TILTS. BRIDGE. 2000 Inese Baranovska, simpozija kuratore |
| Starptautiskie mākslas simpoziji Latvijas Mākslinieku savienības (LMS)
darbībā līdzās ikgadējām rudens izstādēm, gada balvu nominācijām un
dažādām starptautiskām izstāžu aktivitātēm tiek uzskatīti par
nozīmīgākajiem gada pasākumiem jeb “pilota projektiem”. Zvārtavas pils
Mākslas centrā šie projekti tiek realizēti jau ceturto gadu.
Šogad pirmo reizi simpozija vēsturē māksliniekiem radošam darbam tiek
piedāvāts nevis kāds konkrēts materiāls (piemēram, māls, porcelāns,
koks, metāls), bet gan vienojoša tēma – TILTS. BRIDGE. 2000.
Savstarpējās sapratnes tilts, kas vieno dažādus cilvēkus un viņu
viedokļus, tilts starp pagātni un nākotni, starp neskarto dabu un
civilizāciju... Par projekta TILTS. BRIDGE. 2000. mērķi tika izvirzītas
iespējas “būvēt” sapratnes un komunikācijas “tiltu” Baltijas valstu,
Ziemeļvalstu un citu valstu mākslinieku starpā, radot jaunas attīstības
dimensijas Zvārtavas Mākslas centra nākotnē.
Jaunos attiecību “balstus būvēt” simpozijā tika aicināti piecpadsmit
mākslinieki (astoņi no citām zemēm, vēl neizzināti, tikai sarakstēs,
projektu aprakstos un autoru CV identificēti, un septiņi mums labi
zināmie, bet ļoti dažādie latvieši):
Braiens Benfers (Brian Benfer, ASV) – keramika, tēlniecība), Annija Ola
(Annie Āhl, Zviedrija) – multimediju māksla, fotogāfija, Suzanna Nesima
(Suzanne Nessim, Zviedrija) – glezniecība, grafika, foto un video
māksla, Kirsti Grotmola (Norvēģija) – tēlniecība, Juka Jervinens (Jukka
Järvinen, Somija) – multimediju māksla, fotogrāfija, Audrus Janušonis
(Audrius Janušonis, Lietuva) – keramika, Killi Keiva (Kulli Koiv,
Igaunija) – keramika, instalācijas, Aigars Bikše – tēlniecība,
instalācijas, Kristīne Drengere – multimediju māksla, Māris Grosbahs –
keramika, tēlniecība, Kristaps Gulbis – tēlniecība, vides māksla, Iveta
Laure – šķiedras māksla, Gļebs Panteļejevs – tēlniecība, Kirils
Pante-ļejevs – tēlniecība, instalācijas, Solveiga Vasiļjeva, (visi –
Latvija) – tēlniecība.
Abas Zviedrijas mākslinieces nevarēja būt Zvārtavā visu simpozija
laiku, un viņu darbi faktiski tika realizēti jau Zviedrijā, tomēr tie
ļoti organiski un pamatoti iekļāvās gan simpozija tēmas kontekstā, gan
Zvārtavas pils viesu dienas emocijām blīvajā atmosfērā.
Annija Ola ir profesionāla grafiķe, kas pēdējos gados savos darbos
daudz izmanto pašas inscenētas un realizētas fotogrāfijas. Fotomodeļi
parasti ir divi vai viens: viņa un viņš, tikai viņa, tikai viņš.
Māksliniece fotografē pati sevi, jo “tā ir lētāk, kurš vēl būs tik
pacietīgs, kurš gan pats sevi, savu Ego nepazīst labāk”. Tēmas ir
eksistenciāli mūžīgas un reizē arī pagalam vienkāršas – ikdienas dzīve
un savstarpējo attiecību vispārcilvēciskās problēmas (“Asistents un
māksli-niece”, The Superior, “Ko redzi, to saņem”).
Domāju, ka mūsu vietējie dižgari un konceptuālisti tā īsti līdz galam
nepaguva novērtēt, kāds unikāls “putns nolaidās” pagodināt mūsu
simpoziju Suzannas Nesimas personā. Suzanna ir viena no video mākslas
pionieriem Eiropā, viņas videodarbi atrodas visās nozīmīgās kolekcijās
(piemēram, Stokholmas Nacionālajā muzejā, Malmes muzejā, Nacionālajā
bibliotēkā un Pompidū mākslas centrā Parīzē u.c.). Pēc pamatizglītības
arhitekte, jaunībā fotomodele un Zviedrijas čempione peldēšanā, 70.
gados viņa pievēršas jaunajiem mākslas medijiem. Kad Zviedrijā kļūst
par garlaicīgu, māksliniece dodas savas radošās ieceres realizēt uz
Parīzi, vēlāk uz Ņujorku. Simpozija laikā skatījamies Suzannas Nesimas
1978. gadā ar Pompidū mākslas centra atbalstu Parīzē veidoto videodarbu
“Peldētāja”: absolūta ūdens maģijas ilūzija un pārlaicīgums, nekas nav
novecojis – nedz tēma, nedz tās konceptuālais risinājums. Simpozija
izstādei māksliniece atveda savu jauno videodarbu “Vai tu mani
dzirdi?”. Darbs filmēts kādā Stokholmas centra laukumā, kur
visdažādākie cilvēki nemitīgi runā pa mobilo telefonu, fonā visu laiku
skan sievietes un vīrieša balsī izteiktas dežūrfrāzes, kas nav
adekvātas vizuālajam attēlam: “Es tevi dzirdu, vai tu mani dzirdi? Es
pārzvanīšu. Došu signālu. Kā tev iet. Runā skaļāk. Tiksimies.”
