VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Elektrība un tūkstoš gadu
Kaspars Groševs, mākslinieks
Jem Finer – Longplayer (2000 - 2999)
Christina Kubisch – Five Electrical Walks (2007)
 
'Longplayer' tūkstoš minūšu ilgajā koncertatskaņojumā izmantoti 234 tibetiešu dziedošie trauki
 
Jem Finer – Longplayer
(Artangel, 2000 – 2999)

Iepazīšanās ar Longplayer notiek pakāpeniski – vispirms jau pati doma par tūkstoš gadu ilgu skaņdarbu pirmajā brīdī uzjautrina. Kad atklājas, ka darbs skan “jau” desmito gadu, seko vairāki praktiskas dabas jautājumi. Visbeidzot, pēc rūpīgākas skaņdarba klausīšanās interneta tiešraidē un informācijas izlasīšanas prātu ar mierīgu sirdi var laist brīvos klejojumos.

Meklējot ziņas par tibetiešu dziedošajiem traukiem, kas ir minētā darba pamatā, nejauši atradu informāciju par kādu “dziednieku centru” Rīgā, kurš bez pozitīvo programmu sastādīšanas, laika maģijas un tamlīdzīgām metodēm piedāvā arī terapiju, izmantojot šos senos instrumentus. Tibetas dziedošie trauki noņemot negatīvas enerģijas, palīdzot atjaunot enerģētiskos kanālus, veicinot garīgo attīstību un cilvēka attīrīšanos.

Ideja par Longplayer radās, Džemam Faineram jaunās tūkstošgades gaidās domājot par cilvēka attiecībām ar laiku, kas vairākkārt pārsniedz paša dzīves ilgumu. Vēlme uzrakstīt tūkstoš gadu garu mūzikas skaņdarbu var izklausīties pēc Fluxus kustībai piesaistītu mākslinieku spēlēm ar valodu un jēdzieniem (piemēram, Joko Ono instrukcijām vai La Montes Janga kompozīcijām, kas parasti ietvēra kāda nereti pat nemuzikāla notikuma izklāstu), tomēr darba realizācijas uzsākšana atklājusi tā plašo ietilpību un risināmo problēmu loku. Šī muzikālā kompozīcija un sistēma, kas to darbina, ir krietni vien trauslāka par arhitektūras pieminekļiem, no kuriem tikai retajam izdodas neskartam pārdzīvot tūkstošgadi, tādēļ Longplayer sekmīgai saglabāšanai nepieciešama tā nepārtraukta pielāgošana tehniskajai attīstībai, alternatīvu enerģijas avotu meklēšana, kā arī, protams, cilvēku vēlme šo skaņdarbu vispār saglabāt.

Tūkstoš gadu ilgo kompozīciju veido relatīvi vienkārša sistēma, kas savieno sešu mūzikas ierakstu dažādus fragmentus tā, lai šīs kombinācijas ne reizi neatkārtotos, un to varētu salīdzināt ar sešu planētu savstarpējo attiecību, kuras riņķo savās orbītās un vienā līnijā nostājas vien reizi tūkstošgadē. Skaņdarbs nepārtraukti maina raksturu, pārsniedzot cilvēku spēju šīs pārmaiņas pilnībā aptvert. Lai arī neviens nekad to nedzirdēs pilnībā, tā suģestīvā burvība atklājas uzreiz. Tibetiešu dziedošo trauku dzidrie toņi mutuļo tik viegli, ka tik tiešām jāsāk ticēt to dziedinošajām īpašībām.

Kaut gan izmantoto instrumentu “pievienotā vērtība” darbā netiek uzsvērta, grūti ignorēt kompozīcijas meditatīvo skanējumu un dabiskumu, lai arī cik dīvaini tas skanētu, runājot par interneta tiešraidi – telpu, kurā to iespējams dzirdēt ikvienam. Tomēr skaņdarbu var klausīties arī “klātienē” – tā galvenajā mājvietā Trinity Buoy Wharf bākā Temzas krastā Londonā, kā arī citās vietās šur tur pasaulē.

Fainers ir izveidojis arī grafisku anotāciju 234 tibetiešu traukiem, un pēc tās Longplayer iespējams atskaņot dzīvā izpildījumā. Pagājušajā gadā Londonā norisinājās tūkstoš minūšu ilga performance, kurā piedalījās 20 cilvēku liels orķestris. Nākotnes plānos ietilpst pastāvīgas koncertvietas izveidošana, kur varētu atrasties visi trauki un dienā, kad pasaulē pazudīs elektrība, tūkstošgades skaņdarbs joprojām skanētu.

