Ir daudzpakāpju līmeņi cilvēka nebeidzamajām rotaļām un manipulācijām
ar laiku, brīžiem cenšoties to apsteigt vai cieši saturēt un
apstādināt, tad atkal izdzēst un izlikties, ka nekā tāda nav bijis. Cik
gan daudz laika no savas ikdie-nas pieredzes mēs varam atļauties veltīt
zudušajam laikam? Ar kādiem līdzekļiem mēs to cenšamies atgūt, atsaukt
atmiņā, pat reanimēt? Nenoliedzami, starptautiskas mākslinieku
izstādes, kas tiek veidotas kā tradīcija, sniedz samērā reālu iespēju
atkāpties laikā. Un ne jau tikai novecojušas frizūras melnbaltos
mākslinieku fotoportretos vai noteikta stila elementi pabalējušos
katalogos ir tie, kas liek nekļūdīgi noteikt, ka tie ir pagājušie
astoņdesmitie vai pagājušie agrīnie deviņdesmitie. Liekas, vispirms tās
ir attieksmju sadursmes, kas šodien vairs neļauj vienai un tai pašai
lietai piešķirt vienu sākotnējo jēgu. Informācija uzslāņojoties atstāj
relatīvi maz brīvās telpas. Ne tik bieži ir iespējams paņemt rokās kaut
ko īstu, nolasīt kādu konkrētu attīstības līkni un ieraudzīt savu
punktu tajā, lai būtu iespējams pilnīgi noteikti atzīt, ka tas, ko viņš
izdarīja vakar, ir daudz vairāk novecojis nekā tas, ko kāds cits
izdarīja pirms vairākiem gadiem.
Šogad jau desmito reizi notika Starptautiskā Baltijas mākslinieku
biennāle Raumā (Rauma Biennale Balticum), Somijā. Gandrīz vai gribētos
piebilst – Somijas laukos. Tomēr, apzinoties Raumas somiski provinciālo
šarmu, atmetot liekas ambīcijas un novērtējot pārbaudītas vērtības,
jāatzīst, ka astoņdesmito gadu vidū aizsāktā tradīcija sevi ir
attaisnojusi, jo, kaut vai pārskatot iepriekšējo gadu Raumas izstāžu
katalogus, ir iespēja izdarīt samērā precīzas atkāpes pēdējo desmit
gadu mākslā. 1985. gadā Raumā piedalījās Helēna Heinrihsone, Maija
Tabaka, Līga Purmale, Miervaldis Polis, deviņdesmito gadu pirmajā pusē
– Oļegs Tillbergs, Kristaps Ģelzis, Andris Breže, Ieva Iltnere, Ojārs
Pētersons, Leonards Laganovskis, Hardijs Lediņš, vēlāk – Izolde
Cēsniece-Suipe, Ēriks Božis un Armīns Ozoliņš. Veiksmīgas ir bijušas
iepriekšējo gadu konceptuālās ievirzes, kuras veidojuši tādi kuratori
kā Barbara Štrāka, Helēna Demakova un citi.
Nevajag šmaukties!
Šogad dažādu Baltijas jūras reģiona valstu mākslinieki apvienojās zem
devīzes “Atgriežoties nākotnē” (Retracing the Future). Latviju šīgada
projektā pārstāvēja Ineta Sipunova ar darbu “Reinkarnācija”, gandrīz
precīzāk būtu to nosaukt par reinkarnācijas reinterpretāciju, proti,
jaunu skaidrojumu. Jo kas gan šodien spēs atrast laiku tik garīgām
nodarbēm kā atdzimšana jaunai dzīvei vai dvēseļu pārceļošanas
noslēpumi. Ikdienas dzīves kontekstā tas vairāk līdzinās reti skaistai
pasakai, bet cilvēki alkst realitātes. Un māksla taču tiek radīta
cilvēkiem: mammai, tētim, bērniem, pensionāriem, pārdevējiem. Jebkuram.
