“Šai pirmajā jaunā gadsimta biennālē mākslinieki ir nostalģiski
noskaņoti,” raksta Karola Vogela 14. jūnija The New York Times un citē
Teita galerijas Londonā direktora Nikolasa Serotas vārdus, ka nav
iespējams nokļūt gadsimta beigās vai jauna gadsimta sākumā,
neparaugoties atpakaļ.
Pasaules prese vai visu jūniju gluži alkatīgi metās izķidāt 21.
gadsimta pirmo Venēcijas biennāli. “Viņi ir šeit, lai ieraudzītu
pēdējos piedāvājumus uz laikmetīgās mākslas skatuves, kas pazīstama kā
grande dame starptautisko izstāžu publikas lokā,” saviem lasītājiem
stāsta Marks Ērvings no Financial Times. “Šogad tā nodēvēta par Plato
čelovečestva. Bet patiesībā tā varētu saukties arī jebkurā citā vārdā,
un lietas būtība tālab nemainītos. Vienkārši Haralds Scēmans izvēlējies
to mākslinieku darbus, kas viņam patīk, pieskaņojot tos 20. gs. mākslas
klasiķu darbiem. Viņu vidū ir arī Iļja Kabakovs, kas kārtējo reizi
uzbūvējis savu “firmīgo” instalāciju,” vienkārši lietas izskaidro
Milēna Orlova Maskavā iznākošajā nedēļrakstā Vlast. Daudz pamatotāku
skaidrojumu “Cilvēces skatuves” tēmai jau šīgada aprīlī sniedza krievu
kurators Viktors Miziano intervijā laikrakstam Vremja novostej:
“Scēmans ir uztvēris laikmeta garu – nostalģiju pēc humānā tradīcijām.
Mūsdienu kultūra ir nogurusi no relatīvisma, no virtuālās realitātes
idejām un jaunās antropoloģijas. Tā ilgojas atgriezties cilvēces
pirmsākumos.”
Vecākā un plašākā no mūsdienu mākslas skatēm – 1895. gadā dibinātā
biennāle ar barību spēja apmierināt visdažādāko preses izdevumu
pārstāvjus, kas bija ieradušies Itālijā. Pirmajās dienās pasaules
preses slejas pārplūdināja atstāsti par Marka Velingera (Mark Walinger)
pārtiju, kas notika uz kādas no salām, un Roberta Gobēra (Robert Gober)
pieņemšanas Pegijas Gugenheimas namā apraksti. Visi priecājās cits par
cita galantēriju, par transvestītiem, kas nepalaiž garām nevienu
prestižu mākslas izstādi, par daudzajiem kolekcionāriem, kuri sastopami
“Dārzos” un Arsenālā, un par to, ka Venēcija patiesi ir īsts brīnums.
Un šai savstarpējā čalošanā, kurā starpnieks ir viens vai otrs medijs,
ir gan viss, kas tik ļoti piestāv Venēcijas krāšņajam un dārgajam
tēlam, gan kaut kas tāds, kas atmiņā atsauc Arta Sveces interviju ar
Metjū Kolingsu, ko lasīju tikai dažas dienas pirms došanās uz Itāliju
un kurā britu kritiķis analizēja mirkli, kad māksla pārvēršas par
popkultūru. Šīs sajūsmas lēkmes par Demjena Hērsta jauko balto Bogarta
stila uzvalku vai par to, ka kāds skatītājs klusi pačurājis Gregora
Šneidera instalācijas stūrī (“Saimnieki bija ļoti apvainojušies, bet
visa “Mirušās mājas” estētika balstīta tieši uz šādām izpausmēm.
Piedevām pie tualetēm arī stāvēja rindas.” Milēna Orlova), ļoti
iespējams, arī vidusmēra angļu lasītāju interesē vairāk nekā Marka
Velingera ekspozīcijas Lielbritānijas paviljonā analīze. Un vienlaikus
liecina arī par to, ka Demjens Hērsts viņiem šķiet tikpat saistoša
persona kā Madonna. Un tas nav ne labi, ne slikti. Viņiem patīk šī
puiša (kurš sagriež zivis gabalos un iekonservē formalīnā) izdarības.
