Mākslinieks pie datora Ar māksliniekiem Māru Lindbergu un Jāni Mitrevicu sarunājās Laima Slava Ar iespieddarbu
māksliniecisko
noformējumu
strādā apmēram desmit gadus.
Albumu
"Vilhelms Purvītis",
"Pastelis latviešu glezniecībā"
māksliniece,
veidojusi grāmatas (A.Bīlenšteins.
"Kāda laimīga
dzīve",
J.Urtāns. "Latvijas Austrumdaļas
jaunatklātie
pilskalni" u.c.),
katalogus
kinoforumam "Arsenāls",
Francijas-Baltijas videomākslas
festivāliem. Kā Nacionālā teātra māksliniece
veidojusi
bukletus u.c.
iespieddarbus teātrim; daudz strādājusi kopā
ar vīru, grafiķi Gunāru Lūsi
(grāmata
"Nauda Latvijā" un daudzi citi darbi); žurnāla "Studija" vizuālā tēla autore
(kopā ar Juri Petraškeviču).
Uz "Studijas"jautājumiem atbild māksliniece Māra Lindberga
|
|
Māra Lindberga
|
| Tu esi viena no māksliniecēm, kas visātrāk un bez aizspriedumiem ķērās
klāt pie jaunās tehnikas – datora – izmantošanas. Ko nozīmē šāds
darbarīks māksliniekam, kā veidojās tavas attiecības ar datoru?
Pie pirmā "Arsenāla" 1988.gadā strādājot, uz datora jau tapa teksti,
bet mākslinieka rīcībā datora Latvijā vēl nebija. Katalogs tika
iespiests Diseldorfā, un latviešu tekstu es saliku tipogrāfijā, kur
iespieda "Brīvo Latviju". Process bija dīvains: uz datora tika
rakstīts, bet laukā teksts nāca uz foto filmām, slejās, kuras mēs
montējām iekšā lapās, līmējām maketā.
Tad bija stadija, kad, nemācēdama strādāt ar datoru, sēdēju klāt kādam
operatoram un pāri plecam diktēju, ko man vajag. Tad arī radās apjēga,
ka izdevīgāk būtu visu darīt pašai.
Parīzē, kur aizbraucu gatavot maketu grāmatai "Šamaņa ainava", man
tika nokārtoti datoru kursi pie Ervē Tiso. Tas bija dizaina birojs, kur
strādāja seši cilvēki, gāju tur kā uz darbu. Tā skaitījās stažēšanās,
bet, tā kā pati pogas spiedusi nekad nebiju, man vienkārši iedeva vienu
kompjūteru, nosēdi-nāja un ļāva darīt, ko gribu. Man, protams, visu
laipni parādīja, bet tas notika franču valodā, no kuras es tobrīd vēl
zināju labi ja desmit vārdus, – paralēli gāju franču valodas kursos un
pamazām sāku arī kaut ko saprast. Katrā ziņā es ieinteresējos. Un
ieguvu arī primārās iemaņas. Taču runāt par tur iegūtu profesionālu
izglītību – to nu nevar. Datoru tehnikas jomā Latvijā lielākajai daļai
mākslinieku visas zināšanas balstās "uz tausti" un skatīšanos.
Veidojās pirmās dizaina firmas arī pie mums, parādījās datori. Es tādā
nestrādāju. Pilnībā pati apguvu darbu pie datora tad, kad radās iespēja
visu šo sistēmu lietot ik-dienā – kad kopā ar Gunāru taisījām “Naudas
grāmatu”. Tas bija liels pasūtījums, atbilstošs honorārs, un tā šo
grāmatu mēs sākām ar jaunu tehniku. Gunārs Lūsis bija mākslinieks, bet
divatā ar māsu Intu mēs grāmatu novedām līdz tipogrāfijas gatavībai.
Kādas iespējas dators tev ir devis?
Es ilgi esmu foto ceļā līmējusi burtiņus, pārfotografējusi zīmētas
ilustrācijas, kropļojusi un pārveidojusi – tas ir tieši tas, ko var
izdarīt ar kompjūteru. Mums darbnīcā vēl tagad ir visa
fotoiekārta. Kompjūters to dara simtreiz ātrāk. Bet svarīgi ir
tieši tas, ka tu esi šim procesam gājis cauri "nekompjūteriski", ar
izdomāšanu, ar tiem paņēmieniem, kuri bija. Trūka vienīgi tehnisko
iespēju. Tomēr saprašana bija pamatā: kādam ir jābūt uzrakstam, kādām -
atstarpēm starp burtiem, ko es gribu uztaisīt.
