Tumsā, vienā virzienā? Vilnis Vējš |
| HOMO NOVUS SPILVES LIDOSTĀ. |
| Reiz Gints Gabrāns, tagad gandrīz jau latviešu laikmetīgās mākslas
klasiķis, bet toreiz vēl iesācējs scenogrāfijas students, komentēja
teātra izrādē gūtos iespaidus, lūk, šādi: “Jocīga lieta tas teātris –
daudz cilvēku sēž tumsā un skatās vienā virzienā!”
Šī ekstravagantā, bet nenoliedzami trāpīgā teātra definīcija atausa
atmiņā, gaidot kārtējo teātra festivālu Homo novus. Festivāla rīkotāji
apgalvoja, ka teātris tikšot spēlēts visur kur, tikai ne tam domātās
telpās. Intriģējošie paziņojumi ļāva cerēt, ka festivālā izrāžu
dalībniekus un skatītājus izvietos ne tā, kā pieņemts, revidējot
iesīkstējušos priekšstatus par skatuves un zāles attiecībām, rādīs
novatoriskas aktieru un auditorijas komunikācijas formas un notikumos
varēs lūkoties no neiedomājamiem skatpunktiem. Vārdu sakot – festivāls
piedāvās oriģinālus, diskusijas vērtus iestudējumus, kuros telpai
ierādīta līdzvērtīga patrnera loma saspēlē ar tekstu, darbību un
aktierspēli.
Varētu gan šaubīties, vai īpaša uzmanības fokusēšana uz telpas
problēmām ir visaktuālākā problēma teātra pasaulē – galu galā jaunu
telpu meklēšanas bums visu Austrumeiropu un daļēji arī latviešu teātri
pārņēma pirms vairākām desmitgadēm (tika būvētas “mazās” zāles, izrādes
spēlēja teātru foajē un pagalmos, brīvā dabā utt.). Latvijā kopš tā
laika Rūtentāls, Ķimele un citi laiku pa laikam radīja izcilas izrādes
netradicionālā vidē, Freiberga scenogrāfu skolas audzēkņi nenoguruši
demonstrēja telpiski asprātīgus projektus, ko augstu novērtēja ārzemēs.
Jā, visas šīs aktivitātes nav atstājušas tikpat kā nekādu iespaidu uz
latviešu teātra kopējo virzību, bet vainojams laikam būtu nevis
piedāvājuma, bet pieprasījuma trūkums.
Kā Homo novus tika galā ar pašu izvirzīto koncepciju? Jāsaka, kā ir –
aizdomas apstiprinājās un cerības nepiepildījās. Lai festivāla fani
pārlieku nesašustu un pēc šī apgalvojuma izlasīšanas tūdaļ nemestu
“Studiju” ugunī, jāapsteidz domu gaita un jāpaskaidro, ka festivālā
burvība slēpjas neprognozējamos atklājumos, ne tikai plānu izpildē,
tādēļ tas tiešām uzskatāms par lielisku, izdevušos, ļoti nepieciešamu
sarīkojumu, bet būtu godīgi vēl mazliet pakomentēt nule izteikto
spriedumu, to īsi argumentējot.
