Dmitrija Lavrentjeva daiļrade ir viena no spilgtākajām parādībām Latvijas laikmetīgajā mākslā. Katrs atsevišķs autora darbs – vai tā būtu glezna, litogrāfija, kolāža vai skulptūra – ir kaislīgas impulsivitātes un psiholoģiska sasprindzinājuma fiksācija, kur intuīcijas un zemapziņas līmenī ir jūtams pirmatnējais dzinulis, kāds mistisks, maģisks spēks. Sulīgi, intensīvi krāsu kontrasti, „mežonīgs” pastozs triepiens un demonstratīvi nevīžīga, vibrējoši asa līnija ir nemainīgas viņa oriģinālā mākslinieciskā rokraksta iezīmes. Bērnišķīgi atklāta formu „nepareizība” un deformācija, kāpināta ekspresivitāte, kas robežojas ar emocionālu radikālismu, piešķir Dmitrija Lavrentjeva kompozīcijām īpašu suģestiju. Dažkārt viņa darbu personāži ir izaicinoši groteski, reizēm – aizkustinoši apgaroti, taču vienmēr – pārsteidzoši un viegli ironiski.
LNMM izstāžu zāles Arsenāls Radošajā darbnīcā Dmitrijs Lavrentjevs iecerējis parādīt savu jauno konceptuālo projektu „Necaurspīdīgie objekti spoguļos”, kurā tematiski apvienojas māksla, filozofija un fizika. Ekspozīciju veido aptuveni 40 gleznas, kas īpaši šai izstādei tapušas pēdējo četru gadu laikā, un lielākā daļa no tām tiks rādīta pirmo reizi. No pirmā acu uzmetiena skatītājam, kurš pieradis klasificēt un sistematizēt redzēto, var likties, ka darbi viens ar otru disonē. Materiāla aranžējuma princips ir kombinēt objektus gan pēc telpiskiem, gan uztveres parametriem, ņemot vērā to iespējamos attēlus spoguļos. Jutekliskās pieredzes laukā pazīstamo literātu, mākslinieku, kā arī Dmitrija Lavrentjeva draugu portreti, stilizētas žanra ainas un abstrakcijas „būtībā ir viens un tas pats, tieši tāpat kā viena un tā pati būtība slēpjas valodu un formu daudzveidībā.”
Par atskaites punktu koncepcijas attīstībai māksliniekam kļuvušas Leonardo da Vinči piezīmes, kurās aprakstīti eksperimenti ar spoguļiem un necaurspīdīgu objektu gaismas īpašību pētījumi. Leonardo eksperimenti liecina, ka spoguļa atspulgā objekts ir bezgalīgs, taču tas ir ierobežots acī, kas vēro objekta atspulgu spogulī. Un tā kā acs pati par sevi ir tumša, starojoša ķermeņa attēls tajā ilgi negaist.
Izstādes centrālais objekts – 2,5 m augstais cinka cilindrs ar spoguļgludu virsmu – kļūst par riņķveida kustības trajektorijas noteicēju telpā un cikla „Logi” eksponēšanas vietu, kurā atspoguļojas citu darbu sižeti, apmeklētāju figūras un gaismas plankumi. Pēc mākslinieka un izstādes idejas līdzautores Emīlijas Losevas ieceres, tas veicinās atmosfēras uztveres dinamiku, vēstījuma dimensionālo un semantisko daudzslāņainību, fiziski iesaistot katru skatītāju mītu radīšanas procesā „necaurspīdīgajās reālijās” un rituālajā dejā ap „mītisko koku”, ap kuru kā pa orbītu riņķo planētas. Spoguļi šeit kalpo par „faustisku navigācijas instrumentu”.
„Matērija kā spogulis, uz kura virsmas Kosmiskais gars projicē savus tēlus un to atspulgus, kas rada mūsos Visuma realitātes izjūtu,” – stāsta mākslinieks. „Jebkura spoguļa virsma no laika gala ir simbolizējusi mistisku spēku un tikusi uzskatīta par dvēseles sastāvdaļu. Senie ticējumi liedza duļķot ūdeni, kurā skaties; ļauna zīme bija skatīties sasistā spogulī. Spogulis nozīmē mani telpā. Logs ir telpa bez manis.”
Šajā izstādē „skatītāja acij tiek liegta iespēja vienkārši baudīt, jo, ieskatoties necaurspīdīgos logos, viņš vienlaikus ieskatās spoguļos un redz saplosītu perspektīvu – perifērijas un centra tradicionālā opozīcija ir zudusi, tāpat kā ārējā pretstatījums tam, kas ir iekšpusē. Skatītājs nokļūst telpā, kurā nav fasādes, kur informācija cirkulē atspulgos, optiskā asimetrijā un dīvainā tēlu kaleidoskopā,” – papildina Emīlija Loseva.