Kad tev dators ir, bet nav mākslinieciskās varēšanas – tas ir otrs
grāvis. Ja salīdzina mūsu iekārtas ar ārzemēs strādājošām, var pat
teikt, ka mums bieži vien ir vislabākās, kādas var būt. Piemēram, mans
brālēns Parīzē nodarbojas tieši ar to pašu ko es, strādā datorgrafikā,
un viņam nav labākas tehnikas par mūsējo. Tehnika Latvijā nāca iekšā
ļoti strauji, tukšā vietā, un tieši tādēļ tika pirkta vislabākā. Nebija
iespējas attīstīties lēnām no sliktākas uz labāku. Un šī tehniskā
varēšana sastapa nesagatavotu vidi. Jauni zēni, kas nāca no tehniskām
skolām, labu matemātisku un tehnisku izpratni, ātri apguva datora
varēšanu, bet mākslinieciskās izpratnes nebija. Un vienu laiku arī
iespieddarbos varēja just tehnisko varēšanu, kam pietrūka
māksli-nieciskās saprašanas. Tie bija vairāk kompjūtera iespēju
demonstrējumi. Tagad tas ir izbalansējies. Stāvoklis uzlabojas, jo arī
Mākslas akadēmijā ir Grafikas dizaina nodaļa, kur O.Pētersons strādā ar
jaunajiem māksli-niekiem, kas apgūst kompjūteru, arī Rozen-tāla skolā
E.Vērpe ir uztaisījis kompjūterklasi. Mākslinieki, kas tagad aug, iet
kopā ar tehnisko varēšanu, ar iespējām.
Būtiski ir saglabāt mākslinieka varēšanu. Arī grafiskā firmā ar
lieliskiem kompjūteriem jāvalda mākslinieciskai sapratnei. Es neteik-šu
– izglītībai. Izglītība kādreiz var būt un var arī nebūt, ja izpratne
ir. Protams, cilvēkam, kas gadus desmit ir gājis cauri mākslinieciskai
skolai, šī izpratne vairāk vai mazāk rodas. Kompozīcija, burtu
salikums, laukumu attiecība pret tekstu, ilustrācija – pret burtiem.
Kritēriju te nav – tas ir jājūt.
Katrā ziņā tas ir aizraujošs process. Maketēšana, zīmēšana ar datoru –
dažreiz tehniskās iespējas tur bīda arī māksliniecisko domu. Man nav
tā, ka, piesēžoties pie kompjūtera, man jau būtu skaidrs viss, kas tur
būs. Apmēram es zinu, ko es gribu. Nav svarīgi, vai tā ir grāmatas vai
avīzes lappuse, bet kompjūters darba procesā nosaka virzību. Es redzu –
ā, tur ir tāds efekts, ko es nekad pirms tam nebūtu paredzējusi, ja,
lai novestu savu domu līdz galam, strādātu ar zīmuli un papīru. Es
kompjūtera iespējas izmantoju.
Ir mākslinieki, kas paši nevēlas strādāt ar kompjūteru. Kā Gunārs
Lūsis. Viņš uzskata, ka tas var sabeigt mākslinieku, viņa radošo
domāšanu, ka kompjūters diktē savas prasības un cilvēks aiziet
taisnvirziena domāšanā, vairs nemāk strādāt ar brīvu roku un pindzeli.
(Te nav runa, protams, par glezniecību, bet par poligrāfiju.) Viņš
negrib atdot kompjūteram savu laiku. Mums ir ideāls tandēms: viņš ir
mākslinieks, kurš rada ideju, un es kā operators to izpildu. Un
izpildot es nāku ar saviem pārveidojumiem, piedāvājumiem, kurus mēs abi
kopā akceptējam vai neakceptējam. Galarezultāts rodas kopīgi. Kopīgi
strādājam pie vēl viena liela darba – Latvijas kuģniecības vēstures
enciklopēdijas.
Kas tad ir tas, ko kompjūters nevar? Tas taču dod arī idejas!
