No Bārbijas līdz Jānim Pāvilam II – tik universālā amplitūdā kārtojas
itāļu modes dizainera Džordžo Armani klientu loks. Ne tikai Holivudu
(filmu kostīmi, "Oskara" ceremoniju tērpi, megazvaigžņu individuālie
pasūtījumi), bet arī dažādu valstu futbola komandas, avioapkalpes,
taksometru šoferus un pat armiju ir apģērbis viens no ietekmīgākajiem
cilvēkiem modes biznesā, vienkāršības, prakticisma un elegances
formulas veiksmīgs izgudrotājs un attīstītājs divdesmit astoņu gadu
garumā – Armani.
Viņš ir pirmais modes dizainers, kuram Ņujorkas Gugenheima muzejā 2000.
gadā bija izstāde – 25 darba gadu bilance – , kas turpinās maršrutā
Ņujorka– Bilbao–Berlīne–Londona–Roma–Tokija–Lasvegasa. Izstāde
vienlaikus sacēla arī pamatīgu vētru masu medijos, kas norādīja uz
sakarībām – izstādes faktu un Armani apsolīto 15 miljonu dolāru
sponsorējumu Gugenheima muzejam. Domājiet, ko gribat.
Giorgio Armani Gugenheima muzejam kļuva par vislabāk apmeklēto izstādi.
VisneglĪtāk apĢĒrbtajā pilsĒtā
Un tā izstāde ar pagalam lakonisko nosaukumu Giorgio Armani, ko veido
vairāk nekā 400 tērpi un aksesuāri, no 8. maija līdz 13. jūlijam bija
apskatāma Jaunajā nacionālajā galerijā Berlīnē, "visneglītāk
apģērbtajā Eiropas lielpilsētā", kā vācieši paši sev netipiskā
mazohismā publiskās sarunās metās apgalvot. Un, jāteic, Armani šo
paššaustīšanos nebūt negrasījās remdināt, pilsētas luksusa veikalu
apgrozījumu nodēvējot par vienu vienīgu desaster, kas arī esot par
iemeslu viņa konsekventajiem iebildumiem atvērt savu veikalu Berlīnē.
Armani acīm Berlīne liekas dīvaina pilsēta, kur ik uz soļa jūtams
spiediens veidot aizvien ko jaunu. Radīt kaut ko, kas īstenībā
neeksistē, – saka viņš intervijā vācu metropoles lielākajam dienas
laikrakstam Der Tagesspiegel. To varot just pat mēbelēs, kas atrodas
ēkās. Šajā pilsētā lieto stiklu kā laivas zēģeli vai arī ar nodomu būvē
šķības fasādes. Dažviet ir sastopams tik atšķirīgu stilu savienojums,
ka tas brēc pret debesīm. Acīmredzami pietrūkst vienas galvas, kas šos
atšķirīgos stilus un daudzās vēlēšanās sakārtotu un savstarpēji
savienotu. Katra ēka pati par sevi ir ārkārtīgi interesanta, to
savietojums – neizturams.
Un tomēr tieši ar Vāciju Armani saista kas vairāk par itālieša
harmonijas izjūtu tracinošajām "jaunā izpausmēm" un kārtējās filiāles
problēmām. Galu galā ir jau filiāles 30 valstīs, 500 veikali veikalos
un vairāk nekā 1000 tirdzniecības punktu, kas tirgo arī Armani. 2002.
gada ieņēmumu bilance – 100 miljoni ASV dolāru. Par Armani šodien runā
uzsvērti koncerna kategorijās. Lai gan – un to nākas atzīt pat
vislielākajiem ciniķiem – neviens dizainers, neviens koncerns nav
spējīgs uztiept masām "lietas", ko tās nevēlas pieņemt.
AndrogĪnais apvĒrsums
Nav daudz ietekmju, ko Armani atzīst savām idejām klāt esam, taču vācu
aktrise Marlēne Dītriha nepārprotami pieder pie tām. 1995. gadā
Berlīnes muzejā Martin Gropius-Bau notika Džordžo Armani reklāmas
tēlainības un Marlēnes Dītrihas fotogrāfiju saspēle Armani vis-a-vis
Dietrich, kurā laikam jau pirmo reizi tik uzskatāmā veidā atklājās
iedvesmas avots Armani androgīnajam apvērsumam apģērbā, kas tiek dēvēts
par vienu no diviem patiesi revolucionārajiem soļiem viņa darbībā.
