Par mūsdienu mākslu stāstošajos medijos (žurnālos, rakstu krājumos,
grāmatās, TV raidījumos u.c.) nu jau gandrīz vai neiztikt bez pilsētas
jaunatnes subkultūru aktivitāšu apskatiem, jo mūsdienu mākslas un
neatkarīgās ārpusmākslas (piemēram, eksperimentālās mūzikas, skaņas,
vizuālo u.c. kultūru) savstarpējā mijiedarbība ir visurklātesoša un
strauji attīstās dažādos virzienos. Ir būtiski paturēt prātā, ka šīs
mijiedarbības formas ir dinamiskas un mainīgas un, piemēram, viena
pasākuma ietvaros veiksmīgi realizētās mūsdienu mākslas un t.s.
jauniešu klubu kultūras aktualitātes nebūt neizslēdz gluži pretēju
pozīciju aktīvu līdzāspastāvēšanu. Tas, ka prestižas laikmetīgās
mākslas megaizstādes (documenta vai Venēcijas biennāle) vai pasaulē
pazīstami mākslas izdevumi iesaista šīs parādības savā kontekstā un
apritē, nebūt nenozīmē, ka nešauboties iespējams apgalvot: mūsdienu
māksla ir iekļauta subkultūru vidē vai otrādi. Jo biežāk nākas
saskarties ar līdzīga rakstura interpretācijām (kas visbiežāk izskan
tieši no mākslas institūciju puses), jo aktuālāka kļūst nepieciešamība
pēc padziļināti kritiska diskursa par andergraunda un “meinstrīma”
kontekstu robežām, to interpretācijām un auditorijām.
Šķiet, aptuveni tāda bija viena no motivācijām mākslas biroja OPEN
(kuratori Kaspars Vanags un Ilze Strazdiņa) sadarbībā ar Britu Padomi
Latvijā šīgada maijā realizētajai vienas dienas akcijai “Svinību
dzīvnieki/ Dzīvnieku ferma” (Party animals/ Animal farm) un pasākuma
ietvaros organizētajam lektorijam par globālo transnacionālismu. OPEN,
kas tieši pazīstams ar mūsdienu mākslas un pilsētas jaunatnes
subkultūru integrācijas veiksmīgiem projektiem Rīgas pilsētvidē,
pasākuma Pa/Af (faktiski lasi: “Izpriecu lopi/Lopu ferma”) ietvaros
paši jautāja sev un arī citus centās mudināt padomāt: “Savvaļas
radījumi, piemēram, žurkas un truši, – vai tie ir mūsu draugi vai
ienaidnieki? Liksim uz balsošanu. Izsaku sapulcei jautājumu: vai žurkas
ir biedri?”1
Projekts notika britu kultūras nedēļas ietvaros, un tādēļ arī treknajā
dalībmākslinieku listē nepamanītas nevarēja palikt tādas YBA (Young
British Art) zvaigznes kā Džeiks un Dinoss Čepmeni vai viens no
spožākajiem Londonas drum’n’bass sieviešu kārtas dīdžejiem Dj Storm,
Londonā populārā vīdžeju “projekciju performanču” grupa Eyecon, jauno
mediju kultūras kontekstā plaukstošais projekts ambient.tv un pašmāju
zvaigznes – Katrīna Neiburga, Anna Heinrihsone, Pēteris Ķimelis,
Andrejs Kalnačs, Mārtiņš Grauds, Dj grupa Varka Crew, Dj error un Dj
Kleperis, Hosē Havjērs Mansurs-Garsija, kā arī uzlecošās zvaigznes –
jaunie mākslinieki Oskars Poikāns un Mārtiņš Dūmiņš ar lielisko ideju
Drive-in cinema.