Diezin vai vairumu tikpat lielā mērā interesē Demjena Hērsta mākslas
filozofiski teorētiskais pamatojums, bet viņi ar nervu galiem sajūt
skandāla garšu. Un patiesībā šī cilvēciskā vājība tik labi iegulst
Haralda Scēmana Venēcijas biennāles oficiāli formulētajā konceptā –
Plateau of Humankind. Kima Levina no Village Voice, runājot par Roberta
Gobēra darbu ASV paviljonā, citē kuratoru Džeimsu Rondeo (James
Rondeau), kas saka, ka “Gobērs ir izcilākais Savienoto Valstu mentālās
psihes dzejnieks” – tualetes tīrītājs, džina pudele, kaķu groziņš. Viņa
aizmirst vien pieminēt nelielos izplēstos avīžrakstus ar baisiem
stāstiņiem, kas ierāmēti karājas pie ASV paviljona sienām. The Guardian
apgalvo, ka Roberta Gobēra izstādē ASV paviljonā ir labākā no
nacionālajām ekspozīcijām.
Māksla, kura tad šeit patiesi ir pirmā un lielākā no dāmām, īstu
reverensu no mediju puses sagaidīja pēc oficiālās atklāšanas, kurā tika
sadalītas arī “Zelta lauvas”.
Protams, Vācijas paviljons, kas ieguva viskārotāko no lauvām, tika
locīts visos veidos un visās mēlēs. Daudziem, tostarp arī man, tam
piešķirtā atzinība izraisīja vieglu šoku, jo press preview atvēlētajā
laikā šai “smakojošajā un netīrajā labirintā, kur iespējams savainoties
uz vecām naglām un tomēr sajūsmināties par procesu, kas atsauc atmiņā
paslēpju spēlēšanu” (Vlast) nebija izdevies iekļūt, neraugoties uz
īpašiem centieniem un piepūli. “Daudzas stundas Vācijas paviljona
ārpusē veidojās rindas, un šai laikā neviens nevarēja iekļūt apskatīt
instalāciju.” (Sunday Times) Patiesībā šis mākslas izslāpušais pūlis,
kurš zina, ka tur ir visai riebīgi, un tomēr par visām varītēm mēģina
ielauzties, itin labi papildina Haralda Scēmana “cilvēciskās” biennāles
konceptu, rādot ļaužu dziņas un tieksmes. Varbūt tā bija Gregora
Šneidera provokācija? Reakciju, kādu izraisa viņa instalācija,
mākslinieks zināja, jo viena tās daļa bija izstādīta Karaliskās Mākslas
akadēmijas izstādē “Apokalipse. Skaistums un šausmas mūsdienu mākslā”
Londonā. “Britu kuratore, kas reiz bija apmeklējusi Šneidera īsto māju,
stāstīja, ka viņa vēl nekad savā dzīvē neesot bijusi tik satriekta.
Viņa teica – mākslinieks palēnām nogalinot sevi un ikvienu, kas atrodas
viņa tuvumā. Man šķiet, ka viņu sajūsmina apkārtējo reakcija un tieši
tālab viņš arī ieguva galveno balvu,” tenko The Guardian korespondente
Adriana Sīrla (Adrian Searle) rakstā “Lagūnas šovs”, pie reizes
nodēvējot Venēcijas biennāli par mākslas pasaules zooloģisko dārzu. “Es
nezinu, ko domāt par Šneideru,” viņa šausminās. Savukārt Russkij žurnal
mākslinieks Ignats Daņiļcevs uz jautājumu, kurš no paviljoniem viņam
šķiet izcilākais, saka: “Protams, vācu. Īpaši saprotams tas ir mums,
krieviem. (..) Viss bija perfekti uztaisīts, tur nebija jūtami muļķīgi
meli un falšums.”
Sava biennāles koncepta pieteikumā Haralds Scēmans īpaši uzsvēra
izstādes atvērtību visām citām mākslas jomām (“Ja runājam par mākslas
teritorijas paplašināšanos, tad jāteic, ka šobrīd tādas idejas klejo
kaut kur gaisā. Patiesībā robežu izzušana dažādu disciplīnu starpā jau
sen ir acīmredzama.” V. Miziano), jo īpaši kino, uzaicinot vairākus
pasaulslavenus režisorus un mēģinot saplūdināt divu mākslu robežas.
