Neviens vairs nav jāpārliecina, ka 21. gadsimtā fotogrāfija kļuvusi par
vienu no nozīmīgākajiem un pamanāmākajiem laikmetīgās mākslas medijiem:
subjektīvā dokumentalitātē balstīta vai speciāli konceptuāli inscenēta,
ar datora palīdzību kompilēta, visādi tehniski un ķīmiski apstrādāta,
krāsaina vai klasiski melnbalti kopēta, tā ir un paliek
fotogrāfija. Fotogrāfija kā radošas personības pašizteiksmes
veids valdzina māksliniekus ar visdažādāko profesionālo orientāciju,
īpaši jaunākās paaudzes autorus. Rīgā ARS BALTICA un Latvijas
Laikmetīgās mākslas centra organizētās izstādes “Kas ir svarīgi?”
ietvaros bija iespēja redzēt divdesmit jauno latviešu fotomākslas fanu
veikumu. Šī izstāde atklāja, ka mēs visai maz zinām par to, kas notiek
šajā lauciņā tepat blakus, bet vairāk informāciju gūstam par
aktualitātēm fotogrāfijas megapilsētās Lielbritānijā, Francijā, ASV un
Vācijā.
Gētes institūta Prāgā organizētā tikšanās programmai ar fotoizstāžu
kuratoriem, žurnālu redaktoriem, galeriju vadītājiem, fotoskolu
pasniedzējiem un fotogrāfiem Developing European Contacts: Photo
Magazine Editors meet in Prague deva iespēju vairāk uzzināt, kas notiek
šajā jomā jaunajās Eiropas dalībvalstīs – Čehijā, Slovākijā, Polijā,
Ungārijā, Rumānijā, Slovēnijā, Lietuvā un Igaunijā. Intensīvā divarpus
dienu programma sniedza jaunu vērtīgu informāciju un pavēra iespēju
labāk salīdzināt un vērtēt. Galvenā atziņa – austrumu bloka valstīs ir
daudz jaunu, talantīgu autoru, ne tikai tādu, kas veiksmīgi seko
kopējām aktuālajām tendencēm fotogrāfijā (mainstream), bet spilgtu
personību, kas ar savu neparasto redzējumu un attieksmi spēj radīt
unikālu paralēlo realitātes pasauli – spriegu, emocionālu un
pārliecinošu.
Domājot par galvenām kopējām tendencēm, šķiet, pēdējā laikā
vērojama pakāpeniska “atžirgšana” no digitālās tehnoloģijas
piedāvātajām manipulācijām ar attēlu un obligāto lielizmēru druku
eiforijas. Aizvien vairāk ļoti jauni cilvēki apzināti pievēršas
klasiskai melnbaltai fotogrāfijai, tradicionālajām kopēšanas
tehnoloģijām, cenšoties pat imitēt 20. gadsimta sākuma fotogrāfiju
romantisko noskaņu. Labas ir visas tendences. Galvenais, lai pašam
autoram ir ko teikt un lai viņa vēstījums spēj mūs emocionāli aizraut,
vienalga, vai tas būtu subjektīvais dokumentālisms vai portrets, vai
inscenēts attēls.
Raksta ietvaros nespēšu pieminēt visu redzēto, bet akcentēšu
visspilgtākos iespaidus: šajā reizē pārliecinošākais man likās
čehu, poļu un lietuviešu sniegums, tādēļ koncentrēšos uz jauno autoru
fotogrāfiju šajās valstīs.