Kompjūters nevar radoši izdomāt pašu ideju. Man ir gadījies – absolūti
tukša galva, pāris bildes, domu nav nekādu. Tad es sāku tās
bildes bakstīt, bīdīt pa lapu, pielieku tekstu – lielāku, mazāku, un
lēnām kaut kas rodas. Bet man pašai ir jāsaprot, vai tas ir labi vai
slikti – tas ir svarīgi! Un tad dators man dod varēšanu, daudzos
variantus utt. Man šis process patīk, es to neuzskatu par
nemāksliniecisku.
Ir jāatstāj arī tāda niša, kur tu izdari kaut ko pats. Piemēram,
"Studijai" logo – tas "-ja" ir uzzīmēts ar roku. Es to varēju
painter programmā ķeksēt virsū. Tomēr – šļakstīju augšā ar lielu
pindzeli uz vatmaņa. Noklāju visu grīdu – un tad izvēlējos to, kas man
likās labs, skenēju iekšā un tālāk uz datora apstrādāju.
Cilvēks, kas strādā tikai pie kompjūtera, nepiecelsies un nepaņems to
vatmani un pindzeli. Tas arī ir tas, kam jābūt kopā: datora
izpildīšanai un maketēšanas priekam, azartam. Man tas patīk, es
neuzskatu, ka dators mani sasaistītu, ka tas mani padarītu par savu
vergu.
Kas ir galvenais, par ko tu domā, ķeroties klāt iekārtošanas darbam?
Galvenā ideja, kuru es izdomāju vispirms, parasti nav saistīta ar
kompjūteru. Kad darbu man iedod, vienalga, grāmatu, albumu vai
vienkāršu bukletiņu, es vizuāli jau stādos priekšā, kādam tam
jāizskatās. Kaut beigās tas var iznākt arī pilnīgi citāds. Katrs
darbs man nāk ar savu konceptu, kas izriet no tiem noteikumiem, kurus
diktē pats darbs. Es negribu darbā atklāt pati sevi, bet gan šo darbu.
Formu pieprasa pats materiāls.
Katrā avīzē un žurnālā ir mākslinieki, kas tagad strādā pie datora. Vai
tu redzi šādos iespieddarbos saglabātu mākslinieka rokrakstu?
Piemēram, "Māksla+" – tas ir tieši Arta Rutka žurnāls, krasi savādāks
nekā, pieņemsim, "Rīgas Laiks" vai "Pastaiga", kuru veido Ieva
Briede.
Vai vari nosaukt pēdējā laika darbu, kas izteiktu tavu estētiku – vienalga, grāmata, albums, žurnāls?
Valda Villeruša grāmata – Bazilija Plīnija “Slavas dziesma Rīgai”.
Nekādu īpašu kompjūteru tur nav. Es nezinu, kā tā ir realizēta. Bet –
tur ir gaume, saprašana, izvēlēti labi materiāli – tas ir komplekss.
Mākslinieks, kurš ir sapratis, ka viņam nav grāmatas makets jāpārbāž ar
nez ko, lai sevi pierādītu. Tādēļ arī rezultāts ir taustāma vērtība.
Uz "Studijas"jautājumiem atbild mākslinieks Jānis Mitrēvics
Kāds bija izstādes mērķis?
Uztaisīt gleznu izstādi muzejā, un lai tā būtu māksla. Lai bilde
reabilitētu bildi, gleznu kā mākslu, nevis kā sienas sastāvdaļu.
Manās acīs šī izstāde patiešām reabilitē eļļas gleznu kā vērtību, kas
ir atšķirīga no vienkāršas plaknes, kurai pa virsu pārsmērēta krāsa. Es
tieši nodomāju – re, Mitrēvics ir ģeniāls, viņš pierādījis, ka smuka
ainava, labi uzkomponēta, pati par sevi vēl nav nekas. Vērtību gleznai
lielā mērā piedod virsmas jutekliskie dotumi – tas, ka sajūti, kā likta
krāsa, kādiem triepieniem vai cik biezi, plāni, intensīvi – tās cilvēka
emocijas un enerģija, kas šajā procesā ir pārtapušas vielā un tēlā. Es
sapratu, ka šī izstāde ir veiksmīga ironija, kas mums atgādina
jautājumu: kurā brīdī tad sākas māksla?
