Šoruden Rīgā īstenotās subversijas izpausmes sasaucās ar mākslas biroja
Open iepriekš veidoto pasākumu (TV “Slaidlugas”, “Tējas sēne”, 2000)
kopīgo tematisko ievirzi – organizēt mākslas projektus kā komentārus,
versijas, kritiskas zemsvītras piezīmes par patērētājsabiedrības
realitāti. Projekta logo bija atraktīvs un nepārprotams – shematisks,
anonīms cilvēciņš, kam divas somas jau rokā, vēl komiksu “mākonītī”
domā par trim citiem pirkumiem. Savukārt soma blakus “domā”, kā
novietoties pircēju galvas (lasi – smadzeņu, domāšanas) vietā.
Daudzveidīgajā vienlaicīgo aktivitāšu klāstā ietilpa Rietumu pasaules
reklāmas mašinēriju atmaskojoši plakāti, savdabīgas skrejlapas ar
“kaujas uzdevumu” lipeklīšiem, ko piestiprināt patērēšanas simboliem
(veikalu durvīm, “derdzīgām” reklāmām un bankomātiem, kaitinot publiku
ar aizlīmētajiem bankomātu ekrāniem), pilsētā kursējošs aģittramvajs,
kurā notika lekcijas, diskusijas un filmu demonstrējumi, kā arī bija
apskatāms Rietumos izdoto grāmatu un žurnālu klāsts par antikapitālisma
un antiglobālisma tēmām.
Redzētais bija tipisks sociāli aktīvas, kreisi orientētas “domu
mākslas” piemērs, kas, protams, nav nekas radikāli jauns Eiropas
kontekstā. Projekta teorētiskā koncepcija lielā mērā ir aizgūta no 50.
gadu beigu neomarksistiskā situacionisma strāvojuma postulātiem,
pretendējot izvest skatītāju no domāšanas un uztveres stereotipu gūsta
un sniedzot arī ieskatu dažādu vēlāka posma radikāļu, anarhistu un
subkultūru aktīvistu darbībā. Tomēr, lai arī kārtējo reizi apstiprinās
banālais secinājums par noteiktas mākslinieciskas izteiksmes novēlotu
importu, tas vēl neko nepasaka par tās šodienas lokālo ne/aktualitāti.
Projekta ietvaros tika dziļāk vai virspusīgāk aizskarta vesela
problemātisku jautājumu gūzma, kas no mākslas pasaules (lai cik arī
elastīgi definētas) nemanāmi iezogas vēstures, kultūrkritikas un
publicistikas lauciņos un ko nemaz nav iespējams iztirzāt viena raksta
ietvaros. Līdz ar to turpmākais arī ir tikai zemsvītras piezīmes, kas
tapušas, atsaucoties aicinājumam uz subversiju kā “citu domas versiju”,
kā domāšanas aktivizēšanu, kuras galaslēdzieni nav iepriekš
prognozējami.
Ieraudzījis kanālmalā stāvam sudrabainā folijā ietīto tramvaju ar
sarkanu krustu, mazs bērniņš prasīja mammai: vai tas ugunsdzēsējiem?
Mamma nedroši šaubīdamās atteica: nē, tas jau laikam dakteriem. Sarkanā
krusta zīme uz nezinātājiem acīmredzami iedarbojas kā nepārprotami
medicīnisks simbols, kas varētu sasaukties ar seno ideju par mākslu kā
potenciālu cilvēka vai sabiedrības “dziedināšanas” instrumentu.
