MATRJOŠKA KĀ MĀKSLAS PASAULES KRITIKA Ilze Strazdiņa Londonā No 16. aprīļa līdz 21. maijam galerijā MOT, kas atrodas Londonas austrumos, bija apskatāma izstāde ar anglisko nosaukumu Russian Doll (Matrjoška). Jāatzīst gan, ka apzīmējumi "galerija" un "izstāde" ir pārlieku vienkāršoti, jo kā MOT, tā Matrjoška vairāk atbilst projekta statusam. MOT ir viena no daudzajām šodien Londonā sastopamajām galerijām, kuru radīšanas iniciatori ir paši mākslinieki. MOT darbojas jau divus gadus, un tās idejas autors ir mākslinieks Kriss Hemonds. Viņa paša mākslinieciskā prakse lielā mērā saistīta ar institūciju kritiku, mākslinieku grupu sadarbības veicināšanu un alternatīvu mākslas telpu izveidi. Sarunājoties ar Hemondu, top skaidrs, ka viss galerijā notiekošais viņa izpratnē ir mākslas darba radīšana. |
|
Skats izstādē
Elizabete Praisa. XXX
Džordžo Sadoti. XXX
Mārtins Krīds. XXX
|
| Matrjoška bija trešā izstāde MOT programmā, kas vērsa uzmanību uz
mākslas prakses izpēti un ko, no vienas puses, varētu uzskatīt par
galerista/mākslinieka/ kuratora Hemonda paša konceptuālu mākslas darbu
– tas bija mēģinājums sadarbībā ar citiem māksliniekiem risināt kopējas
idejas un problēmas, bet, no otras puses, šī izstāde tomēr bija plašāka
mākslas un tās jauno tendenču ekspozīcija.
Pirms gada MOT savās telpās izstādīja to autoru darbus, kuru prakse
(līdzīgi kā MOT) saistīta ar mākslas telpas uzturēšanu. Tai sekoja
izstāde "Apaļais galds" ar kuratora un rakstnieka Metjū Higisa,
profesora Džona Tomsona un kritiķa Metjū Kolingsa piedalīšanos. Viņi
visi trīs izstādīja savus personīgos mākslas darbus, tādējādi atklājot
daudz intīmākas savas domāšanas perspektīvas. Savukārt klātpieaicinātie
mākslinieki Džeremijs Delers (Jeremi Dellar), Kolins Lovs (Kolin Love)
un Rodijs Tomsons (Roddi Tomson) šai gadījumā darbojās kā MOT
uzaicinātie konkrēto mākslas darbu kritiķi.
MOT jaunākā skate mēģināja izanalizēt "matrjoškas principu" izstāžu
veidošanā un vienlaikus bija arī plašāka kuratoriskās darbības kritika.
MOT interesē, kas ietekmē mākslas pasauli un valda pār to. Kāda ir
šodienas mākslinieka loma tirgus diktāta pārņemtā mākslas vidē? Kāda ir
pēdējā laikā tik daudz diskutētā kuratora loma mākslas interpretāciju
kontekstā? Matrjoška bija mēģinājums atspoguļot šodienas mākslai
raksturīgo daudznozīmību, kuras ietvaros mākslinieks darbojas kā
kurators, kurators izstādās kā mākslinieks, galerijas pārņem
institūciju funkcijas, piedāvājot nekomerciālas izstādes, un
institūcijas darbojas kā tirgus sastāvdaļa.
Kā liecināja izstādes ielūgumā attēlotās matrjoškas un Hemonda
rakstiskā koncepcija, MOT piedāvāja variantu, kura ietvaros visi
iepriekšminētie procesi satilpināti vienā spēlē (vienā lellē). MOT bija
lielākā no lellēm, otra lelle bija pieaicinātais mākslas kritiķis
(šoreiz Peters Šučins), kura rakstiskā kritika par izstādē redzamajiem
mākslinieku darbiem šoreiz bija uztverama kā atsevišķs mākslas darbs un
iekļāvās organiskā kompozīcijā ar pārējiem eksponātiem. Šučins, kas
pats arī ir mākslinieks, līdzās citu darbiem mēģināja analizēt savu
duālo pozīciju: "Iekļaujot šajā izstādē kritiķa darbu, MOT atrod
veidu, kā sašķobīt un atšķaidīt potenciāli akūtu kriticismu, jo viņi
iekļauj un tādējādi – savā veidā – ietekmē to, kas radīts ārpus
apskatāmās struktūras." Tomēr neatbildēts tā arī palika jautājums, vai
Šučina ieguldījums izstādē darbojās kā kritika vai arī vienkārši
uzskatāms par māksliniecisku piedāvājumu, kas neatšķīrās no citiem šeit
redzamajiem darbiem. Vai ir iespējams, ka tas sevī apvienoja abas
kvalitātes? Vai arī tur nav nekā no iepriekšminētā?