Nē. Tas viss ir nopietni. Bet – no savas pieredzes ap-zināti izmantoju,
kā var spēlēt, kā var iedarboties uz skatītāju. Man liekas, ka visi šie
tradicionālie žanri ir tik šausmīgi noplicināti, izsmelti utt., kaut no
otras puses – tā nemaz nav. Tādēļ man ļoti svarīga bija sarežģītā
tehnoloģija. Bet es gribēju, lai Miervaldis Polis pasaka, ka tā ir tīra
manta. Tonāli es attēlu uztaisu uz kompjūtera, izdzenu pa gabaliņiem
laukā, bet ar sietspiedi, ar eļļas krāsām dabonu uz audekla. Tā ir
eļļas glezna. Atis Ieviņš bija pierakstījis – autortehnika. Muķības –
te ir audekls, eļļa. Savādāk mums jānoliedz, ka Vorhols taisīja gleznas.
Kuri tad ir tie kritēriji, kas kādu cilvēka roku darbu padara par mākslu?
Vienīgais kritērijs ir galva. Māksla rodas cilvēka galvā, nevis viņa
rokās. Un, no otras puses, es esmu reabi-litējis arī kompjūteru.
Parasti saka - ja tas ir kompjūters, tad tas ir falši, tur nekas nevar
būt!
Kāpēc? Datora attēlam ir sava faktūra, sava matērija, sava dzīvība –
jā, tā ir cita, elektroniska, bet mani tā noved pie savas, cita tipa
realitātes pārdzīvojuma! Manī pretestība rodas tieši tagad, kad vieni
vēsturiski izdzīvoti noteikumi ir sakrustoti ar gluži jauniem pēc mana
ieskata – mehāniskā vai pat perversā veidā, kur rezultātu es izjūtu kā
tādu mutantu. Tīri jutekliski es no tā atgrūžos.
Es iedomājos koka ratus, kuriem laukos mēdz uzlikt mašīnu riteņus – lai
būtu mīkstāk. Arī tas izskatās šausmīgi. Bet ir divas iespējas – vai nu
mēs etnogrāfiski tīri kratāmies, vai uzlabojam savu pašsajūtu ar
svešiem riteņiem. Jo jābrauc laukos ar ratiem ir. Kur ir kritērijs? Ja
tīri gribētu, šodien vairs nemaz nevarētu uztaisīt eļļas gleznu, jebšu
man ir jāberž krāsas un jādara viss pārējais, lai tā būtu tīra manta.
Es to nopērku bodē, un tāpat tā ir caur mašīnām laista utt. Un es nemaz
nezinu, kas tā man par kokakolu ir lakas vietā. Attiecībā uz kompjūteru
– tie ir stereotipi cilvēka apziņā: “tas ir taisīts ar kompjūteru, bet
tā ir glezna”. “Kompjūters pats strādā”. Kompjūters neko pats nedara.
Puisis māk spēlēt uz tās mašīnas, un viņš taisa vienu žurnālu, otru –
iznāk četri vienādi žurnāli Latvijā, jo “mašīna tos uztaisa”. Kaut
uztaisa to puisis. Un nonākam atkal pie tā paša – arī kompjūters prasa
“galvu”. Nav jau svarīgi, uz kā tu strādā. Piemērs, ko visvienkāršāk
izstāstīt – ja Londonas simfoniskais orķestris spēlē Fredija Merkūrija
gabaliņus, kā tas ir? Vai arī – pielikt simfoniskajam orķestrim pusi no
elektroniskajiem instrumentiem? Vai to var vai nevar? Vai tas ir
pieļaujami? Mākslā ir tā: glezniecība, grafika, tēlniecība, objekts,
instalācija – un tad sākas visas tās neskaidrības, kas ir kas, kas
beigās ir māksla. Viss, ko ir sagrāvis šis gadsimts ar savu
idiotisko modernismu.
Es saprotu šo jūtu izvirdumu, tikai es joprojām nesaprotu vienu – kāpēc
ar šiem jaunajiem līdzekļiem ir jāimitē tas, kas paveikts
tradicionālajās tehnoloģijās?
Ne velna! Pieliec blakām!
Nu kā – ainavas kompozīcija tāda, kāda tā klasiski izstrādājusies
konkrētos laikos un apstākļos, un nevienā niansē tur nav nekas pielikts
tāds, ko glezniecība un fotogrāfija savos populāros paraugos nebūtu jau
man atrādījusi. Ja neskaita redzamās salaidumu vietas attēla montāžai
un neglītu pārsedzošās krāsas triepienu.