Komunikācijas tehnikas pārpilnības laikā ikviens indivīds tomēr jūtas
tik vientuļš un bieži līdz galam nesaprasts, ir pieklājības un pirmās
nepieciešamības frāzes, bet izpaliek nopietna, dziļa saruna. Jau pēc
simpozija tepat Rīgas centrā bieži vēroju video redzētās situācijas
analogus: mēs reti skatāmies cits citam acīs, vairāk datora ekrānā,
mūsu draugi mums sūta “e pastus” un īsziņas mobilajos telefonos, bet
neatnāk vienkārši ciemos...
Latviešu māksliniece Solveiga Vasiļjeva Zvārtavas ezeram atrod dvēseli,
dāvājot tam “Asaru pilnas acis”: divi ūdenī peldoši un vizuļojoši
objekti (kādreiz tie bija spilveni). Un tas arī ir stāsts par mums.
“Tilts kā komunikācijas līdzeklis starp krastiem, kultūrām, parādībām.
Acis kā smalka komunikācija starp būtnēm un Visumu. Modernās tehnikas
ierīces 21. gadsimta sākumā, tomēr acis pāri visam. Ezera skumju pilnas
acis pret debesīm. Zeme lēnām iet bojā.” (S.Vasiļjeva)
Ar jaunības naivumu un maksimālismu saista Māra Grosbaha realizētā
instalācija. Keramiķis no Rojas, kas pēdējos divus gadus tiecas iegūt
maģistra grādu tēlniecībā Sanhosē universitātē (ASV), mūsu simpozija
laikā radīja skrūves no akmens masas, kuru cēlākais virsuzdevums ir:
“Tilts nevar iztikt bez skrūvēm. Skrūves nostiprina un savieno. Bez
skrūvēm nu nekādi nevar iztikt. Gribētu saskrūvēt Zvārtavas zemi ar
debesīm, lai turas. Varbūt gribētos arī sevi pieskrūvēt Latvijas
zemei...” (M.Grosbahs)
Igauņu keramiķe Killi Keiva Zvārtavas pils visromantiskākajā vietā –
mazajā tornītī, kur, kā nostāsti vēsta pilskundze mēdza vērot savu rožu
dārzu un rakstīt vēstules, instalē kompozīciju “Carte postale. Atmiņas
zudumi”. Tas ir keramikas formu un senu pastkartīšu savienojums, ļoti
trausls un romantisks.
“Es jau kādu laiku kolekcionēju senas pastkartes ar dažādu tiltu
attēliem. Vispirms mani saistīja arhiektonisko konstrukciju
daudzveidība un perfekcija, bet tad es sāku arī pētīt, kas rakstīts
kartītēm otrā pusē. Šie īsie sūtījumi no dažādām pasaules malām ir sen
aizgājušu cilvēku dzīves liecības: pagātnes miglā gaistošs liecinājums
par cilvēkiem, kas mīlēja vai cienīja viens otru. Tagad, pēc tik daudz
gadiem, šie vēstījumi kā spilgts mirkļa uzliesmojums ir skāruši arī
mani, cilvēku no citiem laikiem un citas dzīves...” (Killi Keiva)
Kirils Panteļejevs padomju kolhozu “ziedu laiku” metāla drazas pārvērš
monumentā – veltījumā “Atmiņas tīrītājs”. “Katram mākslas darbam ir
sava īpaša formula. Dažas no tās sastāvdaļām nemainās gadsimtiem,
paliekot par mūžīgām vērtībām. Citas atrodas tiešā atkarībā no
mākslinieka personības, vietas un laika, kurā top konkrētais mākslas
darbs, un kalpo kā reālas vēstures liecības, radošās domas
progresējošas kustības iemiesojumi. Ir svarīgi, lai tie, kas šīs
formulas rada, un tie, kas mēģina tās analizēt, spētu novērtēt katras
šīs sastāvdaļas nozīmi.” (K.Panteļejevs)
Ironiski un filozofiski ir arī citu simpozija autoru radītie darbi, bet
tieši iepriekš minētie manā atmiņu jūklī uzpeld aizvien no jauna kā
garīgi tuvi vēstījumi.
Iztēles tilts vai televīzijas tilts, varavīksnes tilts vai vanšu tilts,
mēness tilts vai vienkārši tilts pāri grāvim – šo gan asociatīvo, gan
reālo tiltu rindu varētu turpināt līdz bezgalībai. Arī mākslas iespējām
nav robežu: gan materiālu un tehnoloģiju izvēles ziņā, gan konceptuālā,
emocionālā vai racionālā spriedzes kāpinājumā. Tieši par pēdējo bija
jādomā, īstenojot dzīvē projektu TILTS. BRIDGE. 2000., pēc skaita jau
4. starptautisko mākslas simpoziju Zvārtavas Mākslas centrā
(1.–21.08.2000.) |
| Atgriezties | |
|