MĀKSLAS VINGROŠANA STOKHOLMĀ Jānis Dripe, arhitekts, Latvijas vēstnieks Zviedrijā, īpaši “Studijai” Par jauno Modernās mākslas muzeju un ArhitektŪras muzeju uz Šepsholmenas salas Stokholmas centrā
|
|
MODERNĀS MĀKSLAS UN ARHITEKTŪRAS MUZEJU KOMPLEKSS STOKHOLMAS CENTRĀ UZ ŠEPSHOLMENAS SALAS
ARHITEKTŪRAS MUZEJA GALVENĀ EKSPOZĪCIJAS TELPA.
STOKHOLMAS MODERNĀS MĀKSLAS UN ARHITEKTŪRAS MUZEJS. FASĀDES UN ĀRSKATI
STOKHOLMAS MODERNĀS MĀKSLAS UN ARHITEKTŪRAS MUZEJS. FASĀDES UN ĀRSKATI
STOKHOLMAS MODERNĀS MĀKSLAS UN ARHITEKTŪRAS MUZEJS. FASĀDES UN ĀRSKATI
STOKHOLMAS MODERNĀS MĀKSLAS UN ARHITEKTŪRAS MUZEJS. FASĀDES UN ĀRSKATI
|
| 1998.gadā kultūras notikumi kā veldzējošs pavasara lietus līst pār
Stokholmu. Tūkstošiem interesantu un savdabīgu pasākumu, bet Eiropas
galvaspilsētas gads paies, un domas koncentrēsies uz paliekošo. Kas pēc
lielās "kultūras sportošanas" paliks Stokholmai un tās daudzajiem
viesiem? Noteikti jau lielās kultūras celtnes – restaurētā Karaliskā
bibliotēka ar plašajām grāmatu krātuvēm pazemē un Modernās mākslas, kā
arī Arhitektūras muzejs, kas ir viena arhitekta projektēti un telpiski
savienoti vienā kompleksā. Viena ieeja, viens grāmatu veikals, bet
katram muzejam savs direktors, savs zinātniskais darbs un izstāžu
politika.
Abus jaunradītos muzejus, par kuru arhitektūras kvalitātēm nedaudz
vēlāk, vieno 1851.–1853.gadā klasicisma manierē celtā Karaliskās flotes
vingrotava. Droši vien arhi-tekts F.Blūms 19.gs. vidū nevarēja
iedomāties, ka telpā, kur vēl šī gadsimta sākumā braši vingroja zviedru
flotes jūrnieki, gadsimta nogalē būs skatāma Zviedrijas būvmākslas
plaša ekspozīcija. Daudzie maketi un ekspozīcijas izkārtojums vairākos
līmeņos (to atļauj vingrošanas telpas augstie griesti) padara pašu
ekspozīciju par mākslas objektu. Fizisku
nodarbi nomainījusi kultūras funkcija. Kā apstiprinājums dzīvotspējai kādreiz tik plaši lietotam terminam "fizkultūra".
Vasaras mēnešos Arhitektūras muzeja iekšdārzā blakus Pikaso skulptūrām
strādās kafejnīca un Blūma bārs (nosaukts vēsturisko ēku arhitekta
vārdā), savukārt Modernās mākslas muzeja stiklotajā daļā, kas vērsta uz
gleznainajiem Stokholmas šēru ūdeņiem, atrodas restorāns "Moneo
Canteen". Tā nosaukums katram vēlreiz atgādina muzeju kompleksa autoru
RAFAĒLU MONEO, pasaulē pazīstamu spāņu izcelsmes arhitektu. Arhitekti
kā pielie-tojamas mākslas pārstāvji savus vārdus iemūžinājuši saistībā
ar vēl pielietojamāku cilvēces nodarbi – ēšanu un dzeršanu.
