KOPĪBAS FAKTORS MŪSDIENU Ilze Strazdiņa Londonā Marta sākumā Liepājas Karostā norisinājās seminārs "Komūnas pēc komunisma", kas vērsa uzmanību uz alternatīviem sociāliem formējumiem, to vēsturisko perspektīvu un relatīvismu attiecībā pret tendencēm mūsdienu mākslā un plašāku kultūrpolitikas attīstību. Šajā rakstā, pievēršoties pēdējiem, nākas atzīt, ka vārds "komūna", kas būtībā pieļauj gandrīz bezgalīgas interpretācijas iespējas, ir intereses vērts. Ņemot vērā padomju laika pieredzi un komunālo dzīvokļu murgus, daudzi lasītāji pāršķirs šo lapu, vienkārši ignorējot jebko, kam vārda sakni veido "kom-". Un vienlaikus, iespējams, piekritīs visam, kas saistīts ar šodien tik pazīstamo .com. Lai paliek atvērts jautājums par to, vai šoreiz runa ir par pārmaiņām valodā vai visā kultūrā.
|
|
2004. gada marts. Liepājas Karosta. "Komūnas pēc komunisma"
2004. gada marts. Liepājas Karosta. "Komūnas pēc komunisma"
2004. gada marts. Liepājas Karosta. "Komūnas pēc komunisma"
|
| Domājot par valodu un tā vai cita jēdziena būtību, jāatzīst, ka Eiropā
latviešu valodas turpmākā nākotne būs ciešā sasaistē ar angliskošanu.
Atšķirībā no rusifikācijas, kam spējām pretoties, atrodoties tiešā
saskarē ar krievu kultūras reālo izpratni, tālo Britu salu kultūra
tomēr ieņem mīta statusu, tādējādi kļūdama vieglāk pieņemama.
Pievērsīsimies komūnu mākslai un vārdam "komūna", kas angļu valodā
nekādi nav saistīts ar komunismu (kas jau kopš 20. gs. 50. gadiem
gadiem vairāk tiek izprasts kā totalitārisms), bet var tikt
saprasts kā kaut kas noslēgts, ekskluzīvs; vienlaikus tam var
piedēvēt arī savveida ksenofobiju (jeb visa svešā neieredzēšanu).
"Komūna" vēl joprojām ir viens no terminiem, kas definē izpratni par
kolektīvo, kopīgo. Tas ir plaši lietojams un tiek lietots bez
pēcpadomju kompleksa aizspriedumiem.
Šodienas mākslas laukā rezonējošās Community art practice (komūnu
mākslas prakses) pirmsākumi meklējami ciešā saistībā ar konceptuālās
mākslas pirmsākumiem. 1968. gadā Lielbritānijā Terijs Atkinsons
nodibināja grupu Art & Language (A&L), kuras ieguldījums
konceptuālās mākslas laukā ir nenoliedzams. 70. gadu sākumā tā pameta
sterilo mākslas vidi, lai iesaistītos sabiedriskos notikumos, ielu
akcijās un urbānās realitātes ikdienā. Ignorējot modernisma mākslas
ideālus, kas kultivēja priekšstatus par mākslinieku kā ģēniju, A&L
kolektīvā darbībā pievērsās plašākam sociālam, filozofiskam un
politiskam diskursam, tādējādi iespaidojot tālaika izpratni par komūnu
mākslu, kas vēsturiski asociējās ar autodidaktu darbību un praksi, kura
vērsta uz institūciju kritiku.
Otrs vēsturiski spilgtākais piemērs komūnu mākslas praksē ir saistīts
ar 60. gadu beigās aktīvo Vīnes akcionistu mākslas grupējumu,
kas, atsaucoties uz pasludināto mākslas galu, vienojās kopīgā idejā,
kura paredzēja alternatīvas telpas, vides un sociālā eksperimenta
realizēšanu. Atšķirībā no angloamerikāniskā A&L, kas, iesaistoties
sociālos procesos, mainīja šodienas izpratni par mākslinieku, amatieri
un skatītāju un tomēr joprojām radīja estētiskus un samērā konvenciālus
mākslas objektus, Oto Mula vadītā Frīdrihshofas komūna līdz galējībām
pārbaudīja tēzi par mākslu kā dzīvesveidu. Šis eksperiments ilga
aptuveni divdesmit gadus (līdz tomēr beidzās 90. gadu pašā sākumā).
