–––––––––––––––––––––––––––
Pēteris Bankovskis,
Latvijas Kultūras fonds
Uz Venēciju šoreiz braucu nevis tāpēc, lai aptrakuša suņa kaislīgumā
skraidītu pa neskaitāmo valstu paviljoniem putekļainajos “Dārzos”, bet
gan – lai piedalītos Latvijas ekspozīcijas atklāšanā San Lio baznīcā
(tā kā biju uzrakstījis nelielu rakstiņu šīs ekspozīcijas katalogam,
jutos tāds kā līdzdalīgs). Braucām visa ģimene un lielāko daļu laika
pavadījām tūristu un baložu piesārņotajā Sv. Marka laukumā, jo tur
vismaz mazam bērnam ir, kur izskraidīties, un nav jābaidās, ka viņš
varētu iekrist kādā kanālā. Līdz ar to katru dienu varēju apskatīt
instalāciju Sv. Marka laukuma galerijās. Tā man šķita garlaicīgi
neobligāta, lai gan droši vien izmaksāja krietnu summiņu (cik tur
nevajadzēja to pašu videoprojektoru). Turpat blakus, galerijā, kur
iepriekšējās biennāles laikā bija aplūkojama lieliska Baskjā gleznu
izstāde, šoreiz apskatīju man sazin kāpēc mīļās Frīdas Kālo un viņas
laikabiedru darbu skati. Bieži ir bijis jādomā par šīs sievietes
traģisko (gan ilūziju, gan fizisko sāpju ziņā) mūžu. Vai atceraties
fotogrāfiju, kurā redzama Frīda Kālo līdz ar citiem Meksikas
komunistiem, sagaidot no Krievijas padzīto Ļevu Trocki? Vai esat
redzējuši fotogrāfijas, kas tika publicētas pēc Trocka nežēlīgās
noslepkavošanas?
Man patika Lielbritānijas paviljona tīrība, moderno eksistences
hermeneitikas taujājumu elegance, paviljonam piekārtā šī paša paviljona
simulācija kā tāds angļu humora caurvīts sveicinājums jau sen visiem
normāliem cilvēkiem apnikušajam franču poststrukturālismam.
Patika, tāpat kā iepriekšējā biennālē, Urugvajas paviljona, iespējams,
didaktiski naivā, bet cilvēciski tik būtiskā “ekoloģiskā” māksla.
Patika Scēmana lielajā kopizstādē Itālijas paviljonā fotosērija par
vudu rituāliem Haiti – foto kā medijs te darbojās pietiekami
neuzbāzīgi, artefakta lomā izvirzot nevis fotogrāfiju kā papīra lapu,
bet gan mūžveco un aizvien tik saistošo, cilvēku sugai piemītošo
bezjēgu.
Patika vientiesīgie, bet jaukie lūgšanu lasītāji Krievijas paviljonā.
Gan jau vēl kaut kas.
Kopumā man patika atskārta, ka daļai to personu, kuras mūslaikos
pašidentificējas kā mākslinieki, piemīt nevis reklāmindustrijas darboņu
ekshibicionisms vai kaktu praviešu pamācītkāre, bet gan cilvēciskās
domāšanas aizmetņi vai pat domāšana kā jau zināmā mērā apgūta prasme.
Iespējams, ka tā ir laba ziņa.
–––––––––––––––––––
Solvita Krese,
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
Kriss Kaningems (Chris Cunningham). Flex un All is Full of Love.
Spēcīga metaforas materializācija, kurā emocionāli piesātināti fiksēts
radīšanas process. Pārsteidzoši tehniskie risinājumi, kas pārliecinoši
darbojas gan Flex ekspresīvajā dinamikā, gan All is Full of Love
popklipa estētikā.
Stens Duglass (Stan Douglas). Le Detroit. Smalks kino valodas
lietojums, kas palīdz nepārtraukti uzturēt Hičkoka cienīgu spriegumu
nebeidzamajos “stāsta” atkārtojumos. Precīzu detaļu kompozīcija un
dubultprojekcijas izmantojums rada pašvērtīgu attēlu, kas fascinē un
“ievelk” skatītāju.
Pols Greiems (Paul Graham). Sērija Paintings. Glezniecības tradīcijas
ietvaros atrasts veiksmīgs veids, kā fiksēt pašreizējo laiku,
vienlaicīgi iegūstot gluži transcendentālu dimensiju. Banāli un anonīmi
vides fragmenti tiek pārvērsti kodētos ziņojumos, un destruktīvas
agresivitātes nospiedumi pasniegti kā poētiski skaistas kompozīcijas.
Kanādas paviljons. Dženeta Kārdifa/Džordžs Baress Millers (Janet Cardiff/ George Bures Miller). The Paradise Institute.