Ceļš uz šodienas Modernās mākslas muzeju aizsākās tieši pirms 90 gadiem
– 1908.gadā Nacionālajā mākslas galerijā tika radīta Modernās mākslas
nodaļa. 30. un 40. gados kolekcija strauji papildinājās, un Nacionālās
mākslas galerijas direktors Ote Skelds ziņoja valdībai, ka modernai
mākslai vajadzīgas jaunas telpas, respektīvi, jauns muzejs. Jau tolaik
direktors bija nolūkojis telpas Šepsholmenā, bet Karaliskā flote
dzīvoja savu dzīvi, un jūrnieki vingroja. Enerģiskajam Nacionālās
mākslas galerijas direktoram birokrātijas lemšana likās par lēnu, un
viņš devās pie to-reizējā premjera ar jautājumu: "Cik ilgi Zviedrijas
pilsonim ir jāgaida uz valdības atbildi?" Izrādījās, ka lietas ir
kārtojamas. 1958.gadā profesors O.Skelds un Zviedrijas karalis atklāja
Modernās mākslas muzeju tagad jau bijušajās vingrotavās. Tā noslēdzās
pirmais posms ceļā uz jauno muzeju. 1962.gadā kaimiņos "jaunajam"
Modernās mākslas muzejam Jūras karšu administrācijas mājā darbu sāka
Zviedrijas Arhitektūras muzejs.
80. gados sākās zviedru inteliģences un jo īpaši vadošo mākslinieku un
muzeju direktoru cīņa (to tiešām var apzīmēt kā nevardarbīgu, izdomas
bagātu un rezultējošu cīņu) par jaunu modernās mākslas muzeju. Vadošie
Zviedrijas mākslinieki ziedoja savus darbus izsolei, iegūstot vairāk
par miljonu kronu arhitektūras konkursa rīkošanai. Atklātajā konkursā
piedalījās 211 autori, bet par jau minēto miljonu savus priekšlikumus
iesniegt tika uzaicinātas piecas pasaules mēroga zvaigznes: Tadao Anao
no Japānas, Frenks Berijs (Frank Behry) no ASV, Kristiāns Buliksens
(Kristian Bullichsen) no Somijas, Rafaēls Moneo (Rafael Moneo) no
Spānijas un slavenās Sidnejas Operas autors Jorns Utcons (Jorn Utzon)
no Dānijas.
Visi gaidīja kāda cienīta Skandināvijas arhitekta uzvaru, bet, atverot
zīmogotās aploksnes, uzvaras cienīgs izrādījās spānis Rafaēls Moneo, jo
viņa projekts respektēja salas vides kvalitātes un tai pašā laikā viņa
iecerētā ēka nezaudē "pašcieņu" un ir atzīstama kā suverēns
būvmākslas darbs.
Šāds atzinums gan netraucēja dažus gadus vēlāk Stokholmas politiķus un
sabiedrību plaši apspriest pusgatavās ēkas fasāžu tonalitāti – it kā
māksla (arhitektūra) būtu radāma balsojot. Un tomēr Moneo ļāvās zviedru
emocijām. Viņa iecerē askētiski pelēkā ēka pārtapa kompromisa tonī
starp tradicionālo zviedru tumši sarkano un vēl šajā zemē tik mīļo
dzelteno. Muzejs ir tāds ķieģeļsarkans vai varbūt ķieģeļbrūns.
Bet pirms krāsas bija programma – aptuveni 15 000 m2 mākslai ar visām
nepieciešamajām palīgtelpām un aptuveni 5000 m2 arhitektūrai, šajā
apjomā ietverot arī flotes vingrošanas halli.
8000 auto aizveda no būvbedres 50 000 t granīta, un jaunā ēka iebūvējās
starp Austrumāzijas muzeju (tas iekārtots bijušajā virvju fabrikā),
flotes cietumu, jūrnieku baznīcu un kuģīšu pilno krastmalu tik jūtīgi,
ka to īsti var nobaudīt, tikai lūkojot pāri ūdenim no kaimiņsalas. Par
arhitektūras zīmi Stokholmai ēka kļūst vakarā, kad izgaismojas stiklotā
Moneo restorāna daļa un "laternu kori" veido savdabīgās izstāžu zāļu
virsgaismas. Tās ir kā īpatni gaismas skursteņi virs piramidālā katras
izstāžu vienības jumta, bet lielajā izstāžu zālē (1100 m2 grīdas
laukuma bez balstiem!) virsgaismas veido mazo piramīdu kopumu. Tādējādi
interjerā katra telpa (izstāžu vienība) ir ar savu telpisko centru. To
vēl pasvītro ozolkoku dēļu klājums, kura diagonālraksts arī akcentē
telpas centru. Modernās mākslas muzeja iekštelpā dominē pati māksla –
neitrālie izstāžu zāļu sienas toņi, pulētā Gotlandes dolomīta vestibilu
sienas, kā arī ozolkoka un egles dēļu grīdas ir kā instrumenti mākslas
koptēla radīšanai. Ārtelpā, kā jau teikts, raksturīgā detaļa (ne
tikai šai ēkai, bet Moneo arhitektūrai kopumā) ir virsgaismas izcēlums.
