Anna Dārziņa. Anšlava Eglīša vēstulēs un fotogrāfijās Ilze Konstante, īpaši “Studijai” |
|
ANNA DĀRZIŅA ESLINGENĒ 40./ GADU BEIGĀS
Anna Dārziņa. XXX
Anna Dārziņa. XXX
ANNAS UN VOFGANGA DĀRZIŅU LAULĪBAS 1939. GADĀ
ANNA DĀRZIŅA UN TEODORS ZAĻKALNS - AINAS ASARES UN VALDEMĀRA TONES LAULĪBU LIECINIEKI 1943. GADA 6. MARTĀ
ANNA UN VOLFGANGS ESLINGENĒ 40. GADU BEIGĀS
ANNA DĀRZIŅA UN ANŠLAVS EGLĪTIS 50. GADOS
|
| Fotogrāfijas, vēstules un atmiņas daiļrunīgi spēj pastāstīt par cilvēka
dzīvi; mēs kļūstam liecinieki notikumiem, par kuriem līdz šim bijis
miglaini aptuvens priekš-stats bez skaidras motivācijas tai vai citai
cilvēka rīcībai. Arhīvu materiāli ir aizraujoša lieta, kas palīdz
ieraudzīt cilvēku ne tikai no parādiskās puses, bet dod iespēju viņu
redzēt ar miesu un asinīm, ar domu un jūtu uzslāņojumu. Tie palīdz
izprast laikmetu, vietu, situāciju, kultūras panorāmu daudzpusīgā un
reālā, dokumentālā un tajā pašā laikā emocionāli piesātinātā izpausmē.
Šādā griezumā šoreiz piedāvāju aplūkot gleznotājas Annas Dārziņas
dzīves fragmentus, izmantojot pašas mākslinieces personīgo arhīvu.
Anna un Volfgangs Dārziņi ir bijuši Rīgas mākslas cilvēku uzmanības
lokā jau kopš ģimenes izveidošanas brīža 1939. gada Ziemassvētkos. Anna
Dārziņa, pirms laulībām Anna Ozoliņa, dzimusi 1911. gada 15. augustā,
1937. gadā beigusi Latvijas Mākslas akadēmijas Ģ. Eliasa Figurālās
glezniecības meistardarbnīcu, studiju gados bijusi gleznotāja Valdemāra
Tones modelis. Volfgangs Dārziņš – komponista Emīla Dārziņa dēls –
dzimis 1906. gada 26. septembrī. Neraugoties uz to, ka tēva nāves gadā
viņam bija tikai četri gadi, talants un tēva muzikālā ietekme agrā
bērnībā ir bijusi tik liela, ka viņš kļuva par ievērojamu komponistu un
mūzikas kritiķi.
Abi mākslinieciski apdāvinātie cilvēki bija sabiedriski aktīvas
personības, kas labprāt iekļāvās dažādās izdarībās un pasākumos, bija
zinātkāri un alka augsti intelektuālas draudzības. Tās viņiem nekad nav
trūcis ne Latvijas Mākslas akadēmijā, ne Latvijas Konservatorijā.
Volfgangam, draugu sauktam par Voli, vecāku pazīšanās radīja un
stiprināja draudzību ar vēlāko rakstnieku, kritiķi un gleznotāju
Anšlavu Eglīti, ievērojamā literāta Viktora Eglīša dēlu. Šai mūža
draudzībai vēlāk pievienojās arī abu dzīvesbiedres – gleznotājas
Veronika Janelsiņa un Anna Dārziņa. Volfgangam līdzās bija tāda
autoritāte kā Jāzeps Vītols. Savukārt Annas Ozoliņas dzīves un pasaules
uzskata veidošanā ne mazums nopelnu bija viņas ļoti cienītajam un
augstu vērtētajam gleznotājam Valdemāram Tonem. Vērojot Toni darbā,
redzot gleznas tapšanu, klausoties slavenu mākslinieku sarunās par
mākslu, topošā gleznotāja guva neaizmirstamus un neizdzēšamus
iespaidus.