Un kāpēc ne? Nu ko šis gadsimts ir jaunu ienesis? Neko! Vecie
kompozīcijas principi – citu nav! Gleznai šobrīd visvairāk trūkst
sižeta. Glezno to sarkanu, zaļu, dzeltenu, divās vai sešpadsmit krāsās.
Ir uzraksti, kas saka, ka tur ir domas un jūtas utt. Figa tur ir! Viens
ņem tikai un drillē un pārdod uz centneriem – uz rietumiem, uz
austrumiem, kur nu kuram tas tirgus. Bet kompozīcija ir kompozīcija, un
viss. Runa varētu būt par to, kāpēc ainava. Man bija vajadzīgs sižets
un pēc iespējas neitrāls, jo vajadzēja iziet tehnoloģiskajam procesam
un es negribēju sev pārāk sarežģīt uzdevumu. Nākamo izstādi es
uztaisīšu ar cilvēku. Ko var attēlot? Daba ir pamatā. Interjers un vēl
cilvēks. Nerunājot par to, vai tur ir mīlestība vai nāve, bet – izejot
no formālā, kas ir uz bildes. Ainavā ir emocijas un viss pārējais, bet
nav nekādu – ne jaunu, ne vecu kompozīcijas principu.
Bet kas tad ir tas, kas tur ienes tās emocijas?
Es. Ar to, kā es izvēlos sižetu, kā es to uztaisu. Jo dabā neviena tāda
nav. Es iztaisu tonālo risinājumu, dabonu to virsū uz audekla,
apgleznoju, uztaisu krāsainu – kurā brīdī tur nav roku darbs?
Bet ko tad dod kompjūters?
Zini kā ir ar svešām lietām – sākumā no tām ir bail. Bet, ja kāds to ir
izdomājis, man jāzina, kas tas ir. Kad parādījās kaut kāda nauda, es
nopirku datoru un ar to iepazinos. Kad bailes ir pārgājušas, tad ar šo
lietu jau patīk paspēlēties. Tas laiks beidzās, taču es biju ieguvis
pieredzi, lai mans priekšstats par datoru vairs nebūtu mītisks. Es
zinu, ko ar to var izdarīt. Es zinu daudz. Un tas ir labi. Es zinu
daudz tāpēc, ka tie, kas tagad piedzimst ar kompjūteru un uzaug, neko
citu nezina. Bet es zinu arī ko citu.
Ja paskatās uz to bildi – es esmu paņēmis no datora to, ko es gribēju
no tā dabūt laukā. Es varētu rukāt krāsās. Bet krāsas ir garām, tā ir
tāda jocīga lieta tāpat kā smaržas... Bet – kāpēc man mocīties ar tādu
lietu kā tonāls zīmējums? Tā kā taisīja Renesansē. Es varētu to
uztaisīt pats. Bet paskaties, kā visi puiši ir nostrādājušies ar šīm
lietām – kamēr visu to uzčikā. Tīri tehniski. Tas prasa baigo darbu.
Dabiski, ka tu mēģini kaut ko racionalizēt, sāk rasties visi šie tā
saucamie stili, kas noved līdz vienam vilcienam, kur ir visa ainava
iekšā. It kā. Var jau arī tā – it kā. Bet es piegāju racionāli, lai man
nebūtu jāmokās. Es kaut ko vienkāršoju, tajā pašā laikā, ja tu kaut ko
ziedo, tu kaut ko iegūsti. Loģiski. Bet, lai tu iegūtu, tev vispirms ir
kaut kas jāziedo. Es domāju, ka es ieguvu brīvību attiecībā uz
to, kas saucas "krāsa". Jā, tas bija sarežģīti. Tikai tonālo, kam es
lazēju krāsas virsū, neesmu uztaisījis ar rociņu. Kad to sāku darīt,
tad arī sapratu, kā puiši toreiz divus gadus vienu bildīti taisīja. To
tas arī prasa – kārtiņu, kārtiņu, kārtiņu, kamēr viss ir piepildīts.
Ziedojot laiku un enerģiju, divus gadus strādājot pie vienas bildes, –
tā bilde to adekvāti ieguva. Un nes vēl tagad līdzi. Tagad tu negribi
ziedot savu enerģiju un iegūsti bildi, kas paliek auksta.
