KINOREŽISORS NUMUR VIENS Mārtiņš Slišāns Savas pārdomas par Lailas Pakalniņas devumu Latvijas kultūrai gribu sākt ar kādu no pirmā acu uzmetiena nebūt ne pirmās pakāpes nozīmīguma filmu režisores filmogrāfijā. Filmu, kas nav bijusi iekļauta Venēcijas kinofestivāla konkursa programmā, – šo kino Olimpa virsotni sasniedza Lailas Pakalniņas otrā spēlfilma “Pitons” (2003). Filma, par kuru runāšu, nav rādīta kino gardēžu, snobu un zvaigžņu lietus pildītajā Kannu kinofestivālā – kā tas noticis ar režisores pirmo spēlfilmu “Kurpe”(1998) un viņas iepriekšējo gadu dokumentālajām filmām “Pasts” (1995) un “Prāmis” (1996).
Tā ir īpaša tikai ar savu “neīpašumu”.
Kā viss, ko dara
Laila Pakalniņa. |
|
MĀRTIŅŠ. 2002
PRĀMIS. 1996
PASTS. 1995
VEĻA. 1991
KURPE. 1998
PITONS. 2003
BŪS LABI. 2004
|
| Iesākumā bija...
Runa ir par kādu “parastu” pasūtījuma filmu, kas vēstī par bērniem ar
speciālām vajadzībām jeb – tautas valodā runājot – atpalikušajiem. Tā
ir Velku fonda paspārnē veidotā dokumentālā filma “Mārtiņš” (2002), kas
stāsta par Šķesteru ģimeni un viņu piecpadsmitgadīgo dēlu Mārtiņu, kurš
no astoņu mēnešu vecuma diagnozēts mūžam invalīda krēslā bez cerības uz
izveseļošanos.
Kāpēc sāku tieši ar šo filmu? Tāpēc, ka, manuprāt, tieši šāda tipa
pasūtījuma darbā bez izskaistinājumiem izpaužas režisora pasaules
uzskats. Šeit nav aiz kā paslēpties, uzdevums ir ļoti skaidrs un nav
jāmaldās māksliniecisko meklējumu labirintos, tādēļ tieši šādos
apstākļos atklājas, uz ko režisors vai nu ir vai nav spējīgs PĒC
BŪTĪBAS.
Skatoties šo filmu, kas seko ikdienas gaitām kāda invalīda pusaudža
dzīvē un ģimenē, izkristalizējas vairākas Lailai Pakalniņai būtiskas
pasaules redzējuma/uztveres un attieksmes kvalitātes. Tā ir spīdošā,
plūstošā formas vienkāršība, kas izriet no postmodernajā laikmetā visu
attiecību uzslāņojuma caururbšanas. Tā ir tik vienkārša, ka prātā nāk
Mikelandželo izteiciens par to, ka savas statujas viņš veidojis no
akmens bluķa, atskaldot tikai lieko. Tāpat Laila Pakalniņa rīkojas ar
dzīvi: atskalda no tās visu lieko un kadrā atstāj pašu būtiskāko.
Īstenībā režisore pat neatskalda lieko, bet, šķiet, vienkārši neļaujas
tā ietekmei, cenšoties tvert cilvēciskās dzīves esenci tās tīrformā. Un
dara to ar skaidru, godīgu, nepastarpinātu skatu. Tādu, ko katrs kadrā
redzamais varonis dabiski uztver kā savējo, pielaižot ļoti tuvu. Tas ir
liels retums – prasme nefragmentizēt dzīvi, bet redzēt tās kopainu,
sajust būtisko un, saglabājot šīs sajūtas kontinuitāti, nodot to
skatītājam. Pirmie ir tīri cilvēciskas kategorijas lielumi, toties
pēdējais jau ir ļoti augstas raudzes profesionalitātes izpausme. Nodot
tīrskaņas sajūtu, kas izlaista caur tehnikas un darba tapšanas apstākļu
dzirnām, ekrānam un skatītājam, nezaudējot tās asumu, – tā, manuprāt,
ir liela režisora pazīme.
