Viesturs Kairišs Pa priekšstatu plāno ledu Edīte Tišheizere, “Liepājas Acis”, īpaši “Studijai” |
|
KĀZAS
BURVJU FLAUTA
PA CEĻAM AIZEJOT
PA CEĻAM AIZEJOT
|
| Ir tīrā avantūra rakstīt Viestura Kairiša portretu. Galvenokārt tāpēc,
ka redzētais ir radījis priekšstatu: man nav atminējuma Viestura
Kairiša režisora personībai. Jo viņš nemaz neuzdod mīklas. Mīkla kā
žanrs rodas tad, kad viens – šajā gadījumā režisors – kaut ko cieši
zina un cenšas citiem šo zināšanu ar metaforas vai līdzības
starpniecību padarīt saskatāmu.
Kairišs “nezina”. Es lieku šo vārdu pēdiņās, jo tas neattiecas uz tīri
profesionālām lietām, piemēram, kā panākt no ansambļa vēlamo rezultātu.
Viņa izrādes ir nostrādātas un neļogās pat ilgāku laiku pēc
iestudēšanas.
Kairišs “nezina”, kas tā par pasauli, kura plešas viņa acu priekšā, un
kālab tā ir tāda, kā ir. Turklāt viņam “nav no svara” (atkal pēdiņas),
vai kāds viņa mīklu minētu, pat ja tāda tiktu uzdota. Viņa izrādes ir
noslēgta sistēma, kas nemainās tāpēc vien, ka vakarā ap septiņiem
noteikts cilvēku skaits aizņem krēslu rindas teātra zāle. Atnākušie
drīkst tur būt, saredzēt to pašu vai ko līdzīgu kā režisors. Ar
noteikumu, ka viņu jutekļi uztver vajadzīgo viļņu garumu. Bet tā nu ir
tikai viņu pašu intereses un piestrādāšanas lieta.
Izrādes mērķis nav tikt parādītai skatītājiem, bet – iestudētai. Proti,
uzzīmētai atbilstoši tābrīža plānajai priekšstata kārtiņai par pasauli.
Es to iedomājos tā: režisors iet, taustīdamies kā pa plānu ledu, un
ievelk tajā ieraudzītā kontūras. Ļoti uzmanīgi, jo gaužām mirklīgs un
zūdošs ir tas, kas redzamo šķir no nezināmā. Zem šīs trauslās čaulas
var būt tiklab nemērā dziļš ūdens, tiklab – nafta, lava vai monolīts
akmenskrāvums.
Un tāpēc pret visu, ko acs uztvērusi kā esošu un par ko prāts radījis
priekšstatu, režisors ir vienlīdz uzmanīgs un vērīgs. Viena mirkļa
redzējumam taču nav proporciju, un nav iespējams spriest, cik kas
nozīmīgs vai sīks. Viss ir uzmanības un uzzīmējuma vērts.
“Tuneļa” telpai nav noteiktu izmēru vai atskaites punktu. Pasaule ērti
ievietojas skapī, un liktenis atbrauc mazā rotaļu automašīniņā. Varones
sejai, skapī tupot, mazās mašīnīņas līkločiem, sabiedrības dāmu
brokastu klačām, vicinot kājas pāri citu galvām, rakstāmmašīnai, kas
vientuļa drukā savus vēstījumus, – visam ir tik liela un tāda nozīme,
kādu to spēj nolasīt tas, kurš atrodas ārpusē. Skatītājs. Paskaidrojumu
nav.
“Skroderdienās” stiepjas un plīst laiks. Dūdaram sāpes un niknums ir
tik nenoslēpjams, it kā Antonijas nodevība būtu bijusi vakar. Vecais
Silmačs Jāņu naktī izlec iz laika. Smieklīgi, esmu mēģinājusi
noskaidrot, kurā brīdī viņš pazūd no skapjaugšā noliktās gultiņas.
Nepamanu. Silmačs vienkārši kādu laika nogriezni ir pabīdījis kā vaļīgu
sētas dēli sāņus un aizgājis atpakaļ. Nē, nu skaidrs, ka režisors
vienkārši tobrīd ir pārslēdzis manu uzmanību uz ko citu. Ievilinājis
mani citā laika gabalā.
“Margarētā” laiks un telpa nav šķirtas dimensijas. Ienāk kāds no
Advokātiem, iezīmē savu kustības trajektoriju, un parādās laiks.
