BEIDZOT ATKAL KĻŪST GARLAICĪGI Intervija ar Viktoru Miziano Ieva Lejasmeijere Viktors Miziano –
laikmetīgās mākslas
kritikas un teorijas žurnāla
{elj;tcndtyysq ;ehyfk
galvenais redaktors,
foruma ART MOSCOW žūrijas ekspertu komisijas loceklis, starptautisku atzinību guvušu izstāžu kurators, viens no laikmetīgās mākslas izstādes Manifesta koncepcijas
veidotājiem un pirmajiem
kuratoriem. Krievijas ekspozīcijas kurators 1995. gada Venēcijas biennālē.
Šīgada ART MOSCOW
ietvaros V. Miziano sadarbībā ar Josifu Bakšteinu bija sarīkojis 20. gs. 90. gadu videomākslas skati un starptautisku kolokviju par kuratora darbu globālisma
kontekstā. |
| |
| Šopavasar Maskava ar plašu vērienu turpināja sevi pieteikt kā vienu no
pasaules mākslas centriem, sarīkojot vienlaikus vairākus plašus
starptautiskus pasākumus: Centrālajā mākslinieku namā notika
laikmetīgās mākslas gadatirgus ART MOSCOW, bet vairākās pilsētas
izstāžu zālēs – fotofestivāls, kas jau pēc pirmās reizes tika iekļauts
tā saucamajā lielajā festivālu aplī – prestižu pasākumu sarakstā, ko
respektē Rietumu fotomākslinieki, galerijas un kuratori.
Izmantojot “Rīgas galerijas” vadītājas Ineses Riņķes piedāvāto iespēju,
“Studija” sagatavojusi īsu interviju ar vienu no redzamākajām personām
uz Krievijas laikmetīgās mākslas skatuves – teorētiķi un kuratoru
Viktoru Miziano, lai no pirmavotiem uzzinātu par Krievijas laikmetīgās
mākslas attīstības īpatnībām un nedaudz arī par kultūrpolitiskām
problēmām. V. Miziano atzina, ka labprāt atskatītos uz 20. gs. 90.
gadiem, jo pašlaik Krievijas laikmetīgā māksla piedzīvo pārmaiņas, kuru
raksturu un virzību vēl nav iespējams konstatēt.
Kā jūs raksturotu Krievijas laikmetīgo mākslu?
Manuprāt, pašlaik Krievijas laikmetīgā māksla pārdzīvo tādu kā pārejas
posmu. Pagaidām nezinu, kur tā var nonākt, bet zinu, no kā tā cēlusies.
Ja jūs man šo jautājumu uzdotu mazliet agrāk, es pārliecināts
atbildētu, ka Krievijas mākslu galvenokārt raksturo tāds jēdziens kā
“apsēstība”. Krievijas 90. gadu mākslas skatuvē darbojās ļoti spilgtas,
daudzpusīgas un atšķirīgas personības, kuru radošais mūžs strukturējas
ap vienu noteiktu ideju, piemēram, Kuļikam – bestiālisma problēma,
Breneram – emociju valodas problēma, Gutovam – klasiskā mantojuma
problēma, Osmalovskim – kreisās idejas utt. Visas vērā ņemamās
“figūras” bija apsēstas ar kādu ideju. Pilnīgi noteikti Krievijas
mākslā nebija sastopama ironija. Nevar būt vienlaikus apsēsts un
ironisks. Manuprāt, pašlaik apsēstība ir kulminējusi un tās spriegums
krītas. Cilvēki nogurst no apsēstības. Pēc manām domām, pašlaik Maskavā
daudz kas turas, tā sakot, uz iestrādēm. Mākslinieki veido lieliskus
darbus, bet tas vairs nav svarīgi, jo viņi “laiž apgrozībā paši sevi”,
ļoti labi saprotot, ka vajag kaut ko meklēt. To jau visi saprot.
Kā mākslas “pārejas posms” ietekmē kuratoru darbu?