Interesants dažādu mediju savienojums, kas rada pārsteidzošu realitātes
un fikcijas pārklāšanās efektu un izraisa ierastā pasaules uztveres
veida deformācijas. Lielisks nosaukums.
Japānas paviljons. Jukio Fudzimoto, Naoja Hatakejama, Masato Nakamura
(Yukio Fujimoto, Naoya Hatakeyama, Masato Nakamura). Fast & Slow.
Precīza trīs autoru sadarbība, kuras rezultātā iezīmējas globalizācijas
antihumānās puses un logo eksponējas kā universāla patērētāju
sabiedrības valodas sastāvdaļa.
Čehijas un Slovākijas paviljons. Ilona Nēmeta, Jirži Suruvka (Ilona Nēmeth, Jiri Suruvka). Invitation for a Visit.
Veiksmīgi aktualizēta privātās un publiskās telpas robežsituācija,
izmantojot gan realitātes šovu ekshibicionismu, gan mājas kā privātas
teritorijas jēdziena deformāciju.
Francijas paviljons. Pjērs Īgs (Pierre Huyghe). Pārliecinoši
attaisnojas dažādu specifisku tehnoloģiju izmantojums, palīdzot kāpināt
stāstu dramaturģiju un veiksmīgi apvienot dažādās ekspozīcijas daļas
vienotā konceptā.
–––––––––––––––––––––
Inga Šteimane,
“Neatkarīgā Rīta Avīze”
Sākšu ar somietes Mārijas Virkalas (Maaria Virkkala) instalāciju Dream
Screen. Piekrītu Rosas Martinesas (Rosa Martinez) teiktajam izstādes
katalogā, ka šī ir tāda māksla, kas joprojām ir derīgs instruments, lai
radītu jēgpilnu emocionālu sazināšanos. Darba tehniskie parametri un
koncepcija ir pat banāli – novērošanas kameras uztvertās vizuālās
informācijas projekcija uz nelielas pelēkas akmens plāksnes augstu pie
sienas. Emocionāli iedarbīgais ir rezultāts, bet to kā jebkuru
emocionālu pārdzīvojumu nevar iztēloties, uzzinot koncepciju vai
aprakstu.
Instalācija S.O.S. World, ko radījusi itāliešu autoru grupa Cracking
Art Group. Koncepcija vēsta, ka “bruņurupuči ierokas zemē, lai
protestētu pret cilvēku tukšvārdību un kūtrumu”. Protams, kurš gan
varēja neievērot šo darbu, ar to bija pilni Venēcijas “Dārzi”. Tāpēc,
pieļauju, kādam “kārtīgam” kritiķim to negribēsies izcelt. Taču,
analizējot notikumu (biennāli) un saskatot Scēmana ieceri, kas paredz
secinājumus par aizvadīto gadsimtu, šis darbs ir zīmīgs – atklāts,
taisnprātīgs un diezgan pastulbs, ar saviem raksturojumiem atklājot
daudz patiesības par Scēmana attieksmi pret situāciju mūsdienu mākslā.
Izskatās, ka lielākajai daļai tās produkcijas viņš nekad nav ticējis un
neticēs. Bet tas netraucē viņam veidot saistošu, ironisku un azartisku
šīgada izstādes dramaturģiju.
Trešais varētu būt, piemēram, Johannesa M. Hedingera (Johannes M.
Hedinger) un Markusa Gosolta (Marcus Gossolt) “kompānijas” COM&COM
darbs C-Files: Tell Saga – absolūti bezjēdzīgs darinājums, kura
koncepcija ir Holivudas produkcijas imitēšana, bet īstenojums tik
prasts un nevarīgs, ka var sacīt: Scēmana “mīļajiem” bruņurupučiem
taisnība – kauns un negods cilvēku (lasi – mākslinieku) sugai. Lai gan
Scēmans jau pašā sākumā mūs brīdina, par ko (arī) būs runa, ekspozīciju
iesākdams ar milzu puisēnu no silikona (Rons Mjūks) – ne sevišķi
izteiksmīgu, bet ļoti daudz vietas fiziskajā telpā aizņemošu (4,9m x
4,9m x 2,4m) objektu. Arī ekspozīcijas nobeigums ir zīmīgs – Gerija
Hila videoinstalācija Wall Piece, kurā slavenais amerikānis no Sietlas
pats redzams izmisīgi sitamies gar sienu un kaut ko uztraukti kliedzam.
Grib tikt prom.
Pabeigšu šo komplektu ar Ričarda Serras skulptūrām In/Out/Left/Right,
kas aizņem vēl vairāk vietas nekā tikko minētais puisis. Tomēr šis
darbs bija uztverams kā vērtība – tieši bruņurupuču “sacītā” kontekstā.