Skrejošu kāju dipoņā atskan telpa. Nav skaņas un kustības – nav arī ne
vietas, ne datuma. Margarētas cietumam nav nekāda sakara ar metriem,
kvadrātmetriem vai kubikmetriem. Cietuma sienas atrodas viņā pašā. Un
tur arī viss gadusimtiem ir noticis, pārskatot un pārdzīvojot katru
Grietiņas jūtu, jūsmu un rīcību toreiz. Tad, kad bija Heinrihs Fausts,
dārzs un ilgošanās pēc nākamās tikšanās. No jauna, vēlreiz un atkal
viņa ir gājusi to vienu apli – kā vāvere savā ritenī vai kā
katordznieks, ķēdes ierobežots. Ārpus kādreizējai Grietiņas laiktelpai
nekā nav. Margarēta sēž uz savas arestantes lāviņas, raudzīdamās tieši
mūžībā. Pēc Advokāta gribas izplēsta no tās, Margarēta turpina eksistēt
savā laika un telpas izjūtā. Vienas domas garumā viņa paspēj izdzīvot
mātes ekstāzi un raizes par atgūto dēlu. Patvērumu meklēdama, saraujas
kamoliņā un paripinās zem lažiņas. Kļūst par embriju – nebijušā
sākumpunktu.
Šī varbūt ir tā reize, kad skatītājs ir ne tikai pieļaujams, bet arī
ierēķināts izrādes komponents. Jo, no šīs puses skatoties, ir zināms,
ka tikmēr, kamēr Grietiņa mitusi savā mūžībā, apkārt ir plūdusi
vēsture. Lineārais, izmērāmais laiks. Ir notikuši kari, mainījušās
paaudzes un filosofiskās sistēmas, modes un uzskati. Starp citu, arī
apšaubītas ģēnija tiesības izziņas gaitā neskatīties uz ceļu un
samītajiem kukainīšiem. Jo, atkārtošos, Kairiša “nezināšana” nekādā
gadījumā neattiecas uz šo lineāro laiku un citām praktiskām lietām.
Lasu uzrakstīto un apsmejos. Nu īsts Smiļģis! Ar skatu pāri horizontam un pasaules vējos plīvojošiem matiem.
Starp Viestura Kairiša laiku un telpu, man liekas, ir vēl trešā
dimensija – smiekli. Humora izjūta izriet no vispārējās lietu
nestabilitātes un nezināmības. Ir taču tik nomierinoši smieties par
savu priekšstatu aplamību un mainību.
Tāpēc man ir mīļš Kairiša mazais nieciņš, ceturtdaļstundas e-pasts
“visām valstīm un tautām” – “Eiroperete” par Latviju no internacionālā
Hotel Europa. Sevišķi tāpēc, ka smiekliem tajā ir vairākas izpausmes.
Maza karnevāliska ņirga par patriotisma ačgārnajām formām. Emigrējušas
operdziedātājas dēls brien baseina hlorēto ūdeni, notraukdams puņķus un
asaras sērās par to, ka tāda un šitāda Eiropa nezina, kur atrodas
Latvija. Nu tak viņa sirdī un pie Baltijas jūras! Vedekla iebrauc
civilizācijā, aizvēsturiska riteņa riepām slīdot pa flīzēm. Izbijusi
dīva dzied Čio-čio-sanas āriju peldvietas aseptiskajā gaisā. Visa bēgļu
trijotnīte tecina kandžu un izmanto par filtru Vecā kontinenta
santehniku. Tas, ka Stokholmā “Eiroperete” notiek baseinā, piešķir tām
piecpadsmit minūtēm īpaša absurda noskaņu. Jo absurds ir pats
mēģinājums gūt priekšstatu par jelko, uzmetot tam skatienu pārdesmit
minūšu garumā.
Bet atklājas arī cits slānis. To pašu kandžu dzīdami, sveces uz vannas
malas salipinājuši, viņi dzied. Arhaiskajām skaņām, kaut arī vārdi ir
latviešu valodā, nav dzimtenes. Tā varētu dūkt, reibinošus tvaikus
saelpojušies, gan senie kurši, gan dorieši, gan Delfu orākuli. Pieņemu,
ka Nacionālās operas nams, kas lēnām iznirst no kandžas vannas,
nezinātājam – un tādi jau bija gandrīz visi “Eiroperetes” skatītāji –
drīzāk asociējas ar kādu senās Hellādas templi, nevis Latvijas
nepārejošās kultūras pili. Smiekli ir orģiastiski. Pirmsmiekli,
pirmdziedāšana un pirmeiropa. Kurā patiešām nav nekāda vajadzība
atgriezties. Mēs tur esam – tieši tāpat kā visa labklājīgā un ziņkārīgā
publika.
