Par to, kā pareizi dozēt tēlainību katrā sirrealitātē Mārtiņš Zelmenis Visi tā dēvētie iztēlotie
mākslasdarbi .. pieder pie reālo
mākslasdarbu
kategorijas tāpēc, ka dažu daļu ziņā tie ir reāli, jo to pamatā ir reālas lietas, kaut arī
realitāti tie
var atveidot gauži nepatiesi.
Pīters Henrijs Emersons
|
|
Inta Ruka. NO SĒRIJAS "MANI LAUKU ĻAUDIS"
Egons Spuris. NO SĒRIJAS "19. GS. RĪGAS PROLETĀRIEŠU RAJONI"
Andrejs Grants. NO SĒRIJAS "CEĻOJUMA PIEZĪMES". FLENSBURGA (VĀCIJA)
Mārtiņš Zelmenis, Aija Zariņa, Rainis. NO PROJEKTA "ANTINS"
|
| Raksta autors pieder pie tiem cilvēkiem, kas visnotaļ piekrīt Sjūzenas
Sontāgas atziņai, ka foto automātiski nav ne māksla, ne nemāksla; kas
uzskata, ka foto ir valoda un ka valoda vienlīdz labi noder gan
dzejoļiem, gan instrukcijām, gan odām, gan lāstiem, gan mīlestības
apliecinājumiem, gan rakstiem par foto un sirreālisma attiecībām. Un tā
tālāk un tā joprojām. Nekas nav mainījies šai ziņā, kā redzat, jo
acīmredzot foto ir komisijas tirdzniecībā nodota realitāte, un tai ir
liela piekrišana.
Par dažādo valodu lietderību dažādu iemeslu dēļ ir šaubījušies daudzi
to lietotāji, bet acīmredzot tas, ka pasaulē valodu joprojām ir tik
daudz un tās ir tik dažādas, turklāt darbojas tik dažādās jomās
(piemēram, iezemiešu saziņa, datoru saziņa un civilizāciju saziņa),
valodu problēmai nevarēs darīt ātru un drošu galu. Fotoattēlu valoda un
tajā runātie teksti – tāpat kā zināmā Magrita pīpe – nav realitātes
gabal(iņ)i, bet gan to vizuāls analogs, latviski runājot: atveids
(smalki un precīzi izsakoties, pašu fotoattēlu realitāte ir
gaismasjutīga emulsija un pamatne, uz kā tā uzklāta). Magrits bija
sirreālists no Dieva žēlastības, bet fotojoma ir sirreāla no dabas. Tik
ļaujiet tai izpausties; pagaidiet mazliet – un jūs redzēsit velnu. Vēl
citādiem vārdiem sakot: skatieties uz tiem fotoattēliem, kas ir jums
visapkārt. Nu, vai redzat velnu? Sirreālisms pierastām lietām piedāvā
neparastas attiecības. Ne tikai akcentu pārstatījums, bet pasaulsaina
ir krietni mainīta – notiek dekonstrukcija, kam seko konstrukcija jaunā
kvalitātē. Daudzie samezglotie mūži, ko vienā laiciskā mūžā izdzīvo
ikkatrs mūsdienu sabiedrību cilvēks, katru dzīvotāju ir (pie)radinājuši
sirrealitāti un realitāti uztvert bezmaz vienlīdz atvērti un vienlīdz
atplestām rokām; kā nekā mūsu laikus no sirreālisma pamatlicēju mūžiem
nodala vairāk nekā puse gadsimta, un, ja visnepieņemamākās idejas
atkārto gana uzstājīgi, pielīp arī tās, turklāt sirreālisma kustība ar
visu savu dullumu taču prata būt tik šarmanta! Mazākais, ko par
sirreālismu var teikt: tas bija tik klaji atraktīvs. Tiesa, gleznotāju
sirreālistu skriešanās sacīkstē visticamāk uzvarētu nevis drusku
uzbāzīgais realitātes savādotājs Dalī, bet Magrits, jo realitātei
tuvāks, tātad videi draudzīgāks, un, ja viņš sirrealitātes efektu panāk
ar mazāku varmācību pret realitāti, arī viņa mākslas radītais efekts ir
lielāks. Realitātei, tāpat kā katrai dzīvai radībai, kas perversiju
nepazīst, nekas vardarbīgs nav pa prātam, jo pati tā ir gana nežēlīga.
