Šīgada Venēcijas biennāles apmeklējums, intensīvie Eiropas kultūras
mēneša projekti Rīgā, 11. septembra notikumi un to seku klātbūtne
varbūt ne tikai man liek ieslīgt nesteidzīgās pārdomās par pastāvīgo
pārmaiņu visuresamību, neiespējamā transformēšanos ikdienišķajā un
laiku kā tādu. Tas viss (varbūt vairāk neapzināti nekā apzināti) liek
meklēt telpu laikā, kurā iespējams abstrahēties no notiekošā. Vienā
brīdī viss ir kļuvis daudz personiskāks nekā iepriekš...
Šādai solidārai sevī iegrimšanai varētu nebūt nekāda sakara ar Latvijas
Mākslas akadēmijas 80 gadu jubilejai veltīto izstādi “Apcerot pagātni.
Pievienojot nākotni” Valsts Mākslas muzejā, ja vien manu uzmanību
nebūtu piesaistījušas divas pretējos virzienos vērstas melnas bultas,
kas izstādes plakātu uzskatāmi sadala divās atsevišķās daļās: back un
next. Šībrīža pasaules notikumu kontekstā es nospriedu, ka tas ir
muļķīgi ironiski. Muļķīgi, jo tanī pašā laikā šādas pretēji vērstas
bultas taču ir pilnīgi brīvas no “kara pret terorismu”. Pašas izstādes
koncepcijas kontekstā (apcerot pagātni un pievienojot nākotni) un
Latvijas Mākslas akadēmijas jubilejas kontekstā es nodomāju, ka tās
kļūst vēl ironiskākas un atbildīgākas...
Jebkuras idejas, iespējas un mēģinājumi muzejos izdarīt kaut ko
“nemuzejisku” jau sen, bet jo īpaši 20. gs. 90. gados lielākā vai
mazākā mērā padarījuši vai trakus muzeju darbiniekus, veicinājuši
apmeklētāju skaita pieaugumu un muzeju attīstību, padarījuši
māksliniekus populārus un varbūt laimīgus, kuratorus – slavenus, bet
apmeklētājus – vai nu pilnīgi apmulsušus un dusmīgus, vai gudrākus
(neticami, bet ne neiespējami!). Šobrīd šķiet, ka muzejos aizvien retāk
sastopam pārdomātus, konstruktīvus, inovatīvus “nemuzejiskus”
projektus, kuru mērķis ir “radoši izglītot”, nevis “šokēt”, un kopumā
var apgalvot, ka “cīņa ar muzeju kā tādu” ir galā. Katram ir skaidra
sava vieta un loma, un daudz produktīvāk ir sadarboties un pastāvēt
līdzās, nevis censties visu piemērot aktuālajām un laikmetīgajām
norisēm. Par to pirms vairākiem gadiem, apcerot mākslinieka Volfa
Kālena darbus, rakstīja Juris Boiko: “Laiks ir dažādu atstatumu
kustības. Mēs tās pietuvinām vai attālinām. Dažkārt tās pazūd no mūsu
redzes loka, un tad mēs to saucam par aizmirstību. Muzeji un
bibliotēkas ir (un paliek – I.A.) mūsu aizmirstības tempļi.”
Kaut arī “Apcerot pagātni. Pievienojot nākotni” ir visnotaļ muzejiska
izstāde, vietējās kultūras dzīves kontekstā tā tomēr vēl spēj pretendēt
uz kaut ko “nemuzejisku”, un, ja piemērojam iepriekšminēto shēmu, tad
tikai vēl skaidrāks top tas, kas ir acīmredzams arī bez jebkādām
shēmām. Tomēr, iedziļinoties lietas būtībā un analizējot, kā šķietami
skaidrais un caurspīdīgais izstādes uzstādījums izpaužas praksē, rodas
vairākas pretrunīgas pārdomas, pie kurām, manuprāt, ir vērts pakavēties.
LatvieŠu 20. gadsimta mākslas klasiĶi un neklasiĶi
Izstādes viena daļa – “apcerot pagātni” – veidota no ievērojamu
latviešu mākslinieku darbiem: Boriss Bērziņš, Ģederts Eliass, Jāzeps
Grosvalds, Edgars Iltners, Gustavs Klucis, Konrāds Ubāns, Jānis Valters
un Kārlis Zāle. Izstādes koncepcijā kuratore Irēna Bužinska raksta:
“Šādai vecmeistaru un jauno autoru darbu sasaistei ir savs pamats.
Klasiķu darbu izvēli noteica divi svarīgi faktori. Pirmais –
mākslinieka radošā mantojuma nozīme 20. gs. latviešu mākslas kontekstā.