Dmitrija Lavrentjeva darbu izstāde ir aicinājums uz intelektuālu un reizē intuitīvu spēli, kuras mērķis ir patiesības mirklis – „ieraudzīt savus smaidus un grimases, novērtēt savu izskatu, gleznas atspulgu, tad pašu gleznu, atgriezties atpakaļ spogulī, izjust apnikumu un izkust, pazust logos,” – skaidro autors.
Dmitrijs Lavrentjevs dzimis 1970. gadā Rīgā. Autodidakts, glezniecībai pievērsies 1992. gadā. Izstādēs piedalās no 1995. gada. „Krievu mākslinieku asociācijas Latvijā” (kopš 1992. gada) un mākslinieku apvienības „Brīvā māksla” (kopš 1995. gada) biedrs. Latvijas Mākslinieku savienības biedrs kopš 1999. gada. Kopš 1995. gada Dmitrijs Lavrentjevs sarīkojis apmēram 20 personālizstādes Rīgā un Daugavpilī, kā arī Dānijā. Piedalījies vairāk nekā 20 grupu izstādēs Latvijā, Vācijā, Francijā, Krievijā, Igaunijā, Baltkrievijā. Izstādes „Rudens 2001” laureāts. Mākslinieka darbi atrodas privātās kolekcijās Latvijā, Krievijā, Vācijā, Lielbritānijā, Norvēģijā, Dānijā, Zviedrijā, Nīderlandē, Beļģijā, Polijā, ASV un Jaunzēlandē.
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāle "Arsenāls"
Torņa iela 1, Rīga, LV-1050, Latvija
o., t., pt., 12:00–18:00
c. 12:00–20:00
s., sv. 12:00–17:00
pirmdienās slēgts
Muzejs ir slēgts oficiālajās valsts svētku dienās. www.lnmm.lv
Leopolds [ 19:37 21.03.2011. ] Jebkura ezoteriska prakse neapšaubāmi ir prece, kuru pērk cilvēki, kā tagad toleranti saka, ar īpašām garīgām vajadzībām. Interesanti ir tas, ka šai precei ir viena unikāla kvalitāte: par augstāko vērtību tiek piedāvāts uzskatīt neskaidrību. Īpaši bieži neskaidrība domās un izteicienos tiek pasniegta pārējiem kā dziļa filozofiskā atklāsme. Līdzīgi tam, kā indivīda garīga disfunkcija cilvēces vēsturē tika interpretēta kā acīmredzama augstāko spēku sevis manifestēšana. Diemžēl tiek sajaukti un samīcīti kopā daudznozīmība un neskaidrībā, kas nav, protams, nekādi sinonīmi.
Izstāde „Necaurspīdīgie objekti”, manuprāt ir bārenis, jo rodas iespaids, ka autora izstādei nav. Lai tas skan cietsirdīgi, bet es teiktu, ka tā ir liela veiksme, jo ļauj saprast, ka mākslinieka komentārs patiešām ne vienmēr ir vajadzīgs un ne vienmēr iet labā kad vajag lai ar skatītāju komunicētu „kosmiskais gars”. Bet kā šīs rezultāts tika panākts? Parasti autoru var atšķirt pēc tā, ka viņš izceļas kā savas mākslas lielākais pazinējs un autoritāte. Protams tikai pie viņa var doties pēc paskaidrojuma „kas attēlots gleznā”. Bet kas notiek, kad nekādu paskaidrojumu viņš nedod vai dod tādā veidā, ka precīzāk var saprast par ko putni čivina. Tad arī rodas sajūta kā mēs esam „Zonā” (tikai vientuļi un bez sava stalkera), kur visapkārt ir pilnīgi anonīmais noslēpumainais skaistums, kuru mēs paši interpretējam balstoties uz savām zināšanām un pieredzi. Un mums kā homo sapiens gribētos zināt, ka tam visam tomēr ir nozīme vai mērķis vai doma, nevis, ka tas ir tikai kādas svešas civilizācijas dzīvesdarbības paliekas. Bet atbilde ir klusums. Un tā mēs staigājam starp gleznām un spoguļiem, katrs ar savu priekšstatu un interpretāciju, bet visi kā viens absolūti bez jebkādas saprašanas ko autors gribējis mums pateikt un ko gribējis parādīt. Tikai ja tā sanāca, ka autora nav klāt , es gribētu lai cilvēki nekarinātu pie sienām miglaina bezjēdzībā ietītus tekstus, mēģinot pierādīt savu piederību tam, kas paliek nenosaukts vārdā.