Ja kāds šajā izklaides pasākumā ar vēstījumu (with message) bija kļuvis
par īstenu izpriecu lopu, tad, protams, projekta koncepcijas cēlie
nodomi, to skaitā “in memoriam: visiem šīs ziemas mājlopu genocīda
upuriem Lielbritānijā!” vai no Dž. Orvela stāsta “Dzīvnieku ferma”
pārfrāzētais protests par izmantošanu, iekļaušanu, nodevību utt. tam
būs gājis secen un nekur tālāk par vienkāršu izklaides patērētāju tas
arī nebūs ticis. Un tas tikai piederas šādu pasākumu jauktajai
auditorijai: no “vipiem” (VIP) un “ārtistiem” līdz īsteniem pilsētas
pagrīdes “frīkiem”. Savukārt tā publikas daļa, kas uz Pa/Af bija nākusi
raudzīt mākslu klubu vidē (un otrādi), arī neapmierināta nepalika.
“Vispāratzīts viedoklis, ka mūzikā mīt dvēsele. Kur dvēseles, tur dvēseļu gani.”2
Kad naksnīgo Baltijas vēla pavasara stindzinošo aukstumu rītausma
pārvērta apokaliptiskos pelēkos gubu mākoņu kalnos, pie apvāršņa nevis
iemirdzējās jubilejas pilsētas – Rīgas smailie torņi, bet gan vēl
skaudrāk nekā nakts melnumā nogurušās ausis un prātu uzmundrināja
Pētera Ķimeļa un Dj error audiovizuālā power electronics performance
“Aizlūgsim!”. Darbā izmantoto industriālo mūziku, kas vietējo dīdžeju
izpildījumā tika miksēta ar mācītāja Rožkalna – regulāras “Kristīgā
radio” ētera balss – reliģisku pārdomu graudiem, pavadīja vīdžejiski
kustīgi dinamiski attēli, projicēti uz armijas telts sienām blakus
centrālajai projekta norises vietai – “GROSS auto” jaunajam no betona,
alumīnija un stikla konstrukcijām būvētajam autosalonam (Ulmaņa gatvē
125/127). Ja pēc punktu sistēmas būtu jābalso par veiksmīgāko mūsdienu
mākslas un pilsētas jauniešu subkultūru mijiedarbības projektu Pa/Af
ietvaros, tad “Aizlūgsim!” neapšaubāmi iegūtu visas desmit balles. “Jā,
erudīts cilvēks. Tik daudz valodas zina un tā māk smokingu un vakara
tualeti valkāt, tā māk izturēties un ko tikai visu nezina... bet ko tas
mums dod? Nu klausieties, vai mēs to smokingu un vakartērpu paņemsim
zārkā? Domāsim, lūdzu, domāsim. Vai mēs paņemsim smukus žestus un
tukšas runas sev līdzi zārkā?” Tādus un līdzīgus jautājumus par “lietas
būtību” varēja saklausīt “Aizlūgsim!” trokšņu ritmos.
Dj Duck piedāvā
Jau minētās alumīnija, betona un stikla konstrukcijās organizētais
projekts teju vai katram mākslas darbam bija paredzējis atsevišķu
telpu. Tā uz brīdi bija iespējams izslēgt vispārējo pasākuma kņadu un
izolētās videokabīnēs netraucēti ļauties, piemēram, brāļu Čepmenu
jaunākajai pornoversijai ar jau tik labi pazīstamajām sieviešu galvām,
kurām degunu vietā starp acīm izspraucies erektēts vīrieša falls
(šoreiz gan tā bija vīrieša galva, kuru kāda sieviete izmantoja
pašapmierināšanās nolūkos), vai arī noskatīties ukraiņu mākslinieka
Iļjas Čičkana video par eksperimentu ar trusi, kurš LSD ietekmē dejo
pie drum’n’bass ritmiem.
