ABSTRAKTA FORMA – UZDEVUMS SKATĪTĀJIEM Stella Pelše, LMA Mākslas vēstures institūts Vērienīgā izstāde (simt mākslinieku 230 abstraktas kompozīcijas!), komplektēta no Valsts Mākslas muzeja, Latvijas Mākslinieku savienības muzeja, privāto galeriju un privātkolekciju krājumiem, bija iecerēta kā apliecinājums, ka abstrakcionisms Latvijas (ne tikai trimdas) glezniecībā var tikt traktēts kā "noturīga tendence", rezultātā arīdzan visai krāšņa un vizuāli atraktīva. Turklāt izstāde nesākās, kā ierasts, tikai ekspozīciju zālē, bet sagaidīja jau ar milzīga spilgta abstrakta darba veidolā dekorētu foajē grīdu, ceļā uz otro stāvu bija izliktas Rietumu abstrakcionisma klasiķu darbu reprodukcijas (iespēja pārdomāt, cik lielā mērā mūsējie līdzinās vai arī atšķiras); radošajā darbnīcā kā papildinājums bija apskatāmi arī mazzināma mākslinieku grupējuma "Zilās durvis" 20. gadsimta 80. un 90. gadu abstraktie darbi, kuru manāmā stilistiskā līdzība gan raisīja netīkamas asociācijas ar sērijveida produkciju. Galvenās ekspozīcijas telpās bija vērojama arī abstrakcijas atdzīvošanās kustīgās bildēs – videofilmās "Sarkanie laukumi" (Dmitrijs Lavrentjevs) un "Brīvības dzimšana" (Aiks Karapetjans, Konstantīns Smirnovs). |
|
Jānis Roberts Tilbergs. XXX. 1920
Beso Bakradze. VALODAS ZINĀŠANAS. 1990
Ojārs Ābols. KOMPOZĪCIJA (ĶĒDE)
Anita Meldere. SADURSME. 2002
Oļģerts Jaunarājs. ROTAĻA 2. 1995
|
| ABSTRAKCIJAS LĪMEŅI
Darbu daudzveidību noteica atlasei izmantotais, iespējams, negatīvais
kritērijs – vizuālās realitātes atpazīšanas neiespējamība, uzmanību
koncentrējot nevis uz mākslinieka konceptuāli abstraktu ieceri, bet uz
sasniegto abstrakto rezultātu; dažbrīd gan var rasties jautājumi, vai
šis rezultāts visos gadījumos tāds ir. Lai gan tradicionālo
glezniecības žanru "rāmji" patiešām ir izgaisuši, šur tur
nenoliedzami pavīd realitātes elementi – Aleksandras Beļcovas
dekoratīvais panno "Sukubs" (1920) ir saglabājis klusās dabas
"paliekas" (galdu, vāzi), Georga Šenberga "Zilā kompozīcija" (1937)
visai uzskatāmi atgādina par savu ainavisko izcelsmi ar debeszilo
laukumu gleznas kreisajā stūrī un tādām kā māju jumtu reminiscencēm.
Leonīda Āriņa fovistiski ietonētās abstrakcijas arī ir pietiekami tuvas
dabas motīviem ("Saule", 1960; "Vagas", 1964; "Priedes", 1969).
Tāpat Rūdolfa Piņņa "Laivu stacija" (1968) pauž impresionistiski
"svaiga" dabas iespaida augstu abstrahēšanas pakāpi. Līdzīgi varētu
turpināt vēl; nenoliedzams ir viens – abstrakcijas līmeņu dažādība,
resp., abstrakcijas procesa dažādu stadiju izpausmes, vistiešākajā
veidā atgādinot termina etimoloģisko izcelsmi no darbības vārda, kas
apzīmē nošķiršanu un attālināšanu. Izstādes vērotājam bija grūti
izvairīties no jautājuma, vai daudzi darbi tomēr nepārstāv konkrētākus
virzienus (kubismu, fovismu utt.), resp., vai abstrakcionisma
definējums nekļūst pārmērīgi plašs un līdz ar to nefunkcionāls.
