PILSĒTA VIRS PURVA, PURVĀ VAI – PĀRPURVOJUSIES Sergejs Timofejevs, “Orbīta” |
|
90. gadu Pēterburgas kultūras līderi: Timurs Novikovs, Āfrika un Sergejs Kurehins
90. gadu Pēterburgas kultūras līderi: Timurs Novikovs, Āfrika un Sergejs Kurehins
90. gadu Pēterburgas kultūras līderi: Timurs Novikovs, Āfrika un Sergejs Kurehins
Olga Troblelutsa. KLASIKAS SPĒKS. 1994
Bella Matvejeva. SAPŅI
Akcija "Pēterburga 003 jeb Pēterburgas dzīvās asinis"
Akcija "Pēterburga 003 jeb Pēterburgas dzīvās asinis"
|
| Pēterburgas samizdata izdevumā Vbnby ;ehyfk, kas iznāca 90. gadu
sākumā, tika publicēti jaunā britu mākslas vēsturnieka Endrū Solomona
grāmatas fragmenti. Endrū Solomons laikā, kad modē bija "padomju
māksla", visai bieži uzturējās Maskavā un Ļeņingradā. Viņš pētīja, ko
varētu piedāvāt saviem klientiem Rietumu mākslas galerijās, un fiksēja
interesantu novērojumu. Solomons norādīja, ka Maskavas bohēmas loka
mākslinieki dzīvo grūti, neprātīgi un pašaizliedzīgi, kamēr Pēterburgas
"jaunie mākslinieki" nepiespiesti izbauda savus neizskaidrojamā ceļā
iegūtos lielos dzīvokļus un nereti arī lielo naudu. Pēterburgas
"jaunais vilnis" centrējās ap tādām figurām kā Timurs Novikovs,
Sergejs Bugajevs (Āfrika) vai Sergejs Kurehins, turklāt viņi visi bija
ne tikai mākslinieki vai avangardisti mūzikā, bet arī tālaika stila
noteicēji, kulta figūras un opinion leaders.
Oficiālā partijiskā Maskava izdarīja spiedienu arī uz saviem
māksliniekiem. Spriedze bija tik liela, ka jebkādas mākslas izpausmes
iespējamībai bija jāvelta milzīgas pūles, un arī tad uzreiz bija
jārēķinās ar kaut kādu ideoloģisku neatbilstību vai pretrunu. Bet
Pēterburgas mākslinieki tanī pašā laikā klausījās jauno mūziku (ne
velti postpadomju telpā pirmās reiva pārtijas notika tieši Pēterburgas
mākslinieku plašajās darbnīcās), dzēra importa džinu, pīpēja labas
cigaretes un izbaudīja mīlestību un uzmanību, ko tiem veltīja daudzās
pielūdzējas. Mūžsenā Maskavas un Pēterburgas sāncensība līdz ar padomju
varas iedibināšanu, kas Maskavai piešķīra oficiozo statusu, bet
Pēterburgu (Ļeņingradu) izvirzīja opozīcijas līdera lomai. Pēterburga
kļuva nevis par kārtējo asins un šāviņu revolūcijas šūpuli (tieši tā –
"trīs revolūciju šūpulis" – to nodēvēja Maskavas partijnieki), bet
drīzāk par kāda "cita dzīvestila" inkubatoru. Šķiet, ka par
vispopulārāko šī stila kvintesenci kļuva jaunā mākslinieka – muzikanta
tēls, ko Sergeja Solovjova filmā "Assa" atveidoja Āfrika. Plašam
skatītāju lokam tika piedāvāts jauns neoromantiķis, kuram piemita
dažnedažādas jaukas dīvainības un kurš uzturējās tādu pašu savādu
draugu kompānijā (tieši tad Viktors Cojs, arī no tās pašas Pēterburgas
komandas "Kino", dziedāja par padomju reālijām: ".. taču tas viss
nekļūs par šķērsli romantiķa pastaigai ..").
