“Hičkoks un māksla: liktenīgas sagadīšanās”(Hitchock et l'art:
coīncidences fatales). Tā saucās kuratoru Dominika Paini un Gija
Koževala (Dominique Païni, Guy Cogeval) veidotā izstāde, kas
šovasar bija skatāma Parīzē, Žorža Pompidū Nacionālajā mākslas un
kultūras centrā (vispirms tā tika rādīta Monreālas Mākslas muzejā).
To varētu saukt par nozīmīgu notikumu, kad mākslas muzejs velta
ekspozīciju kino un tā klasiķim, atzīstot kino par vienu no mākslas
jomām un līdz ar to arī noslēdzot neauglīgo diskusiju par tēmu “Vai
kino ir māksla?”. Šis notikums ir likumsakarīgs, ja to skata mūsdienu
mākslas norišu kontekstā. Hičkoka kino mantojums ir iekļuvis
mākslinieku interešu lokā, tas tiek pārskatīts, un viņa idejas atkal
tiek izmantotas. Minēšu tikai dažus aktuālākos piemērus: Duglasa
Gordona videodarbs “24 stundu psiho”, Pjēra Īga “Logs uz pagalmu; jauna
versija” (Douglas Gordon, 24 Hour Psycho; Pierre Huyghe, Remake de
Fenêtre sur cour).
Šo izstādi varētu raksturot kā neviennozīmīgu un ne īpaši dziļu
pētījumu par izcilā angļu izcelsmes amerikāņu kino klasiķa Alfreda
Hičkoka kino valodu, tās avotiem, izteiksmes līdzekļiem un atribūtiem.
Ekspozīcijā bija apkopots plašs objektu klāsts; kinoafišas, aksesuāri
no filmām, 19. un 20. gadsimta mākslas darbi, filmu skices un
dekorācijas, fotogrāfijas. Tā sākās ar maģisko hipnozes spirāles
projekciju uz sienas un Žana Lika Godāra teikto: “Ir aizmirsts, kādēļ..
Dženeta Lī apstājās “Beitas motelī” un kādēļ Terēze Raita vēl arvien
mīl onkuli Čārliju.. un kādēļ amerikāņu valdība nolīgst Ingrīdu
Bergmani, bet atmiņā palicis autobuss tuksneša vidū, glāze piena,
vējdzirnavu spārni, matu suka, atmiņā palikušas.. brilles, mūzikas
partitūra, atslēgu saišķis, jo ar tiem.. Alfredam Hičkokam izdodas
paveikt to, kur piedzīvo sakāvi Aleksandrs, Jūlijs Cēzars un Napoleons,
– ņemt savās rokas kontroli pār pasauli.
Varbūt desmittūkstoš cilvēku nav aizmirsuši Sezana ābolu, bet ir kāds
miljards skatītāju, kuri atcerēsies svešinieka šķiltavas no “Ziemeļu
ekspreša”, un, ja Alfreds Hičkoks ir vienīgais nolādētais poēts, kas
guvis panākumus, tas ir tādēļ, ka viņš bija lielākais 20. gadsimta
formu radītājs un ka tās ir formas, kas galu galā mums pasaka, kāda ir
lietu būtība; bet kas gan ir māksla, ja ne tas, kam pateicoties formas
kļūst par stilu, un kas gan ir stils, ja ne cilvēks pats, un tātad tā
ir blondīne bez krūštura, kuru izseko detektīvs, kam bail no tukšuma un
kas sniegs mums pierādijumus, ka tas viss ir tikai kino, citiem vārdiem
sakot – mākslas bērnība.”