Gandrīz visās netradicionālajās spēles vietās apbrīnojamā vienveidībā
tika būvētas skatuves un tām iepretī – paaugstinājumi skatītāju vietām,
atdarinot kopš baroka laikiem pazīstamās teātra zāles plānojumu. Ne
agrāku laiku – arēnas, mistēriju vai laukuma – teātra telpiskās
iezīmes, ne vēlāku laiku pieredze tikpat kā netika apspēlēta, nemaz
nerunājot par oriģināliem risinājumiem. Pēc festivālam atlasīto
viesizrāžu noskatīšanās varēja rasties iespaids, ka Eiropas teātri
patiesībā nekādi telpas meklējumi nenodarbina, jo tehnikas progress
ļauj standarta skatuves aprīkojumu un skatītāju amfiteātri uzsliet
jebkur. Piemēram, atklāšanas izrāde “Spēlēju, dancoju” Daugavgrīvas
cietoksnī telpiski bija atrisināta kā klasisks “uzvedums brīvdabas
estrādē uz pilsdrupu fona”, cirka izrādei kinostudijas paviljonā bija
uzbūvētas lieliskas, jebkurai plašai telpai piemērojamas virsskatuves
konstrukcijas un skatītāju tribīnes, “Sapņu fabriku” un spīķeri
Citadelē izrādēm piemēroja tikpat ierastā veidā. Pat intriģējošākā pašu
producētajā izrādē “Izslāpušie putni” režisore Māra Ķimele pilnībā
neizmantoja Spilves lidostas simetriskās, plašās telpas potenciālās
iespējas (kaut bija paredzēta apskaņošana un videotranslācija), bet
visai patvaļīgi izvēlējās vienu zāles daļu, kura apjoma un iekārtojuma
ziņā atgādināja viņas savulaik spoži apdzīvoto Jaunā Rīgas teātra mazo
zāli. “Nakts tintnīcā” tika izrādīta uz norobežota paaugstinājuma ar
videoprojekciju fonā, bet apkārtesošā Statoil degvielas uzpildes
stacijas burzma, kurā visi visiem traucē, nevis sekmēja, bet drīzāk
kavēja samērā niansētā priekšnesuma uztveri, kaut, iespējams,
demagoģiski var pamatot visu ko. Varbūt tieši šajā gadījumā
komfortabla, intīma teātra zāle būtu ļāvusi novērtēt
kontaktimprovizācijas šarmu un attaisnotu visai didaktisko izrādes
vēstījumu. Franču “Kaija” izņēmuma kārtā tika rādīta Dailes teātrī, un
labi, ka tā. Kaut gan, ja festivāla principu novestu līdz konsekvencei,
arī šai izrādei nepieciešamās konstrukcijas varēja būvēt kinostudijā,
bet cirku pārcelt uz Daili, un tas maz ko mainītu.
Tiesa, jebkura ēka, katra vide piešķir izrādei citu niansi, iekrāso
atmosfēru, raisa asociācijas, bet nevienā no redzētajām izrādēm telpa
būtiski neietekmēja, nemainīja vai nenosacīja priekšnesuma jēgu.
Par to, vai teātri var spēlēt neordinārās telpās, nav vērts strīdēties
– ar ko, piemēram, bijušais kinoteātris, kur teātris “Skatuve” darbojas
jau desmit gadu, vai Smiļģa mājas izrādēm speciāli būvētā zāle ir
teātrim “nepiemērotāka” (neparedzētāka? netradicionālāka?) izrādes
vieta nekā Lāčplēša ielas “Vecā Dailīte” vai kongresu vajadzībām būvētā
lielā Dailes ēka? Un kāda vērtīga atziņa būtu gūstama no šādas
diskusijas?
Krietni būtiskāk, kā izrādes papildināja izvēlēto norises vietu
semantika. Nav taču vienalga, ka Raiņa simbolu drāma norisinās tieši
cietoksnī, ko tikai nesen pametusi okupācijas armija un ko apskauj
sociālu konvulsiju mocīts pilsētas rajons, bet, ja tā, tad kādēļ
izrādei izvēlēts visdekoratīvākais, taču neraksturīgākais drupu
fragments? Kādēļ luga “Izslāpušie putni”, kura tiecas ieskatīties
mūsdienu Eiropas cilvēka psihē un kuras uzdevumā plaši izmantotas
jaunās tehnoloģijas, norisinās Staļinlaika celtnē, nevis modernā
terminālā, kāds ir lidostā “Rīga”? Vai šajā gadījumā meklēt apceri par
dzelzs priekškara sašķeltas kultūras attīstības traucējumiem? Vai
izrādes “Frankenšteins” vietas izvēli (Dzelzceļa muzejs) ietekmējusi
mēmā kino estētika, kur gan lokomotīvēm, gan atdzīvinātajam mironim ir
svarīga loma? Iespējams, bet festivāls nepārprotamu atbildi nesniedz.