Vīriešu apģērbs, kura erotisko un vienlaikus duālo pievilcību Marlēne
Dītriha manifestēja ne tikai uz ekrāna, bet arī dzīvē, pirmo šoku
publikai sagatavojot Jozefa fon Šternberga filmā Morocco, uzstājoties
frakā un cilindrā un savā dziesmas numurā vienlīdz pavedinoši uzrunājot
kā vīriešus, tā sievietes, 30. gados izmainīja Holivudas iemītnieku
tēlus. Marlēnes Dītrihas paraugam, kura savu izvēli argumentēja ar
prakticismu un, protams, ar tērpa spēcīgajām pavedinošajām kvalitātēm,
sāka sekot vesels sieviešu pulks. Līdz 1933. gadā Holivudu avīzes dēvē
par Trouser-Land, kaismīgi diskutējot par modes pionieres un nenormālās
psiholoģijas profesores Marlēnes Dītrihas individuālā piemēra
katastrofālajām sekām.
Armani 70. gadu vidū veiktā sieviešu apģērba reforma, pārceļot tajā vai
visus vīriešu garderobes atribūtus – žaketes, bikses, kaklasaites, arī
piegriezumus un audumus, kas tradicionāli piederējuši vīrieša
noformējumam, – var atrast, protams, laikā tuvākus līdziniekus,
piemēram, Īvu Senlorānu, kurš sievieti apģērba kā vīrieti, atstājot
kādu vienu īpaši sievišķīgu akcentu – kurpes uz sevišķi augstiem
papēžiem. Armani apgrieza šo konceptu otrādi – vīrišķās apģērba
kontūras sievišķīgojot un tikai apavos atstājot uzsvaru uz tērpa
izcelsmes maskulīno dabu. Un, lai gan Dītrihas tērpu līdzība formāli
būtu tuvāka Īva Senlorāna piedāvājumam, viņas radītā tēla erotiski
valdzinošā daba to pavērš Armani virzienā. Tieši šī kvalitāte ir
mēraukla Armani tērpiem, un viņš saka paldies tieši Marlēnei. Nevis
tonnām saražotajiem uniseksa izstrādājumiem vai feminisma idejām, kas
ietekmē vidi šķietami jūtamāk par vienas ikonas starojumu.
It's all about sex – šis modes skaidrojums gan nepieder Armani, bet
viņa britu kolēģei Vivjenai Vestvudai, taču tieši tas ir arī Armani
stāsts, kas īstenībā gan sākās nevis ar sieviešu, bet vīriešu
apģērbšanu.
Izjauktā Žakete
Armani vienmēr esot fascinējis cilvēka ķermenis, kas ietekmējis arī
viņa sākotnējo izvēli – studēt medicīnu. Par ārstu Armani nekļūst, taču
visas viņa idejas tērpu dizainā un pats apģērba koncepts aizvien ir
bijis vērsts uz ķermeņa izcelšanu, industrijas masveidā saražoto bruņu
noņemšanu un cilvēka atbrīvošanu. Armani smago un neglīto masu
produkciju dēvē par cietumu, kas pilnībā noslēpj ķermeni.
Viņa laikabiedri taču masveidā centās ķermeni izkopt līdz pilnībai –
jābūt aklam, lai nepamanītu body building aktīvistu centienus. Ķermenis
prasījās tikt novērtēts, un Armani to izdarīja. Cik lielā mērā uz
Armani ietekmi atstāja Milānas politiskā atmosfēra 70. gados, ielu
demonstranti un viņu alternatīvais ģērbšanās veids, kas bija pilnīgi
pretējs tam, kuru piedāvāja modes dizaineri, cik – Umberto Eko
semiotiskie darbi? Apģērbs, protams, ir nepārprotama zīmju sistēma,
nopietns komunikācijas instruments – par to uz nebēdu spekulē
aprakstnieki, taču tieši tāds bija fons laikā, kad Armani izjauca
žaketi – izņēma polsterus un atārdīja tās stingro iekšējo konstrukciju.
Apmēram to pašu, ko pirms viņa 20. gados bija izdarījusi Koko Šanele ar
sievietes apģērbu, izņemdama no tā korseti un atbrīvodama cilvēku.