Otrais – viņu sabiedriskā vai pedagoģiskā darbība, kas arī ietekmējusi
profesionālās mākslas attīstību. Vairums no šiem vecmeistariem ilgstoši
ir bijuši Latvijas Mākslas akadēmijas pasniedzēji.” Neko no teiktā nav
iespējams un arī nav jāmēģina apstrīdēt, jo patiešām ekspozīcijā
izvietoti ne vienmēr brīvai apskatei pieejami izcilu mākslinieku darbi.
Tomēr – no otras puses – visai pretenciozais apgalvojums “latviešu
mākslas 20. gs. klasiķi” kādam rūpīgam, bet maz zinošam izstādes
apmeklētājam var radīt pārliecību, ka latviešiem tā arī vairāk nav
neviena 20. gs. mākslas klasiķa. Tāpat arī rodas jautājums – kāpēc tik
konkrēti formulēta Mākslas akadēmijas 80 gadu jubilejas konteksta
ietvaros nav atradusies vieta akadēmijas pirmajam rektoram Vilhelmam
Purvītim?
Mākslas profesionāļiem, kādiem īpaši vērīgiem latviešu mākslas
cienītājiem un varbūt vēl kādam citam šādi lineāri konvencionāli
sakārtoti katra konkrētā autora glezniecības fragmenti, iespējams, spēj
pateikt kaut ko jaunu par autora radošo darbību. Atklāts paliek
jautājums, vai kopumā ir nolasāms šo autoru pavisam konkrēts sniegums
latviešu 20. gs. mākslas attīstībā un vai ir parādītas Latvijas Mākslas
akadēmijas gadiem koptas tradīcijas, kas būstiski ietekmējušas latviešu
20. gs. mākslas attīstību, un vai nav izslēgtas kādas citas. Gribētos
ticēt, ka laikā, kad tik ļoti mainās vizuālās mākslas reprezentācijas
un interpretācijas daba, bija iespējams radošāk un pētnieciskāk
pamatot, kuri tad ir tie saskares vai konfrontācijas punkti starp jauno
autoru un vecmeistaru darbiem, tradīcijām, ietekmēm, skolām utt. Šajā
brīdī izstādes koncepcija kļūst patvaļīgi hrestomātiska, un līdz ar to
tā atstāj pārāk daudz brīvas vietas nejaušībai: nejaušiem
salīdzinājumiem, nevajadzīgiem pretstatījumiem un nepamatotiem
secinājumiem.
Skats nākotnĒ?
Māksla šodien vairāk nodarbojas ar orientācijas meklēšanu vai
orientēšanos aktuāli izmantotajos medijos, satura nostādnēs, valodā un
reprezentācijā nekā sniedz konkrētas atbildes par šībrīža pastāvīgi
mainīgo realitāti (arī mākslas un kultūras realitāti). Domāju, ka arī
latviešu jauno mākslinieku radošā kustība laikā šobrīd virzās pa visai
dažādām orbītām, kurām nav iespējams noteikt skaidru izejas punktu un
kādu vienu pieturas punktu vai mērķi. Vairāk ir pamats izdomāt kādu
inovatīvu veidu, kā notvert un parādīt šādu orbītu vektorus vai šo
vektoru krustpunktus un savienojumus. Salīdzinot jauno mākslinieku
komandu (Kristaps Epners, Dace Jansone, Mārtiņš Ratniks, Ieva Rubeze,
Krišs Salmanis, Santa Saulīte, Andris Vītoliņš), kāda tā izveidota šīs
izstādes ietvaros, ar koncepcijas pamatojumu (“Jauno mākslinieku darbi
iezīmē skatu nākotnē. Cik lielā mērā viņi kļūs par klasiķiem 21.
gadsimtā, to rādīs laiks. Pašreiz šo autoru sniegums daļēji dokumentē
vizuālās mākslas situāciju jauna gadsimta sākumā, ieskicē tematisko
daudzveidību, kā arī ar tradīciju pārmantojamību saistītos jautājumus
un problēmas”), jāpiekrīt, ka tāda varētu būt viena no versijām.
Jauno autoru darbi neapšaubāmi iegūst uz izstādes pārāk neskaidri
interpretētās vēsturiskās daļas fona. Tie dominē katrs savā veidā.
Gandrīz varētu apgalvot, ka jauno autoru ekspozīcija veidota vienīgi no
dominantēm, ko atsevišķos gadījumos nosaka arī vietas izvēle muzeja
telpā. Piemēram, Andra Vītoliņa darba (tempļa) “Aizbildnis” ironiskajam
piesitienam pilnībā atbilst monumentālā poza uz muzeja kāpnēm, bet
Daces Jansones objekts “Labirints” savā pieticīgajā nolemtībā kļūst
nedaudz optimistiskāks, pateicoties konstruktīvajam Gustavam Klucim.