Ja augstāka kļūst abstrakcijas pakāpe informācijas nesējā – tātad
(foto)valodā –, ceļas arī pašā nesējā noglabātās sirrealitātes
potenciāls. (Bet varbūt sirrealitāte vairojas no cilvēku nespējas
saprasties ar dzīvi? No informācijas un izglītības trūkuma? Ja Dalī
laiks no viņa pulksteņiem ir aiztecējis, varbūt tā arī jābūt?) Saziņa
kļūst grūtāka, tā var kļūt pat neiespējama, jo visām procesā būtiski
iesaistītajām personām jāvienojas par saturu, ko tās ieliek / nolasa
abstrakcijās. (Arī mūsu ikdienas runas dažkārt spēj būt gaužum gauži
sirreālas.) Citastarp sirreālisms pamana, izceļ, pārspīlē un vispārina
grotesko civilizācijā – un tad tajā atrod nanses (un šarmu), un laikam
tomēr der norādīt, ka dažreiz tas notiek klaji, dažreiz mazāk klaji.
Lai cik jocīgi, bet neviena cita mākslinieciska darbība nav labāk
piemērota sirreāliskam skatījumam par foto, un nav jāgaida ilgs laiks,
lai mēs uz visiem fotoattēliem varētu raudzīties sirreāliski (pirmais
priekšnoteikums – fotattēla vecums). Sirreālisms – arī tā stilistiskais
brālis, kas iemiesojas fotoattēlos, – saskata skaistumu tur, kur
parastā mietpilsoņu gaume neko skaistu saskatīt nespēj – vecās un
sarūsējušās, ārā sviežamās grabažās, naivos pusmākslas / pamākslas
izstrādājumos, atlupušās sienu un laivu krāsās. (Vai man vēl
jāatgādina, ka savulaik oficiālā padomju izpratne par mākslu šai ziņā
pilnībā saskanēja ar mietpilsoņu pieeju un jebkura fotodarbība, kas
tēlainībā sniedzās tālāk, tālāk, līdz iesniedzās socsirreālismā,
automātiski bija apšaubāma, uzmanāma un apkarojama?) Darbojoties ar
realitāti, pienāk brīži, kad fotografētājam dzīves īstenība parādās kā
dzīves dīvainība un ar mazu citādību pietiek, lai attēls iegūtu stipri
sirreālas īpašības.
Katrs nopietns savas izvēlētās jomas kopējs, to pētot, vienmēr kaut ko
tanī atrod – sevi. Ja runā par pasaules kārtotāju, kārtības meklētāju
un atradēju Anrī Kartjē-Bresonu, kas fototeorijā ieviesis izšķirīgā
mirkļa jēgumu, nedrīkst aizmirst viņa pašsalīdzinājumu ar dzenbudistu
strēlnieku, kurš identificējas ar mērķi, lai varētu tajā trāpīt. Jādomā
pirms fotografēšanas un pēc tās, bet ne fotografējot – tā viņš
izteicies. Viņa aicinājums prasa samērot savu darbu ar realitāti, bet
neļaut tai uzkundzēties, jo tā pratīs kuru katru līdzradītāju paralizēt
– tā skan Kartjē-Bresona mācība. Tas nemaz nav paradokss – atzīt, ka
foto nevarētu izmantot par realitātes izpētes līdzekli, tas nespētu
neko pastāstīt par realitāti, ja paši fotogrāfi zemapzinīgi nebūtu
jutuši, ka realitāte ir apslēpta kaut kur dziļi pati sevī, – ierušināta
starp lietu un parādību stāvokļiem, tā jāmeklē to attiecībās un dažbrīd
vien nojaušamās attiecību likumībās.