Tramvajs, kurā sakāpušie pasažieri jauniešu tusiņa stilā novieto-jās uz
grīdas (tikai daži krēsli, iespējams, domāti solīdāk ģērbtām personām,
nebija demontēti), tika izdekorēts ar tumšzaļu strēmelīšu tīklojumu,
radot visai pārliecinošu džungļu iespaidu ar tam sekojošām ekoloģiskām
asociācijām. Arī braucieni ar aizklātajiem logiem lieliski kalpoja kā
mulsinošu situāciju konstruēšana, kā metafora par došanos nezināmas
pieredzes meklējumos, neredzot ārpasaulē esošos atskaites punktus un
nezinot, kāds ceļa posms paveikts un kāds vēl atlicis. Šajā aspektā
izpaudās situacionisma principos pamatotā projekta jutekliski suģestīvā
puse, kas ietvēra “negaidīto, dīvaino, modernitātes stāvokļa maģiskos
aspektus”1, kuri modernās pilsētas pārzinātājiem būtu jāpārdzīvo
līdzīgi atklāsmēm. Situacionisms savā ziņā ir arī franču avangarda
tradīcijas mantinieks, ko iezīmē Š. Bodlēra un sirreālisma radošo
principu aprises. Priekšlasījumu klāstā ietilpa, piemēram, amerikāņu
pētnieka Lena Brakena lekcija, kas informatīvi iepazīstināja ar Gija
Debora un situacionistu kustības izmantotajiem izteiksmes līdzekļiem,
piedāvājot arī visai loģisku izskaidrojumu marksisma ideju atdzimšanai
postkomunisma valstīs, proti, hēgeliskā “nolieguma nolieguma” principu
attiecībā pret padomju pagātnes mantojumu.
Vienā no tramvaja izbraucieniem norisinājās arī diskusija par un pret
globalizāciju. Uzmācīgi ilgi tā grozījās ap visai triviālām problēmām,
piemēram, cik labs vai slikts ir “Makdonalds” vai cik slikti ir pļaut
mauriņu un neļaut tam augt dabiskā ceļā. Tikai daži dalībnieki atļāvās
piebilst, ka globalizācijai, tāpat kā visam citam, droši vien ir arī
savas pozitīvās puses, kaut vai iespēja dažādu valstu pārstāvjiem
satikties un apmainīties ar kritiskiem viedokļiem. Amorfi neskaidrajām
labākas pasaules vīzijām biedējoša truluma niansi piešķīra krievu
nacionālboļševiku klātbūtne un agresīvi klāstītās “Molotova kokteiļu”
gatavošanas receptes. “Nevajag domāt, vajag darīt” – arī tā ir
globalizācijas pretinieku nostādne, ko derētu allaž paturēt prātā tiem,
kuri vēlētos, lai kapitālisma kritika asociējas tikai ar augsti
intelektuālu aktīvas domas lidojumu. Diskutējot par to, cik pieļaujama
vajadzīgo mērķu sasniegšanā būtu vardarbība (daži pat aizrunājās līdz
tam, ka demolēšana tāda nav, jo neskarot taču cilvēkus, bet tikai
mantu!), tomēr globalizācijas pretiniekiem būtu vērts vispirms pašiem
noskaidrot, kāda tipa sabiedrību viņi vēlas sasniegt. “Lokālu”
kapitālismu? “Lokālu” sociālismu? Anarhistiskie lietu “dabiskā
stāvokļa” atgūšanas impulsi, pretstatīti tehnoloģiskajam progresam
(mākslīgā pārtika u.tml.), hierarhijai, kontrolei, apspiešanas
mehānismiem u.c., liek atcerēties, ka pat dzīvnieku barā valda noteikta
hierarhija, nemaz nerunājot par cilvēku sabiedrības organizācijas
agrākajiem posmiem. Struktūras un hierarhijas ir universālas, taču
tirgus un patēriņa sabiedrība ir saprāta un paškontroles kāpinājuma
procesā vēsturiski izkristalizējusies sabiedrības forma, kas spēj
piedāvāt salīdzinoši vislielāko individuālās autonomijas pakāpi.
Demonstrēto filmu klāstā bija skatāmas pašu aktīvistu filmētās un
propagandētās graujošās izdarības, versijas par procesiem jauniešu
subkultūru vidē, kā arī dažādu “runājošu galvu” paustā neapmierinātība
ar globālā kapitālisma radītajiem darba apstākļiem, algām, ekoloģiju
utt. Savukārt Gija Debora pilnmetrāžas filma “Izrādes sabiedrība”
nenoliedzami bija intelektuāli stimulējošs darbs, taču ar vienu
piebildi – ja nebūtu problēmu teksta sadzirdēšanā un saskatīšanā.
Neomarksistu terminoloģijas verbāli izkoptā sofistika prasa lēnu un
precīzu uztveri, lai visā pilnībā atklātos vēstures procesa
interpretācijas strīdīgie aspekti.