(Jums liekas, ka tā nav? Bet kas apmeklē kinoteātrus, un kā vārdā
funkcionē arhitektūra?) Viņi var būt pretinieki, sāncenši vai pasīvi
vērotāji tās spēles ietvaros, kurā piedalās arī mākslinieks, bet viņus
nav iespējams ignorēt. Tas, ar kādiem līdzekļiem tiek panākts samērs
starp pilnīgu pārdošanos un daļēju pielāgošanos vienas noteiktas spēles
ietvaros, iespējams, ir atkarīgs no labas skolas, centības un
uzcītības, gudrības, viltības, nekaunības, talanta vai laimīgas
sagadīšanās. Ja kāds nesaprot, ko jūs vēlaties pateikt, tad tā tomēr ir
jūsu problēma, nevis galīgs nepraša un muļķis ir jūsu sarunu biedrs. Un
vēl, pats par sevi saprotams, pastāv iespēja šmaukties. Ak, kā gan mēs
visi no tā esam noguruši!
Vai vēlies būt tik skaists kā Bārbija?
Inetas Sipunovas “Reinkarnācija” piedāvā pavisam acīmredzamu pārvērtību
(kas, protams, arī ir simulācija) ciklu, “pielaikojot” dažādas maskas,
kas uz izstādes apmeklētāja sejas tiek projicētas ar diaprojektora
palīdzību. Skaistā lelle Bārbija, noslēpumainais supervaronis Betmens,
Šiva – indiešu visuvarenais dievs, radītājs un iznīcinātājs
vienlaicīgi, krieviski apaļīgā koka paija Matrjoška, pārdabiskais
skandināvu trollis, nu jau par savējo kļuvušais citplanētietis (saukts
– eliens). Šīs cilvēku radīto mītu sejas raugās uz jums no
diaprojekcijām. No mazās lelles līdz lielajai, visu dzīvi cenšoties
kādam līdzi-nāties, cilvēks nosimulē vairākas iekšējas pārvērtības,
sasniedzot noteiktu identificēšanās pakāpi ar sev vēlamo tēlu. Šajā
gadījumā rezultāts ir psihodēliski izaicinoši portreti, kur minēto
leļļu nedzīvos sejas vaibstus šķietami atdzīvina pavisam īstu cilvēku
acis, smaids, bārda, resni vaigi, deguns. Vai arī gluži otrādi –
ikdienas rūpju nomāktā pieaugušā cilvēka (kas pats zināmā mērā kļuvis
par tādu kā lelli) vienaldzīgo skatu atdzīvina mūžīgi mūžos laimīgās
Bārbijas sulīgais smaids. Pieaudzis vīrietis, pakāpies uz koka soliņa,
neveikli izliecis muguru un ar rokām pūloties noturēt līdzsvaru, cenšas
“trāpīt” diaprojekcijā, lai pareizi “uzvilktu” Betmena masku. Viņš
ieskatās sevī pretī novietotajā spogulī (ne gluži tāpat kā no rīta,
tīrot zobus) un domā. Par ko?
Pateicoties laikmetīgās mākslas teorijas praksei, mēs esam iemācīti
teju vai jebkurā mākslas darbā saskatīt padziļinātas nozīmes un
noderīgas koncepcijas, bieži vien ārpus redzesloka atstājot personisko
un cilvēcisko, ko pēc tam paši izmisīgi meklējam un cenšamies atgūt
(nereti atkal ar mākslas starpniecību). Šajā darbā Ineta Sipunova ar
pārbaudītiem līdzekļiem (līdzīga rakstura diaprojekcijas bija iespēja
vērot SMMC–Rīga organizētajā izstādē “Ventspils. Tranzīts. Termināls”
(1999), personālizstādē “Tēls – attēls” Valsts Mākslas muzejā (2000),
jauno mākslinieku izstādē “Cilpa” mākslas muzejā “Arsenāls” (2000), arī
dažādās citās mākslas akcijās, sadarbojoties ar mākslinieci Ilvu
Kļaviņu) ir radījusi jaunu rezultātu. Darba neapšaubāmā veiksme slēpjas
reizē tik sarežģītas un nonivilētas tēmas (reinkarnācija) formāli
svaigā interpretācijā.
