BALTIJAS MĀKSLAS DESANTS ĀRLANDAS LIDOSTĀ Solvita Krese, Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs, īpaši “Studijai” |
|
IZSTĀDES KURATORE HELĒNA DEMAKOVA PIE JIRI OJEVERA DARBA NO SEXING
KRISTAPS ĢELZIS
OJĀRS PĒTERSONS
|
| Lidostas visur ir aktīvas vietas, kurās krustojas neskaitāmu lidmašīnu
ceļi un visdažādāko cilvēku trajektorijas. Tās ir kā pašpietiekamas
pilsētas ar savu īpašo infrastruktūru, kas cenšas nodrošināt pasažieru
maksimālu labsajūtu, liekot aizmirst par bailēm un nogurumu. Ārlanda –
sestā lielākā Eiropas lidosta, kura katru gadu uzņem apmēram 17
miljonus ceļotāju, – saviem viesiem piedāvā arī iespēju ielūkoties
mākslas telpā. Artspace – tā saucas pirmā izstāde, kas 1998. gadā
aizsāk unikālu projektu sēriju Ārlandas lidostā un kļūst arī par šī
projekta organizatoriskās vienības nosaukumu. Pirmā izstāde izraisa
plašu publikas atzinību, un tai seko vēl piecas izstādes, kuru ietvaros
mākslinieku darbi ir apskatāmi lidostas zālēs un terminālos. Lidostas
apmeklētāji vēro un piedalās. Piemēram, otrās izstādes ART, ART, ART
laikā japāņu tautības biznesa pārstāvji gandrīz vienmēr, dodoties uz
izlidošanas vietu, izlec klasītes, ko mākslinieks izveidojis uz gaiteņa
grīdas. Pārējo izstāžu tematisko ievirzi nosaka to nosaukumos ietvertie
vārdi – LOVE, ALIEN, PAUS. Šo projektu laikā fiksējama savdabīga
mijiedarbības modeļa veidošanās starp mākslu, biznesa sektoru un
skatītāju. 2000. gadā māksli-nieki apvienojušies zem lozunga ALIVE!,
apliecinot ka Ārlanda ir dzīva un Artspace turpina darboties. Četrlapu
āboliņa lauks, jukas koks, kas darbojas biržā, dators, kas raksta
dzeju, Feng Shui telpa un durvis, kas atveras uz brīnumzemi, – tā pāris
vārdos varētu raksturot mākslinieku veidotos darbus. Projektu
īstenošanu nodrošina izstādes sponsori un atbalstītāji, kā arī Artspace
nozīmīgākais sadarbības partneris interneta kompānija Yahoo!. Tādējādi
izstādes skatītāju pulku papildina arī Artspace virtuālās telpas
daudzie apmeklētāji.
Pagājušā gada 12. decembrī Ārlandas lidostā, klātesot trim Baltijas
valstu premjeriem un vēstniekiem, tika atklāta Igaunijas, Latvijas un
Lietuvas mūsdie-nu mākslas izstāde BALTIC SECURITY! (Baltijas drošība).
Projekts ieguva Zviedrijas valdības atbalstu tās izsludinātā Baltijas
gada noslēgumā un iezīmēja Zviedrijas kā Eiropas Savienības
prezidējošās valsts perioda sākumu. Politiskā dimensija iekļāvās arī
izstādes konceptā, tādējādi paplašinot un mainot izvēlēto darbu
kontekstu. Tomēr, kā norāda izstādes kuratore Helēna Demakova, tā nav
vienīgā un arī ne galvenā izstādes koncepcijas sastāvdaļa. Gandrīz
kuriozās situācijas, ko radīja lidostas drošības noteikumi, dažādā
veidā ierobežojot un padarot sarežģītāku mākslinieku uzdevumu, varētu
kalpot kā ilustrācija ne tikai laikmetīgās mākslas un sabiedrības
attiecību, bet arī mūsdienu dzīves telpas raksturojumam vispār. Tieši
izstādes konceptuālā struktūra ļāva aplūkot Baltijas mākslinieku skati
kā kvalitatīvi jaunu soli iepriekšējo Ārlandas izstāžu kontekstā, kuru
mērķis bija tikai aktivizēt lidostas vidi un padarīt to komfortablāku
lidostas apmeklētājiem.
Izstādes darbi sastapās ar visām grūtībām un priekšrocībām, kādas
jāpārvar mākslai, ienākot publiskā telpā. Sarežģīta vide mākslas darbu
eksponēšanai, kurā vizuālās informācijas pārliecinošā estētika ļauj
mākslas darbam palikt nepamanītam. Mākslas izlaušanās no “baltā kuba”
pieprasa jaunu komunikācijas veidu, kas atšķiras no sagatavota
galerijas apmeklētāja vērtējošās intences, aplūkojot tur eksponētos
darbus. Ceļotājus neobligātās mākslinieku provokācijas lidostā var
pārsteigt. Atsevišķie mākslas darbi darbojas līdzīgi kā atjautības
tests, atgādinot par Kristapa Ģelža mākslas vīrusa teoriju projekta
“Ventspils. Tranzīts. Termināls” idejā, un, tikai apskatot tos kopumā,
iezīmējas projekta konceptuālās robežas.
