Kinolektorijs: Naumanis un Ikstena par Trīra filmu "Antikrists" Agnese Zeltiņa, Rīgas Kinomuzeja vadītāja 24.03.2010 - 24.03.2010
Trešdien, 24. martā plkst. 19:00, kinoteātrī "Rīga" kinolektorijs "Tas, ko Tu nedrīksti nezināt IV" aicina uz sarunu ar kinokritiķi Normundu Naumani un rakstnieci Noru Ikstenu, kuri pieder pie režisora Larsa Fon Trīra filmas "Antikrists" kvēlu fanu loka, un mēģinās noskaidrot, kāpēc režisors Trīrs, kurš intervijās atzinis, ka viņam filma palīdzējusi atbrīvoties no ieilgušas depresijas, nemitīgi uzsver, ka "Antikrists" ir KOMĒDIJA. Pēc lekcijas - filmas "Antikrists" (2009) seanss.
"Larsa fon Trīra spēlfilma "Antikrists", kuru reklāmas nolūkos, manuprāt, gluži naivi, lai neteiktu – muļķīgi -, sauc par 2009. gada skandalozāko filmu – filma ar savu drūmo stāstu it kā pazemojot sieviešu dzimumu, apvainojot kristīgās vērtības un vispār esot teju vai sātanisma propaganda, jo postulē atziņu, kas pasauli esot radījis nevis Dievs, bet Velns.
Protams, Kannu kinofestivālā demonstrētā filma "Antikrists", tāpat kā tās veidotājs, slavenais dāņu režisors fon Trīrs pieder pie tām starptautiski pazīstamajām kinoparādībām, kas apzināti provocē skatītāju ieņemt kaut kādu aktīvu pozīciju pret sevi. Provocē domāt – kas tad ir tā vēsts, ko režisors grib mums pateikt?
Sarunā ar rakstnieci Noru Ikstenu, kura - tāpat kā es - pieder pie filmas kvēlu fanu loka, mēģināsim noskaidrot arī to, kāpēc režisors Trīrs, kurš intervijās atzinis, ka viņam „filma palīdzējusi atbrīvoties no ieilgušas depresijas”, nemitīgi uzsver, ka Antikrists ir komēdija." /Normunds Naumanis/
Jaunais lektorija cikls veltīts autorības fenomenam un tiem pasaules kino režisoriem, ap kuriem rotē visi nozīmīgākie pasaules kinofestivāli - tiem, kurus prese pielūdz un dievina ne mazāk kā kinozvaigznes. Runāsim par režisoriem, kuru talants un individualitāte nepakļaujas komerckino konveijeram, kuru filmas ir notikumi – kritiķu rūpīgi uzraudzīti un analizēti.
Vai autorkino jēdziens pastāvēs arī XXI gs? Kas ir tie vārdi, kas slēpjas zem autorkino zīmola šā gadsimta pēdējā dekādē? Ar ko mums būtisks ir izaicinošais dānis Larss fon Trīrs, rafinētie un melno humoru mīlošie brāļi Koeni? Kāpēc brits Maiks Lī ir lielo kinofestivālu – Kannu, Venēcijas, Berlīnes – mūžīgā sensācija, tāpat kā viņa uzvārda brālis, ķīnietis Angs Lī? Kāpēc tik tracinoši un fascinējoši ir amerikāņu autori Terijs Giljams un Darens Aranofskis?
24. marts plkst 19:00
ANTIKRISTS / ANTICHRIST
rež. Lars fon Trīrs / Lars von Trier
Lomās: Šarlote Gensbūra, Vilems Defo
Dānija,Vācija, Francija, Zviedrija, Itālija, Polija, 2009, 109 min
Lektors: Normunds Naumanis
Skatītāju psihes manipulators, ambiciozākais un vizuāli izsmalcinātākais mūsdienu dāņu kino meistars, kurš nesirgst ar mazvērtības kompleksu – pēc filmas "Antikrists" seansa Kannu kinofestivālā 2009. gadā Trīrs sevi nosauca par labāko kino režisoru pasaulē.
Nākamais seanss:
7. aprīlis plkst 19:00
IEŅEMOT VUDSTOKU/ TAKING WOODSTOCK
rež. Angs Lī/ Ang Lee
ASV, 2009, 110 min
Lektors: Dita Rietuma
Angs Lī ir globalizācijas koncepcijas iemiesotājs kino. Taivānas izcelsmes režisors mīt Amerikā, vienlīdz ērti jūtas literāru darbu ("Prāts un jūtīgums", "Kuprainais kalns"), komiksu ("Halks"), austrumu cīņas mākslas ("Tīģeris un drakons") un virkni citu avotu tulkošanā ekrāna valodā. Viņa daiļradi vieno tēmas izpēte – indivīds sabiedrībā.
Komēdijas "Ieņemot Vudstoku" galvenais varonis Eliots palīdz saviem vecākiem saimniekot motelī netālu no vietas, kur norit leģendārais festivāls - puķu bērnu bohēmas simbols.
Biļetes cena: Ls 2.50, studentiem ar ISIC karti Ls 2