Var just, ka Scēmanu nodarbina mākslas vērtības problēma, viņa
inscenētajā ekspozīcijā darbi, šķiet, it kā servēti uz mākslas vērtības
ass gadsimtiem pārbaudītā eiropeiskā izpratnē, kuras pozitīvo virsotni
pārliecinoši izdevies sasniegt vai vienīgi tai divdesmitā gadsimta
otrās puses tēlotājai mākslai, kas dēvējama par modernisma klasiku un
nelielā skaitā ir redzama izstādē, – arī Serram.
Vācijas paviljons. Gregors Šneiders (Gregor Schneider) Dead House Ur –
darba uztveršanai nav pasīvā varianta (no attāluma, no fotogrāfijām),
ja neej iekšā, tad neuzzini (nepārdzīvo); galvenā balva šim paviljonam
– instalācijai, manuprāt, ir zīmīga utopiskā globālā mākslas darba
diskursā. Kā globālu mākslu (vienkāršāk – mākslu sintēzi) šo
instalāciju nekādā ziņā neuztvēru. Bez būtiska tēlotājas mākslas
struktūrelementa izpratnes, ko var saukt par darba notikšanas
vienlaicīgumu, šī darba analīze, šķiet, nebūtu adekvāta.
Kanādas paviljons. Dženeta Kārdifa, Džordžs Baress Millers. The
Paradise Institute – līdzīga situācija (ar uztveršanas iespēju), tikai
vēl konsekventāka, jo seanss vienā piegājienā pieejams vienu reizi
piecpadsmit minūtes, ja vien no rīta nepieraksties uz vairākiem;
perfekta un tīra instalācija, ar konkrētu un galīgu (darba notikšanas
nemainīguma izpratnē) dažādo elementu slēgumu. Nereprezentatīvs
(konceptuāli pamatots) tehnoloģiju lietojums.
Francijas paviljons. Pjēra Īga Atari Light – datorspēļu programma, kas
kļuvusi par instalācijas elementu. Sterils (tiešā izpratnē),
pretstatāms Vācijas paviljonam, mazliet garlaicīgs (interaktīvs, bet ne
bezgalīgi pakļāvīgs nejaušai iedarbībai), elegants. Šie paviljoni, kā
pašsaprotamu izprotot mākslas dabu, nebija norūpējušies par kādu
ārpusmākslas pierādījumu kopumu “internacionālajai konvertējamībai”. To
rāda arī šo valstu ekspozīciju katalogi.
No Baltijas valstu ekspozīcijām patika Igaunijas ekspozīcija, Enes
Līsas Semperes darbu atlases mērķtiecīgums (vairāk par Venēcijas
biennāli un arī Latvijas paviljonu esmu rakstījusi “Neatkarīgajā Rīta
Avīzē” 2001. gada 4. jūlijā).
–––––––––––––––––––––––
Eduards Kļaviņš,
Latvijas Mākslas akadēmija
No redzētiem paviljoniem (visi, to skaitā prēmētie, nebija pieejami), neskaitot Latvijas, interesantākie likās:
Itālijas (kaut gan piedalījās arī citu valstu mākslinieki) – vēstījumu, tēlainības un mediju daudzveidības dēļ.
Islandes – paviljons kļuva par lakonisku un pamatīgi izstrādātu estētisku provokāciju.
Francijas – par ekspozīcijas un interaktīvo procesu poētisku rotaļību.
Spānijas – par izmeklētiem formāliem efektiem.
No atsevišķu mākslinieku piedāvājumiem interesanti likās daudzi, kvalitatīvas atšķirības bija grūti nosakāmas, varētu izcelt:
portugāli Žuanu Onofre (João Onofre) – par iespaidīgo psiholoģisko studiju parādi;
albāni Anrī Salu (Anri Sala) – par veiksmīgu un koncentrētu cilvēciskās niecības atveidojumu;
franču mākslinieku Matjē Loretu (Matthieu Laurette) – par asprātīgu un
optimistisku mūsdienu komercpasaules mehānismu groteskējumu;
ungārieti Antalu Lakneru (Antal Lakner) – par veselīgu primitīvā “fitnesa” ideāla dekonstrukciju.
––––––––––––––––––––
Daiga Rudzāte,
vizuālo mākslu žurnāls “Studija”
Šīgada Venēcijas biennāle mani pārsteidza ar īpašo humānismu.
Analizējot un preparējot cilvēku un viņa dzīvi, nebija jaušama ciniska
provokācija.
Rona Mjūka gigantiskais puisēns, kas sagaida skatītājus Arsenālā, ir
gana šokējošs. Notupies dabiskā bērna pozā, viņš no saviem augstumiem
raugās uz šo pasauli un tās iemītniekiem. Ļoti reālistisks. Patiesībā
ir dīvaini palūkoties uz cilvēku no skudras vai oda pozīcijām.