Pilsētvidē izvietoto stilistiski daudzveidīgo plakātu tematikā bez
vispārīgas lielo kompāniju (Coca-Cola u.c.) “uzbrukumu” atmaskošanas
nozīmīgi bija ekoloģiskie akcenti. Daži piemēri vizuāli gandrīz
neatšķīrās no īstajām reklāmām, nogādājot savu vēstījumu tikai
pietiekami uzmanīgam vērotājam, piemēram, neesošais skuveklis Mach 10,
kura ērmīgi lielo asmeņu skaitu paskaidroja teksts – vides ietekmē āda
kļūst arvien jutīgāka... Turpretī plakātā, kas izpildīts melnbaltas
karikatūras stilistikā, pircējam pie kases tiek apsūdzoša teksta formā
pavēstīts, ka nopirktais preču kalns maksās “vienu caurumu ozona slānī,
vienu jaunu tuksnesi, sešus nozāģētus kokus, piesārņotu jūru, karu un
pāris vēl nebijušu slimību, lūdzu”. Protams, vienmēr var diskutēt, vai
cena ir atbilstoša ieguvumam, vienīgi šķiet, ka fonā šādam apgalvojumam
virmo vai nu utopiski skaista ideja par absolūto progresu, kas varētu
nemaksāt neko, vai arī tikpat apstrīdama vēlme atgriezties kokos un
alās. Savukārt plakāti ar simboliskām nelaimīgo strādnieku figūrām, kas
“uzdurtas” uz firmas zīmēm un papildinātas ar ekspluatācijas aprakstiem
trešās pasaules valstīs padomju propagandas stilā, norāda uz vēl kādu
kreiso intelektuāļu izsenis iemīļotu tēmu – koloniālismu (pagātnē) un
nabadzīgo postkoloniālo valstu ekspluatāciju (tagadnē). Lai sarežģītu
šīs tēmas melnbalto traktējumu, pietiek atgādināt tikai to, ka
rietumnieki nekādā ziņā nav vienīgie iekarotāji, apspiedēji un
ekspluatatori pasaules vēsturē, taču tieši viņiem pieder tik daudzu
apspiesto un izmantoto iekārotais patents uz indivīda brīvības un
augstu dzīves standartu kritēriju ieviešanu. Vai tas ir nopelns vai
nekrietnība, nebūt nav viegli izšķirams jautājums.2
Projekta bukletā lasāmais patērētājsabiedrības kritikas manifests,
papildināts ar G. Debora, Ž. Bodrijāra u.c. Rietumu intelektuāļu darbu
citātiem, lielā mērā balstās vīzijā par mūsdienu (acīmredzot ne tikai
rietumvalstīs, bet arī Latvijā dzīvojošo) cilvēku, kurš, bezpalīdzīgi
iepinies preču zīmju un patēriņa fetišisma tīklā, nespēj vairs pats
plānot savu dzīvi, jo reklāmu veidotie skaistās un pareizās dzīves tēli
it kā izspieduši no viņa apziņas kādu “īsto” dzīvi, kuru vajadzētu no
jauna atklāt un atsaukt realitātē. Vai tomēr šādas “īstās” dzīves
postulēšananelīdzinās utopiskam mēģinājumam nomizot sīpolu,
iedomājoties, ka tā centrā ir brīnumgards kodols? Tiek arī it kā
pašsaprotami apgalvots, ka “iepirkumu saraksts ir kā scenārijs
turpmākajai dzīvei”. Tātad galvenā loma te būtu reklāmas stimulējošai
un pavēlošai iedarbībai? Taču uz kādiem argumentiem balstās pieņēmums,
ka cilvēki Latvijā ir preču zīmju reklāmas hipnozes varā? Vismaz
publiskotajās aptaujās par reklāmas lomu vairums atzīst, ka vai nu
nepievērš tām uzmanību, vai arī tās drīzāk uzjautrina un kaitina nekā
piedāvā dzīves scenārijus. Piemēram, laikraksta “Diena” “Supertopša”
sarakstā bieži uzpeldošie reklāmu pārfrāzējumi liecina, ka Latvijas
iedzīvotājiem nebūt nav sveša spontāna ironiski kritiska attieksme. Vai
tikai padomju periodā Rietumu prečuzīmēm nebija krietni lielāks
prestižs, kad firmas džinsi jau liecināja par blatiem, sakariem un
ārzemju radiem? Būtu gan interesanti atrast kādu, kurš tagad visā
nopietnībā atzītu, ka iepirkšanās ir dzīves svarīgākais pasākums.