Čehu fotogrāfijas skola ir viena no tradīcijām bagātākajām un
profesionālākajām visā Eiropā, ne tikai tās austrumu reģionā. Čehija ir
valsts, kurā nopietni fotogrāfijas izglītības, popularizēšanas,
izstādīšanas un kolekcionēšanas procesi notiek jau kopš 20. gadsimta
sākuma. Tās ir brīnišķīgas tradīcijas, kuras var tikai labdabīgi
apskaust un ar apbrīnu novērtēt: pārdomāti veidotas izstādes, vairāk
nekā piecas speciālas fotogrāfijas galerijas Prāgā un tuvākajā reģionā,
Prāgas Fotonama nākotnes perspektīva (pēc plūdu novēršanas jauno –
rekonstruēto centru paredzēts atklāt 2005. gadā) un vēl jauno
fotogrāfu aizrautīgā un kārā interese par Gētes institūta Prāgā
organizēto pasākumu.
Pāvels Banka, pazīstams fotogrāfs un Lietišķās mākslas un dizaina
skolas (University in Ústi nad Labem) Fotogrāfijas nodaļas
vadītājs, kopš 2002. gada izdod apjomīgu un konceptuāli
pārliecinošu fotogrāfijai veltītu žurnālu FOTOGRAF (iznāk divas reizes
gadā), kas veltīts gan Čehijas, gan starptautiskās fotogrāfijas
vēsturei, spožākajām personībām un aktualitātēm. Žurnāla jaunākā
izlaiduma galvenā tēma ir simbolu transformācija, simbolu metaforas,
bet nākamais laidiens koncentrēsies uz citu tēmu – intimitāte. Gribētu
minēt vairākus čehu jaunākas un vidējās paaudzes autorus, kuru sniegums
ir novērtējams žurnāla lappusēs un kuru vārdus derētu iegaumēt.
Mihaelas Telenovas (Michaela Thelenová) krāsainās fotogrāfijas
pārsteidz ar dīvaini trauslu intimitāti. Fokusējot savu kadru uz
detaļām, neparastiem fragmentiem, tiek radīts patiess un vienkāršs
vēstījums – minimālistiski, bet pārliecinoši gan kompozīcijā, gan
krāsā – , kas, pārkāpjot kadra robežas, turpinās mūsu iztēlē. Vērojot,
piemēram, fotogrāfiju ciklu Wistfully (2002–2003), kurā parādās mazas
meitenes mute ar zobu platīti vai stieptu košļājamo gumiju, tintes
nosmērētas rokas, plāksteris uz kājas, nepamet dīvaina un smeldzīga
līdzdalības vai piederības sajūta. Māksliniece dzīvo un strādā ziemeļu
Bohēmijā, savrup no tādiem fotocentriem kā Prāga, varbūt tas arī palīdz
viņai radīt tik individuāli spilgtus darbus.
Pilnīgi pretējs piegājiens ir autoram ar jau starptautiski pazīstamu
vārdu – Jirži Černickim (Jiri Černicky). Mākslinieks iespaidīgajās
fotogrāfijās transformē ikdienas realitāti, ironiski spēlējas ar
kultūrvēsturiskajiem un laikmetīgajiem simboliem. Vienā no mākslinieka
populārākajiem cikliem The First Serially Produced Schizophrenia
(1998), piemēram, tiek apspēlēts pazīstamās Edvarda Munka gleznas
“Kliedziens” tēls. Savukārt fotogrāfijā Home Explosion (1998) asprātīgi
vēstīts par patērētājsabiedrības trulumu un vienaldzību.
Alena Kocmanova (Alena Kotzmanová) strādā klasiskajā
melnbaltajā fotogrāfijā un, neraugoties uz pārsteidzoši tradicionālu
attieksmi pret fotogrāfiju, spēj realitātē, katrā vienkāršā norisē
saskatīt savu īpašo noslēpumu. Banālu lietu fiksācijā viņa atklāj
realitātes paralēlās pasaules; vairāk tumsas nekā gaismas akcents rada
īpatno brīnuma klātbūtnes efektu.
Starp Pāvela Bankas audzēkņu darbiem īpaši spilgti palikusi
atmiņā Daniela Dostalkova (Daniela Dostálková)
ar fotoportretu sēriju, kurā dažādi cilvēki pozē ar sev mīļiem, pašu
koptiem istabas augiem, – nepretenciozi, patiesi un aizkustinoši.