Šo tekstu varētu dēvēt par izstādes moto, reizē arī par savdabīgu tās
programmu vai konspektu. Izstāde sākās ar elpu aizraujošu, grezni
baismu ekspozīciju, kur melnā, matētā tumsā simetriski sarindoti
neskaitāmi stikla podesti un vitrīnas. Uz sarkana atlasa drapējuma
skatītāju pārsteidza fascinējoši priekšmeti no konkrētām meistara
filmām, ko papildināja arī it kā nejauši klāt pielikta neliela
melnbalta fotogrāfija no filmas, kurā aksesuārs vai priekšmets
izmantots. Klasisks un grezns uzstādījums. Skanēja mūzika (lieki teikt,
ka no konkrētām kinofilmām). Pavisam tuvplānā jūs varējāt apskatīt
sasistās brilles no filmas “Putni” (Birds) vai sudraba paplāti ar glāzi
piena no filmas “Aizdomas” (Suspicion). Bezkaislīgi tuvu un ilgi bija
iespējams vērties adrešu grāmatā no “Rebekas”, skatīties uz melno
mežģīņu krūšturi no “Psiho” un nobīties no spožā bārdasnaža no filmas
“Apburtā jeb Doktora Edvarda nams” (Spellbound. La Maison de Docteur
Edwardes). Īsā laika sprīdī skatītājs tika iemests visai plašajā
Hičkoka kino pasaulē, tās noteiktajā laikā un estetizētajā vidē.
Protams, šie nelielie “dārgakmeņi” no Hičkoka filmu pasaules ir ļoti
skaisti, spoži, pat grezni, bet reizē arī biedējoši.
Nākamā telpa, pelēka un mājīga, bija veltīta notikumiem meistara dzīvē.
Te bija aplūkojami foto no ģimenes albuma, vecas afišas, mājas video
(home movies), kur pats metrs redzams labā garastāvoklī, jokojot
kameras priekšā. Var pieminēt lielisko sižetu, kur demonstrēts banānu
ēšanas process tieši pretējā virzienā, proti – finālā banāns, vesels un
glīts, tiek aizmizots ciet. Jauks ir fragments, kurā Hičkoks kalpo ka
zirdziņš savai meitai. Apbrīnojami, ar kādu bērnišķīgu prieku un
naivumu lielais režisors pats mēģina spēlēties. Tas raksturo viņa
aktraktivitāti un radīšanas prieku un dod gluži citu – no publikai labi
zināmā rafinētā šausmu filmu meistara atšķirīgu tēlu.
Nelielā zāle ar filmu fotogrāfijām kā kamejām apbrīnojami lakoniski un
tieši ieveda skatītāju Hičkoka kino perfektajā 40.–60. gadu estētikā ar
pārliecinošu klasisku kadra uzbūvi. Alfreds Hičkoks teicis: “No sākuma
bija visai noderīgi apmēbelēt ekrānu, vēlāk tas kļuva par māņticību un
pēc tam jau – par joku.” “Sākumi” (Origines) – tāda tēma bija telpai,
kurā tika parādīta Hičkoka daiļrades saikne ar romantisma un simbolisma
virzieniem mākslā. Viņam tuvs ir tiem raksturīgais izmisušas, cerību
zaudējušas, nereti pat mirušas sievietes īpašais skaistums, nedzīvīgums
un nosacīta nekrofilija. Savā kino Alfreds Hičkoks ir caur un cauri
anglis ar angļiem piemitošo nāves klātesamības sajūtu. Nenoliedzami,
viņu iedvesmojis prerafaelītu strāvojums glezniecībā, tā skaistuma
ideāli un estētika. To apliecina Dantes Gabriela Roseti gleznotais
“Trīskāršais Rozes portrets” (Rosa triplex) vai “Prozerpīnas portrets”
(Proserphine) un tiem līdzīgais Kimas Novakas atveidotais tēls filmā
“Reibonis” (Vertigo). Režisors pats atzīst: “Nekādi nevaru atturēties,
lai nesalīdzinātu to, ko cenšos ielikt savās filmās, ar to, ko Edgars
Po ir iemiesojis savās novelēs, – lasītājiem ar halucinējoši
pārsteidzošu loģiku tiek izklāstīts absolūti neticams atgadījums, radot
iespaidu, ka rīt pat šis notikums varētu atgadīties ar jebkuru no
mums.” Par fascinējošo Po noveļu ietekmi vēsta arī Obrija Bīrdslija,
Artura Rekmena, Odilona Redona un Alberto Martīni grafikas lapas, kurās
netrūkst biezu nozieguma un baiļu ēnu. Notikuma vietas smalki
detalizēts raksturojums, nāves dziņas sistemātiska analīze, kur piliens
pa pilienam pakāpeniski tiek atklāts intrigas atmudžinājums. Var teikt,
ka Alfreds Hičkoks, tāpat kā Edgars Po, ir rafinēts nozieguma estēts.