Atsevišķā “kinozālē” savu darbu “Dj Duck piedāvā” bija izvietojusi
Katrīna Neiburga. Šķiet, nav viegls uzdevums šāda projekta kontekstā
burtiski interpretēt tādas tēmas kā “varmācība pret dzīvniekiem” un
tikpat labi “izpriecu lopu varmācība pret sevi”. Dj Duck ir mehāniska
rotaļlieta – Disneja pīļu tēliem līdzīgs pīļu puika, kas ritmiski
raustās uz mikroviļņu krāsniņas jumta. Krāsniņā – īsts cāļa cepetis,
bet visapkārt uz sienām un priekšā – lai kur arī pavērstu acu skatu –
videoprojekcijas, kurās redzams cāļu inkubators (cāļu šaušalas). Trulu
putnu paniskā kņada: viņu dzīves ilgums un lietderība tiek mērīta
izdētajās olās. Kāds igauņu mākslas kritiķis un kurators par šo
projektu teica: “Tas ir jaunais atklātais reālisms (the new transparent
realism)!” Savādi, ka dīdžeja Daka mehāniskais ārprāts kā patiess
realitātes apliecinājums kalpoja par savveida patvērumu vērienīgajā
deju mūzikas, mākslas, britu kino un apkārtklīstošo “vipu” un svinību
dzīvnieku burzmā.
Eyecon
Pa/Af plašajā programmā noteikti gandrīz katrs varēja kaut ko atrast
savai gaumei, kā jau tas minēts iepriekš: no mākslas, kino un mūzikas
līdz atspirdzinošiem dzērieniem un chill-out atpūtas matračiem. Dīdžeju
un vīdžeju priekšnesumiem pēc būtības pienāktos atsevišķs stāsts, kurā
būtu jāiztirzā noteiktu klubu mūzikas stilu nianses konkrētu
izpildītāju sniegumā. Eyecon – izdaudzinātā Londonas vīdžeju grupa, kas
savus kustīgos mūzikas fonus paši dēvē par “projekciju performancēm”, –
Rīgas publiku, šķiet, īpaši neieintriģēja ar kolāžu virknēm, kurās
“vienkopus saplūdināti slaidi, cilpās saslēgtas kinolentes, video un
digitālo attēlu projekcijas”3. Liekas, arī Eyecon būtu pateicīgs
materiāls dziļākai sarunai ar, piemēram, nosaukumu “Ko mums sola
zvaigznes” par andergraunda un “meinstrīma” kontekstu robežām.
Pavisam īso top five apskatu rubrikā “māksla, andergraunds un izklaide”
gribētu beigt ar kādu sarunu. Uz Pa/Af ietvaros rīkoto lektoriju par
mūsdienu mākslu, klubu kultūru un globālo transnacionālismu Rīgā bija
uzaicināta piedalīties vēl kāda zvaigzne, proti, Metjū Kolingss.
Metjū Kolingss
Dzimis 1955. gadā.
1978. gadā pabeidz Byam Shaw mākslas skolu.
1992. gadā iegūst maģistra grādu tēlotājā mākslā Goldsmita koledžā Londonā.
1983.–1987. gadā – britu mākslas žurnāla Artscribe International redaktors.
1988.–1996. gadā – kultūras raidījuma Late Show Lielbritānijā veidotājs un vadītājs.
Kopš 1999. gada vada raidījumu par moderno mākslu This is Modern Art TV kanālā Channel 4.
Publikācijas:
1997. gadā – Blimey! (Par britu mūsdienu mākslu).
1998. gadā – No Hurts (Par Ņujorkas mākslas dzīvi).
1999. gadā – This is Modern Art (Par jauno britu mākslu plašā mūsdienu mākslas un mākslas vēstures kontekstā).
2001. gadā strādā pie savas jaunākās grāmatas Art Crazy Nation, kura
iecerēta kā turpinājums grāmatai Blimey! un tiks izdota 2001. gada
septembrī.