Precīzāk acīmredzot būtu bijis daļu no ekspozīcijas nošķirt kā,
piemēram, ceļus abstrakcijas virzienā (līdzīgi kā Anna Mošinska sava
pētījuma "Abstraktā māksla" pirmo nodaļu nodēvējusi "Aplūkojot
pasauli: ceļi uz abstrakciju 1910–1914"1, pievēršoties formas
fragmentācijai kubisma ietvaros un abstraktas tēlainības
kristalizācijai orfisma, futūrisma, lučisma, dadaisma kontekstā).
ABSTRAKCIONISTI PRET PAŠU GRIBU?
Kuratores Natālijas Sujunšalijevas metodiskā abstrakto darbu atlase
liek atcerēties 20. gs. vidū aizsāktās amerikāņu intelektuāļu
diskusijas par "nodoma maldiem" (intentional fallacy), kurus
teorētiķi Monro Bīrdslijs (Beardsley) un Viljams Vimsets (Wimsatt)
saistīja ar literāra darba interpretāciju. Proti, viņi uzsvēra, ka
autora nodoms ir viena, privāta, lieta, bet pats mākslas darbs ir kas
gluži cits, tas ir publisks, aprakstāms un vērtējams neatkarīgi no
autora ieceres (tiesa gan, oponenti protestēja, ka līdz ar to tiek
apdraudēta jebkāda savstarpējas sapratnes iespēja un nav skaidrs, kādēļ
gan paša autora viedoklis par savu darbu būtu jāignorē). Izstādē
lasāmie mākslinieku komentāri (pie tam nebūt ne tikai hronoloģiski
senākie) nereti it kā jūtami pretojās darbu "abstraktajai"
interpretācijai vai vismaz apstrīdēja tās jēgu. "..nav robežas starp
abstrakto un reālistisko. Ir tikai spēja redzēt daudzās dimensijās"
(Rihards Delvers); "..manuprāt, ir nepareizi dalīt glezniecību
abstraktā un reālistiskā. .. nevar būt abstrakts kaut kas, kas ir
radīts no matērijas, kas ir apskatāms, aptaustāms, kas rada asociācijas
un izraisa emocijas" (Sigita Daugule); "Pats abstrakcionisma virziens
manā uztverē ir visai neabstrakts. Matemātika ir abstraktāka. (..)
Abstrakcionisma vērtība neslēpjas abstrakcijas radīšanā, bet
glezniecības brīvībā, ko neierobežo priekšmets un tēma " (Ģirts
Muižnieks) utt. Pēdējā frāze ir visai noderīga atslēga abstrakcionisma
vēsturiskās jēgas meklējumos, norādot uz mākslas evolūcijas kontekstu,
ārpus kura abstrakcijai patiesi var nebūt nekādas īpašas nozīmes.
Skaidrs, ka padomju iekārtas apstākļos nevarēja uzplaukt konceptuāli
pamatots abstrakcionisms, kas teorētiski pasludinātu vēlmi saraut
saiknes ar redzamo pasauli un tēlot tās nemateriālo, dziļāko būtību
(tas var daļēji izskaidrot daudzu mākslinieku vairīšanos, norobežošanos
no abstrakcionisma termina, uzsverot, ka daba un dzīve tāpat ir
vienīgais iespējamais iedvesmas avots). Tomēr arī Rietumu
abstrakcionistu komentāri šai ziņā ir pietiekami ambivalenti; tajos var
atrast līdzīgus jaunu izteiksmes līdzekļu apoloģijas piemērus, kas
mēģina izmantot gadsimtiem dominējušās mimētiskās tradīcijas
autoritāti. "Abstraktā māksla tātad ir pretstatāma lietu dabiskai
atveidošanai. Bet tā nav pretstatāma dabai, kā parasti domā. Tā ir
pretstatāma cilvēka dzīvnieciskajai, primitīvajai dabai, bet tā ir
vienota ar patieso cilvēka dabu"2; "Manuprāt, daļa no t.s.