Kā Alfreda Hičkoka kaislību izstāde atklāja izrādes (Spectacles), kas
nozīmē visai plašu spektru: teātra iestudējumi, sporta spēles, komiskas
scēnas, parādes, deju priekšnesumi, rēvijas, šovi. Jau no 20. gadiem
Hičkoks ir liels Londonas teātru cienītājs. Arī viņa pirmās kinolentes
“Prieka dārzs” (The Pleasure Garden) nosaukums aizgūts no kāda Londonas
kabareja. Režisoru fascinēja teātrī valdošā atmosfēra, troksnis, gaisma
un ēnas, ar teātri saistītais rituāls. Gluži kā trapeces dejotāji,
trosēs iekārtie monitori demonstrēja filmu kadrus ar epizodēm no
kinozāles vai cirka arēnas, kur atkal un atkal notiek tas pats triks un
reizē arī slepkavība (filmas “Slepkavība!” (Murder!), “Trīsdesmit
deviņi pakāpieni” (The thirty-nine steps), “Sabotieris” (Saboteur). Arī
daudzas melnbaltas fotogrāfijas un gleznas ar ainām no kabarejiem un
šoviem liecina par Alfreda Hičkoka kino un teātra valodas tuvību.
Patiesībā tas, kas Hičkoku interesē, ir reāla, īstena drāma. Viņu
fascinē noziegums kā uzvedums, arī pasaule, viss tajā notiekošais kā
priekšnesums, kā šovs un pat skatiens (jeb skatīšanās) kā inscenējums.
“Vai tad mēs visi neesam vojeristi?” vaicājis Hičkoks. “Vojerisms”
(Voyeurisme) – tā saucās sarkanā telpa, kurā tomēr par šo perverso
noslieci nebija runas. Varētu domāt, ka izstādes kuratori bija
centušies dot skaļu un skandalozu nosaukumu, lai saasinātu skatītāju
uzmanību. Šai zālē, kuras ekspozīcijas pamattēma ir skatiena
fascinācija (skatiens traktēts kā nebeidzamas baudas avots), bija
aplūkojamas fotogrāfijas, mākslinieku zīmētas skices filmām, Jozefa
Sako (Joseph Sacco) 1844. gadā gleznots miniatūrs portrets “Jaunas
sievietes acs” (L'oeil d'une jeune femme) melna samta un zelta
ietvarā un Tonija Orslera (Tony Oursler) 1996. gadā veidota
videoinstalācija “Sēkla (Kodols)” (Seed (Nucleus)). Diemžēl izstādes
kuratoriem šeit nebija izdevies radīt dialogu starp Hičkoka kino un
vizuāli spēcīgajiem mūsdienīgajiem mākslas darbiem.
Baltā telpā ar Edvarda Munka, Emīla Rūdolfa Veisa, Renē Magrita,
Fransisa Pikabijas, Džordžo de Kiriko gleznām vienojošā tēma bija alkas
(Le dēsir): alkas divatā, alkas kā enerģijas avots un aklums.
Fransuā Trifo ir sacījis, ka “mīlas ainas Hičkoks filmē kā slepkavības,
kā kaut ko nelikumīgu, skūpstus – kā kodienus, alkas – kā alkatību,
nepiesātināmību” vai arī “mīlas skati ir veidoti kā slepkavības ainas
un visas slepkavības – kā mīlas ainas”. Pats Hičkoks atzīst, ka “vārdam
“mīlestība” var piešķirt satraucošu, biedējošu pieskaņu”, un tas
nešaubīgi tiek darīts. Iespējams, te pieminama vēl kāda Alfreda Hičkoka
skolotāja vai iedvesmotāja Oskara Vailda daiļrade un atzinums, ka
“ikviens nogalina savu mīlas objektu”.
Hičkoka sievietes ideāls ir kā no Dantes Gabriela Roseti gleznām vai no
Džūlijas Mārgaretas Kameronas (Julia Margaret Cameron) fotogrāfijām –
skaista, blonda, maigu ādu, spožām acīm, labu frizūru un glītām kājām.