Metjū Kolingsa (Matthew Collings) grāmatu – jo īpaši Blimey! – neslēpti
ironiskais un humora pilnais vēstījums par mūsdienu mākslas norisēm
Londonā un citur pasaulē tomēr nav gluži tik populistisks, kā pirmajā
brīdī varētu šķist. Autora precīzās pieturas 20. gadsimta mākslas
vēsturē aplūkotas galvenokārt caur jaunās britu mākslas (Young British
Art, YBA) mūsdienu mākslas fenomenu un otrādi. M. Kolingsa uzmanības
centrā ir populāri mākslinieki. Tā ir noteikta stratēģija, jo, jautāts
par to, kādu viņš redz savu lasītāju, M. Kolingss atbild: “Manas
grāmatas domātas plašam lasītāju lokam. Es, protams, pieņemu, ka
cilvēki zina, kas ir Pikaso, Dalī vai Demjens Hērsts. Izmantojot
līdzīga mēroga personības, es no personīgās pieredzes būvēju dziļāku
stāstu par to, kas man liekas saistošs un būtisks mūsdienu mākslā un
nosacījumos, kuri to veidojuši.”
Pats būdams gleznotājs, M. Kolingss savu lasītāju lutina ar
aizraujošiem stāstiem no personīgās biogrāfijas un britu mākslas dzīves
aizkulisēm, nevis pašmērķīgi tīksminādamies, bet analītiski pārdomāti
un intelektuāli kārtodams tos pēc noteiktas sistēmas. Uz lekciju
Kinogalerijā projekta Pa/Af ietvaros M. Kolingss ierodas kā jaunās
britu mākslas hronists un popularizētājs, kaut arī vēlāk savas lekcijas
laikā atzīstas, ka patiesībā viņu šobrīd interesē 70. gadu abstraktā
glezniecība un mākslinieki – lūzeri, kam nav nekāda sakara ar
popularitāti.
Metjū Kolingss negaidīti kļuva arī par savveida padomdevēju laikmetīgās
mākslas un laikmetīgās mākslas muzeja koncepcijas attīstībā Latvijā:
“Tajās dažās dienās, ko esmu pavadījis Latvijā, man radies iespaids, ka
šeit ir spēcīgas alkas pēc mākslas vides, bet neviens īsti nezina, kā
to radīt no nekā. Un patiesībā tā neradīsies tukšā vietā, bet veidosies
soli pa solim. Ar kaut ko ir jāsāk, varbūt tas būs laikmetīgās mākslas
muzejs. Galvenais, atrodiet veidu, kā to izmantot, lai tas nāktu par
labu mākslai, nevis tikai atbilstu kaut kādiem mākslas muzeju
etaloniem. Jums neizdosies to visu radīt, ja neuzdosiet sev jautājumu,
kas ir māksla. Un, ja jūs tikai pieņemsiet atbildes, kuras devušas
citas kultūras, tad vienmēr paliksiet citu kultūru vergu statusā.”4
Patiesībā M. Kolingss uz Rīgu tika aicināts, lai pasākuma Pa/Af
ietvaros rīkotajā lektorijā izgaismotu britu kultūras fenomenu YBA.
Savā 1997. gadā izdotajā grāmatā par britu mūsdienu mākslu “Ej nu!”
