LATVIJAS MĀKSLAS MARGINĀLIJAS Irēna Bužinska 1995. gada janvārī izstāžu zālē “Arsenāls” viena no Latvijas krievu kultūras biedrībām sarīkoja izstādi “Sirreālisms Latvijā”.
“Var sasniegt virsotnes, ja vēlas nokrist no tām.” Vladimira Glušenkova teiktais varētu būt kā moto turpmākām piezīmēm par mākslu, kas pastāv ārpus jelkādām vairāk vai mazāk oficiālām organizācijām. |
|
Vladimirs Glušenkovs
Igors Ļeontjevs
Vladimirs Pavlovs
|
| Vai tu skatĪjies uzmanĪgi?
Laikam vienu no lielākajiem vilšanās brīžiem savos studiju gados
akadēmijā piedzīvoju tad, kad atklāju, ka Latvijā nu nemaz, nemaz nav
bijis sirreālisma! Ja to vēl apgalvoja tāda atzīta autoritāte kā
pasniedzējs Romis Bēms, tad nebija pamata sacīto apšaubīt. Latvijā
sirreālisma 20. gs. 20.–30. gados tiešām nav bijis. Tādēļ ar jo lielāku
pārsteigumu nācās konstatēt, ka sirreālisms pie mums tomēr pastāv.
Domāju, ka sirreālisma parādības Latvijā 70. gadu sākumā sakrita ar
krievu māksliniekiem tik būtisko neoficiālās mākslas rašanos Ļeņingradā
un Maskavā. Kā atzīti, nu jau pasaules ievērību iemantojuši krievu
sirreālisma pārstāvji minami Oļegs Celkovs, Vladimirs Jankiļevskis,
Igors Tjulpanovs, Vladimirs Rohlins, Pjotrs Beļenoks. Rīdzinieku
Vladimira Pavlova, Rašida Aļikperova, Igora Ļeontjeva, Vladimira
Glušenkova, Jura Bindemaņa, Aļika Ņeždanova gleznas parasti varēja
ieraudzīt Mākslas dienu, “Rudens” vai citu lielo kopizstāžu noraidīto
darbu kaudzēs. Tikai retu reizi viņu darbus iekļāva izstāžu
ekspozīcijās. Tā šī loka mākslinieki pamazām vēl vairāk “hermetizējās”.
Daži pie izdevības emigrēja, tiesa gan, nekļūdami tajā pusē atzītāki
par kolēģiem – konformistiem no lielpilsētām. Vēl kopš
septiņdesmitajiem mūsējos saglabājusies neizprasta, nenovērtēta, brīva,
neatkarīga mākslinieka spīts, ko viņi ar tikpat lielu lepnumu un
gandarījumu demonstrē arī šodien.”Vai tu skatījies uzmanīgi?” Tā
patiesi ir savrupa vide. Pamatā krievu kultūra Latvijā ir ieguvusi
laikmetīgumu tieši sirreālisma adeptā.
Profesionālo izglītību mākslinieki saņēmuši tepat. Vladmimirs
Glušenkovs 1976. gadā absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas
Glezniecības nodaļu. Igors Ļeontjevs beidzis J. Rozentāla Rīgas mākslas
koledžu. Vladimirs Pavlovs lepojas ar akadēmijas vakara dizaina kursu
diplomu. Katram no viņiem ir arī sava izstāžu pieredze, bet pēdējās
desmitgades laikā viņi daudz eksponējuši savus darbus līdzīga rakstura
mākslas galerijās ārzemēs. Tomēr tas nav pasargājis viņus no zināmas
izolācijas. “Cilvēks, kas dzīvo aukstumā, nabadzībā un ir bezkaunīgs”
(V. Glušenkovs), var atļauties izdarīt izvēli. Tūdaļ jāpiebilst, ka
viņi paši savu radošo veikumu par sirreālismu nesauc.
Vladimirs GluŠenkovs
Protams, viņš nav sirreālists vispār, bet savrups mākslinieks gan.
Īpaši brīvs kopš 1996. gada, kad beidza savas scenogrāfa darba gaitas
Latvijas TV. “Skrupulozais ar mēnessērdzīgā tiešumu” – tāds ir viņa
pašraksturojums. Skrupulozais izpaužas kā padziļināta glezniecības
tehnoloģijas pārzināšana. Vladimiram patīk uzdot it kā nevainīgus
jautājumus no Bergera vai Kiplika grāmatām par glezniecības
tehnoloģiju. Pirms gada G. Šķiltera muzejā bija skatāma viņa jauno
darbu izstāde – “nekāda figurālisma, vienas abstrakcijas”. Kompozīcijas
bija gleznotas uz Līgatnes kartona ar pašgatavotām krāsām no dzintara
putekļiem un nededzināta ķieģeļa – Taurupes māla. “Var sasniegt
virsotnes, ja vēlas nokrist no tām”... Daudz oriģinālāka man liekas
viņa figurālā glezniecība, kurā kā kārtīgā postmo-dernā sacerējumā
atrodamas daudzas pasaules klasiķu melodijas, ko Vladimirs Glušenkovs
mēnessērdzīgā tiešumā samiksējis barokāli pompozā stilā, lietojot
niansētu venēciešu silti brūno krāsu gammu. Dažkārt darbs var tik
veidots apzināti primitīvākā manierē. Arī kolorīts var mainīties.