Attiecības dažkārt parādās un izpaužas drudžaini. Tas, kas var šķist
žurnālistisks, pat sensacionāls, piemēram, Diānas Ērbusas fotoatēlus
dara piederīgus sirreālistu tradīcijai – viņas uzņemtos attēlus
raksturo tieksme izcelt pārspīlējumus; to realitāte, protams, nav
apšaubāma, turklāt autore vienmēr uzsvērusi neitrālu un šķietami
neieinteresētu attieksmi pret portretētiem cilvēkiem, atkārtojusi
atziņu, ka visi portretētie ir atrasti objekti, un nekam citam tiem arī
nevajadzētu būt. Kā nekā visi fotoattēlos redzamie objekti svarīguma
ziņā ir vienādi – un šī īpašība rado foto ar pašu nāvi. Objektīva
priekšā viss un visi ir vienādi. Nuja, fotoattēls ir noslēpums par
noslēpumu, Ērbusa ir atzinusi, jo vairāk tas stāsta, jo mazāk tu zini.
Esmu gatavs ēst savu cepuri, ja viņa to nav teikusi par realitātes
sirrealitāti. Objektīva priekšā viss un visi ir vienādi. Ja cilvēks
negrib fotografēties, izpaužas viņa sirreālās bailes par to, ka attēlā
var neatklāties viņa paštēls, bet objektīvi parādīties īpašības un
līnijas, un toņi, kas pašam portretējamam nešķiet būtiski un
iemūžināšanas vērti.
Pirmā acu uzmetienā un paviršā jautājuma analīzē varētu šķist, ka
montēti fotoattēli sirreālisma estētikai pieskanētu vislabāk; bet tas
ir gauži virspusējs ieskats. Ar foto – šo šķietami objektīvo realitātes
atveidojumu – var pēc saviem ieskatiem izrīkoties, kā patīk. Var vienā
attēlā kopā sakopēt dažādos laikos un vietās fotografētus cilvēkus un
lietas; turklāt pašlaik ar datortehniku pārbīdīt kalnus vai piramīdas,
mainīt cilvēkiem galvas un vienkārši spēlēties ar tēlainību var, cik
uziet, jau pamatskolēni, turklāt patērējot krietni mazāk garīga un
fiziska spēka, nekā agrākos laikus to vajadzēja fotolaboratorijā, lai
panāktu līdzīgu efektu. Fotoattēli visus laikus – no pirmām to
pastāvēšanas dienām – ir bijuši manipulējami, turklāt ar sirreālo
fotorealitāti ir manipulēts dažādu mērķu vārdā. Lai iegūtu skaistas
bildes, lai iegūtu ideoloģiski vajadzīgas bildes, lai izpatiktu kādam,
lai noslēptu kaut ko nejauši kadrā iekļuvušu un par nevajadzīgu turētu
utt. Ar tiem ir manipulēts arī, lai uzsvērtu foto sirreālo iedabu. Mens
Rejs uzzīmēja modelei uz muguras “f” zīmes, sievišķo figūru komiskā
tiešumā salīdzinot ar vijoli; tāpat un reizē gluži citādi Nikifs
apgleznoja manus foto (pats esmu nekur nederīgs zīmētājs, bet viņš to
prot lieliski), un mēs netieši iekļāvāmies menrejisma ieskicētā
virzienā, kaut gan, apgleznoto attēlu sēriju veidodami, ne par kādām
teorijām vai “ismiem” nebijām domājuši.