Liekot ne vairs apģērbam konstruēt cilvēka formu, bet ļaujot tam brīvi
apņemt jau esošo formu – cilvēka ķermeni. Tā, noārdot arī sastīvinātā
cilvēka – manekena sabiedrisko tēlu. Armani atbrīvoja ne tikai žaketi,
viņš izveidoja jaunu vīrieša tēlu – elegantu, atbrīvotu, easy.
"Krītošs audums uz ķermeņa ir pati jutekliskākā lieta, kāda
iespējama," saka Armani, izvēloties vieglus, mīkstus, reizēm
saburzītus audumus.
Pēc filmas "Amerikāņu žigolo", kas parādās 1980. gadā, tik
neatvairāmi pavedinošs kā Ričarda Gīra atveidotais varonis vēlas būt
katrs. Uz ekrāna eksponēta viena no cilvēka intīmākajām situācijām –
garderobes piemeklēšana, kuras mērķis ir pavisam skaidrs –
pavedināšana. Gīra žigolo rīcībā ir neskaitāmas pelēkas žaketes, gaišu
krāsu krekli, kaklasaites – viens bezgalīgs Armani. Tēls ir gatavs, un
vīriešu pasaule to uzņem enerģiski – Gīra varonis kļūst par kulta
figūru abpus okeāna. Jaunā urbānā elegance – tā to sauc.
Tomēr runa nav tikai par ķermeņiem, lai gan, protams, Armani apģērbs ir
nopietns izaicinājums indivīda fiziskajai formai – tas nepretendē uz
atspeķošanas iestādes brīnumdarbiem. Nekrāsu palete jeb greige (vārdu
savienojums, kas cēlies no Armani izmantotajām pamatkrāsām – pelēks un
bēšs, ko viņš pats romatiski dēvē par rītausmas un krēslas toņiem),
nepadara cilvēku spilgtu, ja viņš jau tāds nav. Armani tērps
atkāpjas valkātāja priekšā, ļaujot tam spēlēt pirmo vijoli.
Tie, kuri ir izvēlējušies "Armani", noteikti piemin dīvaino efektu –
vienlaikus ar apziņu, ka esi lieliski saposies, tu neesi šo smalko
drānu savažots, bet pilnīgi atbrīvots, un turklāt – tas ir
vissvarīgākais – šajās drēbēs tu jūties un paliec tu pats. Tās neatņem
identitāti. Un tieši tāda ir Armani tērpu koncepcija – drēbes tikai
papildina cilvēku. Tāpēc "Armani" ir arī bīstams, tas prasa kvalitāti
no valkātāja.
Roberta Vilsona izdomas trŪkums
Tā Berlīnes dienas presē tika novērtēta amerikāņu teātra režijas
zvaigznes Roberta Vilsona, Armani izstādes iekārtotāja Ņujorkā un
Bilbao, jaunā Berlīnes versija. Viņa ideja pasniegt Armani tērpus bez
manekeniem tiek vērtēta kā katastrofa: gaisā pakārti bēši, pelēki tērpi
pret melnu neko – tāda mēroga māksliniekam kā Vilsonam tas esot,
mazākais, izdomas trūkums.
"Līnijas mēdz būt tikai divas," saka Roberts Vilsons. Taisnas un
izliektas. Un Mīsa van der Roes taisnu līniju nospriegotajā Jaunās
nacionālās galerijas kārbas pustumsā viņš izkārto Armani tērpus
bezgalīgā čūskā. Izņemot no tiem ārā "miesas" imitāciju, skaistā
ķermeņa standartus un atstājot melnos iksus – personības iespējamības,
tā ļaujot beidzot ieraudzīt pašus apģērbus. Bez skaistajiem
valkātājiem. Tērpus kā vērtību per se. Ne hronoloģiskā secībā, bet
Armani valodas antoloģijā sakārtotus, kurā nebeidzamo greige galerijā
ielaužas arī spilgtas krāsas, austrumnieciskas ietekmes, kuras aizvien
savalda dzelžains minimālisms. Izstādē dominē 90. gadu darbi, un,
skatot simtiem un simtiem "Armani", citu aiz cita, rodas ķecerīgas
pārdomas par to, cik nedaudz 25 gadu amplitūdā viņa darbā ir bijis
kustības, virzības. Bet bija, iespējams, pats galvenais – tiešs
trāpījums. |