Mākslas uz ekrāna Venēcijā ir daudz. Tur ir tādi atzīti metri kā Bils
Viola un tādi jaunie skandālisti kā Kriss Kaningems un arī visai daudz
neko neizsakošas ekrāna mākslas. “Scēmans koncentrējis videomākslu
Arsenālā, izvietojot centrālajā ejā desmitus baltu kastīšu, kurās
nemitīgi mirgo projektors,” raksta The Guardian. Šķiet, dažiem mediju
pārstāvjiem ekrāns izstāžu zālē ir “līdz kaklam”. Īpaši, ja preses
skate ilgst nepilnas trīs dienas un emocijas un filozofiskās atziņas
jāspēj noķert, aulekšojot pa “Dārziem” un pa Arsenālu kā sacīkšu
zirgam. “Videomākslas daudzums biennālē satriec un vienlaikus ir
nospiedošs. Ir sajūta, ka visa izstāde ir viens liels kinoteātris ar
simtiem mazu kinozāļu un katrā no tām tiek rādīta sava lente.” (Milēna
Orlova, Vlast) International Harald Tribune emocijās ir daudz
savaldīgāks, tomēr arī norāda uz neērtībām, ko izstādes apmeklētājiem
sagādā māksla, kas vairāk nekā desmit minūtes jābauda, stāvot
saspiestiem ar līdzcilvēkiem šaurās telpās. Atzinīgi šis laikraksts
vērtē Lailas Pakalniņas 10 minūšu garo filmiņu “Papagena” – gan tās
konceptuālo pamatprincipu dēļ, gan arī tālab, ka Latvijas ekspozīcija
San Lio baznīcā esot brīva un elpojoša. Savukārt Ignats Daņiļcevs
Russkij žurnal saka, ka kino viņu nebūt neesot garlaikojis. “Gan Kannu,
gan Venēcijas kinofestivāliem līdz eksperimentāli mākslinieciskajam
video ilgs ceļš ejams.”
Ir vairākas personības un viņu mākslas darbi, kas minēti vai katrā
daudzmaz nopietnā rakstā. Protams, Ričards Serra un Sajs Tvomblijs, kas
ieguva “lauvas” par mūža ieguldījumu, ir katra raksta klātesošie
varoņi. Īpaši jau Serra, kas pēdējo reizi biennālē piedalījies 1980.
gadā, un baumo, ka turpmākās nepiedalīšanās iemesls esot bijuši
pārlieku smagie darbi un sarežģījumi, kuri rodas, tos pārvietojot.
Šogad viņa rūsas pārklātās spirāles nodēvētas par 20. gs. klasiku un ir
īpaši apjūsmots objekts gan New York Times, gan Sunday Times un The
Guardian. “Lepnākā no izstāžu zāles telpām, milzīgs gotisks venēciešu
šķūnis, tikusi Ričarda Serras spirāļu labirintam.” Masu medijiem tīk
runāt arī par incidentu, kas norisinājies, Ričardam Serram dažas dienas
pirms biennāles sākuma ierodoties Venēcijā un ieraugot, ka viņa
spirāles novietotas vienā telpā ar Iļjas un Emīlijas Kabakovu
instalāciju “Ne visi tiks paņemti līdzi nākotnē”. Lielais metrs esot
pats par savu naudu uzbūvējis sienu, kas norobežotu divas mākslas.
Presi intriģē arī fakts, ka spirāļu tapšanu finansējis Gucci. Un pār
Gucci, kā zināms, gulst gadu desmitiem ilgi skandāli, kas gan nav
traucējuši šim elitārajam galantērijas gigantam sponsorēt ne vienu vien
mākslas darbu. Tomēr nedz Serra, nedz pati kompānija neko daudz
nebazūnē par savām savstarpējām attiecībām, un tas apgrūtina dzīvi
žurnālistiem, kuri nevar pateikt saviem lasītājiem neko vairāk kā vien
pašu faktu.
Tikpat neiztrūkstošs visu mākslas kritiķu rakstu tēls ir YBA pārstāvja
Rona Mjūka gigantiskais “Puisēns”, kas ievada ekspozīciju Arsenālā.
“Pirmā lieta, ko ieraugi, ir Rona Mjūka gigantiskais tupošais
jauneklis, kas pirms tam bija apskatāms Millennium Dome Londonā.
Izskatās, ka sēdēšana šeit viņam šķiet daudz komfortablāka.” (The
Guardian)
Šoreiz (pēc daudzajiem skandāliem gan “Apokalipses” ietvaros, gan
Haralda Scēmana kūrētās izstādes Varšavā laikā) neviens ne ar pušplēstu
vārdu nepiemin Maurīcio Katelāna “Devīto stundu”, kas noslēdz Arsenāla
ekspozīciju.
Rakstot par nacionālajām ekspozīcijām, vairums recenzentu, kā jau tas
pierasts, atstāsta Vācijas, Lielbritānijas, ASV un Francijas izstāžu
saturiskās nianses. Krievu preses emocijas atrodas amplitūdā no galējas
sajūsmas līdz pat iznīcinošai skepsei, kas vairāk gan veltīta
tehniskajām un organizatoriskajām kļūmēm. Bet, kā noprotams no preses
materiāliem, Venēcijas biennāle jau vairākus gadus uzjunda īstas
kaislības Maskavas mākslas vidē.
Sagatavoja Daiga Rudzāte
|