Un tagad ielūkosimies Annas Dārziņas atstātajā arhīvā. Turot rokās
sadzeltējušās vēstuļu lapiņas, pārņem bijība laika priekšā. Mūžībā
aizgājušie cilvēki, kuri atstājuši Latvijas kultūrā kādu skaistu
vaibstu, kļūst tuvāki un saprotamāki, apgarojot sausās vēstures
lappuses ar cilvēciskām jūtām. Šodien vēstules ir jau pārkāpušas dziļi
intīmās draugu sarakstes robežas, kurās svešam liegts ielūkoties, tās
kļuvušas pārlaicīgas un tautas likteņgaitas tēlojošas. Vēstules
glabātas daudzus gadu desmitus, pat no Eslingenes laikiem. Anšlava
Eglīša rakstītās ir tapušas garā laika posmā – no pirmajiem trimdas
gadiem līdz bērnības un jaunības, un visa mūža drauga Volfganga Dārziņa
aiziešanai mūžībā 1962. gada 25. jūnijā. Tās liecina par patiesu
draudzību, atklāj īpašu uzticēšanos arī sadzīviskajās lietās, kad bez
skaudības var izteikt prieku par Dārziņu ģimenes panākumiem mākslas
jomā. Draugam Volim vēstules rakstītas īpašā stilā, ar vārdu
izdomājumiem, tīšprātīgām pareizrakstības patvaļībām, citvalodu vārdu
latviskotiem iespraudumiem, pilnā mērā at-klājot Anšlava Eglīša –
rakstnieka, novērotāja un asprāša talantu, dažas no tām papildinātas ar
zīmējumiem. Sarakste turpinājās arī pēc Volfganga Dārziņa nāves,
informējot Annu Dārziņu par dažādām mākslas lietām.
Publikācijā izmantoju fragmentus no Anšlava Eglīša vēstulēm, kā arī
ģimenes fotogrāfijas, vairumu no kurām Anna Dārziņa savulaik nav ne
datējusi, ne citādi aprakstījusi. Visi šie materiāli ietver sevī milzu
informāciju, uzbur sadzīves un daiļrades ainas, grūtības un īpatnības,
ar kādām bija jāsaskaras svešatnē. Piesātināti ar sadzīviskām problēmām
un profesionālās darbības plānošanu, tie ataino trimdinieku
noskaņojumu, apjukumu, kas valdīja pirmajos gados. Ko darīt? Kā
iekļauties vietējā mākslas dzīvē? Šādus jautājumus viņi uzdod viens
otram vai katrā vēstulē. Pirmie gadi Amerikā1 nav bijuši viegli, bet
tos vieglākus darīja izrunāšanās ar draugiem un laiku pa laikam
uzplaiksnījusī humora dzirksts.
1951. gada 19. maija vēstule sākas ar moto:
Izdo, izdo, neienāk,
neienāk, bet jāizdo!
Tie bija prāta vārdi, ko Anete rakstīja, ka labāk sisties ar trūkumu un
kauties ar uztraukumu nekā strādāt rūpniecībā un sist iekšā lielu
naudu... No lielas naudas nieks vien ir, bet nogurst rokas un kājas.
Lai Dies ikkuru pasargā no darba. Lūdz Dievu un nestrādā! (..)
1951. gada 6. jūnijā Salemā:
(..) Anna ir vells, ja uzkrāsojusi 26!!! lieldiždarbus. Tā ir kārtīga
izstāde. Mazajos šēnes salonos pietiek ar 16-20. Portlandes muzejā
grūti tikt iekšā, jo varu sagrābusi abstraktā kliķe. Jābūt muzeja
biedrības membe-rim. Par tādu top, ja žūrija pieņem darbus
kopizstādē... bet ij memberība nedod tiesības reflektēt uz telpām, kas
izplānotas vismaz gadu uz priekšu. Pie tam muzejā izstādīties ir
neienesīgi. Nav aģentu, kas forsē pārdosmi. Totiesu ir galerijas, kas
pat garantē pārdosmi. Bet – prasa 40% un $100 – zalogu. Varbūt, ja Anna
ir memberieja Spokēnas vai Vašingtonas lielbiedrībā, viņa var tikt
muzejā no augšienes. Bet vai tad nav izdevīgāk Sietlā, kur pirksme
lielāka? (..)