Jau minēju šo īpatno gaismas spēli vakarā, kad MODERNA MUSEET parādās
Stokholmai kā krāšņai vernisāžai rotājusies māksliniece. It kā
pasvītrojot šo vakara sarunu, trīs dienas nedēļā muzejs ir atvērts līdz
desmitiem vakarā, bet jaunieši līdz 17 gadu vecumam muzeju var apmeklēt
par brīvu – tas ir kaut kas no kultūrpolitikas.
Pilnīgi atšķirīgs no Modernās mākslas muzeja ir Arhitektūras muzejs –
to Moneo veidojis kā šī gadsimta 30. gadu funkcionālisma arhitektūras
citātu. Šajā žanrā – tīri un nevainojami, bet jautājums arvien būs par
to jauno, ko bez Arhitektūras muzeja bibliotēkas savdabīgā plānojuma
(divi asie leņķi un plauktu dažādie līmeņi) šāds paņēmiens spēj dot?
Jāsecina, ka jaunā muzeja abu daļu (Modernās mākslas un Arhitektūras)
efektīgs ārējais veidols nav bijis autora pašmērķis un to nav pilnībā
atļāvusi arī konkrētā situācija. Pie īpašām kvalitātēm jāpieskaita
mākslas un arhitektūras ekspozīciju lielākas iespējas, atsevišķas
detaļas un jau minētā gaismu spēle ziemeļzemes garajās krēslas stundās.
Tiktāl par būvi. Mazliet – par sūtību.
Konkursa kārtā izvēlētais Modernās mākslas muzeja direktors Deivids
Stjuarts Eliots (David Stuart Elliot) no Lielbritānijas secina, ka
muzejs ir kā SŪKLIS, SPOGULIS un NAZIS. Tam jāuzkrāj (jāuzsūc) viss
labākais, kas modernajā mākslā pasaulē ir, tam jāatspoguļo šīs mākslas
parādības vislabākajā veidā, un tam jānodala (jānogriež) kā ar nazi
viss neīstais un mirkļa konjunktūras radītais. Par muzeja kolekcijām un
projektiem var rakstīt bezgalīgi, un to droši vien sistemātiski darīs
Latvijas mākslas zinātnieki un kritiķi.
Arhitektūras muzeja direktors Jerans Lindvāls (Joran Lindvall) saka, ka
jaunais muzejs būs kā skatuve, kur daudzi aktieri (arhitekti? – J.D.)
varēs tikties un diskutēt labākas Zviedrijas arhitektūras un sociālās
plānošanas vārdā. Protams, direktors var būt lepns, jo jaunais
Stokholmas Arhitektūras muzejs ierindojas starp četriem lielākajiem
pasaulē. Trīs pārējos apmeklējiet, kad esat Frankfurtē, Roterdamā un
Monreālā.
Šīs tik vajadzīgās, sabiedrību izglītojošās un konsolidējošās būves
Zviedrijai izmaksāja 460 miljonus kronu, bet katru gadu abu muzeju
uzturēšanai, kolekciju papildināšanai, izstādēm un tamlīdzīgi valsts
izdod 70 miljonus kronu (aptuveni 5,5 milj.latu).
Rafaēls Moneo savu darbu ir pabeidzis, un šodien viņa domas jau
piesaista katedrāle Losandželosā vai mākslas muzejs Hjūstonā, bet
Šepsholmenas sala, blakus citiem muzejiem un Mākslas akadēmijai
ieguvusi šo unikālo kompleksu gara priekam un baudai, liek atcerēties
tās nosaukumu pirms četriem gadsimtiem – Lustholmena.
|
| Atgriezties | |
|