Zīmīgi, ka šī ideālistiskā formējuma sabrukuma iemesls arī bija
totalitārisms (precīzāk – patriarhālisms), lai gan tas bija vienīgais
iespējamais veids. Vai, pašu komūnas pārstāvju vārdiem runājot,
"toreiz šis, iespējams, bija vienīgais veids, kā indivīdu grupa spēja
noturēties uz kopīgi uzsāktā ceļa".
Domājot par šodienas prakses vēsturisko kontekstu, nenoliedzama ir
tādas mākslas loma, kas daudzviet apzīmēta kā socially engaged (sociāli
saistīta) mākslas prakse. Paralēli jau minētajai A&L darbībai 60.
gadu vidū britu pašvaldības un vēlāk arī Mākslas padome, atklājot
mākslas spēju komunicēt ar cilvēkiem, atrada līdzekļus mākslinieku
iesaistīšanai sabiedrības atveseļošanas procesā. Mākslinieks darbojās
kā izglītotājs vai pat sociālais dakteris, kura uzdevums bija integrēt
to vai citu sabiedrības slāni vai migrantu komūnu apkārtējā realitātē.
Valstiskais atbalsts radīja apstākļus kolektīvam darbam un iespējai
iesaistīties sociālos procesos, un mākslinieki attīstīja savu darbību
daudz plašākā spektrā.
Lai arī daudz kritizēta, sociāli orientētā māksla ir izdzīvojusi
aizvadītajās desmitgadēs un pēdējos divos gados spējusi radīt īpašu
interesi par sevi. Nule kā notikušajā tīkla mākslas seminārā, kas
norisinājās Tate Britain telpās, Mākslas padomes pārstāve, sniedzot
pārskatu par padomes atbalstītajiem projektiem, atsaucās uz tikko
izdotu grāmatu "Britu mediju māksla: 1994–2004" un atzina, ka šo
pēdējo gadu Mākslas padome lielākoties ir atbalstījusi sociāli
orientētus projektus, kas apliecina pretošanos garu.
Šādas mākslinieciskās prakses kontekstā daudz tika kritizēts pirms
diviem gadiem notikušās documenta ietvaros eksponētais Tomasa Hiršona
darbs "Piemineklis Žoržam Bataijam". Kā Hiršons pats bieži teicis,
darba būtības pamatā ir viņa vēlme iepazīstināt ar franču filozofa
Žorža Bataija uzskatu un darbību, izmantojot reālās ikdienas kontekstu.
Tāpēc par pieminekļa atrašanās vietu Hiršons izvēlējās Kaseles pilsētas
nomales guļamrajonu, kur līdzās vāciešiem mitinās arī lielākā turku
imigrantu komūna.
Piemineklis tika montēts no vairākiem komponentiem, kas konkrētajā
rajonā bija izvietoti documenta norises laikā, – no bibliotēkas, TV
studijas, skulptūras, kafejnīcas un
auto (tas
documenta apmeklētājus vizināja uz šo nomali, savukārt vietējos
iedzīvotājus transportēja uz izstādes centrālo pasākumu vietām), no
izstādes, kas atspoguļoja Bataljas darbību, no darbnīcas un web
projekta, kas nodrošināja pasākuma translāciju internetā. Pieminekļa
celtniecībā un uzturēšanā Hiršons iesaistīja vietējo māju iedzīvotājus,
tādējādi ne tikai radot darba vietas daudziem bezdarbniekiem, bet arī
organiski pieradinot pie tā vietējos iemītniekus. Izstādes laikā šo
jauno infrastruktūru apdzīvoja garlaikotā jaunatne, tā darbojās arī kā
tusiņa vieta visiem pārējiem. Šis mākslas darbs nepārprotami
iesaistījās debatēs par labklājības vienlīdzīgu distribūciju,
vienlaikus konfrontējot ar paša īslaicības faktu un reālu struktūru
trūkumu. Pats mākslinieks, būdams sirreālu notikumu iniciators kvartāla
iemītnieku dzīvē, tomēr bija tikai idejas iniciators, iespējas radītājs
no ārpuses. Patiesībā vietējo iedzīvotāju ikdienā viņam ir maza nozīme.