viņš vaicā:
“Kurp jūs ejat, jaunie mākslinieki? Vai esat kā vērti? Jūs ceļojat pa
pasauli lidmašīnās, piedalāties starptautiskās izstādēs un apmetaties
viesnīcās. Vai jums maz rūp, kāda kam ir jēga? Jūs valkājat savus
tērpus žurnālā Vanity Fair... Vai tas tā turpināsies? Tas ir bieži
uzdots jautājums, runājot par mūsdienu mākslu. Vai pēc gadiem
piecdesmit mēs joprojām to uzskatīsim par labu? Patiesībā, atbildes
nav. Un, pat ja atbilde būtu “nē”, – kas par to? Runājot par mūsdienu
mākslu, labi ir tas, ka to nefinansē valdība, katrā ziņā – ne pārāk
daudz. Tātad būtībā tā nāk no andergraunda kultūras, bet joprojām
ir augstās mākslas forma. Tas ir labi –
vienlaikus būt gan augstajai mākslai, gan andergraundam.”5
Savās grāmatās, lekcijā Rīgā, kā arī sniegtajās intervijās M. Kolingss
jau vairākkārt kodolīgi rezumēja savu YBA analītisko pētījumu plašākā
britu politiskās un sabiedrības attīstības un pasaules mākslas vēstures
kontekstā. Gan šī iemesla dēļ, gan arī tādēļ, ka Pa/Af autori Kaspars
Vanags un Ilze Strazdiņa pirms projekta norises “Neatkarīgajai Rīta
Avīzei” sniegtajā intervijā pauda savu viedokli par 21. gadsimta
laikmetīgās mākslas muzeju kā sociāli interaktīvu, starpdisciplināru un
dinamisku telpu, kas nebūtu nedz izstāžu zāle, nedz muzejs, klubs vai
veikals (tieši par tādu kļuva Pa/Af uz vienu dienu okupētais
autosalons), man likās būtiski projekta Pa/Af kontekstā M. Kolingsu,
cilvēku ar plašu kontekstuālu skatījumu uz populārās kultūras un
mākslas attīstību Lielbritānijā, konfrontēt ar dažiem jautājumiem par
mūsdienu mākslas muzeju, mūsdienu mākslas un pilsētas jauniešu
subkultūru attīstības savstarpējiem nosacījumiem.
Kā jūs raksturotu mūsdienu mākslas un jauniešu subkultūru savstarpējo
attīstību Londonā, kur populārās kultūras (arī YBA) vispārējā dominante
neatkarīgu kultūras iniciatīvu aktivitāšu atbalstu un pastāvēšanu
padara īpaši problemātisku?
Mākslai kļūstot līdzīgākai subkultūrai un subkultūrai savukārt kļūstot
“mākslinieciskākai”, tās apbrīnojamā kārtā ir kļuvušas par vienu
veselu. Kad jūs sakāt, ka starp tām pastāv radikāla atšķirība, es jūtos
izbrīnīts. Tomēr es saprotu, no kādām pozīcijām jūs runājat, un jums ir
taisnība. Es pamatā nodarbojos ar mākslas aprakstīšanu, un subkultūras
nav īsti mans “lauciņš”, tāpēc nevaru iedomāties, ar kādām grūtībām tām
nākas saskarties. Es uz to vairāk raugos tādā aspektā, ka pilsētas
vide, urbānā kultūra kalpo par tematiku mūsdienu mākslai. Tā ir
strādnieku šķiras tematika. YBA cenšas parādīt šo strādnieku šķiras
pieredzi, bet ne tikai, protams. Tā izmanto arī reklāmas, bulvāru,
televīzijas u.c. veida fenomenus, bet noteikti nerunā par
aristokrātisku džentlmeni no lauku mazpilsētas.
YBA vairākkārt ir tikusi kritizēta par to, ka tā maskējas zem
pseidoattīstības, ka patiesībā nekur nevirzās. Kā jūs to komentētu?
Atklāti sakot, mani šajā jautājumā tik daudz neuztrauc māksla pati, cik
tas, kā sabiedrība uztver mākslu. Es uzskatu, ka publikas attieksme
pret mākslu ir aizkavēta un, jā, tā nekur neved! Un tas ir tādēļ, ka
mākslas imidžs sabiedrības acīs ir ļoti šaurs. Māksla tai tikusi
stādīta priekšā kā viens vienīgs šoks, un tādēļ cilvēki domā, ka māksla
ir šoks.
Bet šāds priekšstats tika apzināti kultivēts, reklamēts un popularizēts.