Viss ir viens. Paņemams, apskatāms, uzzīmējams, smejams. Var to saukt
par postmodernismu, neizvēlību, vienvērtību. Priekšstatam nav nozīmes,
jo tikpat tas drups un kusīs, plāno kārtiņu cenšoties ielikt kādā rāmī.
Ak jā. Kur īsti ir Viestura Kairiša vieta Latvijas teātrī? Visur. Nekur. Tepat. Viņš ir.
Ko jūs nākotnē sagaidāt no Viestura Kairiša?
GUNTIS TREKTERIS, producents, studija “Kaupo filma”
Viesturs ir režisors, kurš saprot, cik liela nozīme filmas tapšanā ir
komandai, un lielu uzmanību pievērš tās veidošanai un radoša gara
uzturēšanai. Tā ir īpašība, kurai varbūt nav tieša sakara ar darba
māksliniecisko vērtību, bet ir daudz vieglāk strādāt ar pozitīvi
motivētiem un ieinteresētiem cilvēkiem.
Es domāju, ka šobrīd no viņa gaida izaugsmi – kā kinorežisors viņš jau
ir “atklāts”, un visi ļoti vēlas saņemt arvien jaunus apliecinājumus
savām pamatotajām aizdomām, ka Kairišs ir talantīgs režisors. Tie
neizpaliks, ja viņam būs iespēja attīstīties pašam un attīstīt savu
amata prasmi arvien jaunos projektos. Viesturam ir vēlēšanās stāstīt
nopietnus stāstus, nevis anekdotes un spēja saskatīt atšķirības starp
šiem diviem žanriem.
SARMĪTE ĒLERTE, bijusī kinokritiķe, laikraksts “Diena”
Kairišs ir talantīgs. Viņš ir atvērts daudzveidīgai tēlainībai. Gan
viena mākslas veida ietvaros, gan spējā organiski tikt galā ar dažādu
mākslas veidu tēlainību – teātri, kino, mūziku, tēlotāju mākslu, arī
Ieva Jurjāne ir viņa stiprā puse. Domājot par nākotni, tas varētu
nozīmēt, ka viņš gan viegli sajutīs, gan pieņems to, ko dažādos
nākotnes laikos sauks par mūsdienīgām idejām un mūsdienīgu tēlainību.
Iespēju, kāds īsti viņš varētu būt nākotnē, joprojām ir daudz. Tas ir
labi jaunam cilvēkam. Reizēm man iešaujas prātā, vai kādās Kairiša
darbu frāzēs neparadās “saspicētas ausis”, kas cenšas uztvert “pareizo”
konjunktūru – gan domāšanas, gan festivālu nozīmē. Tie var nebūt
pareizi signāli.
ILMĀRS BLUMBERGS, mākslinieks
Viņa darbos VISS ir iespējams. Jebkura gājiena apakšā ir PRIEKS un HUMORS. Absolūti brīvs mākslinieks.
DITA RIETUMA, kinokritiķe, laikraksts “Diena”
No Viestura Kairiša negribu gaidīt neko īpašu, uzkraujot īpašu misiju
vai, dies’ pasarg, apziņu, ka viņš būtu izredzēts. Zinu, ka Viesturs ir
fantastiski erudīts cilvēks, apmāts filmu mīļotājs, ar kuru parunāties
ir bauda jebkuram kinokritikas profesionālim. Viņš ir interesantu
izrāžu veidotājs, un pagaidām pāris cerīgu, bet ne viendabīgu filmu
autors. Turpinājums sekos.
IEVA JURJĀNE, māksliniece
Viesturs ir pārliecināts, ka par režisoru padara personīgie dēmoni,
nevis profesionalitāte. Viņa izpausmes raksturo spēcīga dziņa,
personiski motivēta aizraušanās, kas identiski ietekmē cilvēkus, ar
kuriem viņš radoši sadarbojas.
Darba procesā Viestura prasības ir visaugstākās, bez atlaidēm sev un
kolēģiem. Taču viņa darba metode nav manipulācija ar cilvēkiem,
ievietojot tos sevis iedomātā struktūrā. Spēku patēriņu dabīgā veidā
kompensē katra iesaistītā iespēja lielā mērā ietekmēt radošo “produktu”
un radošā procesa paradoksalitāte – kopīgi smejoties, atklāt sakarības,
kas visbūtiskākajā veidā ietekmē mūsu dzīvi. Šāda pieeja ir principiāla
attieksme, un nav iemesla domāt, ka to nākotnē kaut kas varētu apturēt.
|
| Atgriezties | |
|