Arī Rīgā pagājušā gada septembrī Latvijas Laikmetīgā mākslas centra
organizētā mākslas projekta "re: publika" ietvaros tika demonstrēti
līdzīgi projekti. Vairumā gadījumu tie lokalizējās Rīgas nomalēs,
mēģinot iesaistīt ar mākslu maz saistītas sociālās grupas dažādās
aktivitātēs, kas dažbrīd līdzinājās sociāliem eksperimentiem. Jāatzīst,
ka šādi eksperimenti bieži satur krietnu devu cinisma – falšā ideja
darbojas kā joks, jo, beidzoties "izstādei", paliek tukša telpa.
Tikai garāmejot tiek aizskarta ideja par kopīgo, komunālo vai komūnu kā
tādu.
Interneta un tehnoloģiju attīstība, kā arī 90. gadu vidus
tehnoavangarda idejas par internetu kā kopīgo telpu arī ir neatņema
šodienas komunālo ideju sastāvdaļa. Internets dod iespēju pavisam
citādai sadarbībai, komunikācijām un globālās/lokālās saiknes
veidošanai ar reālo pasauli. Pēdējās dekādes laikā radušās neskaitāmas
virtuālās kopienas, sadarbības tīkli un aktīvistu grupējumi. Daudzos
gadījumos šie jaunie kolektīvi un interesentu kopas, kas izveidojušās,
pateicoties informācijas un datu "lielceļam", darbojas reālās
fiziskās telpas kontekstā. Atšķirībā no sociāli saistītiem projektiem
šiem sadarbības tīkliem raksturīga noturība. To esība telpā un laikā
bieži ir saistīta ar kopēju interešu un resursu izmantošanu un grupas
dinamikas identitāti.
Vienlaikus ar Liepājā notiekošo semināru Minhenē kongresā NEURO jeb
networking Europe (neuro.kein.org/ ) pulcējās ap 200 dažādu
grupu, kopienu, sadarbības tīklu no visas Eiropas, lai diskutētu par
tādiem jautājumiem kā migrācija un mobilitāte, rasisms un nacionālisms,
civilo sabiedrību un globalizācijas mobilizēšanās, nākotnes izglītības
kontrole sabiedrības kontekstā, kopienu organizēšanās un digitālā
kultūra. Par šādu kopienu pašorganizēšanos kopējas sapratnes un ideju
attīstības vārdā jau samērā ilgi tiek diskutēts Society of Commons.
Commons šeit tiek izprasts kā kopējs, sabiedrisks un publisks, savukārt
society ir dažādu tīklojumu kopums. Šādas sabiedrības organizēšanas
veidu un struktūru testēšana nepārprotami liecina par jaunas
sabiedrības formas iespējamiem meklējumiem un vienlaikus var tikt
uztverta kā pašreizējo valdošo spēku un to centralizēto struktūru
kritika.
Mākslinieciski politiskās aktivitātes, uz ko orientējās NEURO,
atsakoties no divdabīgā mākslas aktīvisma principa, balstās uz mākslas
vēsturē zināmām stratēģijām un metodēm, radot savveida hibrību, kas
īsti nav pieskaitāms nedz politiskajai, nedz arī radošajai pasaulei,
bet apdzīvo telpu starp tām abām. Neuro izvirzītais sauklis skan šādi:
"Kad esam kopā, mēs esam asambleja, kad šķirti – sadarbības tīkls."
Šo sadarbības tīklu un kopienu raksturs variējas robežās no mākslas
projektiem (kā Floriana Snaidera "Ikviens ir eksperts", kas
vienlaikus darbojas gan kā tīklā balstīta informācijas datu bāze, gan
arī kā triecienbrigāde, kura propagandē dažādas alternatīvas darba un
līdzdarbošanās iespējas) līdz reāliem aktīvistu grupējumiem (tādiem kā
Indymedia vai NoBorder, kur tīkls darbojas dažādu ar robežām saistītu
jautājumu publiskošanā) un arī līdz nu jau publiskām organizācijām (kā
Vīnes Public Netbase vai mūsu pašu RIXC).