Iz VVKI
Smalks sentiments. Neliela deva rotaļīguma. Pāris pilienu sievišķas
koķetērijas. Ļoti daudz cilvēcības. Ļoti daudz cilvēciska un
profesionāla darba. Un glāze tīra destilēta gabaliņa no pasaules malas
un gala sajūtas. Tā ir Lailas Pakalniņas recepte. Garša: vieglums un
vienkāršība, bet uz nopietnības pamata. Lai nonāktu līdz šai smalkajai
garšai, veikts garš ceļš.
1991. gadā, vēl PSRS Valsts kinokomitejas apstiprināts, pasaulē
nāca Lailas Pakalniņas diplomdarbs “Veļa” (10 min), kas apliecina
Vissavienības Valsts kinematogrāfijas institūta (VVKI) režisoru
kursa pabeigšanu. Lai gan tajā ir daudz izteiksmīga un pat meistarīga,
šis darbs nebūt nav dēvējams par ģeniālu, vienreizēju vai satriecošu –
tas ir kā skice, kurā parādās tie mākslinieciskie paņēmieni, kurus
režisore turpmākajos darbos attīstīs līdz ļoti izsmalcinātam līmenim.
Tā ir īpašā uzmanība pret skaņu, īpatnais kadra uzstādījums gan no
braucošas mašīnas malas, gan no mašīnas iekšpuses, gan nedaudz
didaktiski izmantotais “Aijā, žūžū, lāča bērni”, kas nākamajos darbos
izvērtīsies par ļoti precīzu dziesmu motīvu izvēli.
Pēc vairākiem gadiem un vairākiem videodarbiem klajā nāk dokumentālās
īsfilmas “Pasts” (20 min) un “Prāmis” (10 min). Un pārējais – kā
saka – ir jau vēsture. Laila Pakalniņa kļūst par pirmo latviešu
režisoru, kura darbi tiek izrādīti pasaules prestižākajā un plašākajā
kinofestivālā – 1996. gadā “Pasts” un “Prāmis” tiek iekļauti Kannu
kinofestivāla oficiālajā programmā. Kas ir mainījies? Nepārtrauktais
darbs – ik gadu vismaz viena filma – ir atmaksājies, un “Pastu” un
“Prāmi” mēs jau aplūkojam kā kino gleznas ar smalki un jūtīgi
izstrādātu faktūru. Abas vēstī par ikdienas darbu: viena seko Rīgas
pastnieces Aurikas Mesmes gaitām, otra – prāmja kustībai un dzīvei ap
to Daugavas lejtecē Latgalē.
Ja būtu jāveido Lailas Pakalniņas režisores rokraksta definīcija, tad
“Prāmis” un “Pasts” dēvējami par klasiskiem darbiem. Tā ir prasme
sadzīvisko pārvērst kino dzejā. Tā ir monumentālā dzīves straumes duna,
kas atklājas caur ārēji it kā maznozīmīgām detaļām. Tā ir dzīves
plūsma, kuras malā autore, šķiet, nostājusies ar kinokameru un
nospiedusi ieraksta podziņu. Tas izskatās tik vienkārši, ka katrs to
varētu izdarīt.
Skaņa šais kino dzejas rindās spēlē ļoti svarīgu lomu: putnu
čivināšana, ikdienišķi ielas trokšņi, olu kulšana, ūdens liešana,
rakstāmmašīnas klaboņa, krēsla atbīdīšana, birstes saru švīkoņa pret
grīdu, slēģu aizvēršana, tālīna suņa vaukšķēšana, veca putekļu sūcēja
skaņa – tā varētu turpināt līdz lappuses beigām. Viss, kas mums ir
apkārt ikdienā, bet ko mēs uztveram tikai kā fonu, Lailas Pakalniņas
darbos pārvēršas par dzejas atskaņām, kuras rindojas melnbaltos kadros.