“Materiāls, krāsa, tās vieliskums kā vērtība. 16. dziļums, ko var
taisīt tikai ar tumšo. Līdzās causpīdīgas krāsu gradācijas – 16.
augstums, kas parāda izjūtu līmeni.” Manas izjūtas tomēr pieņem viņa
tiešumu. Sāpes, ironiju, cerību un bezcerību. “Ieklausies, balsu
pieskārieni – nomiršu nepazīts, dienu puslodēs norakts. Zaudēdams
apziņas ticību. Ieelpojot skaidri, izelpas veltīgi” (V. Glušenkovs).
Vladimirs Pavlovs
Viņš uzskata sevi par mākslinieku simbolistu. Ir radījis arī
ģeometriskas kompozīcijas opārta ietekmē. Viņš bija patiess disidents,
kas vēl 80. gadu sākumā piedalījās Ļeņingradas neoficiālo mākslinieku
darbu skatēs.
1988. gadā Vladimirs Pavlovs izveidoja mākslinieku grupu “Brīvā
māksla”, kas 1998. gadā ar izstādi galerijā “Nellija” atzīmēja savas
darbības desmitgadi. 1989. gadā V. Pavlovs sarakstīja arī “Brīvās
mākslas” manifestu, kurā lasāms, ka “demokrātija un personības brīvība
ir sabiedrības pamats”, kā arī “radoša darba pamatā ir brīva griba un
brīvs gars”. Mākslinieks uzskata, ka māksla un sabiedrība ir nogurusi
no radikālisma. Savu gara brīvību viņš balsta dažādu virzienu un stilu
apvienojumā – tās ir sirreālisma, gotikas un neoakadēmisma ietekmes, un
vairākos viņa darbos pat skaidri nolasāma konkrētu Dalī kompozīciju
pārņemšana. Taču visus savus “neredzamo tēlu redzējumus” mākslinieks
pasniedz gotiski eksaltētā pārpasaulīgo izjūtu līmenī, jo “cilvēka
prasme radīt simbolus ir viņa garīgās pasaules stāvokļa atainojums” (V.
Pavlovs).
Igors Ļeontjevs
Mākslinieks radošo darbību uzsāka tikai 1987. gadā. (Tas bija laiks,
kad Rašids Aļikperovs pārcēlās uz dzīvi Vācijā, bet Aļiks Ņeždanovs
emigrēja uz Izraēlu.) Igors izvēlējās sirreālismu par paraugu,
sakausējot savā manierē Dalī, Delvo, Arčimboldo, Šilova un Šemjakina
inspirācijas. Kā raksta viņa daiļrades apzinātāja Ināra Ozerska,
“Ļeontjevs ir plašu kosmisku vīziju un augstāku garīgu spēku
izteicējs”. Mākslinieks pats saka, ka “vienīgi miegs bez sapņiem var
atgriest pie Patiesības – pirmslaika pirmapziņas pirmrealitātes, kas
tālāk ved uz pārvērtībām”. Tātad, ja atceramies sapņu nozīmi klasisko
sirreālistu daiļradē, Igora Ļeontjeva radošā koncepcija ir vistuvāk
klasiskajam modelim.
Ir bijuši mēģinājumi noskaidrot hiperreālisma esību, abstrakcionisma
klātbūtni un daudzveidību pēckara mākslā Latvijā. Ar sirreālismu ir
grūtāk, jo tā vispirms ir krievu mūsdienu māksla ar savu rašanās
priekšvēsturi, attīstību un īpatnībām. Bet mākslinieki nedomā par
definīcijām. Viņi turpina radīt savu mākslu, savveida “filmu par
negausīgo ēdāju, kurš tā arī neaizrijās ar izmirušas sugas zivs
asakām”( I. Ļeontjevs). Līdz kritienam vēl tālu un līdz kaklā
strēgstošām asakām tāpat. “Es neieredzu jūs viscauri ar lēnas tintes
malkiem” (V. Glušenkovs). |
| Atgriezties | |
|