Varbūt vajadzēja, jo Sontāgai tādi gājieni nepatīk, viņa tos uzskata
par pārspīlētiem. Grāmatā On Photography viņa raksta: “Tie fotogrāfi,
kas īpaši pievērsās fotoattēlu šķietami paviršā reālisma noārdīšanai,
visšaurāk izmantoja foto sirreālās īpašības.” (Citu starpā viņa piesauc
Menu Reju, Lāslo Mohoju-Naģu, Hārtfīldu un Rodčenko.) Viņa turpina:
“Fotodarbības pamatstraume ir pierādījusi, ka sirreālistu manipulācijas
ar realitāti vai tās teatralizācija nav vajadzīga vai pat izrādās
bezjēdzīga. Sirreālisms ir rodams pašā dziļākā fotojomas būtībā, jo
foto rada pasaules dublikātu, pakārtotu realitāti, kura ir šaurāka,
toties dramatiskāka par to, ko redze dabiski uztver.” Mazliet tālāk
Sontāga precizē: “Fotoattēlus sirreālus dara to neatspēkojamā iezīme,
ka tie ir vēstījumi no pagājušiem laikiem, kā arī konkrētas norādes uz
sociālām šķirām. Raugoties fotoattēlos, katrs vismaz reizi mūžā ir
varējis izsaukties: tieši tā tur izskatījās toreiz, kad – ak vai –
viņam, slēdža pogu spiežot, notrīcējusi roka, un bildē neko nevar
saprast, attēlā viss ir izsmērēts.”
Mazliet vienkāršojot, var teikt, ka fotoattēls no dokumentāla faktu
fiksējuma pārvēršas par (sirreālu) mākslasdarbu, līdzko tā autors
pamanās tajā iedvest tēlainību. Savukārt tēlainība, kas notverta
realitātes šķietami dokumentālā atveidā, šo atveidu dara visnotaļ
sirreālu. Dažreiz tēlainība ielavās attēlā neatkarīgi no autora gribas
– vai pat, laikam ejot, fotoattēla tēlainība izrādās gluži pretēja
autora iecerei (atcerēsimies kaut vai foto, kas Hitleru vai Staļinu
rāda kā bērnu draugu; jaunāko laiku vēstures zināšanas tādus uzņēmumus
dara īpaši sirreālus). Turklāt, tā kā pie foto pamatīpašībām pieder
mākslai vispār raksturīgā spēja vides realitāti atveidot fragmentāri,
realitāti rādīt nogriežņos, no vizuālu faktu haosa izcērtot tikai tos,
kas slēdža palaišanās brīdī iekļuvuši objektīva redzeslokā, tad foto
spēj būt arī ļoti mīklaina un noslēpumaina māksla. (Par to, ka pati
foto autorība – tāpat tēlainība – dažkārt ir tālu stiepjams jēdziens,
arī var runāt dažādos aspektos, turklāt tādas neskaidrības raksturo šī
raksta tematu – jau vismaz vienreiz piesaukto fotosirrealitāti.)
Foto – jebkurā tā formā – nes informāciju. Foto ir vēsture vai ātri
kļūst par vēsturi – arī nenotikušu, arī viltotu –, turklāt paustu īsā
formā. Sociālisma laiki mums, kas tajos dzīvojuši, piedāvāja plašas
iespējas izvērsties tieši fotosirrealitātes aspektā. Patiesībā iespējas
bija tik plašas, ka izvērsties par to varētu vēl un vēl. Tas režīms,
kas, dēvēts par sociālismu, Latvijā tolaik valdīja, bija sirreāls pēc
burta un gara. Visi oficiāli mīlēja to, ko patiesībā sirds dziļumos
nīda vai vismaz cieta kā neizbēgamu ļaunumu, jo tikai samērā maza
cilvēku saujiņa no lielās siles dabūja saēsties, cik lien. Režīms
prasīja ilustrēt, t.i., apliecināt, šo kvēlo sociālisma mīlestību.