Šeit vietā pieminēt režisores vēlāko gadu stila pērli dokumentālo
īsfilmu “ Papa Gena” (2001), kas ir 10 minūšu gara kino improvizācija
par Mocarta operas “Burvju flauta” tēmu. Šis darbs bija savdabīgs
pasūtījums un tapis speciāli Venēcijas mākslas biennālei. Skatoties
“Papa Genu”, atliek tikai apbrīnot autores spēju pateikt tik daudz, tik
vienkārši, tik īsā laika sprīdi, parādot savu īpašu skatījumu uz dzīvi,
organiski to izlaižot caur pasūtījuma – “Burvju flautas” tēmas –
prizmu. Tas izdarīts ļoti vienkārši – palūdzot nejaušiem garāmgājējiem
paklausīties austiņās fragmentu no “Burvju flautas” un šo
klausīšanās procesu uzfilmējot. Operas skaņa tik organiski iekļaujas
Ginta Bērziņa filmēto melnbalto bilžu tekstūrā, ka rezultāts ir pēc
satura un formas reti augstas raudzes kino pērle. Šis darbs ir diptihs,
kura otru pusi – otras 10 minūtes – veidojis režisors Viesturs Kairišs.
Tā ir šī diptiha “mēness tumšā puse”. Kairiša veikuma samākslotība un
nepamatotā pretenzija ir kā pretpols Pakalniņas gaišajam dabiskumam, un
nezināmā svešinieka – Mocarta vešana uz anonīmo kapu Kairiša darbā ir
kā pretstats Pakalniņas “dzīvajam” Mocartam.
Bet viss šis dabiskums un vieglums kā balerīnai, kas uz skatuves dēļiem
(šai gadījumā ekrāna) veic augstākās pilotāžas pirueti bez nevienas
sviedru lāsītes uz deniņiem, Lailas Pakalniņas darbos nebūtu bez ilga
un neatlaidīga darba. Tā, skatoties “Pastu”, prātā nāk “Veļa” kā šī
darba melnraksts. Tas, kas tika pieteikts “Veļā”, savu piepildījumu
radis pēc gadiem “Pastā” un “Prāmī”. Tā ir ļoti konkrēta vide, ļoti
konkrēta vieta un cilvēki, bet autores iegūtais vispārinājums ir tik
universāls, ka šo filmu, šķiet, sapratīs jebkurā pasaules malā. Tas ir
laika ritējums, kas ienes mieru vispārējā satraukumā. Labāku
kultūrvēstnesi par šo grūti atrast – tam nav jāpārvar ne valodas, ne
svešas kultūras barjeras, tas nav ne provinciāls, ne ar šauri lokālu
nozīmi. Tas ir gabaliņš no pasaules malas, kas ir tik tuvs un
saprotams, ka var kļūt par savējo katram. Jo cilvēcība ir visaptverošs
lielums.
Varas provokācija
Liedags. Vilnīši rēni sitas pret krastu. Saulriets. Kā melnbalts foto
(operators Gints Bērziņš) – ar skaņu. Tā sākas Lailas Pakalniņas debija
pilnmetrāžas spēlfilmu žanrā “Kurpe”. Pēkšņi šai dabas idillē, tālumā
purkšķinādams, iebrauc maziņš buldozers. Tā ir 20. gs. 50. gadu beigu
Latvijas PSR, Liepājas jūrmala, PSRS robeža. Buldozers iezīmē robežu.
No rīta robežarumā patruļa atrod sievietes kurpi. Rupjš impērijas
robežas pārkāpums. Tās īpašnieci uz tuvējo pilsētiņu Liepāju dodas
meklēt robežapsardzes patruļa.