Šobrīd situācija ir tāda, ka visi gaida, kurš būs nākamais supervaronis
pēc Demjena Hērsta. Un tad nāk Treisija Emina. Kurš būs nākamais aiz
viņas? Un visi viņi jau ir samērā labi mākslinieki, viņi vienkārši tiek
uztverti šādā veidā. Viņus uztver kā slavenības un veiksmīgas
zvaigznes.
Kur jūs saskatāt izeju no šīs situācijas?
Attieksme var mainīties vienīgi tad, ja mākslas jaunā auditorija uzdos
sev jautājumu: kas ir māksla? Vai tas ir viss, par ko tā spēj kļūt? Un,
ja tā domās, ka māksla nav nekas vairāk, tad tā arī paliks. Turpretim,
ja publika būs izglītotāka un kulturālāka, tā sāks nojaust – ja kaut
kas ir saistīts, piemēram, ar Dišānu, tad varbūt ir vērts aplūkot arī
Dišānu, lai atklātu, ka, iespējams, tomēr pastāv kādas atšķirības. Bet
mākslas publikai pašai jārod atbilde uz jautājumu, kas ir māksla, un
pašai jānoskaidro, ko tā no mākslas sagaida. YBA veicināšanas
mašinērija, kurā ietilpst arī Tērnera balva, un Tate Modern ir
iestrēguši ar savu projektu paaugstināt reitingus, lai tikai dabūtu
vairāk un vairāk apmeklētāju Tate Modern. Nevis lai kaut ko darītu
izpratnes par kultūru veicināšanas labā, bet tikai lai būtu vairāk
ciparu – vairāk apmeklētāju muzejā. Un šie cilvēki nāk, un viņi šļūkā
šurpu turpu, nemaz nezinot, uz ko, ellē, viņi skatās. Un tad viņi
aiziet uz muzeja kafejnīcu un pasēž tur. Rezultātā ievērojams skaits
cilvēku iziet cauri Tate Modern, bet viņi iznāk ārā tikpat “gudri”, cik
iegājuši. Viņi neko nav iemācījušies, neko nav sev atklājuši.
Vai līdz ar to vienā brīdī nebūtu jānotiek tādai kā eksplozijai, jo sistēma pati sāk sevi iznīcināt no iekšienes?
Nu, es gluži negribētu apgalvot, ka YBA iznīkst. Es drīzāk vēlos, lai
tā neturpinātu visu laiku pati sevi atražot. Un faktiski jaunā britu
māksla jau ir kļuvusi samēra veca britu māksla un jaunā paaudze darīs
kaut ko mazliet citādāk. Bet tikai it kā citādāk. Es patiešām gribētu –
es ceru un domāju, ka tas ir iespējams, – ka rastos plašāka, dziļāka
ideja par to, kas ir māksla. Un tas ietver to, ka atkal jāmeklē
pagātnē. Māksla ir kļuvusi populāra, jo tā patiesībā ir nojaukusi ideju
par to, kas ir māksla. Jo attīstība jau paredz sarežģītību, un, ja kaut
kas ir sarežģīts, tas vairs nav populārs. Ja jūs patiesībā censtos
izzināt, kas tā ir, jūs tikpat labi varētu nonākt pie secinājuma, ka
māksla nemaz nav tik populāra.
Bet vai šodien mūsdienu mākslas praksē populārais
starpdisciplinaritātes princips jau neparedz dziļākas izpratnes par
mākslu rašanos?
Man ir grūti iedomāties mijiedarbību starp būtiski atšķirīgām nozarēm.