Par Baltijas drošību rūpējās 17 mākslinieki, kuru darbi pārsvarā
iekļāvās instalācijas plašajā definīcijā. Vairāki no izstādītajiem
darbiem bija tapuši agrāk un tagad tika iedzīvināti jaunā kontekstā.
Tika radīti arī vairāki specifiski vides darbi. Baltijas drošības
politiskais aspekts ironiskā intonācijā fiksējams ne tikai izstādes
plakātā, ko grezno spiegu ikonogrāfijas klasika – melnās puslāsīšu
brilles –, bet arī Kristapa Ģelža darbos, kas itin labi var kalpot kā
izstādes logo. Lielizmēra digitāldruka, kurā seriāla X faili slepenais
aģents Malders redzams uz cigarešu “Baltija” paciņas fona, apskatāma
centrālajā lidostas zālē. Neiztikt arī bez Skallijas, šoreiz uz
Latvijas ģerboņa fona. Lai arī redzēti jau iepriekš (Maldera portrets
izstādē “Laika laukums”, Rīga, 2000), māksli-nieka darbi, izmantojot
mēroga piedāvātās iespējas, nopietni konkurē ar lidostas reklāmas
izkārtnēm, tādējādi bīstami tuvojoties reklāmas un mākslas
robežteritorijai. Kritiski ironisko tendenci turpina Ojārs Pētersons,
veidojot – protams, oranžu – pasu kontroles posteni, kurā norādītas
dažādas ieejas: tikai citiem un tikai tev. Izmantojot lidostas
specifiku, vēstījums par diskriminējošo “pasaules kārtību” izdevies
ļoti tiešs un plakātisks, tomēr nepārkāpj politiskā korektuma robežas.
Veiksmīgāks šķiet otrs mākslinieka darbs, kas organiski iekļaujas telpā
un paviršākam skatītājam var likties kā dekoratīvs interjera elements.
Tikai no distances oranžās kāpnes “nolasās” kā mākslinieka milzīga
izmēra pašportrets, aicinot padomāt, ko mēs pakāpjoties reizēm saminam.
Bet vairāki citi izstādes darbi atkal vedina domāt par citiem – tiem,
kuri ir savādāki, atšķirīgi un tādēļ paturami piesardzīgā attālumā.
Patiesība ir kaut kur ārpusē – tā apgalvo seriāla X faili personāžs,
un, palūkojoties uz debesīm caur Kristapa Ģelža veidotās “Personības”
cauro galvu, rodas vēlēšanās šim apgalvojumam piekrist. Pūkainais
radījums (agrāk redzēts izstādē “Neatkarības diena”, Rīga, 1997), kas
no citurienes it kā iekāpis lidostas telpā caur biezo stikla sienu, arī
gluži labi iekļaujas politiskās problemātikas diskursā. Lidostā, kā jau
tranzītpunktā starp zemi un debesīm, iederas arī vēl citi. Miķeļa
Fišera batālijas personāžs no “Starpgadījuma mežā” (izstāde
“Gramatika”, Tallina, 1999) parādās skatītājam tikai zilās neona
spuldzes īpašā apgaismojumā, un plastikāta griezumā veidotais attēls
nepakļaujas fotodokumentācijai. Vēl interaktīvāk darbojas Aigara Bikšes
objekts ar nosaukumu “Dzīve pēc nāves”, uzrūcot katram, kas tuvojas.
Noslēpumainais koka veidojums lidostas hi-tech interjerā izskatās svešs
un neiederīgs, lai gan tieši ziemeļu tautu mitoloģijā (domājams, arī
zviedru) sastopams vēstījums par pēcnāves dzīves turpināšanu koka
dobumā.
Provokāciju meistars Ēriks Božis atgriezies pie projektā “Piemineklis”
(Rīga, 1995) aizsāktās realitātes deformācijas formas un lidostā
uzstādījis “Lidojošos telefonus”, sagādādams pārsteigumu acīgam
vērotājam. Arī otrs mākslinieka veidotais objekts ir kontekstuāli
piesaistīts telpai. Putnu būri ar vaļējām durtiņam, novietoti uz
slīdlentes starp pasažieru bagāžas somām, veic savu kārtējo apli
nebeidzamajā cilpā. “Ieciklojies” – tāds ir arī darba nosaukums.
Mākslinieks atkal testē skatītāju, piedāvājot neuzkrītošu nobīdi
pierastās kārtības “matriksā”. Tie, kas to pamana, var turpināt pētīt
darba metaforisko faktūru, gan uztverot skumjo brīdinājumu par
ieciklēšanos, kas noved pie griešanās ap savu asi, gan kairinot atmiņu
un priekšstatu pinumu par mājām, brīvību, lidojumu un neatgriešanos.