Kā beigās izrādās, tā ir meitene (kuru karavīri, tik cītīgi meklējot,
pat nepamana), kas sēž uz soliņa un triec ar puišiem. Tā ir viņa, kas
pārkāpusi robežu, lai dotos... saulrieta peldē. Šis darbs
apceļoja nozīmīgākos Eiropas kinofestivālus: Kannas, Berlīni,
Roterdamu, Karlovivarus un arī daudzus ārpus šis “spices”. Bet ne jau
par to ir stāsts. “Kurpe” iezīmē gan jauna un nozīmīga spēlfilmas
autora pieteikumu, gan tēmas, kas režisores domāšanai – tagad pēc
“Pitona” iznākšanas jau var teikt – spēlfilmā ir īpaši raksturīgas.
Jau “Kurpē” skaidri izpaužas – kā vēlāk izteiksies Venēcijas
kinofestivāla konkursa direktors Morics de Hadelns – Lailas
Pakalniņas “sirreālais humors”. Venēcijas kinofestivāla konkursa
atlases komisija teikusi, ka, skatoties “Pitonu”, viņi esot daudz
smējušies. Itālieši to nosauca par “sirreālu humoru”, un, šo rindu
autoraprāt, tas ir ļoti precīzs apzīmējums Lailas Pakalniņas
atturīgajiem aizkadra smiekliem. Tas ir reizē intelektuāls, bet ļoti
dzīvs, saistīts ar ikdienu. Situācija ir tik reālistiska, cik vien
iespējams, bet tās pagrieziens un konteksts tik neparasts, ka vislabāk
to var raksturot nesenās spāņu filmas par kinorežisoru Luisu Bunjuelu
plakāts: vīrs, piegājis pie jūras, noliecies un pacēlis tās maliņu,
lūkojas, kas tur apakšā. Tāpat Laila Pakalniņa rīkojas ar ikdienas
dzīves situācijām “Kurpē”, bet jo īpaši “Pitonā”. Vai tā būtu lāpsta,
kas stateniski iedūrusies jaunākā modeļa “Audi” jumtā, vai mazliet
tradicionālāka, tomēr iracionāla traka bebra ķeršana. Tie ir tikai
raksturlielumi, un humors izriet no kopējās situācijas konteksta. Te
prātā nāk arī franču komiķis Žaks Tatī ar savām smalki izstrādātajām
mizanscēnām.
Un vēl – tas ir izteiktais nekonformisms varas priekšā, pasīva
pretošanās. Šķiet, caur pašas autores personisko pieredzi uzrādīta gan
latviskās mentalitātes pretestība padomju iekārtai un jebkurai
vardarbībai, gan parādīts varas mehānisma absurdums. Tā ir arī
savdabīga nostalģija pēc laika, kad pasaule bija skatāma
melnbaltās krāsās.
Šeit arī parādās vienmēr laipnā varas pārstāvja –
miliča/policista – un epizodiski arī stingrās direktores tēls,
kas tiks izvērsts “Pitonā”. Tā ir krīzes, savdabīga ielenkuma
situācija, ko izaicina kāds pastāvošās status quo varas pārkāpējs.
Tāpat arī fascinācija un interese par skolu kā audzināšanas metodi,
disciplīnu un tās pārkāpšanu. Viens no kadra uzstādījuma veidiem, kas
ir kā plakātiska fotogrāfija. Smalka ironija par tradicionālo kino
suspense jeb spriedzes kāpināšanas paņēmieniem (kareivjiem soļojot
garām mājai, no radiofona skan rīta vingrošanas pārraide ar balsi, kas
komandē: “Viens, divi, trīs, četri. Kreiso, labo. Pakāpeniski pārejiet
straujākā soļošanas tempā”). Un pilnīgi īpatnējais – rozīnītes,
kas padara režisores filmas tik personiskas un īpašas. Tā, piemēram,
kareivis, kas, ejot cauri kautuvei ar melnbaltiem kā mākslas foto
kautķermeņiem, pēkšņi pieliecas un vienu no tiem paosta. Bez īpaša
uzsvara, vienkārši tāpat garāmejot – laikam, lai uzzinātu, kā tas
smaržo.