Es atteicos tikai no viena posma. Parīzē, lai man nebūtu jāfotografē,
es zīmēju. Te nav piedalījusies neviena mašīna. Un tu gribi teikt, ka
te ir daudz vairāk enerģijas ielikts nekā šite?
Es pieņemu, ka tie ir mani aizspriedumi. Man patīk sava veida tīrība.
Tīra manta savā specifikā. Un šajā zīmējumā es jūtu vairāk siltuma.
Un šī? (Rāda uz fotogrāfiju, kur attēls kombinēts – balerīna uz sniega.)
Varbūt mazliet manierīga ...
Tā nav manierīga, tā ir drīzāk romantiska. Tas ir nākamais solis varbūt.
Tātad vēlreiz – ko īsti tev dod tas, ka tu strādā ar kompjūteru?
Es domāju, ka šinī gadījumā tas ir pilnīgi vienalga – es strādāju ar
pindzeli vai ar kompjūteru. Es izmantoju to, kas šodien tiek dots! Nu
nebija agrāk tāda kompjūtera! Kamēr nebija lidmašīnas, brauca ar
ratiem! Man nav ne ideālistiska, ne noliedzoša attieksme. Es saprotu,
kas tas ir. Jūtu, ko ar to var uztaisīt. Man personīgi nav atšķirība,
vai tas ir ar mašīnu taisīts vai tā ir eļļas glezna. Bet manā apziņā
kaut kādi sveši procesi sākas tur, kur var runāt par tiražējamu lietu.
Šī nav tiražējama lieta.
Vai tas viss tagad notiek tādēļ, ka pindzele un audekls tevi kādreiz ir pievīluši?
Nē. Nē. Nav pievīluši, tieši otrādi. Es beidzu gleznot tieši tad, kad
man vislabāk gāja. Vienkārši ir dažādas iespējas. Man vienmēr ir
paticis darīt daudz ko citu. Esmu izmācījies akadēmiski par gleznotāju,
konkrētā vidē tas tev liedz darīt ko citu. Vismaz pirms kāda laika tā
bija.
Visas lietas, kas pašam ir likušās nejaušas, paskatoties atpakaļ,
likumsakarīgi sakārtojas. Pedvālē tā dabiskā ainava rāmī. Tur ir
ainava, kurā nekas nav izdarīts. Uzlikts rāmis, kā ir jāskatās. Ja mēs
reproducējam šo ainavu – tur ir citi spēles principi, bet saturs tas
pats.
Kas ir tas, ko tavs prāts izdara?
Vai tad es teicu – prāts? Galva, es teicu. Prāts vien ir par maz, jābūt
arī emocijām, nevar izrēķināt mākslu, tad varētu runāt par prātu, iedot
kompjūteram uz nedēļu, lai viņš izrēķina vienu Džokondu un pagatavo.
Kas ir radies galvā? Glezna. Tas, kas uz tevi neiedarbojas. Priekš
tevis te nav māksla. Bet es simtprocentīgi neticu, ka neiedarbojas.
Varbūt tā neiedarbojas, kā tev gribētos. Bet tik lielu apmulsumu es
nebiju ieplānojis.
Mani mulsina tas, ka kaut ko līdzīgu darīja jau Jānis Staņislavs Roze
pagājušajā gadsimtā – ņēma fotogrāfiju un papildināja ar eļļas krāsām.
Tas ir tāpat kā kino un video atšķirība – viens ir bilde, ķīmija, otrs
ir cipari. Kartons ar caurumu vidū un ar diedziņu savilktām rūtiņām ir
pirmais kompjūters. Bet ar to nav nekādas problēmas. Es esmu domājis
par kompjūteru – izmantot vai neizmantot šo režģi, lai pagatavotu
gleznu. Un kāpēc neizmantot, ja tas atrisina kādu no manām problēmām.
Bet, ja es visu to pašu gribētu uzmālēt, tad es justos kā tas, kas
Brīvdabas muzejā taisa pastalas skatītāju priekšā. Es otas un audeklu
izmantoju tikpat godprātīgi kā kompjūteru. Bet es neuzvelku tautastērpu
un nesāku pīt klūgu grozu.
Vai turpināsi?
Es nezinu. Katrā ziņā – mani uztrauc tas, ka māksla vairs neuzrunā
sabiedrību, tā ir pārvērsta par tādiem kā intīmiem rotaļu pulciņiem.
|
| Atgriezties | |
|