“Kas man diktē blondu un ēterisku aktrišu izvēli? Mēs meklējam
augstākās sabiedrības sievietes, īstas dāmas, kas guļamistabā kļūst par
ielasmeitām,” teicis Alfreds Hičkoks. Īpatns ir veids, kādā nereti viņš
filmā tuvojas savām aktrisēm – no mugurpuses, it kā viņām nezinot un
nemanot, tiek uzņemts viņu skausts, kakls, matu lokas, tad seja. Tas ir
apburošs veids, kā pakāpeniski pietuvoties un atklāt sievietes burvību.
Trauksme, nemiers (Inquiētude), saviļņojums, bažas, raizes – sajūtas uz
robežlīnijas starp gaismu un ēnu, spriedze starp tuvo un tālo plānu;
spokaini, bezgala gari gaiteņi, pilsoniski interjeri; mītne, ainava,
kas vajā, akli logi, slieksnis no tumsas uz gaismu. Hičkoka filmu
izjūtas izstādē pauda fotogrāfijas un gleznas (Renē Magrita “Dubultais
noslēpums”, Eduāra Vijāra “Divas durvis”, “Sieviete pie atvērtām
durvīm”). Uz baltas, tīras zāles fona skaidri izcēlās nākamā tēma –
monumentālas celtnes, pieminekļi (Monuments). Tematika, kas runā par
Hičkoka klasisko un reizē vērienīgo pieeju kino. Viņa filmās nereti
īpaša vieta ir plašai ainavai vai gigantiskiem pieminekļiem, tajās
figurē monumentālas celtnes, bezgalīgas kāpnes, klasiskas kolonādes,
dezorientējoši tilti; plašumos mežonīgi griežas vējdzirnavu spārni,
biedē klintis un elpu aizraujošs augstums. Skaidri saskatāma līdzība ar
Džordžo de Kiriko metafizisko sirreālismu vai Paula Klē samēru balansu.
Par fantastisku var saukt Salvadora Dalī un Alfreda Hičkoka sadarbību
jau minētajā filmā “Apburtā jeb Doktora Edvarda nams”. Dalī šai filmai
radījis vizuālo formu un gleznojis unikālu dekorāciju, kas ekspozīcijā
blakus metiem un zīmējumiem filmai un gleznai “Acs” (L'oeil) ļāva
izjust īpašo maģiju, kas tik raksturīga viņa daiļradei un sirreālismam
vispār. Filma bija iecerēta kā sapnim līdzīgu filmētu kadru sekvence.
Hičkoks turklāt bija vēlējies rast radikāli jaunu pieeju sapņojuma
atveidam kino – bez miglaina un neskaidra vispārpieņemtā sapņa attēla.
Sapnis kā kaut kas ļoti vizuāls un pat detalizēts – līdzīgi kā Dalī
glezniecībā.
Izcilais sirreālists sākotnēji bija iecerējis šai filmai piecas
vērienīgas dekorācijas – vides. Vienā no tām bija paredzēta aina ar
piecpadsmit pamatīgām, smagām un greznām klavierēm, iekārtām pie
griestiem, kuras balansētu virs dejotāju galvām. Dejotāji tikai mainītu
pozas, bet nekustētos, vienīgi viņu silueti perspektīvā pakāpeniski
samazinātos, līdz izzustu bezgalības tumsā.
Ieradies Holivudā uzņemšanas paviljonā, Dalī bija cerējis ieraudzīt
savai idejai atbilstošu izpildījumu vērienīgā dekorācijā, staigājis pa
paviljonu un nav varējis to atrast, līdz filmas veidotāji viņam
parādījuši nelielu maketu ar flīģeļu imitācijām un ap četrdesmit
punduru figūriņām. Ar to, pēc dekoratoru domām, vajadzēja izlīdzēties,
lai uzfilmētu Dalī ieceri. “Holivudas ekspertu iztēle – tā patiesībā ir
vienīgā lieta uz pasaules, kas man nekad nav bijusi izprotama,” atzinis
Dalī. Protams, šis makets nespēja apmierināt abus meistarus, un
attiecīgā aina no filmas scenārija tika svītrota.