Ļeņingradā spēji uzplauka popkultūrai raksturīgā vorholiskā pieeja
mūsdienu mākslai kā dzīvesveidam. "Jaunais vilnis" arī ne visai
nopietni attiecās pret tanī laikā Pēterburgā uzkrāto trīs gadsimtu
grandiozo kultūras varenību. Par refleksijas avotu drīzāk kalpoja
mūsdienu pilsētas realitāte, Krievijas visrietumnieciskā centra –
populistiskās mākslas modes izejpunkta realitāte. Pat kaut kādi
"arheoloģiski" motīvi, kuros izmantoti Pēterburgas 20. gadsimta
sākuma dekadences elementi, "spēlējās" samērā virspusēji, pietiekami
dekoratīvi, nesaspringstot, kā, piemēram, Bellas Matvejevas darbos. Un
šo Pēterburgas (Ļeņingradas) jaunās mākslas kultūras dzīvesprieku
pienācīgi novērtēja tālaika Rietumu kolekcionāri un galerijas. Labāko
izpirka un aizveda uz Rietumiem. Jaunie mākslinieki, pēc tālaika
mērogiem, saņēma gigantiskas naudas summas. Viņu uzņēmīgie, darbīgie
draugi nekavējoties sāka kopēt un tiražēt viņu stilu (kā tas bija ar
jauno ekspresionismu vai "jaunajiem mežoņiem" – ar tiem pašiem Āfriku
un Novikovu priekšgalā). Šādas gleznas kā matrjoškas nonāca pirkšanas
un pārdošanas plūsmā, un vienā brīdī pircēju interese vienkārši
noplaka. Padomju Savienība sagruva, sāka veidoties jaunā Krievija –
dzīves līmeņa ziņā atpalikusi lielvalsts, par kuras gigantisko
potenciālu nežēlīgu cīņu izvērsa jaundzimušie oligarhi,
kriminālnoziedznieki un Kremļa struktūras.
Asie momenti neapšaubāmi pārvirzījās Maskavas pusē. Pretrunu,
opozīcijas gars, ar ko bija izaudzināta visa jaunā Pēterburgas mākslas
tusovka, zaudēja aktualitāti. Par galveno tika izvirzīta aktīva un
dinamiska pašrealizācija, kas neatzina Pēterburgas viegli slinko
romantiku. Uz skatuves izgāja maskavieši un Maskavā iebraukušie aktīvie
dinamiskie provinciāļi, tādi kā, piemēram, Oļegs Kuļiks, kurš,
neraugoties uz savu tēlu izaicinošo uzdrīkstēšanos, pret pašrealizāciju
tomēr attiecas kā pret nekad neizsīkstošu biznesu, kas lielā mērā
iejaukts manipulācijā un flirtēšanā ar medijiem.
Pēterburga palēnām sāka apdzist. Novecojušie nami, kas vēl pavisam
nesen šķita tik romantiski, tagad, zaudējuši nimbu, salīdzinājumā ar
ātri modernizējošos un atjaunojošos Maskavu izskatījās vienkārši pēc
pamestām mājām. Visas sociāli mākslinieciskās modes likumdošanas
funkcijas pārgāja Maskavas kompetencē. Tomēr vēl aizvien aktīvā "jaunā
viļņa" paaudze negribēja ar to samierināties, un radās nepieciešamība
veidot citu – rekonstruētu Pēterburgas mākslas ideoloģiju. Timurs
Novikovs šajā laikā dibināja savu Jauno daiļo mākslu akadēmiju, kas
orientējās uz postmodernisma stilistikā pasniegtu klasicismu, kuru vēl
nedaudz ietonēja arī uzlabots narcisms un homoerotika. Pseidoantīkie
brīnišķīgie jaunieši, kuri reprezentēja pseidoromiskas un
pseidogrieķiskas tēmas, atstāja pusaizmigušu zombiju iespaidu –
zombiju, kuri, kāda pusaizmirsta pieraduma vadīti, izspēlē senas
bakhanālijas. Tajās bija maz dzīvības, kaut gan tieši kultūras centrā
Puškinskaja 10, kas uz to brīdi bija nodots mākslinieku un muzikantu
rīcībā, izvietotās Jaunās akadēmijas darbs kļuva par Pēterburgas –
pilsētas, kura, lūkojoties uz sevi spogulī, tver aizkavējušos
narcistisku atspulgu un savā pašapjūsmošanā nespēj dalīties ne ar vienu
citu, – jaunā likteņa kvintesenci.