abstrakcijas nemaz nav abstrakcija. Tieši pretēji, tas ir mūsu laika
reālisms"3 utt. Tas, ka dziļa satura un reālistiskas formas
savstarpējās nesavienojamības apliecināšana ir visai nesens fenomens,
vēl nepierāda, ka vietējiem māksliniekiem arī padomju posmā būtu
absolūti sveši tie paši Rietumu modernisma centieni – tuvoties būtībai,
attālinoties no reālistiska tēlojuma kā vēsturiski nokalpojuša
izteiksmes veida. Lasāmie satura nozīmības apliecinājumi, patiesu
emociju, eksistenciālas pieredzes utt. piesaukšana nav nekādā
fundamentālā pretrunā ar abstraktu formu valodu un daudzu latviešu
mākslinieku it kā negaidīto pārtapšanu abstrakcionistos. Citiem
vārdiem, par abstrakcionistiem māksliniekus pārvērš ne tik daudz vārdi,
cik darbi, resp., viņu praktiskā izvēle par labu konkrētam izteiksmes
veidam.
IEKĀRTOJUMS
Darbu izvietojumā bija iespējams nolasīt dažādu principu vienlaicīgu
sadzīvošanu, ko var saukt par konsekvences trūkumu, bet varbūt arī par
labāko kompromisa variantu. Viens no svarīgākajiem mērķiem acīmredzot
būtu ļaut skatītājam pārdomāt abstrakcionisma attīstību laikā, t.i.,
ievērojot kaut vai aptuvenu darbu tapšanas hronoloģisko secību.
Atbilstoši tam pirmajā zāle, sākot ar kreiso pusi, tika demonstrēti
atsevišķi abstrakcionisma mēģinājumi 20.–30. gados. Visagrākais piemērs
bija glezna no Jāņa Roberta Tillberga iniciētās skandalozās R.
Kasparsona izstādes (1920), kurā akadēmistu kolektīvi sagleznotie darbi
tika pasludināti par izdomāta "bumbisma" virziena manifestāciju,
parodējot Rīgas mākslinieku grupas modernistu "nemākulību". Sekoja
epizodiskā pietuvošanās abstrakcijai padomju periodā – Ojāra Ābola,
Zentas Loginas, Lidijas Auzas abstrakcijas, kā arī Ojāra Šteinera,
Edvīna Strautmaņa, Sigurda Vīdzirkstes u.c. trimdas abstrakcionistu
vērienīgās kompozīcijas. Tomēr pirmais iespaids, ka šeit sagrupēti
tikai senākie darbi, bija mānīgs – dažas Jēkaba Spriņģa, Henrija
Klēbaha, Herberta Siliņa, Rūdolfa Piņņa gleznas ir pavisam nesen – 90.
gados radītas. Varbūt precīzāk būtu bijis pirmo zāli nosacīti dēvēt par
abstrakcionisma "vecmeistaru", "klasiķu" darbu ekspozīciju? Tomēr
jāpatur prātā, ka ļoti daudziem no viņiem abstrakcija bija tikai
noteikts radošās darbības aspekts vai elements. Tomēr turpat līdzās
eksponētie Beso Bakradzes audekli, lai gan "konceptuāli" abstrakti,
tomēr "klasikas" kārtā nekādi neiekļausies. Te dabiski izvirzās cits
arguments, proti, viņa darbi stilistiski ir klasificējami kā abstraktā
ekspresionisma paveids, līdz ar to daļēji izpaustos arī darbu grupējums
atbilstoši dažādiem abstraktās mākslas virzieniem. Otrā zālē bija
skatāms pārsvarā jaunākās paaudzes mākslinieku sniegumu, tomēr arī ne
gluži konsekventi, piemēram, Bruno Vasiļevska "Baltā siena" (1988) ir
agrāks piemērs par daudziem 90. gadu darbiem pirmajā zālē, turklāt
darba "abstraktums" mulsinoši robežojas ar hiperreālismu – attēlota