Šī raksta tapšanas laikā Bufalo norisinājās vēl kāda, iespējams,
akadēmiskāka konference freecollaboration ("brīvā sadarbība"), kuras
redzeslokā bija tieši radošas sadarbības dažādi modeļi, ko vācu
teorētiķis Kristofs Špērs nosaucis par "brīvo kooperāciju". Atšķirībā
no Neuro nākotnē tendētās aktivitāšu stratēģijas veidošanas Bufalo
mākslinieki, akadēmiķi un praktiķi vairāk pievērsās pašas kolektīvās
darbības plusu un mīnusu analīzei un dažādiem individuālās motivācijas
principiem. Šeit daudz tika diskutēts par kolektīvo darbību, kas bieži
balstās uz kādas spontānas kopīgas idejas īstenošanu. Un īstenošana
bagātina gan personīgi, gan kolektīvi. Konferences ievadesejā viens no
konferences organizatoriem Trebors Šulcs raksta: "Ar vai bez
tehnoloģiju līdzdalības šāda prakse dominē gandrīz visās kultūras
sfērās. Tomēr svarīgi apzināties, ka kooperācijām piemīt tendence iet
ārpus "labā" un "sliktā" robežām, tāpat nenoliedzams ir fakts, ka
tās ir sadarbības tīklu, organizāciju vai pilsētu radītā biezuma
produkts." Tālāk viņš kategoriski apgalvo, ka vairs nepastāv iespēja
atgriezties pie 19. gadsimta idejas par indivīdu kā ģēniju.
Apliecinājums tam ir brīvo un atvērto software un datoru sistēmu
attīstība. Hakeru un programmētāju kopdarbību bieži papildina dažādi ar
kultūru un mākslu saistīti eksperimenti. Kā interesantu piemēru varētu
minēt 15. martā Ņujorkā darbojošās grupas share.dj veidoto projektu
ANYWARE, kas pulcināja mūziķus, māksliniekus un programmētājus no
desmit dažādām valstīm nSlam testēšanā. nSlam, ko var dēvēt par
digitālo datu un informācijas vīdžeju un dīdžeju nākotnes instrumentu,
šeit kalpoja par ieganstu starpnacionālai sadarbībai, pulcinot
entuziastus, kas jūt nepieciešamību pēc šāda kopīgi radīta instrumenta.
Tādējādi tiek testēts kolektīvais spēks un komunālās labklājības
pilnveidošana papildus desmit valstīs noritošiem koncertiem un
priekšnesumiem. Kā zināms, plašāka konference par šo jauno mediju un
atvērto software kultūru 5.–8. maijā norisinājās Rīgā, Mākslinieku
namā.
Armins Medošs, grāmatas FreeNetworks autors, kā ilustrāciju min
kustību, kas aizsākās gandrīz vienlaikus dažādos pasaules urbānajos
centros 20./21. gadsimta mijā un lielā mērā saistīta ar kopējas radio
telpas ekspluatāciju. WIFI tehnoloģijas attīstība, izmantojot 2,4 Gh
zemo radio vilni, pavēra iespējas ātrai audiovizuālo datu un
informācijas "transportēšanai". 2000. gadā, kad ātrlīnijas interneta
pieslēgums vēl bija dārgs prieks, tehnoavangarda pārstāvji sāka
eksperimentēt ar iespēju dalīt vienu interneta pieslēgumu starp
vairākiem lietotājiem. Šāda eksperimenta rezultātā Londonā 2000. gadā
tika izstrādāta tā sauktā patērētāju tīkla stratēģija www.consume.net,
kas vienoja jauno mediju māksliniekus, speciālistus un hakerus kopīgu
darbarīku radīšanā, lai rastu iespēju pilnvērtīgi izmantot interneta
tīklu. Tādējādi izveidojās paralēlais radio tīkls. Tika radīta
dinamiskā karte, datu bāze, kas informē par esošo radio signālu un
pieslēguma punktu atrašanās vietu. Ar vienkāršas navigācijas palīdzību
atrodami neskaitāmi tīklojuma mezgli, arī tuvākais mezgls, un katram
jaunam lietotājam ir iespēja informēt par potenciālā mezgla
izveidi.