Tas ir laiks, kad daudzi Pēterburgas intelektuāļi pārbrauc uz Maskavu
un kad pašas galvenās mākslas un kritikas institūcijas veidojas
Maskavā. Laiks, kad tādi Pēterburgas giganti kā Sergejs Kurehins un
Timurs Novikovs aiziet no dzīves (iemesls tam ir noslēpumainas
slimības, kas it kā sevī iemieso pilsētas vispārējo novārdzinātību) vai
arī paši pārvēršas par savām parodijām kā, piemēram, Āfrika,
ultramodernais personāžs, kurš kļūst par neinteresantā un slikti izdotā
žurnāla Aktivist redaktoru. Aktivist tiek izdots par somu naudu, kuri
ieskatījušies Pēterburgā, tomēr nav realizējuši tādu ekspansiju, kāda
tiem izdevās un tiek turpināta Tallinā (jo mērogu atšķirība ir
iespaidīga).
Šķiet, ka vairāk vai mazāk normāli šajā laikā izskatās hermētiskās
pašpietiekamās Pēterburgas mākslas figūras, kuras neorientējas uz masu
mākslas panākumiem un ar savu personīgo aktivitāti izsaka pārliecību un
iespēju profesionāli darboties bez Maskavas ieinteresētības. Es par
tādu uzskatu trīsdesmitgadīgo esejistu un mākslas kritiķi Aleksandru
Skidanu, kurš vēl pavisam nesen pa naktīm turpināja strādāt kā
dežurants nelielā siltummezglā, kura krāsnī ik pa brīdim piemeta ogles,
bet pārējo laiku lasīja grāmatas. Šādi Maskavā droši vien sev maizi ar
sviestu nepelnīja neviens intelektuālis (viņu rūpes bija darbs
izdevniecībās, PR kantoros u. tml.).
Aleksandrs Skidans vienā no saviem rakstiem ("Par to, kā Pēterburga
uzlabo dzīvi un kā kaitē tai") tieši izvērtē impērijas kādreizējās
galvaspilsētas šķietamības un esības problēmas. "Pēterburga sevī
iemiesoja apkopojošu fantastisku eiropeiskās galvaspilsētas tēlu vispār
vai, precīzāk, eiropeiskumu tā krieviski pārspīlētajā, plašajā, bet
tanī pašā laikā seklajā izpratnē. (..) It kā Krievija Pēterburgas
personā būtu apņēmusies vienā mirklī desmitkārtīgā ātrumā atgūt
nokavēto: reizē izdzīvot gan antīkos laikus, renesansi un baroku, gan
apgaismību, kas vēl palikusi kaut kur miglainā atmiņā, gluži kā sapnī.
(..) Ar laiku Pēterburgas akmens vaibstos pavīdēja pat kaut kas
ēģiptisks, kaut kas tik sens, ka uz pārējo "normālo" galvaspilsētu
fona jauneklīgās trīssimtgadīgās Pēterburgas pāragrā novecošana
nevarēja neizskatīties groteska.” Šķiet, ka vecuma nespēks iestājās
nevis kā dabiska procesa sastāvdaļa, kāda nereti piemeklē arī pilsētas,
bet gan tādēļ, ka no ierindas bija izgājusi pilsētas iekšējā svira.