Anna Dārziņa daiļrades sākuma gados gleznoja tradicionāli reālistiskā
manierē, izmantojot klusināti tumšu krāsu gammu. Iebraucot Vācijā, tapa
sentimentālas tautumeitas vēsturiskos tērpos, kuras labprāt pirka gan
bez dzimtenes palikušie latvieši, gan, kā var izlobīt no sarakstes, arī
amerikāņu virsnieki. Tās gleznotas galvenokārt ar pasteļkrāsām, jo
dabūt eļļas krāsas nebija iespējams. Pārceļoties uz ASV, lai nopelnītu
iztiku, viņa nodarbojās ar fotoportretu izkrāsošanu. Paralēli
māksliniece gleznoja klusās dabas un portretus, izmantojot gaišu,
caurspīdīgu krāsu gammu. Gleznas viņa fotografēja, melnbaltajiem
attēliem aprakstot krāsu toņus, koptoni. Tas bija Annas Dārziņas maizes
darbs, ienākuma avots, un svarīgi bija saglabāt atmiņā izdevušos
darbus, kādus pieprasīja pircēji.
20. gadsimta piecdesmito gadu beigas un sešdesmito gadu pirmā puse visā
pasaulē raksturojās ar jaunu domāšanu, jauniem tehnoloģiskiem
atradumiem, kas neizbēgami iespaidoja arī mākslu. Mākslas dzīve,
pretišķības paaudžu starpā atklājas arī Anšlava Eglīša vēstulēs. Žēl,
ka nav zināms, ko par visu to rakstījusi Anna Dārziņa, taču arī viņas
glezniecībā notika lūzums, pārmaiņas. Viņa pievērsās nosacītākam
gleznošanas veidam ar dekoratīviem laukumiem un lauzītām līnijām, bet
līdz pilnīgai abstrakcijai, bezpriekšmetiskai gleznošanai nenonāca.
1951. gada 6. jūnijā Salemā Anšlavs Eglītis raksta:
(..) Es jau sen gaidīju, ka tu [Anna – I.K.] vienreiz metīsi to ukuru
krāsnī un ņemsi košās perves tāpat kā pasteļos. (..) Tu tikai esi vells
uz reizes ar to pulkumu. (..)
1952. gada 15. martā:
.. mēs ceram, ka Aņuks mūs izmācīs foto izkrāšļošanas nobelo skunsti.
Es redzēju Portlandē krāsu botī īpašas fotoizmālēšanas eljenes mazās
dārgās tūbiņās. Vai tās ir tās īstās? (..) Iespējams, ka ar tādām
skunstēm var badu atsist un nav jāiet džunkjārdos konservu bundžas
dragāt, kā daudzi letiņi dara. (..)
1956. gada 6. augustā:
(..) Savādi nīkuļoju tāpat vien uz priekšu, raizēdamies, ka nekas
krietns rakstāms nenāk prātā. Tādu nabadzības postu iz rokpeļņu dzīves
gribas tēlot, bet “augstāko” sabiedrību jau izmuļļāju Sorrijā2. (..)
Krāsniecībā man viscaur rādās tāda kā apjuce, neviens nezina, ko un kā.
Izstādēs cits aiz cita provējas 1000 veidos gan pēc Dufija [Rauls Difī
– I.K.], gan Rouauauaualta [Žoržs Ruo – I.K.], gan pa abstrakto, un iz
frančiem arī šobrīd nekas prātīgs neparādās. (..) Un ja man viens
cilvēks taujātu: Quo vadis domine? Tad nudien es nezinātu, ko atbildēt.
Naturālisms un reāls reālisms netīk vairs itin nemaz, un liekas pagalam
laika sisme, ja runājam no mākslas gleznas, ne naudas bildēm; abstrakts
izskatās par tukšu, bet, ko vajadzētu taisīt pa vidam, – tas nudien,
jāsaka, ka pirms 30 gadiem to zināju, bet tagad esmu aizmirsis. (..)
1955. gadā Dārziņi pārcēlās uz dzīvi Sietlā un, kā to paredzēja Anšlavs
Eglītis 1957. gada 8. oktobra vēstulē, tur palika līdz pat savai nāves
stundai.