Iepriekš teiktais attiecas arī uz mani. Mana video izstāde bija
polemika pašam ar sevi. Nekad agrāk šādu izstādi nebūtu izveidojis, jo
mana – 90. gadu Maskavas mākslas kuratora – apsēstība bija sarīkot
izstādi, kas nemaz nebūtu izstāde, tas ir, mans uzdevums bija aiziet no
reprezentācijas. 90. gados mana galvenā problēma bija problematizēt
pašu reprezentācijas aktu. Tāpēc es taisīju izstādes, kuru gaitā tika
radīti darbi, vai arī mākslas projektu pārvērtu par semināru. No 1993.
līdz 1994. gadam mākslinieku grupa strādāja ar filosofiem, rezultātā
žurnāla {elj;tcndtyysq ;ehyfk izdevniecība izdeva katalogu “Vizuālās
antropoloģijas darbnīca” (2000), kas sevī ietver arī pašu “izstādi” –
gadu ilgā seminārā radušās atziņas. Tātad es gribēju aiziet no
tradicionālās izstādīšanas izpratnes, aiziet no izrādes. Taču bēgšana
no reprezentācijas pārstāja būt radošs process, arī šī bēgšana kļuva
par rutīnu. Vienkārši vairs nebija interesanti. Rezultātā šī video
izstāde ir viena vienīga reprezentācija, viena vienīga izrāde –
atraktīva, krāšņa un patētiska. Nekāda diskursa, tikai emocijas! Tā ir
izrāde ar īpaši aranžētām smalkām emociju gradācijām. Tas ir mēģinājums
pārvarēt pašam sevi.
Arī jaunākajos {elj;tcndtyysq ;ehyfk numuros runa ir par kaut kā
pārvarēšanu, tikai plašākā – sabiedriskā nozīmē. Pēdējā numura tēma
Back in CCCP ir jauns mēģinājums pārvērtēt padomju pagātni, polemika ar
90. gadiem, kad padomju pagātne tika pilnīgi norakstīta. Mēs cenšamies
tomēr sataustīt iespējamās kopīgās padomju pagātnes vērtības. Nākamais
numurs iecerēts kā diskusija par jauno kritiku, jo 90. gadi bija
konformisma, nevis kritikas laiks. Tas būs mēģinājums atrast jaunu
kritikas modeli, kas ļautu ieņemt kādas principiālas pozīcijas. Nevaru
runāt mākslinieku vārdā, tomēr man liekas, ka visi vairāk vai mazāk
pašlaik atrodas šādā pārejas situācijā: visi ļoti asi izjūt, ka
iestājies jauns laikmets – jauna vara, jauns prezidents, jauna valsts.
No politikas tomēr nekur nevaram aiziet. Tā ietekmē mūsu – mākslinieku
un kuratoru – pašnoteikšanos un pašidentifikāciju, jo esam taču
sabiedrības locekļi.
Tātad – pārmaiņas politiskajā situācijā un to ietekme uz sabiedrības locekļiem, kas nodarbojas ar laikmetīgo mākslu.
Situācija ir ļoti vienkārša. Un uzreiz jāķeras pie kultūrpolitikas, kas
lielā mērā ietekmē mākslas procesu. Kultūrpolitika Krievijā tiek
realizēta visai dīvaini – ir Kultūras ministrija, kurā ir ļaudis, kas
atbildīgi par kultūrpolitiku un vada Tēlotāju mākslu pārvaldi. Mūs –
laikmetīgās mākslas “aktīvistus” – ar saviem lūgumiem un ierosinājumiem
šie darboņi aicina vērsties pie Valsts Mūsdienu mākslas centra.
Savukārt Mūsdienu mākslas centrs saka, ka neatbild par kultūrpolitiku.
Patiesībā tas ir tikai iemesls, lai atteiktu sadarbību un nodarbotos ar
savu privāto lietu administrēšanu. Kad lūdzu Centra vadītāju Bažanovu
palīdzēt žurnālam, viņš teica – nē, jo tas neesot valsts žurnāls,
valstij esot pašai savi žurnāli, kas jāatbalsta. Jāņem gan vērā, ka
valsts žurnālu vispār nav, tie visi ir bankrotējuši. Piemēram, bijušais
Kultūras ministrijas žurnāls juridiski eksistē vēl joprojām, bet tas
netiek izdots jau kādus deviņus gadus, jo ministrija tam nedod naudu,
kuras it kā neesot. Ja arī šī nauda atrastos, cilvēki, kas strādāja
šajā žurnālā, nodarbojas ar kaut ko citu, novecojuši vai neseko vairs
mākslai. Iznāk tāds noslēgts loks – viņi it kā atbalsta valsts žurnālu,
bet neatbalsta mūs, jo neesam valsts žurnāls, tai pašā laikā valsts
žurnāla nav, bet mēs esam.
