Abstraktais no Baltijas Daniel Conrad, laikraksts "Luxemburger Wort" Konschthaus Beim Engel ir aplūkojama modernā Latvijas glezniecība.
1000 melnās krāsas nianses un formu un krāsu mijas spēle: Konschthaus Beim Engel, kas atrodas rue de la Loge ielā Luksemburgā, šobrīd ir aplūkojama interesanta abu jaunu latviešu nākamās paaudzes talantu Gustava Filipsona un Mārtiņa Ignata darbu izstāde. Viņu mākslas izteiksmes veidi jomā starp iluzionismu un abstrakciju ir klasisku mākslas virzienu pavisam individuāla interpretācija, kas gūst jaunus impulsus tieši tikpat jaunajā agrākā austrumu bloka valstu mākslas scēnā ar svaigām un uzmanību saistošām idejām. |
| |
| Protams, ka vienā vai otrā otas vilcienā ir saskatāmas skaidras līdzības un mākslas vēsturē atrodamās saknes. Tomēr personīgās notis un mākslinieciskais stils zināmā mēra paliek noteicošs. Aplūkojot detalizēti, tas izskatās šādi: Gustava Filipsona darbu spēks slēpjas monohromijas idejās.
Tikai ar dažiem krāsu akcentiem māksliniekam izdodas izvilināt grafiskos motīvus no savām bieži vien tīrā niansētā melnā krāsā izveidotajām gleznām. Šādā veidā rodas zināms melanholiskās lirikas un dramatisma veids, kas gan tiek izmantots dozēti. Šajā procesā nekad nerodas pārmērīgs patoss, bet gan, tieši pretēji, neraugoties uz spēcīgiem otas vilcieniem un cietām līnijām, subtilā spēcīgā iedarbība. No melnā attīstītās reducētās formas šādā veidā paplašina interpretācijas telpu, izraisa domu spēles, kas, pateicoties ļoti smalkai krasu kombinācijas pakāpju struktūrai, sasniedz visu savu pilnību tikai pēc ilgākas aplūkošanas.
Mārtiņš Ignats pilnībā paļaujas uz abstrakcijas iedarbību. Viņa darbi rodas bez nosaukuma, grafiskajiem aizņēmumiem vai citātiem. Noteicošo lomu spēlē krāsu kombinācija un kontrastu izcēlumi. Bieži var izjust meklējumus pēc krāsas spektra paplašināšanas: sarkanās, zilās un dzeltenās krāsas konstantes tiek sajauktas un virzītas viena uz otru, sajaukumi tiek izpildīti vizuļojošā veidā vai atsevišķi gleznas punkti tiek papildināti ar trīsstūra, kvadrāta un apļa ģeometriskajām formām. Tam ir jāpieskaita asas tekstūras un ar krāsu uzklājumu ieplānotie 3-D efekti. Bieži neizdibināmi, bet aizraujoši.
Kuratore Filine Vagnere (Filine Wagner) abus māksliniekus bieži inscenē nošķirti vienu no otra un izmanto Konschthaus telpu perspektīvas. Šādā veidā rodas zināmas pārmaiņas, kas atsvaidzina skatienu. Tāpēc izstāde, ko atbalsta Latvijas Ārlietu ministrija un Luksemburgas Kultūras ministrija, būtu aplūkojama kā mākslas scēnas vēstījums, ko jau līdzīgā veidā ir bijusi iespēja piedzīvot Mudam [Musée D´Art Moderne] saistībā ar moderno Austrumeiropas mākslu organizētajā pasākumu virknē.
No vācu valodas tulkojis Aleksandrs Gemke.
Oriģinālteksts publicēts laikrakstā "Luxemburger Wort" 10.03.2010. |
| Skat. "Luxemburger Wort" 10.03.2010. 14.-15.lpp.
| | Atgriezties | |
|