Ai, bagātie Volīši, Nama Saimnieki!
Bet nu gan laikam piesiesaties Sietļiem uz galīgu palici. Letiņi jau
nevaid kā amīši, kas savus namus pērk un pārdod vienā laidā un ceļo no
valsts uz valsti. Bet velli jau esat, iestādamies namsaimniekos, labāko
ļaužu kārtā. Un ēka ezermalā! (..)
1960. gada janvārī (bez datuma):
(..) LA [Losandželosa – I.K.] pārceļojis milzums abstrakto izstāžu,
visas Ņujorkas, itāļu, beļģu, angļu slavenības. Daudzi ir tiešām
neiedomājami dulli (angļu nozīmē), bet itālis Skordija u. daži c. bija
tomēr sasodīti pievilcīgi, īsti sulīgi gleznieciski. Es arī esmu
nogājies tiktāļu, ka reālistiskas bildes nesaista vairs it nemaz.
Annusa–Milta–Gaiļa–Krūmiņa izstāde vienkārši nospieda. Cilvēki dzīvo
pasaules galvaspilsētā un nav redzējuši nekā! (..)
1960. gada 14. decembrī:
(..) Vai Anetei ir jauna izstāde uz steķiem? Veronika jau laikam pie
letiņiem nesavīšīsies. Vienkārt, abstraktas vai tikpat kā abstraktas
bildes nav letiņiem pa deguniem, otrkārt, cenas nosistas tiktāļu, ka
letiņu izstādēm jāsavicina īpašas lacītes, kā to tagad darot arī visi
Anūžu, Kuģi utt. (..)
1962. gada 7. martā Anšlavs Eglītis rakstīja par gatavošanos izstādei
Sietlā un iespējamiem izstādes dalībniekiem no Kalifornijas3:
Iz glezniekiem mums šeit bez Laura4 ir vēl divi vietējo mākslas skolu
beiguļi Jānis Gorsvāns5 un Viļumsons, pēdējais lika sevi titulēt par
vienu no labākajiem Rietumkrastā dzīvojošiem amīšu gleznotājiem un
parasti piedalās visos caurumos, kur vien var ielīst... Friskā
[Sanfrancisko – I.K.] bez Lielstaprāna6 ir vēl Hiršs7 iz Latvijas
rūpniekiem Hiršiem, pilnīgi abstrakts seriografētājs, bet labs ..
(..) Veronikas interesantākie darbi, manuprāt, ir 7 pēdu8 garās
abstrakcijas, kas jau nevaid pārvietojamas. Pārvērtusies jau nu viņa ir
diži. Ne pārāk sen es redzēju vienu Tavu, Anete, galvu pie Laimoņa
Siliņa Palo Alto, likās ļoti glīti, irdeni un moderni krāsots. (..)
Un, lūk, Anšlava Eglīša vēstule Annai Dārziņai 1962. gada 9. jūlijā.
Mīļā Anete un Dainīte9!
Es jau daudzas dienas taisos Jums rakstīt un esmu nolicis sev priekšā
papīru, bet nu reiz ir pietrūcis vārdu. (..) Tu zini, kas man bija
Volis. Nevienu cilvēku es vairs nepazīstu no tik seniem laikiem,
visagrākās bērnības, un ne ar vienu dzīves gaitas nav iekārtojušās tik
līdztekus. Ar viņu un pa daļai arī ar Jāni Veseli mēs varējām runāt par
lietām, kuras neviens vairs nezina un neviens vairs nesaprot. Ar viņiem
nu ir aizgrimusi un pazudusi vesele pasaule un – man liekas, ka daļa
arī no manis paša. (..)
Nemaz nevaru iedomāties, kā Jūs tagad iekārtosaties. Tu, Anete, gan esi
no diezgan cieta kaula un visādos ļaunākos brīžos, cik vien atceros,
nepārmainījies nemaz.. (..)
1968. gada 22. maijā Anšlavs Eglītis apraksta savas puses mākslas notikumus.