Nopelniem bagātu slaucēju portreti, kas smaidot raudzījās no laikrakstu
un žurnālu lappusēm, ar necerēti augstajiem darba rezultātiem un
lielisko piemēru kvēli aicinādami dot dzimtenei vairāk – vairāk un
vairāk – tērauda, pašaizliedzīga darba, graudu, zivju, cementa,
lokomotīvju, mēbeļu utt., bija lieliski inscenēti, lai tajos nebūtu
redzams pārāk daudz dzīves realitātes, ko iespaidot fotoattēli bija
aicināti, – nu, stratēģiski svarīga tilta gals, pussagruvis šķūnis,
apdzēries pirmrindnieka pārinieks vai vienkārši cilvēks, par ko
nevarēja būt drošs, ko viņš darījis Lielā Tēvijas kara laikā. Katrs
fotoattēls presē ir vēstījums, un arī sociālisma ziņu foto bija
vēstījumi, tomēr ar realitāti un ziņām tiem bija visai attāls sakars.
Reālā dzīvē nevienam nebija noslēpums, ka pašaizliedzība sen noslīkusi
siltā šņabī no netīrām tējas glāzēm – laikrakstu un žurnālu teksti
liecināja par vienu, ko attēli it kā apstiprināja, bet nez vai atradās
kāds padomju pilsonis, kas būtu ticējis, ka titullapu fotoattēli rāda
un ievadraksti vēsta kādu vērā liekamu patiesību. Mēs, kas esam
dzīvojuši Latvijā, pakļauti iekārtai, ko dēvēja sociālistisku,
realitāti un fotoattēlus esam varējuši skatīt, atzīt un vērtēt pēc
vienas modes; Sontāgas balss mums reizumis skan gluži kā no citas
pasaules: “Sirreālisti, kas sapņo būt kultūras radikāļi, pat
revolucionāri, dažkārt dzīvojuši labas gribas uzturētās ilūzijās, ka
viņi varētu būt, ka viņiem patiesībā būtu jābūt marksistiem. Bet
sirreālistu estētika ir pārlieku ironiska, lai būtu savienojama ar
divdesmitā gadsimta morālismu vispavedinošākā formā. Markss bāra
filozofiju par to, ka tā tikai mēģinot pasauli saprast un necenšoties
to pārveidot. Fotogrāfi, darbojoties kā sirreālisti, liek manīt, cik
nejēdzīgi ir mēģināt pasauli kaut vai saprast, un savukārt iesaka to
kolekcionēt.” Dienišķas un sirreālas sociālisma ironijas atmosfērā
dzīvojot, dabiski attīstās vienīgi cinisms, bet savukārt pietiekama
mākslasdarbā nolasāmās jēgas nobīde rada sirreālu mākslas tēlu.
Foto darbojas kā izaicinājums, latviski runājot, pārbaudījums
materiālai civilizācijai. Vai vienmēr tam būtu jābūt apzinātam? Lai kā,
bet latvju fotogrāfi – kaut arī darbojušies savā izvēlētā nozarē gluži
kā apzinīgas un mākslinieciskas personības – nekad nav kaut cik
nopietni domājuši sirreālisma kategorijās, izņemot varbūt gadījumus,
kad viņi nodevušies montāžām, izmantojuši īpašas tehnikas, lai foto
nomaskētu par grafikas lapām, lai tuvotos kādai vecākai un tāpēc
cēlākai mākslai – ja ne glezniecībai, tad vismaz grafikai, un tad visas
pūles prasīja attēlu tehniskais izpildījums, saturam fotogrāfi pievērsa
daudz mazāk uzmanības. Vajadzēja paiet laikam, lai mūsu Dievzemītē
parādītos fotogrāfu paaudze, kas dzīves sirrealitāti atļautos tvert
tieši, nevis censtos to iemocīt kādās fototehniskās montāžās. Piemēri
nav tālu jāmeklē. Foto turklāt ir pajauna māksla, tāpēc tajā novitātes
novalkājas ātrāk nekā citās; jebkurš, kam ir ciešams aparāts un kaut
cik novērošanas spēju, kazi, arī talants, var imitēt un pat pārspēt
kaut kur noskatītu fotoattēlu – jo pēc tam, kad kaut kas ir
nofotografēts, to var apskatīt kurš katrs, un vien retam no viņiem ir
kāda daļa par to, cik inteliģentam un vērīgam vajadzēja būt tam
cilvēkam, kas pratis nofotografēt šķietami vienkāršo. Turklāt
fotoattēli nav līdzekļi, lai kaut ko skaidrotu, jo tie palīdz konstatēt
un atzīt.