20. gs. mākslas leģendas Ričarda Serras milzu spirāles liek rotēt
pa šo dīvaino sarūsējušo labirintu un apbrīnot konstrukcijas principu,
kas ļauj noturēt milzu tonnāžu. Par minimālistisko un brīnišķīgo formu
varēju priecāties fotogrāfijās, kuras ieraudzīju jau Rīgā, atverot
preses centra izsniegto CD. Tur uz vietas par formu varēja
sajūsmināties intuitīvi fiziski.
Turpat blakus esošā Iļjas un Emīlijas Kabakovu instalācija (vilciens
arī spēlējās ar sentimentālāko jūtu daļu) – “ne visi tiks paņemti līdzi
nākotnē”, vēstīja uzraksts. Vilciens, sliede un izmētāti Kabakova
zīmējumi. Kaut kas dvēseli ārā plēsošs tur ir. Patiesībā šādas banāli
eksistenciālas lietas tā pa īstam spēj apcerēt laikam jau tikai
slāviskas izcelsmes autors. Franču šansonetes neplosa tā kā krievu
romances.
Krisa Kaningema Flex uzburtā aina neapšaubāmi uzjunda emocijas. Ar skaistumu.
Journey to Venice, kas vērojams Spānijas paviljonā, uz “Cilvēces
skatuves” demonstrē Humankind būtības emocionālo un sentimentālo slāni.
Šo izjūtu ģenerēšanā piedalās un ir vienlīdz nozīmīgi visi monolītās
instalācijas komponenti – gaisma, skaņa, krāsa, kustīgie attēli,
džinkstošais caurspīdīgais stikls un tekošais ūdens. Spānijas paviljona
instalācija patiesi ir ļoti skaista.
Zināmu sentimentalitāti raisa arī jau citā pasaulē klejojošās Arte
Povera leģendas Aligjēro Boeti vārds, ar kuru var sastapties Venēcijas
paviljonā. Tas ir īss ekskurss mākslas vēsturē (izstādīti darbi, kuri
datēti ar septiņdesmitajiem un astoņdesmitajiem gadiem) un arī pasaules
politiskajā telpā, vērojot Boeti izšūtās kartes. Varbūt nostalģiskā
noskaņojuma iemesls bija tik slavenais bronzas vīra tēls, kas Venēcijas
negaisā veldzēja kūpošo galvu un tik ļoti atgādināja pašu Boeti.
Lielbritānijas paviljonā apskatāmā Marka Velingera izstāde ir labi
izstāstīts stāsts, kurš varbūt pat pārlieku perfekti pieguļ “Cilvēces
skatuves” oficiālajai koncepcijai: Bībeles baušļi, Kristus tēls
mākslinieka interpretācijā (Ecce Homo) un britu sabiedrības fetiša
elements – telefonbūda, mirdzoša kā sudraba tējkarote. Marks Velingers
demonstrē spēju izjust, kurš no mākslas medijiem visprecīzāk un
pārliecinošāk varētu noraidīt skatītājam viņa pārdomas. Kā biennāles
katalogā raksta Anna Gelegera (Ann Gallagher): “Viss jau nav nemaz tā,
kā izskatās.” Velingers Lielbritānijas paviljona reālo fasādi aizsedzis
ar tikpat lielu gleznotu fasādes tēlu. Izrādās, ka ēku, kas tik ļoti
asociējas ar britu imperiālistisko pagātni, esot cēlis venēciešu
inženieris Enriko Trevizanto (Enrico Trevisanto).
Skandināvijas paviljons. Ziemeļvalstu ekspozīcija ir “tīra” un smalka.
Visaizraujošākais ir mirklis, kad, ieejot paviljonā, kurā it kā “nekā
nav”, saproti, ka tas ir pārpilns interesantu lietu, kuras san, kustas,
mainās to vieliskums... Skandināvi jūtīgi spēlējas ar skatītāju – viņi
“uzbur” ilūziju, kas neprognozējamā mirklī var arī pazust...
–––––––––––––––––––
Ieva Priediena,
vizuālo mākslu žurnāls “Studija”
Aleksandrs Roitburds (Aleksander Roitburd). Psychedelic Invasion of the
Battleship “Potemkin” into Sergey Eisenstein's Tautological
Hallucinations (“Potjomkina” psihodēliskā invāzija Sergeja Eizenšteina
neskaitāmajās halucinācijās) – laikmetīgs “rimeiks” jeb parodija par
Eizenšteina filmas pašradīto vēsturi un historiogrāfiskajām
manipulācijām. Par izejmateriālu izmantojot Potjomkina pakāpienu
mitoloģiju ar izmisušo, skrienošo pūli, lejupkrītošajiem bērnu ratiņiem
un histērisko māti, Roitburds videoinstalācijā ar montāžas palīdzību
rada jaunu virtuālo realitāti (tā kā Roitburds bērnību pavadījis Odesā,
tad daudzus gadus viņš gājis garām slavenajiem pakāpieniem, līdz
krītošie bērnu ratiņi kļuvuši par viņa “reālo” halucināciju). Ložu
upuri ir ne tikai revolucionāri, bet arī “Zvaigžņu karu” varoņi, lejup
pa pakāpieniem blakus traucas ratiņi un skeiteri. Faktiski Roitburds
parodē arī pašu montāžas principu, jo galvenais “jaunās pasaules”
kritērijs taču ir tēlu iedarbības spēks. Turklāt vienas ainas darbība
tiek uzmācīgi atkārtota vēlreiz un vēlreiz. Veiksmīgs Roitburda un
Eizenšteina dialogs neklātienē.