(..) Pēdīgi uzkurbulēju Veroniku rīkot izstādīti pašmājās LA (pēc 17
gadiem!). Gluži tik labi kā Tev šeit pie mums negāja, bet sūdzēties arī
nevar. Cenas sākās no 200 par 20 reiz 24 coll10, un dārgāko bildi
pārdevām par 400 – 34 uz 34 coll. Interesanti, ka pircēju nemaz nebija
tie, ko cerējām, bet pavisam citi, negaidīti ļaudis.
.. mūsu bārdainais gleznieks Dārznieks11 izgāza sienas savai darbnīcai
(tukšas veikala telpas izputējušā rajonā pie jūras) un patlaban ierīko
tīri paglaunu galeriju. Viņš kļuva slavens ar to, ka ievilka automobili
caur sienu istabā, lai labotu, jo garāžā bijis caurvējš. (..)
1986. gada 9. augustā rakstītajā vēstulē līdzās svei-cieniem
mākslinieces 75 gadu jubilejā viņš atzīmē Minjonas Kļaviņas interviju
žurnālam “Latvju Māksla”.12
(..) Tava intervija mūs izvadāja pa vecajiem, labajiem laikiem. Arī mūs Tu biji pieminējusi. Kur nu tas viss?
(..) Mums patika Tavs teiciens intervijā: “Kas man šķiet pilnīgi
nesaprotams, manai meitai ir absolūti skaidrs!” Tā jau tas ir, dari, ko
gribi! Paaudžu plaisa!
Atbildot uz intervijas jautājumiem, Anna Dārziņa savu dzīvesstāstu un
uzskatus izpaudusi rakstītā veidā 1985. gadā. Materiāls ir plašs – 12
lapas pasīkā rokrakstā, un tā lielākā daļa ir publicēta. Intervētāja
vienīgi noklusējusi Annas Dārziņas atbildi uz jautājumu par mākslu
Latvijā. Ar sev raksturīgo toleranci māksliniece rakstīja:
Par Latvijas mākslu nevaru spriest. Bet es domāju, ka tā ir stipra. Grūtos apstākļos arvienu mākslas plaukst.
Pēdējā arhīva materiālos atrastā Anšlava Eglīša vēstule ir 1986. gada
19. augustā atsūtītā Tukuma muzeja 50 gadu jubilejas kataloga ievada
kopija, kurā ar sarkanu pasvītrotas un ar izsaukuma zīmēm atzīmētas
Tairas Haļāpinas rakstītās rindas par mākslinieci: Sieviete ar ugunīgu
temperamentu... visa atsegusies mīļotā skatam un otai. (!) Anšlavs
Eglītis savā asprāša garā to komentē:
Mīļā Anete!... Paraugies, kā viņi koklē un ko visu nesaskata “pagātnes mantojuma” darbos. (..)
Un nobeigumā neliels fragments no Anšlava Eglīša 1964. gadā publicētā romāna.13
(..) Dārziņu mitekļi Rīgā, Eslingenā un šeit Sietlā manās acīs
izskatījās ļoti līdzīgi. .. istabām visā kopībā piemita tā pati ērtā,
mazliet bohēmiskā krāsainība; visi priekšmeti bija novietoti ne
parādei, bet dienišķai lietošanai.
Divēji flīģeļi stāvēja iebīdīti ne visai lielajā dzīvojamā telpā. Viens
no tiem atvērts, notis pamestas uz nošu turētāja, tam blakus dažas
sīklietas. Itin kā nupat kāds būtu spēlējis, tikai piecēlies un
izgājis. Man bija grūti atvairīt iedomu, ka tūdaļ ienāks Volis – liels,
masīvs, omulīgs, allaž labā omā – un piepildīs telpu ar jokiem,
smiekliem un visādām vīzīgām iedomām. Kā reti kāds viņš prata
sadzirdēt, izdalīt dīvainus, jocīgus teicienus, priecāties par tiem un
āķīgi tos iemest sarunas plūsmā. (..)
Un patiesi – 1997. gada oktobrī šo rindu autore Annas Dārziņas māju
ieraudzīja tādu, kā to aprakstījis Anšlavs Eglītis. Pati saimniece,
vēlīga un laipna, labprāt dalījās atmiņās par pagājušiem laikiem. |
| Atgriezties | |
|