Pētera iecerētais izaicinājums Rietumiem – Eirāzijas valsts eiropeiskā
galvaspilsēta – palika pagātnē tāpat kā arī kultūras opozīcija
brūkošajam 80. gadu totalitārismam. Pilsētai vairs nebija mērķa, tā
bija kļuvusi par kultūras pieminekli pati
sev.
Tomēr vai patiešām Pēterburgas "alkas pēc dzīves" varēja apdzist
pavisam? Vai patiešām pilsētas sociālkultūras vide nespēja radīt jaunas
harismātiskas personības, kas Pēterburgu izvestu no purva? Iespējams,
ka par tādu figūru varēja kļūt Anatolijs Sobčaks, viens no Gorbačova
perestroikas aktīvistiem, inteliģents, jurists un pirmais Pēterburgas
mērs pēc Savienības krišanas. Par viņa ideju uzskatīja mērķtiecīgu
pilsētas pārvēršanu ievērojamā tūrisma centrā (tāpat, kā tagad tas
notiek ar Parīzi, kuras jaunais mērs pilsētas centru nolēmis izveidot
par kājāmgājēju teritoriju, pastaigu epicentru). Diemžēl Sobčaks zaudē
vēlēšanās Jeļcina Kremļa ieliktenim Jakovļevam un vēl pēc kāda laika,
it kā nesamierinājies ar pilsētas jauno "nekādu" lomu, arī aiziet no
dzīves (tāpat kā jau minētā Pēterburgas mākslinieku plejāde).
Taču laiks iet, un Maskavas varas virsotnē parādās cilvēks, kurš savā
laikā politiskajā arēnā iznāca Sobčaka komandā, – Vladimirs Putins.
Kremļa gaiteņos parādās arvien vairāk pēterburgiešu, kuri nebija
iejaukti jeļciniskajās mahinācijās. Tomēr tie ir savdabīgi
pēterburgieši, kuri saistīti ar VDK, FSB un vadošajām varas struktūrām.
Viņi neaizmirst par savu pilsētu, taču uzlūko to nevis kā visam
jaunajam un no visām pasaules malām nākošajiem interesentiem maksimāli
atvērtu pilsētu, bet kā centralizētās varas jauno rezidenci. Tiek
restaurētas pilis – reprezentatīvi kompleksi, kuros Putins tiekas ar
Rietumu politiķiem un diplomātiem, tiek restaurēts mīts par Krieviju kā
par eiropeisku lielvalsti, mīts, kurā Pēterburgai bija sagatavota
atslēgas loma. Cik lielā mērā šis mīts sasaucas ar reālo situāciju, un
vai tie nav kārtējie reklāmas un mediju manevri, kuros Putina komanda
jau sen ietrenējusi roku?
Rādās, ka paši pēterburgieši arī vēl nezina atbildi uz šo jautājumu. No
vienas puses, viņi neapšaubāmi priecājas par investīcijām, kuras
Pēterburgas 300 gadu jubilejas sakarā ieplūst pilsētā. No otras puses,
šķiet, viņi šo izrādi uztver kā šovu, kurā īstenie skatītāji sēž tikai
VIP zonā. Bet pārējie, sapulcējušies pusotra miljona ļaužu, lai,
piemēram, noskatītos nakts lāzera šovu, pēc tam kā lēta masu pasākuma
dalībnieki izklīst kājāmejot (pilsētā šajā laikā sabiedriskais
transports nefunkcionē, arī metro ne). Varbūt tieši šī reālās
Pēterburgas aizstāšana ar vēl vienu politisku konstrukciju, sajūta, ka
notiek podstava, falsifikācija, bija tā, kas daudziem māksliniekiem
lika nākt klajā ar aicinājumu nekādā veidā nepiedalīties izreklamētajos
jubilejas pasākumos. Viņi protestēja arī pret ieilgušo pilsētas
kultūras mumifikāciju: “Pēterburgas atdzimšanas retorika apelē pie
gadsimta sākuma, galvenokārt ar to domājot dekoratīvo, laikā drošā
attālumā novietoto Mir iskusstva estētiku, djagiļeviskās antreprīzes,
akmeistu un simbolistu poēziju. Par kultūras un tūrisma industrijas
vadošajiem brendiem kļūst senās mitoloģijas apmirdzētās baltās naktis,
Ahmatova, Marijinka un Ermitāža. It kā šeit nebūtu bijis ne Meierholda,
ne futūristu, ne Harmsa, ne Filonova un Bahtina, ne konstruktīvisma
arhitektūras.."