Čārlzs Sendisons (Charles Sandison). Living Rooms – tumšā telpa ar
kustīgiem vārdiem, kas, projicēti uz sienām, suģestē ne tikai ar savu
atmosfēru, bet arī ar piedāvātajiem spēles noteikumiem. Spēles vārdi,
kas projicējas arī uz skatītāju ķermeņiem, jēdzieniski ietver
eksistences pamatlīmeni: vīrietis, sieviete, ēdiens, tēvs, māte, bērns,
vecums un nāve. Pēc ilgāka telpā pavadīta laika var saprast, ka šie
vārdi dzīvo savu dzīvi – it kā haotiski, tomēr organizēti kustoties
telpā, tie saskaras un atkal atgrūžas. “Sievietes” cīnās par “ēdienu”,
mūk no “vīriešiem”, kamēr nav paēdušas, “vīrieši” ķer “sievietes”, lai
radītu “bērnus”, nāvīgs vīruss sāk izplatīties, kad populācija ir
savairojusies par daudz, visi ar laiku noveco un mirst utt. Tas ir
dzīvības pamatfunkciju cikls, vienkāršota pasaules eksistences modeļa
simulācija, ārpus konkrēta ķermeņa, laika un telpas. Digitālā tehnika
ietver nepārtrauktas variablitātes iespējas, konceptu sistēmu, kuru var
ārēji reprogrammēt, mainīt un variēt. Skatītājs tiek iekļauts spēlē
“meklē un atrodi”, viņš tiek aicināts identificēties simulētajā
sistēmā, bet ir bezspēcīgs tajā iejaukties. Darbs ir kā robeža starp
vārdu un tēlu.
Treisija Roza (Tracey Rose). Ciao, Bella – parafrāze par Šekspīra
vārdiem “visa pasaule ir kā skatuve”, kas vistiešāk rezonē ar H.
Scēmana konceptu “Cilvēces skatuve”. Rozas skatuve ir galds, un
“aktieri” – 12 raksturlomas. Līdzība ar Svētā Vakarēdiena scenāriju ir
tikai pastarpināta. Skatuvi apdzīvojošās personas – vienīgi sievietes,
turklāt no dažādām laika un telpas zonām: Marija Antuanete
iesaistījusies impērijas frivolajās darbībās; Afrodīte, dziedot sirēnu
dziesmu Panis Angelicus, grauž čipšus; mazā Lolita, mirkšķinot zilās
acis, it kā kautrīgi pārliecas pār ķiršu bļodu. Katram tēlam ir sava
sociāli ikonogrāfiskā sievietes maska, simboliskais moments. Un
interakcija ir ierobežota, sievietes darbojas un komunicē tikai savas
apziņas zonas ietvaros, turklāt neierobežojot sevi noteiktās skatuves
dimensijās – tās iznāk un aiziet, atrodas pirms un aiz skatuves. Tomēr
ir kāds kopējs cilvēciskums, kas apvieno viņu eksistenci. Katrs no
tēliem mirst, tā ir kā sakrāla krustā sišana, kad sasniegts garīgā un
eksistenciālā ceļojuma kulminācijas punkts. “Teātris vienmēr ir bijis
sociāli būtiska, sabiedrības determinēta un akceptēta dzīves
dimensija,” komentē T. Roza. “Turklāt var pieņemt jaunas lomas, īpaši
tad, ja nav iespējas tās izspēlēt realitātē.” Būtiski, ka videofilmā
māksliniece pati izspēlē visas 12 subjektīvi kontruētās lomas.
Spānijas paviljons – mākslinieku versija par pasaules kultūras simbolu
kļuvušās maģiskās un mistifikāciju apvītās pilsētas Venēcijas tēmu,
radot savu, no populistiskās uztveres un pieņēmumiem tik atšķirīgu
paradigmu. Havjera Peresa (Javier Perez) iespaidīgais stikla spuldzīšu
kupols un Anas Lauras Alaesas (Ana Laura Alaez) trīs jutekliskās telpas
– “Mitruma telpa”, “Rozā telpa” un “Lietus telpa” –, ir citādā
realitāte, viņu privātais mikro universs, mākslīgā paradīze –
harmoniska skaņas, gaismas, ūdens un telpas sintēze. Tā ir SKAISTĀ
pasaule, kurā estētiskie postulāti, īpaši jūtīgi iedarbojoties uz visām
cilvēka maņām, no hedoniskām un narcisiskām baudām kļūst jau par ētisku
pašvērtību.