Ja pieņemam, ka interaktīvai mākslai piedien veidot noteiktas
attiecības ne tikai ar vidi, bet arī ar citu mākslu pieredzi tajā, tad
teātra spēlēšanai izvēlētās vietas nekādi nevar uzskatīt par
“nevainīgiem” atklājumiem. Spilve vai “Sapņu fabrika” mūsdienu Rīgā nav
tikai veca lidosta vai rūpnīca, bet arī pirmās reiva zāles. Bolderāja
nav tikai eksotisks nostūris, bet arī hrestomātiskās akcijas “Gājiens
uz Bolderāju”, Baušķenieka dziesmu un Aijas Zariņas vadīto aktivitāšu
lieciniece. Šķiet, vienīgā, kas festivālā domājusi par šo dimensiju,
atkal ir Māra Ķimele, savā uzvedumā eksponēdama Hardija Lediņa
iespaidīgo tēlu. Kopumā Homo novus tikai apliecina latviešu teatrāļu
neinformētību par citu mākslu pieredzi, kaut gan bija unikāla iespēja
dialogam. Varbūt norvēģu tehno anarhistiem adekvātāk būtu bijis
izklaidēt kluba “Metro” apmeklētājus, bet Petļuram – nostalģiskos
Ķengaraga iedzīvotājus, nevis amizēt Spilvē sabraukušus snobus.
Diskutējams, kāda ir mazo kamerizrāžu vienreizēja izrādīšanas jēga
festivālā. 20–50 teātra fanu vienmēr var atrast iespēju apmeklēt izrādi
tās dzimtenē (un to jau ir izdarījuši, lai gan nav vairs vecie laiki,
kad skatītājus ar autobusiem veda uz Pērnavu). Ja izrāde festivālā
pilnīgi zaudē publiski pieejama pasākuma raksturu, tā neveicina domu
apmaiņu, bet tikai rada provinciālus mītus, ka ieradušās slavenības un
kādam izdevies tās redzēt.
Lai paskaidrotu, kādēļ Homo novus nozīme Latvijas teātra mākslas
procesos tomēr ir nepārvērtējama un caurcaurēm pozitīva, gribas izteikt
hipotēzi, ka Jaunā teātra intitūta cilvēkus pašu aktualizētās telpas
problēmas patiesībā ne īsti interesējušas, ne izmantotas kā kritērijs,
sastādot programmu. Formālo izrādes vietu izvēli pārvērst estētiskā
koncepcijā nemaz nav mēģināts. Toties, izmantojot dīvainu iepakojumu kā
“Trojas zirgu”, festivāls veiksmīgi karo ar latviešu teātra pasaules
aizspriedumiem pavisam citās frontēs, demonstrējot dažādu mediju,
izrādes uzbūves struktūru, režijas valodu, poētikas iespējas.
Homo novus latviešu teātra virzībā pilda to pašu lomu, ko citās
mākslas jomās jau nospēlēja kinoforums”Arsenāls”, videomākslas
festivāli, Sorosa fonda rīkotās izstādes, Open projekti, re-lab
aktivitātes, starptautiskie kontakti. Īsi procesu var raksturot kā
atvadas no socreālisma un totalitārās ideoloģijas. Latviešu teātrī pat
progresīvākie meklējumi cīnās ar fantomiem, kas vizuālajās mākslās un
laikmetīgajā mākslā vienkārši vairs nepastāv.
Situācijai ir objektīvi cēloņi – atšķirībā no vizuālajām mākslām,
mūzikas un literatūras par teātri Latvijā joprojām var runāt kā par
administratīvi vienotu struktūru, ko rada pilnīgā atkarība no valsts
finansējuma un kas likumsakarīgi veido hierarhiskas attiecības un
reakcionāru vērtību izpratni. Teātris kā verbāla māksla vienmēr ir
bijis atkarīgs no noteiktas valodas informatīvās telpas ietekmes, tādēļ
“krievu” laika mantojums ir grūtāk pārvarams. Teātra ātri gaistošais
raksturs ļāvis vieglāk manipulēt ar tradīcijām, bet kolektīvā radīšanas
forma – ar individualitātēm.