Tātad kritērijs nav kvalitāte – izdevuma, komandas kvalitāte?
Kritēriji ir pavisam citi un ļoti vienkārši. Lai paskaidrotu situāciju,
izmantošu oligarhijas metaforu. 90. gados – privatizācijas laikā –
liberālo reformu rezultātā Krievijā parādījās 200–300 ļoti bagātu
cilvēku – oligarhu, kuri bez privātām mājām un mašīnām gribēja arī savu
privāto teātri, avīzi un žurnālu. Šie oligarhi, kā zināms, līdzekļus
ieguva, izlaupot valsti.
Kaut kas līdzīgs, tikai daudz mazākos apmēros, notiek arī valsts mērogā
– Valsts Mūsdienu mākslas centrs funkcionē pēc oligarhijas modeļa,
tātad šis centrs vēlas gan paviljonu Venēcijas biennālē (tas jau ir
īstenots), gan savu izstāžu zāli, muzeju, žurnālu (pagaidām tā visa
nav). Secinājumi ir bēdīgi – valsts nedarbojas kā pilsoniskas
sabiedrības atbalsta struktūra. Tas ir, valsts nepalīdz patstāvīgām
sabiedrības iniciatīvām. Tā, protams, ir kolosāla kļūda, jo, manuprāt,
valstij jāatbalsta tās sabiedrības struktūras, kuras kaut kā jau
eksistē. Nelaime vēl arī tā, ka acīmredzot Krievijas Mūsdienu mākslas
centrs tomēr nav pats spējīgs kaut ko radīt – ne labu žurnālu, ne labas
izstādes. Jāatzīst, ka pēdējo desmit gadu laikā valsts nav izrādījusi
nekādu interesi par mākslas attīstību, tā atradās pašā sabiedrības
interešu perifērijā.
Neko nenozīmē arī {elj;tcndtyysq ;ehyfk augstais starptautiskais
prestižs un novērtējums, kas netieši un tomēr ļoti tieši un konsekventi
veido valsts tēlu un vispār uztur pie dzīvības kaut kādas humānas
vērtības?
Es negribētu operēt ar frāzēm no kreisās preses, bet diemžēl Krievijas
sabiedrība izrādījusies ļoti ciniska, brutāla. Diemžēl ekonomiskās
reformas šai valstī notika zem visatļautības zīmes – galvenais bija
indivīda atraisītība. Jebkurš mēģinājums runāt par sabiedrisko domu,
viedokli, par kopīgām sabiedriskām vērtībām tika vērtēts vienīgi kā
komunistiska nostalģija pēc Padomju savienības. Tās bija tādas kā
lamatas. Šķiet, pašlaik vērojamas pazīmes, kas liecina, ka sabiedrība
lēnām rāpjas laukā no šīm lamatām. Tomēr šis process norit ļoti lēni.
Valsts neieinteresētībai varu minēt konkrētu piemēru no izstādes ART
MOSCOW – Kultūras ministrija solīja finansiāli atbalstīt nekomerciālos
projektus, bet pēdējā brīdī piekrāpa. Vienkārši – kā tirgū.
Kā strukturējās šis “tirgus” – gadatirgus ART MOSCOW?
Projekts ART MOSCOW ir ļoti tipisks mūsdienu Krievijas situācijai.
Tipiskais, raksturīgais jēdziens ir kompromiss, vienotas idejas
trūkums. No vienas puses, tiešām redzam gadatirgu – komerciālu galeriju
parādi, bet, no otras puses, – nekomerciālas mākslas izstādes. Turklāt
gadatirgus nemaz nav īsts gadatirgus, jo cilvēki uz to nāk kā uz
izstādi, bet izstādei savukārt atšķirībā no biennālēm nav vienotas
koncepcijas, dramaturģijas. Pasākuma veidošanā nebija piesaistīti
kuratori, kuru idejas tiktu secīgi īstenotas. Bet jāņem vērā, ka viss
tiek darīts par ļoti ierobežotiem līdzekļiem, viss notiek, tikai
pateicoties privātai iniciatīvai un entuziasmam. Pašlaik, lai pārdotu
mūsdienu mākslu, jāsāk ar to, ka vispār jāinformē auditorija par tādas
parādības esamību. Situācija ir dīvaina – lai pārdotu laikmetīgo
mākslu, ļaudīm par to jāzina, lai viņi zinātu, vajadzīgi laikmetīgās
mākslas muzeji, bet to veidošanai nepieciešama nauda, ko valsts negrib
dot. Komerciāla struktūra EXPO-PARK, kas organizē gadatirgu, palīdzēja
īstenot arī nekomerciālās izstādes un kolokviju. Bet, tā kā viņiem
tomēr pietrūkst naudas, lai sarīkotu kārtīgu laikmetīgās mākslas
biennāli, tad ir radies šis gadatirgus – dīvaina kompromisa parādība.