Rauma domāta cilvēkiem
Līdzīga emocionālā interaktivitāte spilgti izpaudās vairākos citos
šīgada biennāles mākslinieku darbos. Reizē tik primitīvi un tomēr
skarbi aizkustinoši uzrunā lietuviešu mākslinieka Ķestuta Adrašūna
darbs “Kases aparāts, kas raksta dzeju” (1999). Tā arī tas ir. Jebkurā
lielveikalā redzētais kases aparāts jums nevis drukā parastus papīra
čekus, bet ar īpašas datorprogrammas palīdzību raksta dzeju. Vai arī
zviedru mākslinieka Larsa Siltberga savdabīgie “Mazie eksperimenti
realitātē” (1999). Mākslinieka radītais cilvēks – bumba, kuram apavu
vietā kājas tiek ietērptas īpaši pagatavotās bumbās un arī rokām cimdu
vietā tiek uzmauktas bumbas. Ko tāds cilvēks – bumba lai iesāk? Ne tas
īsti spējīgs staigāt, ne slidot, ne pārvietoties ūdenī, atliek vien
eksperimentēt ar savām vēl neapgūtajām fiziskajām dotībām. Šo darbu
gribētos salīdzināt ar piepildītu sapni. Līdzīgi kā mazs bērns, kas uz
papīra lapas uzvilcis dažus ķeburus, vēlas lai tie atdzīvojas.
Personiskā zinātniskā fantastika.
Kā jebkurā laikmetīgās mākslas izstādē, arī šeit neiztrūka foto un
video instalāciju, gleznu un objektu. Ne miņas no izgudrotiem un
atsvešinātiem 21. gadsimta cilvēka jaunās ultratehnoloģiskās ikdienas
jaunievedumiem. Tepat vien mēs esam! Neraugoties uz to, ka daži pēdējie
gadi pieder ne vien pagātnei, bet pat citam gadsimtam.
Pieklājīgā Rauma
Biennale Balticum Rauma 2000 nav nekāds šedevrs. Bet savā patiesajā
miera un bezsteigas pozīcijā tai ir izdevies panākt reālu kontaktu ar
skatītāju. Mazliet ambiciozi skan šīgada projekta devīze “Atgriežoties
nākotnē”, bet, no otras puses, ja atceramies, ka visas iespējamās par
un ap millennium tēmu vērptās koncepcijas ir izsmeltas, tad šāds
risinājums šķiet ļoti veiksmīgs, pat vairāk: tas ne tikai īpaši
neierobežo māksliniekus, bet zināmā mērā rosina. Domāju, ka jebkurš
kuratoru projekts, kas rosina mākslinieku tajā piedalīties, ir
jau iepriekš garantēta veiksme.
Šo desmit gadu laikā, kas lielākajā daļā Baltijas jūras reģiona valstu
ir bijis spēcīgu pārmaiņu laiks, var runāt par mazāk vai vairāk
veiksmīgām Raumas izstādēm, bet kopumā šķiet, ka tā savā nesteidzīgajā
noskaņā mērķtiecīgi pilda savu pienākumu. Nevienu nešokējot, īpaši
neizaicinot un neapmānot. Lēni un pieklājīgi iezīmē noteiktu mūsdienu
mākslas attīstības līniju 20. gadsimta nogalē. Dzīve tik ļoti
pārvērtusies nebeidzamos simulakros, sākot ar reklāmu pastāstiņiem un
beidzot ar nākotnes zinātnes prognozēm, ka gluži ekskluzīvas liekas
saulainās rudens dienas. Rauma šķiet kā tāda miera osta
pārkonceptualizēto koncepciju mākslas pasaulē. |