Formāli foto jau kopš sešdesmitiem gadiem Padomju savienībā bija atzīta
par vienu no mākslām, tomēr tai vajadzēja taisnoties par to, ka tā
pastāv; to darīja arī Egons Spuris, jo tā viņš jutās pildām pienākumu
pret izteiksmes formu, ko bija atradis par sev vispiemērotāko. Laikos,
kad viņš darbojās, ar godīgu fotografēšanu (jau piesaukto pašas
fotojomas sirreālo zemstrāvu dēļ) tik viegli bija izpelnīties
pārmetumus par sociālistiskās dzīves īstenības nomelnošanu. Varbūt tas
arī tagad nav gluži atmetams un nepareizs domugājiens, ja spriež tādās
kategorijās (kas vainīgs)? Jo Intai Rukai foto joprojām ir līdzeklis,
ar ko izrēķināties ar pasauli. Jūs, smalkie, jūs, pareizie, skatieties
uz šiem – kaut arī viņi neatgādina jūs, viņi ir tikpat smalki un
pareizi kā jūs paši. Viņi, jūsu brāļi un māsas no Dieva un cilvēku
aizmirstiem laukiem un priekšpilsētām; skat, cik labi viņi iederas
starp jums. Kā viņiem piestāv fotoattēla rāmis. Tikpat labi kā jums
pašiem. E. Spuris līdzgaitnieku un domubiedru vidū veicināja izpratni
un iecietību attieksmē pret attēlojamiem objektiem – fotografējamiem
cilvēkiem, viņam nebija sveša tāda īpatna fotopatiesība: viegla un
mākslinieciski mērķtiecīga fotonežēlība, jo kā nekā pēckara Latvijā
viņš bija pirmais, kas nonācis pie nopietnas un dziļas fotoizpratnes.
Pie mums joprojām pārāk daudzi no tiem, kas darbojas mākslas jomā,
uzskata, ka skaisti ir tie foto, kur attēlotas skaistas lietas; citiem
vārdiem sakot un atkal piesaucot Sontāgu, fotodzejas vietā viņi dod
priekšroku fotopavārgrāmatai. To gan demokrātijā nevienam nevar liegt.
Nu, liegt nevar, bet par nožēlojamiem atzīt – to gan var. Tos, kas
uzskata, ka Atžē atspulgi viņa fotografētās veikalu vitrīnās bijuši
nejauši, es aicinu vairāk par vienu reizi paskatīties pietiekami lielā
(fotokameras) matstiklā. Fotogrāfiem redzēt savus atspulgus logos ir
tikpat dabiski kā redzēt tiklab ēnas, kā brīnumus, ko dara gaisma.
Atspulgi ir noslēpumaini un suģestē. Tie ir gluži likumīgi montāžas
efekti, ko izmanto realitāte pati. Vai ir kas vēl noslēpumaināks par
realitāti? Fotogrāfi ir dabas un vajadzības īpaši aicināti
iedziļināties šajos noslēpumos un tiekties tos atminēt.
Savukārt sirreālistu onkulis Bretons jau vairāk nekā pirms pusgadsimta
izteicies par nākamības skaistumu, kas būšot konvulsīvs. Nu, tāds tas
arī ir, viņam taisnība, kāpēc ne? Tādam – konvulsīvam – tam ir vieglāk
glābt pasauli, ko ierosinājis Dostojevskis un ko uzcītīgi dara katrs
sirreālists, kas sevi ciena. |
| Atgriezties | |
|