Līdzīgi grupējumi ir izveidojuši Ņujorkas, Sietlas, Toronto, Berlīnes,
Vīnes u.c. komūnu tīklus. Šīs infrastruktūras radīšana (antenu
uzstādīšana, pieslēguma instalēšana) kopā saveda visdažādākos cilvēkus,
bieži par draugiem kļuva pirms tam svešie pāri ielai dzīvojošie
kaimiņi. Būvējot šo mediju, viņi iesaistījās kopējā darbā – jaunā tīkla
apsaimniekošanā. Patlaban ir izstrādāti dažādi dokumenti un starpmezglu
attiecību līgumi, piemēram, picopeering līgums, kas apliecina
savstarpējās sadarbības atvērto raksturu un savstarpējo attiecību
morālos un ētiskos pamatus. Brīvo tīklojumu kustība, kas ir atkarīga no
pašu lietotāju un uzturētāju līdzdarbības, kļūst plašāka ar katra jauna
mezgla izveidi. Šis visai gausais un no visdažādākajiem apstākļiem
atkarīgais process, iespējams, pastāvēs tik ilgi, cik ilgi iesaistītās
puses izjutīs nepieciešamību pēc tā.
Jaunā komunālā infrastruktūra, kas pati raksturojama kā tīklu māksla,
kalpo par iedvesmu nu jau neskaitāmiem mākslas projektiem. Eiropas
paplašināšanās priekšvakarā tūri pa Angliju uzsāka brīvo tīklu
"advokāti" – mediju mākslas grupa TAKE2030 , demonstrējot performanci
"BagātīgsGaiss2030", kas pirmo reizi bija skatāma pagājušā gada
Venēcijas biennālē. Tās idejiskā bāze ir scenārijs, kur darbība
norisinās nākotnē: laiks pēc interneta sprādziena, kad esošās
korporālās struktūras, kas tik blīvi apdzīvo virtuālo telpu, ir
zudušas. Vienīgais, kas vēl eksistē, ir indivīdu radītās struktūrās
balstīta mobilitāte un komunikācija izteikti lokālā vidē.
Eiropas kultūras tīkla RePublicArt iniciators Gerards Raunings atzīmē:
"Maģiskais vārds te ir transformācija." Nekas nerodas ne no kā. Jaunā
gadsimta sākumā globālā pretkara kustība bija daudz spēcīgāka nekā
kādreizējie protesti pret Vjetnamas karu. Antiglobalizācijas kustība
neradās ne no kurienes. Tā (tāpat kā brīvo tīklu kustība) lielā mērā
iespējama, pateicoties 90. gadu intervenču mākslas un tehnoavangarda
praksei. Tomēr pretēji aizvien plašumā augošajai neapmierinātībai ar
pastāvošo lietu kārtību dominējošo mediju struktūras daudz nemainās.
Pat pilnīgi pretēji. Globālo spēku koncentrācija dažu rokās šķiet
gandrīz neapstādināma. Šis varbūt ir viens no iemesliem mazāku
alternatīvu pasauļu, tīklu un kopienu attīstībai. Tas šodienas kopienām
un grupējumiem liek pievērsties komunālo līdzekļu dalīšanas
pārvērtēšanai un decentralizētu struktūru radīšanai.
Kā vēl viens svarīgs faktors, uz ko balstās šī prakse, minams itāļu
filozofa, grāmatas "Impērija" autora, Antonio Negri arguments par
masu (multitudes) mainīgo nozīmi. Analizējot Amerikas globālo
imperiālismu un tā utopisko raksturu kā parādību bez noteiktas
atrašanās vietas un kā izkliedētu varas mehānismu, viņš raksturo masas
kā pašmotivētu indivīdu kopu, kas pretēji abstraktam jēdzienam
"cilvēki", iespējams, ir spējīga uz tikpat utopisku pašorganizēšanos,
– šāda varbūtība ir pavisam reāla. "Šodien masas vienlaikus ir
kolektīvās prakses subjekts un produkts. Masu veido daudzu atsevišķu
ķermeņu kopums, kas spējīgs uz maksimālu sevis mediēšanu un iekšējiem
kompromisiem."
Pēc Negri domām, šeit slēpjas vienīgā globalizācijas pretošanās
iespēja, kur savstarpējais respekts ir balstīts konfliktā, kopīgi
risinot konflikta jautājumus pretēji pelēcīgam konsensam, ko raksturo
balsotāju balsu skaita pārākums. Šai kontekstā arī komūnas
jēdziens mainījis nozīmi un vairs nav izprotams tikai kā bēgšana. Tas
drīzāk ir veids, kā pretoties globālai viengabalainībai un saglabāt
identitāti, atpazīstot zemi un gaisu kā mūsu visu komunālo mītni. |
| Atgriezties | |
|