Laiems Giliks, kas radošajā darbībā bieži manipulē ar sociālo un
ekonomisko jomu, atspoguļojot politisko spēku ietekmes, arī bieži
darbojies kā izstāžu kurators. Matrjoškā Giliks bija uzaicināts kā
komentētājs, lai atspoguļotu starpnieka lomu, ko šodienas mākslas dzīvē
spēlē kuratori un interpretētāji. Gilika komentārs bija pārsteidzoši
viegls un gaisīgs, lai arī vienlaikus ieturēts māksliniekam raksturīgā
rokrakstā, kas iezīmīgs ar vēlmi atkāpties no idejas par mākslu kā
objektu. Giliks izmantoja smaržu flakoniņus, kuru saturu izstādes
apmeklētāji izsmidzināja gaisā un testēja. Smarža ir simbolisks un
vienlaikus juteklisks starpnieks, kas sniedz iespēju fiziski sajust
lietu patieso būtību. Flakoniņos sapildītais šķidrums – šņabja un
liķiera miksējums – jāatzīst, bija visai tiešs un precīzs Matrjoškas
krieviskās identitātes izteicējs.
Izstādē piedalījās tādi mākslinieki kā Džordžo Sadoti, Elizabete Praisa
un Mārtins Krīds. Savu izvēli MOT argumentēja ar apgalvojumu – visu šo
mākslinieku radošie procesi liecina, ka māksla ir plašāks jēdziens nekā
vienkārši objekts vai noslēgta forma. Viņi iesaistījās plašākā
diskusijā – Elizabetes Praisas izstādītajam darbam svarīga ir konkrētā
galerija, tās konteksts, savukārt Džordžo Sadoti un Martina Krīda darbu
pilnvērtīga esamība lielā mērā atkarīga no publikas un vides
līdzdarbības.
Matrjoškā Elizabete Praisa, atsaucoties uz lelles ietilpības
principa konceptu, bija izstādījusi eksponātu no Haknijas muzeja, kur
pati darbojas kā kolekcijas veidotāja. Eksponāts – sažuvis suns, kas
zobos tur žurku, – atrasts 1918. gadā Austrumlondonas dzelzceļa arkās.
Matrjoškas princips bija skaidri nolasāms : MOT–Haknijas muzejs–suns–
žurka. Varbūt pārāk vienkārši, bet nepārprotami – aizkustinoši.
Arī Džordžo Sadoti darbu var interpretēt divējādi. Sadoti līdzīgi
Gilikam pieķēries lelles krieviskajai izcelsmei – izmantojis krievu
valodā iznākošo Playboy, lai izveidotu kaut ko līdzīgu lūriķa caurumam.
To varētu uztvert arī ziņkārīgā Toma kontekstā, kur krievu skaistuļu
neatvairāmā pievilcība katram dod iespēju atpazīt sevī Toma
samaitātības garu. Taču, ja meklējam refleksijas matrjoškas kontekstā,
šis caurums tikpat labi var būt arī "logs uz pasauli". Šai gadījumā –
uz pārējiem izstādē aplūkojamiem darbiem.
Tērnera balvas ieguvējs Mārtins Krīds, kas Teita galerijā aicināja
skatītājus iedegt un izdzēst gaismu, piedalījās ar ārēji pavisam
neinteraktīvu dabu. Baltā rāmī ierāmēta balta papīra lapa. Nejaušs
skatiens, un pietiek, lai nesaprašanā paraustītu plecus. Tomēr baltā
lapa nav gluda – tajā redzamas locījumu atstātās rievas, liekot mums
manīt, ka lapas izmērs varbūt tik elastīgs, cik vien nepieciešams. Vai
tas ir komentārs par mākslas pasaules "izstiepto dabu"? Par to ka, A4
lapai ir sava nozīme, bet tās salocītai versijai pavisam cita? Un ka
abām ir sava taisnība un vieta zem šīs saules? Par to, ka nav vienas
atbildes un viss ir savstarpēji saistīts? Gluži kā šī baltā papīra
lapa, arī mākslas pasaule ir jautājumu un interpretācijas iespēju
pārpilna. Protams, varam piekrist Hemonda domai, ka visu izstādē
iekļauto darbu savstarpējās spēles elementa atšifrējums slēpjas to
spējā pielāgoties konceptam un līdzāspastāvošajam darbam. Bet kā gan šī
izstāde atšķiras no jebkuras citas grupas izstādes, kuras veiksme
atkarīga no kuratora spējas redzēt šādas sakritības un savstarpējās
spēles elementus? Grūti piekrist autora apgalvojumam, ka šeit redzamos
darbus vieno Nikolā Burjo (Nikolas Bourriaud) attiecību estētikas
koncepts, kas balstās idejā, ka māksla ir izteiksmes veids, kurš sastāv
no attiecību veidošanas ar pasauli, izmantojot zīmes, formas vai
darbības. Protams, prātā nāk baltā papīra lapa, kurā var ietilpināt it
visu un kuru visi var interpretēt tā vai citādi. Un kas gan pateiks,
kam ir taisnība un kam – ne.
Vēlreiz pārdomājot izstādi, jāatzīst – lai cik pievilcīgs šķistu
koncepts, šeit izstādīto darbu būtība bija atvērta interpretācijām, bet
maz runāja par piramīdisko struktūru. Varbūt tieši tāds ir mākslinieka
Hemonda vēstījums šodienas mākslas pasaulei, kas iedomājas, ka pastāv
lielākā un mazākā lelle, neapjaušot, ka lielums ir mazsvarīgs, jo bez
tās vai citas lelles neveidosies matrjoška.n
|
| Atgriezties | |
|