Francijas paviljons – Pjēra Īga saspēles un spēles ar eksistenciālām
kategorijām: TELPU – gaisma/tumsa un LAIKU – pirms/pēc. Par
ekspozīcijas kuratoru mākslinieks ir izvēlējies organizētu struktūru šo
pretmetu maiņai, taču reizē periodiski pieļaujot arī nejaušības
(elementu maiņu regulē datorprogramma, īslaicīgi dodot iespējas arī
nestrukturētai, iepriekš neparedzētai interpretācijai). Skatītāju
konfrontē telpas, kuras atdalītas ar matēta stikla sienām. Intriģējoši,
rotaļīgi un reizē frustrējoši, jo par blakus telpās notiekošo rodas
tikai neskaidra, pat mistiska nojausma. Katras telpas videofilmai un
datorspēlei ar gaismas laukumiem centrālās telpas griestu panelī ir
savs stāsts, un arī skatītājam veidojas savs, paša interpretēts
momentstāsts, ko provocējuši mirkļa iespaidi un reminiscences.
Skandināvijas paviljons – ziemeļnieciski minimālistiska, lakoniska
balta telpa; balti matētas, caurspīdīgas, paralēli novietotas stikla
šķērssienas, kurās ik pa brīdim vairākos slāņos pāri klājas apkārtējās
realitātes fiksācija; telpai dabīgi cauraugoša koka piesātināti brūnais
stumbrs; visas sienas garumā novilkti vadi, pa kuriem spocīgi sprakst
elektrības plūsmai līdzīga skaņa... Likumsakarības un nejaušības.
Realitātes fiksācija rada realitātes sajūtu un atkal – katram
skatītājam savu. Fascinējoša ir šīs ekspozīcijas citādība. Un laikam
tāpēc, ka tās veidotājiem “augstā” māksla nav viņu tiešais
instrumentārijs – viņu profesionālā darbība saistīta ar teritorijām
ārpus tās: arhitektūru, interjeru, īsfilmām, reklāmu klipiem, grāmatu
izdošanu u.c. Turklāt divi no māksliniekiem ir arī ekspozīcijas
kuratori, tādējādi paviljons nav atsevišķu darbu ekspozīcija, bet gan
VIENOTA sajūtu telpa. Viņi ir tradicionālās mākslas robežu pārkāpēji.
Telpa un meditatīvais mirklis tajā ir viņu māksla.
Taivānas paviljons – mākslinieku radītajā “cilvēces dvēseļu fabrikā”
laiks ir sastindzis. Līdzīga sajūta, kā uz brīdi apstādinot filmu
kadrus. Filmas ir dažādas, bet par vienu un to pašu – vissarežģītāko un
neprognozējamāko no cilvēces “orgāniem”. Fotokamera fiksējusi
trakomājas pacientus, saslēgtus ķēdēs pa pāriem, viņu dabīgajās ķermeņu
pozās un seju sirreālajās izteiksmēs. Tā nav fikcija, bet reāla
pacientu mentālās telpas fiksācija. Citas telpas tumšajā grīdā uz augšu
pavērsto izmisīgo dažādo seju hologrammas kļūst saskatāmas, tikai tām
uzkāpjot, un rodas ilūzija, kurā grūti atšķirt realitāti un fikciju.
Gaisma mistificē, pārraida ziņu un pievelk. Vēl citā telpā izvietoti
seno civilizāciju rituālu relikti, kas piedāvā iespēju šķīstīties ar
arhetipiskās pieredzes, meditāciju un atmiņu pārdzīvojuma palīdzību.
Īpaši gribētu minēt Krievijas ekspozīcijā izvietoto Sergeja Šutova
instalāciju, kuras telpiskā ekspresivitāte un aktīvā iedarbība radīja
pat fascināciju. Visu telpu piepilda uz ceļiem nometušos lūdzēju rindas
un to nenosakāmā bubināšana. Vizuāli visi ir identiski, pārklāti ar
melnu drēbi. Tikai pieliecoties var saklausīt, ka katram ir sava
valoda, sava reliģiskā lūgšana. Jā, visas reliģijas jau vieno
universāls garīgums, vienalga, vai tiek uzrunāts Kristus, Buda, Allahs
vai Krišna. Taču tā, iespējams, ir mākslīgi radīta ekumēniska vīzija
par koeksistenci. Šī vienotība bez identitātes ir pretrunīga,
paradoksāla un konfrontējoša.
