim?" laikmetīgās mākslas centra tekstu autore 01.07.2011 - 07.08.2011
1. jūlijā pl. 19:00 "kim?" laikmetīgās mākslas centrā atklāj izstādi "Sūzenas Sontāgas camp kino". Izstāde kā pieaicinātu mākslinieku, kuratoru un teorētiķu izvēlētu filmu pāru privāta, maza kamerkino sesija 28 dienu garumā, ekspozīciju iekārtojot un organizējot pēc ASV filmu industrijas 20. gadsimta 1930. gadu fenomena – mazformāta kinoteātra principa (double bill), kad par vienas kino biļetes cenu apmeklētājiem tika piedāvāts noskatīties uzreiz 2 filmas.
Kadri no Iširo Hondas (Ishiro Honda) filmas "Godzilla" (1956) un Džona Votersa (John Waters) filmas “Rozā flamingi” ("Pink Flamingos", 1972)
Šo filmu pāru ierastās kombinācijas tika variētas pēc šādiem iespējamiem principiem – pilnmetrāžas filma un īsfilma vai arī pilnmetrāžas mākslas kino, kam sekoja (vai – ko ievadīja) B kategorijas (jeb "ekstrēmi eksperimentāla") filma.
Izstādes ietvaros 14 mākslinieki, kuratori, teorētiķi un citu saistīto profesiju domātāji no Latvijas ir aicināti pievērsties amerikāņu publicistes Sūzenas Sontāgas aktualizētā termina camp izvērsumam un, caur autores esejā “Piezīmes par camp” (“Notes on Camp”, 1964) uzskaitītajām tā izpausmēm kino valodā, izvēlēties savu "kempisko" filmu pāri.
Joprojām nav īsti skaidrs, ko tieši apzīmē un var apzīmēt ar camp. Daudzveidīgā un vispusīgā sabiedrībā tas cenšas noteikt nevis pareizo un nepareizo, bet gan apraksta sensibilitāti attiecībā uz kultūras parādību, lietu vai priekšmetu redzējumu, kas nosaka gaumi, uzskatus un veido vērtības. Camp termins ir kā rokasgrāmata, ar kuras palīdzību var plašāk saprast valdošo un “ierūsējušo” uzskatu iespējamās dažādās interpretācijas un pārdomāt, kā uzskatus var mainīt un arī radīt jaunus. Camp ir ļoti noderīgs veidojot kritisku skatījumu jebkurā jomā.
- Satriecoši, Stīven! Tu tiešām esi sapratis ideju.
- Es īsti nezinu, vai esmu. Šī jēdziena nozīme šķiet tik ļoti plaša.
- Patiesībā tā nav. Bet es atzīstu, ka to ir briesmīgi grūti definēt. Ir jānododas meditācijai un jēdziens jāsajūt gluži intuitīvi kā Laodzī “Tao”. Ja reiz esi to paveicis, secināsi, ka vēlies izmantot šo vārdu ikreiz, kad diskutē par estētiku vai filozofiju, vai gandrīz jebko. Es nekad nespēšu saprast, kā kritiķi var iztikt bez tā.1
Sūzenas Sontāgas “Piezīmes par camp” ir leģendāras. Autore 58 numurētās rindkopās cenšas aptvert termina nozīmi, sniedzot piemērus no literatūras, mūzikas un mākslas, aprakstot cilvēkus (piemēram, Grētu Grabo), kuru personības iemieso camp aspektus, kā arī piemin filmas, kas pēc viņas domām ir camp. Tekstā minētās 17 filmas būs skatāmas "kim?" kino ietvaros.
Paralēli izstādei, no 6. līdz 10. jūlijam, notiek arī "kim?" organizēta vasaras nometne. Camp tematiku šī gada rudenī turpinās Sūzenas Sontāgas camp piezīmju tulkojums latviešu valodā, kā arī septembrī gaidāmā vācu gleznotāja Mihaela Krebera (Michael Krebber) lekcija.
Izstādes “Sūzenas Sontāgas camp kino” programma būs pieejama "kim?", Maskavas ielā 12/1, kā arī pēc izstādes atklāšanas "kim?" mājaslapā.
1 No Kristofera Išervuda darba “Pasaule vakarā” (Christopher Isherwood. The World in the Evening. Great Britain: Methuen & Co Ltd, 1954). Šeit citēts no 1984. gada izdevuma, 125. -126. lpp.
"kim?"
Maskavas iela 12, korpuss 1, Rīga
t., pt. 14.00–19.00
c. 14.00–20.00
s., sv. 12.00–18.00
pirmdienās, otrdienās slēgts
ieeja bez maksas www.kim.lv