LNMM piedalās starptautiskajā projektā „Gender Check” Nataļja Sujunšalijeva, LNMM Reklāmas un informācijas darba kuratore 19.03.2010 - 13.06.2010
2010. gada 19. martā, Nacionālajā mākslas galerijā Zachęta (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki) Varšavā, Polijā, tiek atklāta plaša Rietumeiropas mākslas izstāde „Gender Check”. Izstādē eksponēti astoņi darbi no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājuma.
Aija Zariņa. Viņš un Viņa. Diptihs. 1986. Kartons, eļļa. LNMM kolekcija. Foto: Normunds Brasliņš
24 valstu kopprojekts „Gender Check” („Dzimuma pārbaude”) ir pirmā visaptverošā Rietumeiropas mākslas izstāde kopš 1960. gada, kas apskata dzimumu tēmu postpadomju bloka oficiālās un neoficiālās mākslas telpā no Kaukāza līdz Baltijas valstīm no 20. gadsimta 60. gadiem līdz 1989. gada izšķirošajiem notikumiem, demonstrējot to, kā tas ir ietekmējis un sasaistījis dzimumus.
20 gadus pēc Berlīnes mūra krišanas starptautiskā projekta kuratore Bojana Pejiča un dalībvalstu ekspertu komanda izveidoja 400 darbu izlasi, iezīmējot īpašu mākslas vēstures nodaļu, kas vēl līdz pavisam nesenam laikam bija maz zināma un ir svarīgs papildinājums laikmetīgā dzimumu attiecību izpētes diskursā.
Izstādes ģeogrāfiju veido Armēnijas, Albānijas, Baltkrievijas, Bosnijas Hercegovinas, Bulgārijas, Čehijas, Gruzijas, Horvātijas, Igaunijas, Kosovas, Krievijas, Latvijas, Lietuvas, Maķedonijas, Moldovas, Montenegro, Polijas, Rumānijas, Serbijas, Slovākijas, Slovēnijas, Ukrainas, Ungārijas, Vācijas mākslinieku darbi.
Izstāde „Gender Check” pēta sievietes un vīrieša lomu nodalījumu mākslā, īpašu uzmanību vēršot uz sociālpolitisko apstākļu ietekmi. Izstāde, kas ir ERSTE fonda iniciēta un atbalstīta, atklāj mākslas un vēstures kopsakarības hronoloģiskā un tematiskā kontekstā.
20. gadsimta 60. gadu varonīgie strādājošo sieviešu un vīriešu tēli bija dominējoša sociālistiskās mākslas tradīcija. Valsts veidotā izredzēto bezdzimuma sabiedrības programma sastopas ar ironiju no neoficiālās mākslas puses. Sekojošajai kolektivizācijas utopiskajai estētikai pretī stājas nonkonformistu neatkarīgā mākslas telpa – individuāli un lokālas nozīmes strāvojumi, periodiskas provokācijas un naidīgas reakcijas.
1970. gados maskulīnie un feminīnie ideāli tika vēlreiz pārbaudīti ar pagātnes programmas klišejām: pašportretos un ķermeņa prezentācijās atspoguļojās atklāta seksualitāte un jauniegūta pašapziņa, kas zem jautājuma zīmes palika heteroseksuālos standartus un priekšstatus par vīrišķību. Stereotipie un tradicionāli reliģiskie sieviešu tēli, kā arī patriarhālās varas struktūras modeļi nonāca kritikas krustugunīs.
„Gender Check” Latvijas ekspozīciju veidoja mākslas zinātniece Māra Traumane, kura no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijām atlasīja astoņus darbus: Džemmas Skulmes gleznas „Vasara” (1959) un „Tautas dziesma” (1969), Induļa Zariņa „Pie mums jau spāres” (1960), Mihaila Korņecka „Saturieties, meitenes” (1959), Helēnas Heinrihsones kompozīciju „Sieviete – Kristus“ (1989), Ievas Iltneres „Pašportretu ar bērniem“ (1982), Aijas Zariņas diptihu „Viņš un Viņa” (1986), Felicitas Pauļukas pasteli „Akts. Žanna II” (1973).
Izstāde „Gender Check” ilgst sešus mēnešus – no 2009. gada 13. novembra līdz 2010. gada 14. februārim tā bija skatāma Vīnē, Austrijā, laikmetīgās mākslas muzejā MUMOK (Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien), savukārt no 2010. gada 19. marta līdz 13. jūnijam izstādes eksponēšanas vieta ir Varšavas Nacionālā mākslas galerija Zachęta.