reāla balta siena, un te nu ir tas gadījums, kad mākslinieka iecere
varētu būt pietiekami svarīga. Nosacīti var teikt, ka darbu vairums
otrajā zālē demonstrēja vēlāku abstraktās mākslas evolūcijas stadiju,
kurā lielāku lomu ieguvušas dažādas ģeometrizējošas tendences,
minimālisma "vēsā", reflektējošā pieeja, ornamentālisms, serialitāte
u.tml. iezīmes, kas abstrakcionismu attālina no unikāla, ekspresīva
žesta izpausmēm. Tomēr turpat atradās arī Anitas Melderes ekspresīvie
gleznojumi, kas daudz vairāk saistās ar agrīnāku abstraktās mākslas
attīstības periodu. Daudzu mākslinieku daiļrade it kā bija saskaldīta
divās daļās, piemēram, Oļģerta Jaunarāja vēlākie darbi, kas ieguvuši
spektrāli "tīrākas" krāsas ar melnu lineāru konturējumu, bija
izvietoti otrajā zālē, kamēr gleznieciskie, agrīnā Pīta Mondriana stila
dabas transformējumi atraduši vietu pirmajā. Iespējams, ka viena autora
darbu eksponēšana vienuviet būtu pamatotāka, pat ja šķiet, ka dažs labs
no viņiem mīt ar vienu kāju "klasiķu" laikmetā, ar otru – mūsdienās.
KVALITĀTE(S)
Jautājums par mākslas darbu kvalitāti šīs izstādes sakarā jau paguvis
izvirzīties kā īpaši aktuāls. "..daļu gleznu būtu bijis lietderīgi
vispirms identificēt vispār ar mākslu un pēc tam – ar abstrakto
mākslu."4 – "Idejiski gaismas gadi šķir Borisa Bērziņa zeltainās
bezpriekšmetiskās bildes un man diemžēl nezināmu Latvijas minoritāšu
mākslinieku "aurovēdisko" simboliku."5 Visnotaļ saprotama būtu vēlme
redzēt Latvijas abstrakcionisma izstādē tikai to mākslinieku darbus,
kuriem pievēršanās abstrakcijai bija (vismaz vietējā kontekstā)
pirmatklājēja uzdrīkstēšanās un jaunu ceļu iezīmēšana. Vienlaikus
jāatzīst, ka tādi paši "gaismas gadi" varēja šķirt arī daudzu
vēsturisko stilu aizsācējus no viņu neskaitāmo sekotāju un atdarinātāju
pulkiem, – kontekstu un kvalitātes nianses nenozīmē, ka, piemēram,
Rafaēla un kādu viņa vēlīno atdarinātāju veikums būtu analizējams ārpus
kopīgās renesanses stila paradigmas. Tomēr izstāde vedināja vismaz
mēģināt noskaidrot, kas tad īsti ir tas, kas atšķir (vai varētu
atšķirt) izcilu meistaru abstrakto mākslu no vienkārši ražīgas
sekošanas abstrakcionismam kā "ejošam" un dekorēšanai labi noderīgam
izteiksmes veidam. Būtībā tā izvirzīja jautājumu – cik lielā mērā darba
pārdzīvojumam nepieciešamo informāciju sniedz tiešā vizuālā pieredze,
skatoties uz gleznu, un cik liela nozīme ir autora vārdam, viņa
autoritātei, darba tapšanas kontekstam? Šis jautājums var izrādīties
tikpat neatbildams kā patiesības atrašana nebeidzamajās Rietumu
teorētiķu diskusijās par mākslas lokalizāciju vai nu mākslas objektā,
vai skatītāja uztverē, par to, ko viņš šai objektā "atrod" un ko
"atnes" līdzi no savas pieredzes un tās specifiskajiem nosacījumiem
u.tjpr. Taču ir kārdinājums vismaz mēģināt. Piemēram, tieši kādas
kvalitātes pazīmes atšķirtu līdzās eksponētos Henrija Klēbaha krāsas
tecinājumu efektus ("J", 1990) no Igora Ļeontjeva abstraktajiem