Revolucionāre
“Pitons” ir Lailas Pakalniņas otrā pilnmetrāžas spēlfilma un reizē
pirmā latviešu filma visā latviešu kino pastāvēšanas vēsturē, kas
izrādīta vienā no nozīmīgākajām pasaules kino tikšanās vietām –
Venēcijas kinofestivāla konkursa programmā CONTROCORRENTE (tulkojumā –
pret straumi!).
Uz šo filmu var attiecināt teicienu, ka labu kino izstāstīt nevar – tas
ir jāredz. Pat ja labu kino definē tikai šādi, “Pitons” ir izcila
filma. Uzdrošinos teikt: kā līdzšinējās Latvijas kino vēstures, tā
šodienas kontekstā “Pitons” ir revolucionāra filma, kas nostiprina tās
autores pozīciju galvas tiesu augstāk par citiem režisoriem Latvijā –
gan profesionāli, gan sava pasaules redzējuma atainojumā. Tīri
profesionāli tas ir asi precīzais mizanscēnas uzstādījums, uzmanība
pret detaļām, katras ainas iekšējais un filmas kopējais ritms, aktieru
darbs, kā arī veiksmīgi vadītais visu “atbalstošo” kategoriju augstais
līmenis: operatora, mākslinieka un visu to neredzamo saskaitāmo, ko
dēvē par filmas komandu, darbs.
Runājot par pasaules kontekstu, Lailas Pakalniņas rokraksts salīdzināms
ar šodienas kultūrnozīmes kino elites augstāko slāni. Šeit prātā nāk
mūsdienu Japānas kino izcilākā eksportprece Takesi Kitano un mūsdienu
Irānas kino ar Mohsenu Makmalbafu kā tās flagmani. Abi ir godalgoti
prestižākajos pasaules kinofestivālos, un abi nes savas valsts kultūras
karogu – ja ne apzināti, tad caur saviem darbiem gan. Mūsu
“latviešu meitenes” (atvainojos par familiaritāti!) veikumu ar
Makmalbafa un Kitano darbiem, pārvarot ģeogrāfiskos attālumus,
tuvina šodienas laika izjūta – it kā nesteidzīgais, bet tai pašā laikā
ļoti skaidrais un precīzais ritms, kas neļauj novērst skatītāja
uzmanību, pat ja šķiet, ka kadrā darbība nenotiek, – tas ir pašas
dzīves pulss, kas tverts šais darbos. Tā ir ikdiena, kam noņemta grima,
stresa un nervozitātes kārta un kā sirds operācijā atvērti audi un
ieskaņoti tās vienmērīgie sirdspuksti.
Tas nav notikumu kino, bet pieredzes kino. Katrs kadrs darbojas ne
tikai kā tradicionāla drāma, bet kā izdzīvojama pieredze.
Literāros terminos tā ir starpība starp grāmatu un avīzi – piesātināta,
daudzslāņaina, nepastarpināta autora pieredze pret vienkāršu vārdu kā
informācijas plūsmu. Šīs Lailas Pakalniņas darbu kvalitātes dēļ vien
uzdrošinos teikt, ka režisores veikums latviešu kino, kas līdz šim
spēlējis pēc tradicionālās dramaturģijas spēles noteikumiem, ir
revolucionārs. Vienīgais, ar ko salīdzināma “Pitona” uzdrīkstēšanās, ir
drosmīgais Rolanda Kalniņa mēģinājums radīt jaunus kino izteiksmes
līdzekļus filmā “Piejūras klimats”, kuru pēc pirmā materiāla uzņemšanas
padomju ierēdņi “nolika plauktā”. Šis 1974. gadā filmētais un tikai
1992. gadā atjaunotais 36 minūšu “gabals”, uzrāda avangarda izteiksmes
līdzekļu meklējumus pat tālaika pasaules kino kontekstā.