Tomēr, lai kā nu tur būtu, milzīgas ēkas trīs stāvos ir diezgan daudz
laikmetīgās mākslas, un tas ir labi.
Kā Maskavas galerijas tiek galā ar šo pavisam ne vienkāršo uzdevumu – strādāt ar laikmetīgo mākslu?
Pirmkārt, jāatzīst, ka kaut kāds kolekcionāru loks tomēr eksistē. Tas
nozīmē, ka galerijas kaut ko pārdod. Otrkārt, mums nav laikmetīgās
mākslas tirgus, bet ir milzīgs mediju tirgus, kam vienkārši nav par ko
rakstīt. Ir taču jāraksta kaut kas par kultūru. Tad arī mediji ar
prieku raksta par izstādēm galerijās. Tātad, ja galeristi arī neko
īpašu nenopelna, viņiem vienalga nav izolētības sajūtas. Visi Maskavā
zina skandalozākās galerijas, galeristi ir “aprindu hronikas” un life
style nodaļu personāžs. Turklāt visi galeristi atraduši paņēmienu
izmantot galeriju arī citiem mērķiem. Piemēram, Marats Gelmans pelna ar
politiku, ar medijiem, galerija viņam dod tikai mākslas cilvēka imidžu,
bet arī šo imidžu citās sfērās var labi “pārdot”. Es ar to gribēju
teikt, ka galerijas “turēšana” var būt izdevīgi investēta citās varas
un finanšu zonās.
Pēc kādiem principiem darbojas Reģionālais sabiedriskais mākslas
projektu atbalsta fonds, kas finansējis vairākus foruma nekomerciālos
projektus?
Principi ir ļoti vienkārši – sviest naudu taisni vējā. Tā var uzskatīt,
ja ņem vērā, ka nauda tiek ieguldīta mākslā. Tātad šī nauda netiek
veltīta rūpniecībai, naudas pelnīšanai tiešā nozīmē. Ja jau tiek
atbalstīts nekomerciāls pasākums, tad ir radīts pēc statūtiem
nekomerciāls fonds, lai gadatirgus īpašniekiem nevajadzētu skaitīt
naudu no saviem komerciālajiem rēķiniem. Tas nozīmē, ka cilvēks naudu
no vienas – komerciālas – kabatas pārliek otrā – juridiski nekomerciālā
kabatā, jo tad jāmaksā mazāk nodokļu. Bet īstenībā tas ir mēģinājums
juridiski korekti noformēt mecenātismu.
Kā, jūsuprāt, Maskavas aktīvā pilsētvide ietekmē laikmetīgās mākslas izpausmes?
90. gados pilsēta bija daudz stiprāka par māksliniekiem un mākslas
kuratoriem. Maskava ir milzīgu izmēru, milzīga vēriena un dinamisma
pilsēta, ārkārtīgi izteiksmīga vide. 90. gados šī pilsēta bija
pārvērtusies par skatuvi, uz kuras notika neticama urbānistiska
performance, ne tikai iespaidīga vides maiņa – jaunas ēkas, jaunas
vitrīnas –, bet arī visādi politiski “tirgi”, piemēram, parlamenta
“nošaušana”, ko sarīkoja Jeļcins. Tas viss bija tik spēcīgi un
iespaidīgi, ka neviens mākslinieks tam nevarēja pretoties. No šejienes
arī radās divas raksturīgākās 90. gadu mākslas līnijas: viena –
noslēgties privātā telpā un nepiedalīties ārējos procesos, runāt par
tīri intelektuālām tēmām (šo pārstāvu arī es). Otru – Maskavas
akcionisma – līniju pasludināja Kuļiks un Breners, mēģinot izprovocēt,
cīnīties ar pilsētu. Tie bija centieni būt vēl neprātīgākam un
agresīvākam par neprātīgo un agresīvo vidi. Ko gan publiku piesaistošu
var sarīkot galerijā vai izstāžu zālē, ja apkārt – pilsētā – notiek
viena vienīga performance. Tās bija 90. gadu problēmas. Pašlaik,
manuprāt, pilsēta pamazām nomierinās. Un mākslai rodas iespēja apdzīvot
izstāžu zāles. Beidzot atkal kļūst garlaicīgi.