Protams, te talkā nāk krietni smalkākais inficētās zemapziņas arguments
– patērētājsabiedrības skrūvīte ir ne tikai tas, kurš nevar izšķirties,
kuras firmas tērps cels augstāk viņa prestižu, bet arī tas, kurš
uzskata, ka ēd vienkārši to, kas garšo, un valkā apģērbu, kurā ērti
jūtas, jo, lūk, reklāma jau ir ierakstījusi zemapziņā, kas ir garšīgs
un kas – ērts. Vai ir vērts ievietot cilvēku dīvainā absolūta
determinisma sprostā, atņemot tam jebkuru izvēles brīvību tikai tādēļ,
ka viņam iegadījies dzīvot laikā, ko dēvē par mūsdienām?Vēl vairāk,
jebkura ikdienišķa darbība tiek traktēta kā patērēšana, līdz ar to tai
it kā nav nekādas alternatīvas, tomēr vienlaikus šo preču zīmju
kritizēšanai zināms alternatīvas statuss tiek piešķirts. Taču jautājums
par šīs kritizēšanas specifiski lokālo kontekstu ir pilnīgi apiets –
tiek a priori pieņemts, ka 50 padomju okupācijas gadu specifiskās
ideoloģizācijas kontekstam vairs nav nekādas nozīmes. Varbūt tas tomēr
ir pārsteidzīgi?
Patērētājsabiedrības kritizēšana bija viens no padomju ideoloģijas
stūrakmeņiem, pretstatot padomju cilvēka garīgo un idejisko pārākumu
pār “pūstošajos Rietumos” valdošo preču kultu un līdz ar to attaisnojot
kvalitatīvu preču elementāru trūkumu pašu mājās (kuriozā kārtā šī
“idejiskuma” bāze bija matērijas dievišķošana, materiālisms kā
marksistisko nostādņu pamats visās izziņas nozarēs). Līdz ar to var
izrādīties, ka kapitālisma kritiķi postkomunisma valstīs ērti
pārvietojas pa iemītām taciņām un, piebalsojot Rietumu teorētiķu
paškritikai, nebūt nepievēršas radikālai savas situācijas
pārskatīšanai. Komunistu saukļi savā ziņā reklamēja ideologu sacerētos
smadzeņu “produktus”, atstājot novārtā ikdienišķo preču tēmu kā
nesvarīgu, bet tirgus sabiedrībā reklāmas piedāvā preces, atstājot
katra smadzeņu saturu paša ziņā, kas, iespējams, arī rada vislielāko
diskomfortu un uzmācīgo priekšstatu, ka preces tiecas aizņemt “īstām”
domām paredzēto vietu. Vienlaikus padomju laikā iegūtā imunitāte pret
sarkanajiem lozungiem, par kuriem vairums tāpat toreiz smīkņāja, šķiet,
ir radījusiarī dabiski ironisku attieksmi pret reklāmām. Diez vai to
akla pielūgsme būtu aktuālākā problēma. Daudz svarīgāks varētu
izrādīties atzinums, ka tieši dzīves materiālā puse ir vienīgā, kas
varētu tikt atvēlēta ideoloģiskai apstrādei. Patērēšana ir vienīgā
pieļaujamā “vadošā ideja”, kas ļauj indivīdam no tās distancēties, kas
nevis okupē privātās dzīves telpu ar dažāda veida fanātisma baciļiem,
bet ļauj to veidot (ar nosacījumu, ka iekšēja nepieciešamība to darīt
vispār pastāv). Svarīgākais jautājums – vai projekta subversīvais
potenciāls būtu identificējams kā nešaubīga, savdabīgai atklāsmei
pielīdzināma piekrišana patērētājsabiedrības kritikai (Jā, tā taču tas
ir! Kā es to agrāk nepamanīju!)? Vai arī tā īstais un mazāk pamanāmais
mērķis ir apstrīdēt un pārbaudīt pašas šīs kritikas pamatpostulātus?
|