“Pitona” dramaturģija ir liela uzdrīkstēšanās un risks. Jo, skatot no
tradicionālās dramaturģijas viedokļa, uz šo darbu var attiecināt
Napoleona teicienu par jokiem: “Ar jokiem ir tāpat kā ar kokvilnas
pavedienu – ja tos vērpj pārāk smalkus, tie pārplīst.” Ja
“Pitonu” aplūko no tradicionālās dramaturģijas viedokļa, tad sirreālie
elementi un sajūtu smalkums to dara šķietami inertu un neviengabalainu
– tādu, kur zūd spriedzes kāpinājums un autora mērķa
viennozīmīgums. Bet šis ir skatpunkts, no kura “Pitonu” aplūkot nav
nozīmes, jo šī filma spēlē pēc saviem noteikumiem – tas ir kino, kas
pieprasa jaunu klasifikācijas plauktiņu. Manuprāt, tas ir “pieredzes”(
ko precīzāk izsaka angliskais vārds experience) klases kino, nevis
tradicionālais “notikumu” jeb – atkal precīzāka ir angļu valoda –
chain of events klases kino.
Tas viss, šķiet, prasījis lielu uzdrošināšanos un gatavību riskēt no
autores puses. Riskēt ar visu zināmo, pareizo, kino dramaturģijā apgūto
un sekot tai balsij, kas saka: “Tas ir tavs redzējums! Ej un piepildi
to!” Tas ir risks izgāzties, nebūt pārliecinātam par panākumiem un šūt
ar kokvilnas diegiem, kas var izrādīties par vāju, lai saturētu
kinolenti kopā. Manuprāt, šis risks ir attaisnojies ar uzviju. Pat
tādos sīkumos kā skaņas celiņš, kam ir tik liela nozīme Lailas
Pakalniņas filmās. Pirmajā spēlfilmā “Kurpe” tas vēl nedaudz kliboja un
nebija pilnībā radis pats savu spēlfilmas balsi, bet balstījās
iepriekšējā dokumentālajā pieredzē, taču “Pitonā” jau ir nogājis lielu
distanci uz savas spēlfilmai atbilstošas identitātes apzināšanos.
Lailas Pakalniņas darbos, jo īpaši “Pitonā”, fiksēts arī pats
netveramākais no visiem apkārtējās pasaules lielumiem – Laiks.
Emocijas, smaržas, garšas u.tml. mēs jūtam visi (un adekvāti tās
atainot kinematogrāfiski jau pats par sevi ir māksla, uz ko ir spējīgs
pavisam neliels skaits režisoru), bet sajust un kur nu vēl fiksēt uz
kinolentes Laika ritumu ir tik reta dāvana, ka pat pasaules kino tā
pieejama tikai uz rokas pirkstiem saskaitāmiem indivīdiem.
“Pitonā” jūtama ne tikai vispārējā Laika kā tāda sajūtas fiksācija, bet
arī tā konkrētā izpausme – tas ir mūsdienu, 21. gs. sākuma, pasaules
laika ritējums. Lielas idejas parasti “ir gaisā” – kā netverama
substance tās virmo, un mākslinieki un radītāji tās uztver, bieži
vien uzskatīdami par savu konkrētu izjūtu. Tas ir stāsts par
lieliem atklājumiem, kas visbiežāk neatkarīgi cits no cita notiek divās
un pat vairākās pasaules vietās, tie ir glezniecības vai rakstniecības
stili, kas izplatās kā eksplozija kādā noteiktā laikposmā neatkarīgi no
ģeogrāfiskās izcelsmes. Tie ir konkrēta laikposma dziļākie impulsi:
neredzamā, bet vienmēr klātesošā Laika viļņi, kuru šļakatas iemiesojās
fiziskajās izpausmēs 19. gs. beigu impresionismā vai 20. gs. 60. gadu
franču kino Nouvelle vague. Tieši šo konkrēto 21. gs. sākuma laika
izjūtu iemieso jau piesauktie Kitano, Makmalbafa un arī Pakalniņas
darbi. Un šeit vairs nav svarīgi, vai tā ir Teherāna, Tokijas
piepilsēta vai Bolderāja Rīgā.