–––––––––––––––
Evita Buša,
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
49. Venēcijas biennāle šķiet pāraugusi nebeidzamā mākslas
manifestācijā, ko nav iespējams aptvert, pat veltot tai trīs dienas.
Vēl jo vairāk tas attiecas uz videomākslu (kas ir pārsvarā), kur katrs
darbs prasa iedziļināšanos.
Ņemot vērā ierobežoto laiku, ko mēs katrs varam veltīt biennāles
apskatei, un tās mērogu, par konkrētā mākslas darba virsuzdevumu kļūst
spēja uzrunāt mākslas patērētāju un spēja rezonēt ar sava laikmeta
aktualitātēm gan konceptuālajā formā, gan māksliniecisko līdzekļu
izvēlē.
Pols Greiems. Darbu sērija Paintings ir savveida mūsu laikmeta un
cilvēces ambivalences fotofiksācija – abstraktā skaistuma un cilvēka
izvirtības līdzāspastāvēšana. Krāsu, gaismēnas un faktūras spēle uz
sienas plaknes veido darbu virsējo uztveres slāni, kurš pat aplupušu
publiskās tualetes sienu padara vizuāli līdzvērtīgu izsmalcinātai
abstraktai gleznai. Iedziļinoties katrā darbā tuvplānā, parādās cits
slānis, kas pilnīgi pārvērš mākslas darba kontekstu. Tās ir cilvēku
atstātās pēdas uz publisko telpu un ēku sienām, teksti piesātināti ar
rupjībām, necenzētiem vārdiem, seksuālās fantāzijas perversitātes
zīmējumi – mūsdienu sabiedrības garīgās nabadzības un izvirtības
apliecinājums.
Kriss Kaningems. Flex un All is Full of Love ir iespaidīgākie
videomākslas darbi (gan vizuālajā, gan konceptuālajā, gan tehnisko
līdzekļu pārvaldīšanas ziņā) 2001. gada Venēcijas biennālē. Abu idejas
pamatā ir kosmisko spēku un cilvēces rašanās mīts. Flex fascinē ar
telpisko, ķermeniski dinamisko varenību un atbaida ar dzīvniecisko
brutalitāti, kas atspoguļojas vīrieša un sievietes savstarpējās
attiecībās. Tajās atklājas cilvēka (savas būtības pamatos – seksuālas
būtnes) emocijas un tieksmes – atkailināta agresivitāte, mīlestība un
naids, maigums un brutalitāte, kas brīžiem līdzinās stihijas varenībai,
brīžiem kļūst vienkārši dzīvnieciska un banāla. Līdzvērtīgi videofilmā
redzamajai ķermeņa valodas ekspresijai darbojas telpas un gaismas
tēlainā interpretācija, ko sasaista īpaši veiksmīgi piemeklētā mūzika.
Eulalija Valldozera (Eulalia Valldosera). Provisional Home ir
instalācija, kas spēj radīt laika plūsmu noslēgtā telpā – vizionārā
cilvēka mājoklī, piesātinātā ar atmiņām un sapņiem. Pateicoties
asprātīgi izmantotajam tehniskajam paņēmienam ar rotējošiem spoguļiem
un uz tiem fokusētām diapozitīvu projekcijām, telpa ar nekārtīgi
izmētātām, apgāztām mēbelēm rada skatuvisku vidi cilvēka dzīves
projekcijai laika dimensijā. Atrodoties šajā vidē, cilvēks sajūt ap
sevi neskaitāmas garāmslīdošas emocijas, domas un atmiņas, kas savukārt
rezonē ar skatītāja personīgo dzīves pieredzi un izjūtu. Reālā vide
līdzinās izdemolētai un pamestai mājai, savukārt kustīgo spoguļu (uz
tiem projicēti telpā izmētāto priekšmetu attēli) radītie atspulgi uz
sienām varbūt liek domāt par kādu pagātnē aizgājušu dzīves daļu. To
varētu nosaukt arī par noskaņu un atspulgu teātri, kuram ļaujoties
telpā ienākušais cilvēks nonāk mākslas darba autores un paša personības
radītajos garīgajos klejojumos.
Čārlzs Sendisons. Living Rooms. Datorā radītais kustīgais teksts
projicējas telpā un rada virtuālu realitāti, kas apņem skatītāju no
visām pusēm un projicējas arī uz viņa ķermeņa. Izvēlētie atslēgas vārdi
– vīrietis, sieviete, tēvs, māte, bērns, ēdiens, vecums un nāve –
piedāvā mākslinieka iztēloto cilvēka dzīves pamatshēmu. Tikai ilgāku
laiku vērojot vārdu plūsmu uz sienām, iespējams saskatīt simbolisku
cīņu šo vārdu starpā. Gluži tādu pašu, kāda norisinās cilvēka dzīvē.
Datora radītie kodētie vārdi simulē dabā notiekošos bioloģiskos
procesus un vedina domāt par nākotnes pasaules un cilvēka
pārprogrammēšanas iespējām.