Dalī talants izstādē pārliecināja un fascinēja, no katras filmas skices
strāvoja izcilā sirreālista skaidrā halucinējošā domāšana. Tomēr
izstādes kontekstā radās jautājums, kādēļ tieši Dalī veltīta atsevišķa
zāle, jo kopumā Hičkoka daiļradi, šķiet, nesalīdzināmi fundamentālāk
iespaidojusi Renē Magrita māksla. Turklāt netika pieminēts vēl kāds
nozīmīgs sirreālists, proti – Luiss Bunjuels, kura daiļrades ietekme uz
Hičkoku ir neapstrīdama.
Telpā, kas bija veltīta šausmu (Terreurs), lielu baiļu tēmai Alfreda
Hičkoka kino, varēja skatīt oriģināldekorācijas no leģendārās filmas
“Psiho”. Tās mulsināja ar reālo iekārtojumu: pa vannasistabas
atvērtajām durvīm bija redzams sievietes apveids aiz polietilēna
aizkara. Televizorā atkal un atkal tika rādīta epizode ar uzbrukumu un
slepkavību. Tādas īstas, reālas šausmas netika parādītas, bet vienalga
bija šausmīgi un reizē arī fascinējoši, jo prātam nav izskaidrojams un
aptverams, kā tiek radīta šī nepārtrauktās trauksmes sajūta. Hičkoks
patiesi ir liels meistars šai jomā. Jūs varētu novērst skatienu un
filmu neskatīties, bet šausmas jau nenotiek uz ekrāna. Tās notiek jūsu
iztēlē. “Kino ir forma,” teicis Alfreds Hičkoks. Klods Šabrols un Eriks
Romērs ir atzinuši, ka “Alfreds Hičkoks ir viens no lielākajiem formu
izgudrotājiem visā kino vēsturē”. Viņa filmām raksturīga nebeidzama
formu radīšana un to smalka, nepielūdzama ģeometrija. Te var meklēt
līdzības ar Hičkoka laikabiedra Marsela Dišāna mākslu, kā piemēru minot
Dišāna 1935. gada darbu “Rotoreljefs” (Rotorelief) un Hičkoka 1957.
gada filmas “Reibonis” afišu.
Tēmā “Putni” iesaistījās Žorža Braka, Maksa Ernsta, Eldona Garneta,
Renē Magrita darbi. Tajos redzamie putni bija reizē bīstami un trausli,
tie vienlaicīgi simbolizēja maigumu un agresivitāti. Telpa darbojās
gluži kā trankvilizators, uzskatāmi mēģinot atvieglot, padarīt
mierīgāku izstādes kopīgo, visai piesātināto un sakāpināto atmosfēru.
Diskusijas vērts tomēr ir jautājums, vai īsti vietā ir filmu dekorāciju
rekonstituēšana un ienešana izstāžu zālē (šai izstādē tādas bija trīs:
no filmām “Doktora Edvarda nams”, “Psiho” un “Putni”). Kino dekorācijai
ir cits pielietojums un darbības noteikumi, cits skaistums, tā pakļauta
kadrēšanai un montāžai. Izstādē tās bija kā distancētas un gabalos
dalītas teritorijas. Izstādes kopīgā kontekstā radās arī jautājums par
atsevišķu īsu ainu, fragmentu izmantojumu. Var teikt, ka izstāde
ievadīja diskusiju par kino eksponēšanu muzeja vidē. Vietām mākslas
darbi guva pārsvaru pār kino, citviet – otrādi, vai arī radās apjukums
starp abiem. Izstādes būtiskākās veiksmes bija filmu un mākslas darbu
konfrontācija (zāles “Ideāli”, “Izrādes”, “Bailes”, “Formas”). Zem
vienotas tēmas eksponāti kārtojās virzībā no konkrētā uz abstrakto,
radot īstenu dialogu, un ekspozīcijas ieguva kā veselums.
Kopumā šo izstādi varētu arī raksturot kā labi nostrādātu “kases
gabalu” (kādas nereti bija Hičkoka filmas), kas šovasar ieinteresēja
tūkstošiem Parīzes tūristu un, protams, arī pašus parīziešus. Kā tāda
tā labi iekļaujas Pompidū centra patlaban piekoptajā kultūras politikā,
kad tiek veidotas vērienīgas ar skaļu vārdu vai tēmu saistītas izstādes
plašam skatītāju lokam, līdz ar to gan neviļus mazinot izstādes kā
pētījuma nopietnību.
|