Visus šos cilvēkus vieno viena lieta – par savu darbu pamatu viņi ņem
sev pazīstamu vidi, ataino savu valsti, savu sabiedrību, bet lauztu
autora redzējuma prizmā. Un šeit pilnīgi nevietā būtu dalīt vietas uz
pjedestāla, jo kultūrsacensība starp valstīm ir sacensība pa
horizontāli – neviens nav labāks, tikai citādāks.
Šo autoru darbus vieno ne tikai līdzīga Laika izjūta, bet arī tādas
“sekundāras” pazīmes kā līdzīgs stāstījuma ritms un kadra minimālisma
stilistika. Un – lai cik paradoksāli tas būtu – arī humora
izjūta. It īpaši, ja runa ir par “Pitonu” salīdzinājumā ar mūsdienu
japāņu kino un konkrēti tās pārstāvi kinorežisoru un aktieri Sabu.
Pagājušā gada Venēcijas kinofestivālā tika izrādīta arī Takesi Kitano
jaunākā filma ZATOICHI, kurā pēc sajūtas un redzējuma skatāms
gandrīz identisks kadrs ar “Pitonā” parādītajiem sliežu grābējiem.
Lailas Pakalniņas filmā pāris ar kādu darbarīku kašņā vilciena sliežu
oļus. Absurda situācijā, kurā ienāk vērotājs no malas, apskatās un
konstatē: “Vai ta sliedes ravējam? Nu, nu...” Kitano filmā rotaļa
ar darbarīkiem pāraug ironiski horeogrāfiskā vispārinājumā.
Autors
Autors ir tas, kam ir kaut kas jauns sakāms par vispārcilvēciskām
tēmām, tas, kurš skatītājam paver jaunu skatpunktu, no kura palūkoties
uz cilvēka iekšējās un ārējās dzīves reālijām. To var izdarīt cilvēks,
kurš uzdrošinās darboties ārpus pieņemtajiem rāmjiem, kurš var radīt
gan meistardarbu, gan smagi kļūdīties. Par tādu tiesības saukties tikai
tādam, kura pasaules uztvere ir PERSONISKA un ASA.
Autoru raksturo uzdrošināšanās meklēt jaunus ceļus, jaunus izteiksmes
līdzekļus, jo tas, ko viņš grib pateikt (saturs), prasa konkrētu, ne
vienmēr tradicionālu izteiksmes formu. Un kino, kur, šķiet, visi
tehniskie paņēmieni jau ir izsmelti, atrast jaunu skatījumu uz dzīves
reālijām ir liela prasme.
Autors parasti neiziet uz kompromisiem finansiālu iemeslu dēļ. Ja viņš to dara, proporcionāli kompromisam zūd oriģinalitāte.
Ne katrs režisors ir autors. Bet Laila Pakalniņa tāda ir.
Nobeigumam
Vēstures apzināšanās notiek caur kultūrfaktiem. Lai tos veidotu, tajos
jāiegulda līdzekļi. Kino šie ieguldījumi ir apjomīgi, bet uzdrošinos
teikt, ka pat viena tāda autore kā Laila Pakalniņa atsver VISUS kino
jomā ieguldītos līdzekļus. Jo tas ir ieguldījums identitātes radīšanā,
bez kuras Latvija kā valsts izplūdīs un izjuks eiro un pasaules globālā
ciema ūdeņos. Starp citu, tieši par dzīvi šī kultūras rasola apstākļos,
par kultūras un laika identitāti savā valstī jāvēstī vienam no Lailas
Pakalniņas nākamajiem darbiem, piecminūšu dokumentam par mums šeit un
tagad Latvijā, kas iekļausies 25 valstu režisoru tādu pašu dokumentu
ciklā. Pasūtītājs – neviens cits kā šobrīd izdomas bagātākā Eiropas
kinofabrika dāņu kinokompānija Zentropa.
|
| Atgriezties | |
|