Krišs Salmanis patiesi priecē ar asprātīgo “Kamuflāžu” (“Latviešu burtu
komplekts. Pilnīgi nesalasāms. Plašam lietotāju lokam. Īpaši piemērots
viesiem no Tuvajiem Austrumiem, kam jāapgūst latviešu valoda, kā arī
latviešiem, kuri grasās ieiet Eiropā un vēlas radināties pie tās
daudzkultūru vides”), kas vienlīdz labi varētu būt novietota jebkurā
ekspozīcijas vietā. Kristapa Epnera instalācija “Dada” mākslinieka ļoti
personīgajā atklāsmē un poētiskumā pati norobežojas no kopējās
ekspozīcijas, savukārt Ievas Rubezes darbs “Zāles”, kas veidots no
vairākiem TV monitoriem, kuros simultāni tiek rādītas dažādu Latvijas
burvju performances, atsevišķā muzeja zāles nišā eksponēts kā
terapeitisks kino seanss. (Darbam ir bijušas arī citas “aktīvās
eksponēšanas” formas – videoinstalācija starptautiskajā projektā Baltic
Security! un I. Rubezes kā vīdžeja miksētie klipi klubu kultūras
pasākumā hip.tek) Varbūt pārlieku piezemētais darba uztveres modelis
šajā gadījumā to padarīja par klasisku gadījumu, kad asprātīgs,
filosofisks, aktuāls un starptautisku atzinību guvis mūsdienīgs mākslas
darbs muzejā kļūst par upuri. Vienā no vairākkārtējiem izstādes
apmeklējumiem es pamanu, ka beidzot tas ir noticis: “mazās kinozāles”
durvis ir cieši aizvērtas, un pie tām piestiprināts paziņojums, ka
muzejs neuzņemas atbildību par iespējamām šī darba radītām sekām, jo
tajā tiek veiktas manipulācijas ar garīgo enerģiju.
Haotiskais maršruts ir gandrīz noslēdzies, vēl prātā skan Santas
Saulītes neiztukšotie emociju lādiņi un šāvienu aprautā melnbaltā
atkārtošanās. Mākslinieces personīgais izteikti sievišķīgais apstāšanās
un koncentrēšanās mirklis ātrajā laikā ar visu no tā izrietošo jūtu,
emociju, domu, attiecību un ideju steigu spēj būtiski abstrahēties no
viena individuāla pārdzīvojuma un projicēties simtos citu personīgu
mirkļu. Vēlreiz un atkal no sākuma: “Melns – balts. Klusums – troksnis.
Melnbalts video->koncentrēšanās->šāviens. Krāsainas
puķes->emocijas-> klusums.”
Visai loģiski pamatojami iemesli, kāpēc, piemēram, saturiskā
pabeigtība, darba idejas pārliecinoša sižetiskā kompozīcija, poētiskā
piesātinātība, enerģijas blīvums un stilā izturēts vizuālais risinājums
tieši Santas Saulītes darbu Shut un Mārtiņa Ratnika Sound Graffiti
izceļ uz “pievienotās nākotnes” fona. Savā ziņā brīvi no apkārtējās
telpas konteksta, tie piepilda izstādes laiku ar jēgu un saturu. Sound
Graffiti caur vizuāli bagātīgo un krāšņo attēla un skaņas dinamiku
atklāj saistošu veidu, kādā iespējama tradicionālās (un lielā mērā
nacionālās) kultūras sadarbība ar subkultūras vidi, kas ir brīva no
kanoniem, un akcentē mūzikas un skaņas telpas pieaugošo nozīmi mūsdienu
mākslas plašajā mediju arsenālā. Tas savā ziņā var būt uzskatāms par
vizuālu pētījumu akustiskā telpā.
Kamuflāža burtiskā tulkojumā no franču valodas nozīmē – “maskēšanās”.
Detalizētāks skaidrojums svešvārdu vārdnīcā vēsta, ka tas ir arīdzan
militārs termins – “viens no maskēšanās veidiem, kurā izmanto apvidus
krāsu fonam pieskaņotu plankumainu aizsargkrāsojumu”. Es pieņemu, ka
izstādes “Apcerot pagātni. Pievienojot nākotni” kontekstā šis jēdziens
šķelmīgi paver vairākus zemtekstus, tādēļ es to “nozagu” Kriša Salmaņa
darbam un izvēlējos kā virsrakstu. Manuprāt, ir vērts padomāt. Vispirms
jau par to, ka šādas ievirzes izstādes ir vajadzīgas, ka tām ir jēga un
nozīme, ka tās nav viegli veidot un ka šajā gadījumā mazliet
ambiciozajam uzstādījumam pietrūcis vienota saturiskā piepildījuma. |