Kā jūs personiski ietekmē šīs pārmaiņas?
Manuprāt, pašlaik aktualizējas jautājums par atbildību. Mana
atteikšanās no reprezentācijas pārstāja būt ētiska. Iznāk, ka mākslā
vissvarīgākā ir ētiskā dimensija. Pēkšņi sapratu, ka apkārt notiek
pietiekami daudz amorālu lietu, bet es klusēju, jo uzskatu, ka runāt ir
amorāli, jo zināmā mērā – agresīvi. Tad es sapratu, ka tomēr jārunā,
bet jāatrod ētiski motivēta izteiksmes forma, lai taviem
vārdiem/darbiem būtu pilnīgi skaidra, adekvāta argumentācija un
galvenais – lai tu spētu atbildēt par katru vārdu. Ja tu neesi
pārliecināts par to, ko saki, tad klusē. Protams, var atkal nonākt pie
tā, ka runāt – tā ir pretenzija uz varu, bet vara – tas ir slikti. Kā
jau teicu, zināmā mērā mana videokolekcija ir atbilde uz jautājumu par
to, kas ar mani notiek šajās pārmaiņās.
Jūsu videokolekcijas kopējais iespaids, tās “valoda” ir ļoti poētiska. Vai tāds bija mērķis?
Es kā kritiķis esmu diezgan socioloģiski orientēts, manā rīcībā nav
instrumentārija kaut kā poētiska apspriešanai. Veidojot šo kolekciju,
mana motivācija vairāk bija nevis tieksme pēc poētisma, bet gan tā pati
atgriešanās pie reprezentācijas. Konstatēju, ka aiziešana no
reprezentācijas paredz noteiktu nosacītības sistēmu. Tieši tāpat kā
60.–70. gadu strukturālisti runāja par vēstījuma, valodas sagraušanu.
Protams, arī viņiem tā bija metafora, jo atteikties no valodas nozīmē
kāpt atpakaļ kokos un sūkāt ķepu – atteikšanos no civilizācijas. Es,
tāpat kā daudzi 90. gadu kuratori, meklēju veidu, kā atteikties no
tradicionālajām reprezentācijas formām. Un ziniet, pēc visiem šiem
meklējumiem atkal sagribējās to pašu, no kā muku, – gribējās izstādi,
kas cilvēkus aizgrābtu, iedarbotos uz to psihi. Bēgšana no
reprezentācijas pārstāja būt radošs process, arī tā kļuva par rutīnu.
Vienkārši vairs nebija interesanti.
Tiešām, ir taču tāds kritērijs – interesanti vai neinteresanti.
Agrāk man bija interesanti četrus gadus nerīkot izstādes. Arī tas bija
zināms protests pret parādībām, kas notika 90. gadu Maskavas mākslas
vidē. Izstāžu nerīkošana bija savveida žests – es taisīju izstādi, arī
to netaisot. Var bezgalīgi izdomāt, ko darīt, lai netaisītu izstādes,
bijuši dažādi projekti: teikt runas, ar lidmašīnām aplidot zemeslodi.
Tas vienkārši vairs nav interesanti. Protams, ir vēl kas – kamēr tu,
cilvēks, mierīgi netaisi izstādes, tu pamani, ka tās taisa citi un dara
to slikti. Tas mani saniknoja – šie muļķi taisa izstādes slikti, bet es
taču varu to izdarīt labi. Iznāk, ka, no kaut kā atsakoties, tu dod
iespēju citiem aizpildīt radušos tukšo telpu. Atsakoties no
reprezentācijas kā varas izpausmes, problematizējām attiecības ar
kultūras varu. Šeit arī rodas problēma – kamēr tu problematizē šīs
attiecības, atnāk citi un savāc varu, turklāt pārsvarā gadījumu ne ar
tiem cēlākajiem nodomiem.
Sākām runāt par poēziju, un vienalga nonācām pie ētikas. Atgriešanās
pie skaistā nenozīmē gluži l'art pour l'art, tas nav jautājums par
formu, tas ir jautājums par izteiksmes efektivitāti. |
| Atgriezties | |
|