Starp citu, ziedojot naudu šim projektam, iespējams pasūtīt uzrakstu, kas tiks iegravēts kādā no traukiem, – jo dāsnāks ziedojums, jo lielāka virsma tiek piešķirta, lai atstātu liecību par sevi nākamajām paaudzēm.

Vairāk informācijas un skaņdarba tiešraide: http://longplayer.org.


Christina Kubisch – Five Electrical Walks
(Important, 2007)

Kristīnas Kubišas darbu sērijā Electrical Walks laiks un kompozīcija ir katra paša rokās – jebkura klausītāja / gājēja kustība maina skaņas raksturu, ļaujot brīvi izvēlēties sev tīkamāku troksni vai veidot dažādu elementu kombinācijas.

Māksliniece jau 80. gadu sākumā aizsāka eksperimentus ar elektromagnētiskajiem viļņiem, veidojot dažādas telpiskas konstrukcijas no elektrības vadiem, kuru radītos trokšņus var klausīties ar īpaši sagatavotām austiņām. Instalācijas, kurās zīmīga loma atvēlēta arī to vizuālajai pusei, ļauj katram pašam radīt dažādu skaņu kompozīciju, pārvietojoties telpā vai pat tikai kustinot galvu. Iesākumā Kubiša mēģināja apslāpēt nevēlamos trokšņus no apkārtesošajām elektroniskajām ierīcēm, saglabājot vienīgi pašas veidoto instalāciju elektromagnētiskos viļņus.

Tomēr strauji pieaugošā blakusesošo trokšņu intensitāte ļāva nonākt pie “elektriskajām pastaigām”. Māksliniece pārveidoja austiņas, lai tās būtu īpaši jutīgas pret elektrību un uztvertu apkārtesošos elektromagnētiskos laukus. To nēsātājs spēj uztvert visdažādāko elektrisko ierīču trokšņus, kas rodas, austiņu elektromagnētiskajam laukam saduroties ar kādu citu tuvumā esošu lauku, kuru var radīt, piemēram, veikala apgaismojums, bankas automāts, bezvadu komunikāciju sistēmas u. tml. Kristīnas Kubišas mājaslapā atrodama saite uz vairākiem īsiem piemēriem no dažādām pasaules vietām, kuri ļauj gūt aptuvenu priekšstatu par skaņu daudzveidību.

2007. gadā izdotajā ierakstā ir pieci skaņdarbi, ko māksliniece salipinājusi no dažādām pastaigu reizēm vairākās pilsētās, tostarp arī Rīgā, tādēļ albums ir gana interesants, lai nebūtu tikai informatīva dokumentācija no instalācijas. Kubiša, kas ieguvusi arī muzikālu izglītību, savienojot krāšņākos momentus, radījusi piecas kodolīgas un pārdomātas pastaigas, gluži kā muzikālas kompozīcijas. Pulsējošas, ritmiskas cilpas nomaina plūstošas un pat diezgan muzikālas atkāpes, vien aptuveni ļaujot nojaust par sanošo toņu izcelsmi, tomēr skaņdarbā Security visai nešaubīgi var atpazīt drošības sistēmu un pretzādzību ierīču radītos trokšņus, ko pati autori raksturojusi kā visspēcīgākos. Te jāpiebilst, ka skaņdarbos izmantotās skaņas nekādā veidā nav pārveidotas, vien sakombinētas.

Visuresošais pilsētas troksnis, ko tik ļoti cildināja itāļu futūristi, elektriskajās pastaigās pieņem vienlaikus biedējošu un fascinējošu formu. Blakus Džema Fainera tūkstošgades kompozīcijai globālā elektromagnētisko viļņu pasaule šķiet daudz iespaidīgāks un stabilāks cilvēces kopražojums, kas līdzīgi kā Longplayer raksturu mainīs no gada gadā. Atliek vien ieslēgt austiņas un klausīties, līdz nodziest gaisma.

Ierakstu iespējams iegādāties www.importantrecords.com. Vairāk par mākslinieci un viņas darbiem: www.christinakubisch.de.
 
Atgriezties