Tomēr, protams, ne viss ir tik bezcerīgi. Piemēram, 90. gadu beigās
radās visai jaudīga jauna kultūras iestāde – multimediju centrs
PROARTE, kura uzturēšanā piedalās amerikāņu Forda fonds. Tomēr PROARTE
drīzāk ir lieliska skola, kas strādā nākotnei, tās darba (semināru,
kursu, lekciju) augļi vēl būs redzami pavisam jaunās paaudzes autoru
sniegumā. Acīmredzot šie divdesmitgadīgie mākslinieki realizēsies jau
citā, līdzsvarotākā situācijā. Sarežģītāk ir šodienas
trīsdesmitgadnieku un četrdesmitgadnieku paaudzei, kura Pēterburgā ar
grūtībām atrod savu vietu "šeit un tagad". Varbūt tāpēc viņiem prātā
nāk idejas par manifestācijām, līdzīgām akcijai "Pēterburga 003 jeb
Pēterburgas dzīvās asinis", kas 2003. gada 22. maijā notika netālu no
galerijas Navicula Artis. 003 – tas ir neatliekamās medicīniskās
palīdzības tālrunis un reizē arī ačgārni uzrakstīti pilsētas jubilejas
cipari. Akcijas laikā, izmantojot kapilāro sistēmu, tika realizēta vīna
pārvēršana asinīs. Dārzā, kurā savulaik Puškins cīnījās duelī, starp
kokiem tika izkarinātas trīsdesmit sarkana spāņu vīna trīslitru pakas.
Vīns caurspīdīgajās polietilēna turzās atgādināja otrādi apgrieztu
sirdi un vienlaicīgi arī tilpumu, kas raksturīgs slimnīcās neatliekamās
medicīniskās palīdzības sniegšanai izmantojamās
sistēmās.
Organizatori bija iecerējuši, ka akcijas jēga atklāsies pakāpeniski,
dalībniekiem (pavisam ne vampīriem, bet drīzāk gan reformatoriem) lēni
absorbējot vīnu (dzīvās, tomēr nostāvējušās Pēterburgas asinis) un
nonākot neviennozīmīgās donoru– saņēmēju (un otrādi) attiecībās ar
pilsētu. Var būt, ka šī simboliskā akcija – iedzeršana (
"intelektuālais alkoholisms" daudzajos parkos, dārzos u.tml. ir
neatņemama pilsētas kultūras vēstures sastāvdaļa) – atdzīvinās
Pēterburgu, kas savulaik Baltijas purvos tika radīta tieši kā simbols.
Varbūt pilsēta – muzejs, pilsēta – piemineklis reiz beigs spoguļoties
savos sastāvējušajos kanālos un nodosies jaunas jēgas un formas
meklējumiem. Vienīgi gribētos, lai šī jaunā jēga kaut daļēji pārmantotu
80. gadu "jauno romantiķu" paaudzes dzīvesprieku. To cilvēku
dzīvesprieku, kuriem jauni mūzikas ieraksti, franču filosofu darbi un
bijušo impēriju lauskas šķita vienlīdz interesantas.
No krievu valodas tulkojusi Ieva Auziņa
|
| Atgriezties | |
|