Nīderlandes paviljons. Nīderlandes ekspozīcija Post Nature “Dārzos” un
palaco Ca'Zenobia ir atzīmējama kā labs kuratora darbs – noformulēta
vienota koncepcija un veiksmīga mākslinieku izvēle. Tā ir arī
Nīderlandes mākslas dzīves aktuālo izpausmju un to daudzveidības
demonstrācija.
Post Nature aktualizē vienu no mūsdienu cilvēka raksturīgākajām iezīmēm
– tieksmi manipulēt ar esošo realitāti, kontrolēt ikvienu dzīves un
dabas izpausmes formu. Mākslinieki piedāvā savu versiju par dabisko un
mākslīgo, par ilūzijām un realitāti un to savstarpēju sajaukšanos.
Dabiskais un mākslīgais jeb manipulācija ar realitāti. Franka van der
Salma (Frank van der Salm) fotogrāfijās pilsētas ainava transformēta
maketam līdzīgā tēlā. Edvīna Zvakmana (Edwin Zwakman) lielformāta
fotogrāfijas, kurās aplūkojama Nīderlandes ainava, patiesībā izrādās
mākslīgi radītas. Tās ir darbnīcā veidotas dabisko vidi imitējošas
konstrukcijas. Robs Johanesma (Rob Johannesma) ar perspektīvas, krāsas
un mēroga palīdzību videoprojekcijās manipulē ar ainavu. Aernouta Mika
(Aernout Mik) telpiskās videoinstalācijās īpaša uzmanība pievērsta
esošās telpas īpatnību iesaistīšanai mākslas darbā. Videoprojekcijas ar
cilvēku grupām, kuru uzvedība (emocijas, kustības) pilnīgi neatbilst
reālajai situācijai, kādā viņi atrodas. Mika Tīlera (Mike Tyler)
telpisku instalāciju konstrukcijas – organisku dzīvības formu imitācija
mākslīgos materiālos ar datortehnikas paņēmieniem.
Ilūzija un realitāte. Liza Meja Posta (Liza May Post) – performances,
video un filmu projekcijas, fotogrāfijas kā teatrāli uzvedumi ar
komplicētu tēlu izvēli. Marijkes van Varmerdamas (Marijke van
Warmerdam) videoprojekcija “Cepures atgriešanās” – ar tehniskiem un
kinematogrāfiskiem paņēmieniem radīta mirkļa nebeidzamības ilūzija.
Džoba Koelevīna (Job Koelewiin) optiska instalācija – kaleidoskops –
piedāvā mirgojošu palaco mozaīkas variācijas.
Slovākijas un Čehijas paviljons. Ilona Nēmeta (Ilona Nēmeth, Slovākija)
un Jirži Suruvka (Jiri Suruvka, Čehijas Republika). Invitation for a
Visit. Spēcīga idejas materializācija divu mākslinieku kopdarbā –
interaktīvā instalācijā, kas provokatīvi runā par vienu no būtiskākiem
20. un 21. gs. sociāliem jautājumiem – globalizācijas un informācijas
tehnoloģijas ietekmi uz katra cilvēka ikdienas dzīvi un privāto telpu.
Precīzs divu mākslinieku radošo meklējumu saslēgums vienotā koncepcijā,
kurā viņi viens otru veiksmīgi papildina. Ilona Nemeta, piedāvā savu
privāto dzīvi – savu dzīvokli – kā skatuvi, kuru apdzīvo Jirži Suruvkas
popārta tradīcijās veidotie tēli – zīmes. Izstādes apmeklētāji
(skatītājs) tiek aicināti apdzīvot dažādās istabas – skatīties video un
foto albumus, pagatavot sev kafiju... Tā ir savveida ielaušanās
mākslinieces identitātes pasaulē.
Publiskās telpas iejaukšanos privātajā dzīvē visspilgtāk demonstrē
Suruvkas veidotās video īsfilmas – parodijas par dažādiem TV izklaides
raidījumiem, kas atspoguļo mediju manipulatīvās metodes.
Lielbritānijas paviljons. Marks Velingers piesaista ar valodas un
izteiksmes līdzekļu daudzveidību un daudzslāņainību, apspēlējot
sabiedrības radītos deformētos pieņēmumus un noteikumus, kā arī
asprātīgi izmantojot līdzības ar bībeliskiem sižetiem (pasaulīgo
pārvēršot garīgos simbolos).
Lielbritānijas paviljons ir ne vien nozīmīga britu mākslinieka
personālizstāde, bet arī paša mākslinieka mērķtiecīgi idejiski
strukturēta vide, kas sākas ar fasādes pārklāju – precīzu kopiju
aizsegtajai realitātei, kura piedāvā skatītājam jau sākotnēji ieeju it
kā neesošā ēkā.
|