Īpaši šim gadījumam tika veidoti arī igauņu mākslinieku darbi. Jiri
Ojavera darbam kā impulss kalpoja, viņaprāt, absurdie aizliegumi un
norādījumi publiskā telpā. Mākslinieks fiksējis vēl vienu sabiedrības
vispārpieņemtu uzvedības noteikumu, izgatavojot paklāju ar uzrakstu No
sexing. Inese Josinga, turpinot savu īpašo skatlogu dekorēšanas
stilistiku, radījusi arī samērā seksisku darbu ar nosaukumu In/Out,
kurā lidostas uzvedības īpatnības – cilvēku sagaidīšana ar uzrakstiem
rokās – kāpina vēstījumu par savstarpējo attiecību spriegumu starp
abiem dzimumiem. Trīs sievietes un viens vīrietis – sastinguši
manekeni, kas mēmi pretojas stereotipiskās situācijas konstrukcijai,
paužot savas vēlmes ar tekstiem – “Neaizej!”, “Ļauj man iet!”, “Atstāj
mani vienu!”. Mūžseno tēmu par cilvēces “Divām daļām” (tāds ir darba
nosaukums) risina arī lietuviešu meistars – tēlnieks Mindaugs Navaks.
Divi sievieti un vīrieti simbolizējošie objekti ir vieni no izstādes
“mierīgākajiem” darbiem, kas, izstādīti vienā no lielās lidostas zāles
nišām, piešķir telpai zināmu intimitāti. Uz kontemplāciju vedina arī
lietuvietes Egles Rakauskaites darbs “Tauki”, kas, lai arī jau
vairākreiz skatīts (izstādē After the Wall, Stokholma, 1998, un citur),
atkal “ievelk” skatītāju trīs sinhronizētos monitoros redzamajā
videodarbā. Monitori novietoti atpūtas zonā, tas ļauj nogurdinošā
gaidīšanā laiku vadošajiem ceļotājiem “izgaršot” lēno autores ķermeņa
izgaišanu sacietējošo tauku masā.
Lidmašīnu pasažieru pozitīvās emocijas veicina Kaspara Rolšteina un
Hardija Lediņa skaņas instalācija “Piena ceļš”, kas tos pavada šaurajā
koridorā pirms iekāpšanas lidmašinā. Radošā sadarbībā pārbaudītā
tandēma “Ideālais standarts” produkts šoreiz ir mantrai līdzīga teksta
atkārtojumā bāzēts muzikāls motīvs. Telpas dekorējums – sudraba
zvaigznes uz gaiteņa sienām – tapis sadarbībā ar Rīgas Mākslas skolu.
Veiksmīgu lidojumu ceļotājiem novēl arī Ievas Rubezes videodarbā
fiksētie Latvijas ekstrasensi, dziednieki un pat burvis Kavals. Darbība
sinhroni norisinās sešos monitoros, tās cikliskums ļauj uztvert maģisko
vēstījumu jebkurā tā uzlūkošanas brīdī. Tiesa, bez papildu informācijas
monitoros redzamo var interpretēt kā surdotulkojumu lidostas
informācijai. Bet šī darba suģestija liek uzkavēties, un tad jau
parādās arī patīkami siltā sajūta saules pinuma rajonā. Jaunā
māksliniece atkal pārsteidz ar spēju atrast precīzu veidu, kā nodot
apkārtējiem kādu netveramas informācijas fragmentu, parasti šādas
iemaņas tiek iegūtas pieredzes ceļā.
Monikas I. Pormales un Ginta Gabrāna “Rīgas iepazīšanās birojs”
Stokholmā viesojies jau vairākkārt (izstāde After the Wall, Stokholmā,
1998, un citur). Lidosta gan var piedāvāt gluži negaidītas iepazīšanās
iespējas, kas arī ietilpst projekta autoru plānos. Sakaru areāla
palielināšanās tikai vēlreiz apliecina projekta veiksmīgu integrēšanos
sociālajā sfērā, padarot robežas starp simulāciju un realitāti vēl
difūzākas.
Izstādē piedalās arī divi zviedru mākslinieki – Felikss Hemgrēns un Bū
Melīns. Feliksa Hemgrēna instalācija saņemta mantojumā no iepriekšējās
Artspace izstādes ALIVE!. Atgādinot Tonija Orslera runājošās būtnes,
pie lidostas ieejas uzmanību piesaista vīrietis ar telefonu – manekens,
kura sejas mīmiku veido precīza videoprojekcija. Savukārt Bū Melīna
darbu varēja pamanīt Rīgas lidostā. It kā privāts vēstījums publiskā
telpā – “Ieva nāc mājās! Viss ir piedots” – raisījis pozitīvas
diskusijas jau iepriekš, atrazdamies Ārlandas lidostas telpās.
Izstāde lidostā būs skatāma vēl sešus mēnešus. Diemžēl visus izstādes
darbus bija iespējams apskatīt tikai ekskursijā pēc izstādes
atklāšanas. Daži no darbiem atrodas zonās aiz muitas un pasu kontroles.
Daļai darbu var paiet garām, tos nepamanot. Tāds nu ir mākslas spožums
un posts publiskā telpā. Līdzīgi kā paslēpes ar baidīšanu (tāds
privātās valodas termins). Mākslas darbi ir labi, tos ir vērts apskatīt
un papētīt, kādas attiecības tie izveidojuši ar apkārtējo telpu. |
| Atgriezties | |
|