triepieniem ("Ielu blūzs", 1991)? Ir iespējams apgalvot, piemēram, ka
Klēbaha toņi ir dzidrāki, notecējumu nejaušie raksti ir asociācijām
bagātāki utt., savukārt Ļeontjeva pastozais krāsu slānis ir inerts, to
sajauc tikai juceklīgas švīkas un cilpas, radot sasmērētas bezgaisa
vides iespaidu. Tomēr nav iespējams pierādīt, ka šāds blīvs,
"dubļains" netīkams efekts nav arī tīšs un apzināts. Uz salīdzināšanu
paši "uzprasās" arī, piemēram, līdzās novietotie Edvarda Grūbes
"Logs" (1996) un Beso Bakradzes "Kartogrāfija" (1990). Abus darbus
saista gan koloristiskas, gan kompozicionālas sasauksmes. Var
konstatēt, ka Grūbes darbs ir telpiskāks, Bakradzes – vairāk tuvināts
plaknei, ar lielākiem krāsu kontrastiem un mehāniskāku uzliciena
tehniku, taču šis atšķirību spektrs nekādi nepierāda viena vai otra
darba kvalitatīvo pārākumu, jo katrā var atrast citādas emocionālā
satura nianses. Rodas arī jautājums par dažu Rietumu paraugu tiešu
sekotāju novērtējumu. "Vietējais Vazareli" Vladimirs Pavlovs,
protams, tehniskā izpildījuma ziņā var nebūt ne par matu sliktāks par
savu iedvesmotāju, slaveno opārta klasiķi, taču te svarīgi ir tieši
tas, ka Viktors Vazareli radīja šādus darbus pirmais, un ikviens, kas
gribēs strādāt līdzīgi, neizbēgs no sekotāja neslavas (tas ir tikai
dabiski, ja ņem vērā Rietumu kultūrā ilgi dominējušo priekšstatu par
novitāti kā būtiskāko mākslas darba vērtības veidotāju).
Izstādē bija iespējams gūt atbildi arī uz mākslas vēstures šodienai
pietiekami aktuālo jautājumu – kāpēc vispār pētīt mākslas darba formāli
stilistisko pusi, kāpēc strukturēt materiālu pēc formālām pazīmēm utt.,
ja daudz svarīgāks un aktuālāks šķiet konteksts, saturs un vēstījums.
Tas, "kā" mākslas darbs ir veidots – šai gadījumā kā mimēzes
tradīcijas noliegums –, uzskatīts par vienīgo puslīdz droši fiksējamo,
pētāmo un aprakstāmo aspektu. Atšķirību meklēšana starp veiksmēm un
neveiksmēm, jaunradi un rutīnu ir atstāta skatītāja ziņā, neuzspiežot
savu versiju. Tas nenozīmē, ka kvalitatīvas atšķirības neeksistē, bet
gan to, ka tās noteikt un atlasīt nav bijis izstādes uzdevums, lai cik
arī dīvaini šāds secinājums skanētu. Skatītāju mulsināšana ir uztverama
arī kā viņu domāšanas un sapratnes treniņš, turklāt pietiekami bīstams,
jo nav izslēgts, ka individuāli konstatētās mākslinieciskuma
"virsotnes" un "zemienes" var nesakrist. Pati izstādes iecere
vērtējama kā aktuāls mēģinājums noskaidrot attiecības starp vienu no
centrālajiem 20. gadsimta vizuālās mākslas virzības ceļiem un situāciju
Latvijas mākslā, lai gan nav izdevies izvairīties no konkrēta stila vai
virziena pētniecības praksē visai raksturīgā pētāmās parādības
izplešanās fenomena. Izstāde arī apliecināja Latvijai tipiskos Rietumu
stilu un virzienu elementu aizguvumus un radošus pārstrādājumus citās
proporcijās un hronoloģiskajās koordinātās, kas ir labi pazīstami jau
no agrākiem mākslas vēstures periodiem.
|
| Atgriezties | |
|