VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Not-so-well-known stratēģijas
Zane Onckule, Mākslas kritiķe
Saruna ar LISTE. The Young Art Fair in Basel direktoru Pēteru Bleieru
 
LISTE. The Young Art Fair in Basel. Publicitātes foto
 
We live in the Financial TimesYouTube reklāmas rullītī jaunā Phaidon izdevuma Cremier. Contemporary Art in Culture persikkrāsas (peachy) lapaspušu toni pamato tā mākslinieciskā direktore. Vienā no Art Basel paneļdiskusiju dienām prezentētais izdevums pievilcīgs ar vērienīgu uzstādījumu, aicinot top 10 kuratorus izmantot savu pieredzi uzmanīgiem mākslas vērojumiem, atlasot šodienai būtiskus autorus – māksliniekus, kas starptautiskās redzamības laukā ir parādījušies pēdējo piecu gadu laikā vai arī joprojām ir relatīvi nezināmi.

Šāda fona noskaņa un pārākās pakāpes lietojums šķiet izmantojams, atsaucoties uz Bāzeles jūnija nedēļas (14.–20.06.) laikmetīgās mākslas zeitgeist pasākumu – LISTE. The Young Art Fair in Basel, kura direktors Pēters Bleiers (Peter Bläuer) patīkamas, lai arī samērā īsas tikšanās laikā sniedza preses raundos izkoptas atbildes uz analogi paredzamiem jautājumiem. Tam visam, jācer, ir savs aprēķina potenciāls.

Zane Onckule: LISTE šogad notiek 15. reizi. Mēs tiekamies tās trešajā norises dienā, kad droši vien var sākt pievērsties secinājumiem.

Pēters Bleiers:
Jau vairākus gadus LISTE ir veiksmīgs pasākums, un arī šogad atklāšanas dienā bija pulcējušies visi, ko vēlējāmies redzēt, proti – lielie kolekcionāri, kā arī MoMA, Pompidū centra un citu muzeju pārstāvji. Kolekcionāri veica piezīmes un iegādājās mākslas darbus, izvēloties autorus, kuri pašlaik kļūst ļoti aktuāli un kuru darbus visi vēlas iegūt savā īpašumā, savukārt muzeju cilvēki meklēja māksliniekus, kas viņu darbībai varētu būt saistoši tuvākajā nākotnē. Arī finansiāli esam apmierināti, lai gan Šveicē joprojām nedaudz ir jūtama krīze un tās atstātās ietekmes nolasāmas mūsu apmeklētāju vēriena un kapacitātes kritumā, turklāt liela daļa LISTE apmeklētāju nemaz nav no Šveices
 
LISTE. The Young Art Fair in Basel. Publicitātes foto
 
Z.O.: Kāda bija motivācija LISTE veidošanai?

P.B.:
Pirms 15 gadiem Art Basel jau bija nostabilizējies kā pasaules mākslas tirgus vadošais pasākums un ikviena galerija vēlējās būt tajā pārstāvēta. Tai pašā laikā paralēli radās jauna veida galeriju paaudze, un, ņemot vērā viņu specifiku un orientēšanos uz jauniem un daudzsološiem autoriem, kā arī to, ka Art Basel tajā laikā nebija īpaši jaunajām galerijām un autoriem veltītas sadaļas (tagad tāda ir Art Statements Basel – Z. O.), jaunās paaudzes mākslai nebija izredzes sevi parādīt. Uz šāda fona divas galerijas – Eva Presenhuber Galerie un Peter Kilchmann Galerie – vērsās pie manis ar priekšlikumu sākt veidot jaunu mākslas tirgu nolūkā reprezentēt šādu mākslu. Vispirms devāmies pie Art Basel organizatoriem un interesējāmies, vai viņi būtu gatavi kaut ko mainīt savā struktūrā un papildināt to ar jaunu sadaļu. Toreiz Art Basel neko nemainīja, es, protams, to sapratu un respektēju. Rezultātā jutāmies burtiski spiesti sākt darbu pie autonoma pasākuma veidošanas.

Z.O.: Kāda ir LISTE šodien?

P.B.:
LISTE uzbūve un funkcijas ir iepazīstināt ar jaunām galerijām un jauniem autoriem. Šeit esošās galerijas parasti nav vecākas par pieciem gadiem, turklāt liela daļa galeriju nepastāv ilgāk nekā 1–1,5 gadus. Tādēļ vairākums mūs apmeklējošo kolekcionāru nemaz nezina par attiecīgo galeriju eksistenci un to piedāvātajiem autoriem. Paralēli pavisam jaunām galerijām strādājam ar tām, kas ir tirgū jau ilgāku laikposmu, tomēr to profils ir jaunie autori. LISTE redzamie mākslinieki parasti nav vecāki par 40 gadiem. Rūpējamies, lai šī patiesi būtu vieta, kur sevi parādīt jauniem, daudzsološiem, tomēr vēl ne pārāk pazīstamiem māksliniekiem un galerijām. Lai arī, protams, iepazīstoties ar piedāvāto autoru sarakstu, var atrast māksliniekus, kuru vārds šodienas mākslas vidē jau kaut ko nozīmē.