Patiesībā liberālās Rietumu pasaules estētiskās un morālās vērtības
latviešu teātrim ir jaunatklājums, ko nepieciešams importēt. Konkrēts
piemērs – vēl šogad respektabla teātra kritiķe uzstājās starptautiskā
konferencē ar ar viedokli, ka “daļai latviešu inteliģences ir
nekritiska attieksme pret Rietumos izplatīto jaunības un veiksmes
kultu, visu veidu progresa sludināšanu, homoseksuālismu un citām
kapitālisma slimībām”. Citā kontekstā to uztvertu kā kuriozu, bet ne
latviešu teātrī.
Homo novus aktualizēja, pirmkārt, jautājumus par teātra kā priekšnesuma
robežām, integrējot lelles, cirku, kustību kontaktimprovizāciju,
visdažādākos mūzikas priekšnesumus un attiecīgi vājinot priekšstatu par
teātri ka reālu notikumu secīgu atainojumu. Otrkārt, apliecināja
multimediālas sintēzes aktualitāti – gandrīz katrā izrādē būtisku lomu
spēlēja videoprojekcijas vai translācijas piedāvātās iespējas.
Treškārt, akcentēja mūsdienu literatūras (dramaturģijas, pazīstamu
tekstu interpretāciju) kāpināto interesi par netipisku, iespējams, pat
deformētu individuālo pieredzi iepretī kolektīvu pārdzīvojumu apcerei.
Iepriekšējo festivālu Homo Novus labie darbi, kā redzams, nav palikuši
bez sekām – par to liecina skatītāju vēlme iedziļināties izrādēs, kas
vēl nesen paliktu nesaprastas, vai kritikas pozitīvā attieksme pret
parādībām, kuras līdz šim strikti noliegtas. Piemēram, vācu teātra
piedāvātais stāsts par diviem jauniešim pašnāvniekiem tika uztverts ar
daudz lielāku izpratni nekā iepriekšējā festivālā lietuvieša Koršunova
piedāvātās angļu “jaunās rakstības” interpretācijas. Visbūtiskāk, ka
festivāls kā spogulis ļauj saskatīt Latvijā pieņemtu estētisku
kritēriju relativitāti. Pozitīvi vērtētais Māras Ķimeles ietudējums
lika atcerēties, ka ne tik sen viņa piedāvāja līdzīgu, pat
novatoriskāku un labāk nostrādātu mūsdienu dāņu lugas “Pēdējā nopūta”
iestudējumu JRT, ko kritika strupi noraidīja, laupot tam potenciālo
rezonansi. Dāņu kustību performance atgādināja par Anša Rūtentāla un
“Kustoņu” kādreizējiem meklējumiem šajā laukā, kas līdz šim Latvijā
vērtētas kā savrupas ne-teātra izpausmes. Griškoveca stāstu
teātris vai Ziemeļvalstu teātru muzikālie priekšnesumi sabalsojās ar
Raimondas Vazdikas improvizācijām izrādē “Pēdējais tramvajs” vai
Regnāra Vaivara agrīnajām izpausmēm, kas joprojām tiek uzskatītas par
mazvērtīgākām nekā viņa iestudētās drāmas, un tā tālāk. Simptomātiski,
festivāla kuluāros vairs neizskanēja vēl pirms diviem gadiem dzirdētā
prasība programmā iekļaut tādus nacionālpatriotiskus opusus kā “Kaupēn,
mans mīļais”.
Homo novus piedāvā festivāla modeli, kas ir nevis labāko sasniegumu
parāde, bet īpatns komunikācijas veids. Tas nav ērti patērējamu
produktu hitparāde, bet forums, kurā tuvoties mūsdienu mākslai
neatņemam pašrefleksijas jautājumam “kas ir teātris?”, respektīvi, “kas
ir māksla?”.Tā aktualitāte latviešu teātra kontekstā raisa cerības, ka
atbilde tuvojas vizuālo mākslu, laikmetīgās mākslas un mūzikas
akceptētajai eiropeiskajai vērtību izpratnei.
|
| Atgriezties | |
|