Es, piemēram, neredzu, kā zinātnieki var sadarboties ar māksliniekiem
un kāda tam varētu būt jēga. Bet es redzu, kāds mākslai var būt sakars
ar diapozitīvu projekcijām. Taču, stingri ņemot, es domāju, ka tam
visam ir maz sakara ar mākslu. Es nedomāju, ka, piemēram, Eyecon
projekcijās bija kaut kas mākslinieciski īpaši interesants vai vērtīgs,
bet es tās uzskatu par lielisku vizuālo fonu mūzikai. Visos šajos
jautājumos neskaidrību rada oficiālais viedoklis, ka 90. gadu mākslas
uzplaukuma pamatā ir šis interdisciplinaritātes un starpnozaru
sadarbības fenomens, un faktiski jau tā tas arī ir, ka dažas robežas ir
nojauktas, bet tam tomēr ir lielāks sakars ar modes fotogrāfijas un
modes uzplaukumu, mūzikas un dīdžeju un daudzu citu aspektu ienākšanu
mākslā. Tas viss mani interesē vienīgi no socioloģijas viedokļa. Es
šajos procesos saskatu vairāku kultūru attīstību, vienlaicīgi
līdzāspastāvot, tomēr vēl aizvien ir iespējams noteikt stingras robežas
starp tām. Piemēram, Gerija Hjūma gleznas dziļi ietekmēja modes
fotogrāfija, bet vienlaikus ir iespējams apgalvot, ka pastāv viena
auditorija, kas skatās viņa mākslu un lasa žurnālu ID. Un tikpat dziļi
viņu ir ietekmējušas arī mākslas vēstures grāmatas.
Ko mūsdienās īsti ietver jēdziens “vizuālā māksla”? Kā jūs to īsumā paskaidrotu?
Protams, vizuālā māksla nav tikai vizuāla, bet tai tomēr galvenokārt
jābūt vizuālai, jo citādi tā kļūst par dzeju, teātri vai vēl kaut ko
citu. Piemēram, Eyecon gadījumā: viņu vizualitāte nav māksla. Nevis
tāpēc, ka es viņus gribētu “iedzīt stūrī” vai gribētu apgalvot, ka viņu
darbi ir visai banāli mākslas kontekstā, bet vairāk gan attiecinot tos
uz vizuālo pieredzi, kur neviens no viņiem nesagaida mākslu. Un viņu
videoprojekcijas ir labas, satraucošas un gudras, bet tā nav māksla.
Tās gan tiešā veidā ir atkarīgas no mākslas – māksla tās “baro” –,
turpretim māksla gan var bez tām iztikt.
Kāds būtu jūsu mūsdienu mākslas muzeja ideālais modelis?
Es gribētu redzēt tādu muzeju, kurā būtu struktūra, kas nodarbojas ar
kultūras izpēti, bet kas apmeklētājiem tiktu pasniegta dokumentālā
formā. Kur būtu vienkopus iespējams redzēt, kas tad notika 20. un 21.
gadsimta mijā. Piemēram, kādi bija 80. gadi? Un tad jūs varētu gūt
priekšstatu par Demjena Hērsta darbiem un tālaika restorāniem, mašīnām
un televīziju – no dažādām lietām uzmanīgi izvēlētie fragmenti visi
kopā veidotu sociālo vēsturi. Šādā kontekstā būtu iespējams redzēt
mākslu kā tā laika izpausmi. Tai nebūtu noteikti jāpauž tālaika
identitāte, un to noteikti nevajadzētu identificēt tikai ar konkrēto
laika periodu. Tomēr šādā muzejā varētu gūt priekšstatu par visiem ap
mākslu esošajiem kontekstiem un to, kā māksla ar tiem ir saistīta. Jo
māksla jau vienmēr meklē ārpus mākslas, bet ne tādā veidā, ka tā pati
pārstātu būt māksla.
1 Orvels Dž. Dzīvnieku ferma. – Rīga, 1990.– 8. lpp.
2 No “Aizlūgsim!” CD tekstiem.
3 No projekta Pa/Af preses relīzes.
4 Svece A. Realitātes šovs. Panākumu spēle [Intervija ar Metjū Kolingsu] // Diena.– 2001.– 1.jūn.
5 Collings M. Blimey!. – London, 1997.
|