Iespējams, šeit un arī citu autoru darbos aizsākas aktuālā tēma par
intimitāti.
Pārsteidzoši blīva un radoši aktīva pašlaik ir situācija Polijas
fotomākslā. Daudzi no Prāgā reprezentētajiem autoriem būtu pelnījuši
tikt nosauktiem, bet šoreiz varu akcentēt trīs fotogrāfus, kuru
daiļrade balstās uz klasisko subjektīvās dokumentalitātes vēstījumu,
taču viņi spējuši šajā vēstījumā iekodēt unikālas vērtības. Vojteks
Veteska (Wojtek Wieteska) fotografē tēlus, ko sastapis dažādās pasaules
malās – ASV, Japānā, Polijā. Gan klusās dabas, gan cilvēki viņa
fotogrāfijās ir vienlīdz svarīgi – melnbaltas vai krāsainas, tās
pārsteidz ar precīzi būvētu kompozīciju, minimālismu, kas tomēr
neizslēdz emocionālo un garīgo. Īpaši personiska un ietilpīga ir
fotosērija par Poliju. Savukārt Vojcehs Vilčiks (Wojciech Wilczyk)
klasiskajās melnbaltajās panorāmās iespaidīgi parāda Varšavas
rūpniecisko rajonu urbāno vidi, spējot saskatīt dīvaini raupju estētiku
un daili vispārpieņemtajā drūmumā un bezcerībā. Starp visjaunākajiem
autoriem gribas minēt Katažinu Fortunu (Katarzyna Fortuna), kura tikai
2001. gada beigusi Lodzas Kino akadēmijas Fotogrāfijas nodaļu un kuras
darbos arī vērojama spēcīga klasiskās fotogrāfijas tradīciju
pārmantojamība: gan mākslinieces veidotajā draugu portretu fotosērijā,
gan vairākās fotogrāfijās à la Mierzejewski, kurās viņa
pilnīgi imitē 20. gadsimta sākuma fotomeistara stilu un tehniku (eļļas
druku).
Mūsu vistuvākie kaimiņi lietuvieši līdzīgi čehiem ir slaveni ar saviem
fotomeistariem un rūpīgi koptām tradīcijām. Lietuvas Fotogrāfijas
savienība, ko vada viena no mūslaiku fotogrāfijas leģendām Antans
Sutkus, ir organizācija ar pārliecinošu ilgtermiņa profesionālo
darbību. Lietuvai nav sava fotožurnāla, toties ar Kultūras ministrijas
finansiālu atbalstu katru gadu tiek izdota fotogrāfijas gadagrāmata,
kurā ar vairākiem darbiem pārstāvēti visu paaudžu meistari. Par
jaunajiem runājot, jāatzīst, ka Lietuvā jūt lielu attīstības
potenciālu. Personiski mani ļoti pārliecināja Mindauga Kavaljauska
(Mindaugas Kavaliauskas, segvārds MiKas) krāsainās, spilgtās
fotogrāfijas, kurās attēloti Lietuvas ļaudis, un Artūra Valjauga
(Artūras Valiaugas) fotosērija, kurā skatāmi lauku cilvēki, vecīši pa
pāriem viņu ierastajā vidē, – savdabīga parādes portretu versija.
Līdzīgs veltījums savai pilsētai un saviem ļaudīm ir arī šobrīd Vācijā
dzīvojošās Ramunes Pigaites (Ramuna Pigaite) fotosērija “Manas pilsētas
cilvēki”.
Varbūt dažkārt šķiet, viss ir pateikts, fiksēts, tomēr vienmēr
atradīsies kaut kas citādāks – skatpunkts, gaisma, krāsas, kompozīcija
–, kas no jauna ievibrē mūsu emocijas. Tā ir fotogrāfijas realitātes
īpašo impulsu maģija.
|