Z.O.: Kādas ir attiecības ar Art Basel? Kā LISTE sevi pozicionē uz šī fona? Vai kaut kādā mērā esat konkurenti?

P.B.:
Nē, mēs neesam konkurenti un arī nekad tādi neesam bijuši. LISTE vienmēr ir bijusi interese atrast kaut ko tādu, kas neietilpst Art Basel uzstādījumos. Turklāt liela loma ir tieši šai kopā būšanai, proti, LISTE un Art Basel ir pasākumi, kas notiek vienas pilsētas un vienas nedēļas ietvaros pāris kvartālu attālumā. Mēs perfekti saderam kopā tā iemesla dēļ, ka katrs darām kaut ko citu.

Z.O.: Art Basel tagad savā programmā gan ir iekļāvis tādu sadaļu kā Art Statements, kas piedāvā jaunos auto¬rus, un caur to tuvojas LISTE koptajam jaunās laikmetīgās mākslas atklājēju lauciņam.

P.B.:
Jā, savā ziņā tā tas ir. Art Basel žūrija katru gadu vieni no pirmajiem iepazīstas ar LISTE un, bez šaubām, dara to nolūkā atlasīt autorus nākamā gada Art Statements sadaļai. Ļoti interesants ir šīs sadaļas uzstādījums, proti – galerija un mākslinieks var tikt parādīts šajā sadaļā tikai vienu gadu. Attiecīgi var novērot šādu kustību – galerija un mākslinieks pēc piedalīšanās Art Statements nākamajā gadā var tikt no jauna piedāvāti LISTE. Ja šāda galerija mums ir būtiska un tā reprezentē autorus, kas šķiet ļoti interesanti LISTE kontekstā, mēs viņu dalību varam akceptēt vēlreiz. Kopumā galerija var piedalīties LISTE trīs gadus, un pēc šīm trim reizēm izvērtējam, vai uzņemt šo galeriju ceturto reizi, jo mūsu mērķis tomēr ir attaisnot uzstādījumu – būt iespēju platformai jaunajām galerijām.
 
LISTE. The Young Art Fair in Basel. Publicitātes foto
 
Z.O.: Kāds ir galeriju atlases process? Informācija par žūriju, kas šos pienākumus veic, netiek publiskota, bet kā jūs raksturotu šos cilvēkus un viņu izvēli, īpašās intereses? Vai tās veido LISTE specifiku?

P.B.:
Jā, mums ir sava žūrija, kuras uzdevums ir atlasīt pieteikušās galerijas. LISTE žūrijā ir muzeju cilvēki, kas ikdienas darbā nepārtraukti strādā ar laikmetīgo mākslu un konkrētiem autoriem. Līdz ar to šķiet loģiska mūsu vēlme šos cilvēkus lieki neapgrūtināt, viņu vārdus publiskojot.

Z.O.: Kādi ir galeriju izvēles kritēriji?

P.B.:
Pirmā un būtiskākā lieta ir kvalitāte. Mums ir nepieciešamas labākās galerijas. Vēl esam ieinteresēti pārklāt ģeogrāfiski maksimāli plašu teritoriju, tomēr nekad netiks iekļauta galerija no Ķīnas tikai tāpēc, lai būtu kāds no šī reģiona. Būtiski, lai galerijai būtu starptautiski orientēta programma un interesanti mākslinieki. Pašreiz vērojams liels Austrumeiropas galeriju īpatsvars, tāpēc var teikt, ka savā ziņā mēs aktivizējam savu uzmanību šajā virzienā. Labs piemērs ir galerija Lokal 30 no Varšavas.

Z.O.: Kas ir LISTE šīgada pārsteigums?

P.B.:
Vienmēr, iepazīstoties ar galeriju pieteikuma anketām, saskaramies ar kaut ko tādu, par ko iepriekš vispār nebijām zinājuši. Šoreiz tā ir ļoti jauna galerija Fluxia no Milānas, par kuras eksistenci nemaz nenojautām. Tomēr mums uzreiz bija skaidrs, ka vēlamies šo galeriju redzēt šīgada LISTE, lai arī tā, protams, ir savveida uzdrošināšanās, jo nezinām, vai galerija pēc pāris gadiem vispār būs aktīvajā tirgū. Tomēr šāds risks ir daļa no mūsu atbildības un prasmes censties paredzēt mākslas un tirgus nākotnes kopdarbības.

Z.O.: Kā jūs dalāt šo atbildību, proti – kāda ir jūsu personiskā gaume un interese, domājot šodienas jauno autoru kategorijās?

P.B.:
Esmu atvērts ļoti dažādām lietām, tomēr nevaru tās konkrēti uzskaitīt. Varbūt vairāk vēlētos norādīt, ka esmu īpaši ieinteresēts mākslas konceptuālajos aspektos, ne tik daudz emocionalitātē uzlādētos mākslas darbos, lai arī nereti tieši tādi spēj uzrunāt.

Z.O.: Vai LISTE kļūst overly intellectual. Kaut ko tādu pirms pāris dienām dzirdēju vilcienā. Vai šāds apzīmējums pēc būtības ir korekts?

P.B.:
Nedomāju gan. Un tas turklāt ir acīmredzami.
 
Atgriezties