JAUNĀS ROBEŽAS Dace Lamberga No 2. marta līdz 30. maijam
Īrijas Nacionālās galerijas
mājaslapā www.nationalgallery.ie
Jēkaba Kazaka atraisīti krāsainā,
nedaudz ironiski skatītā glezna
“Dāmas jūrmalā” (1920)
ievadīja izstādē
“Jaunās robežas: Māksla no jaunajām ES dalībvalstīm”
(New Frontiers: Art from New EU Member States).
Arī kataloga ievadrakstā Mērilendas
universitātes modernās mākslas
vēstures profesors Stīvens A. Mansbahs
Austrumeiropas modernisma būtību
raksturojis tieši ar Jēkaba Kazaka
piemēru: “Austrumeiropieši, vēloties,
lai viņus visā nopietnībā pieņemtu kā
moderno mākslinieku domubiedrus,
Rietumu stilus izmantoja kritiski, brīvi
piemērojot tos vietējiem apstākļiem.
Tādēļ vien Jēkaba Kazaka un viņa lat-
viešu domubiedru darbus nevar pieņemt,
piemēram, kā šauru piemērošanos
Matisa krāsu harmonijai un Pikaso
klasicizētajām peldētājām. Drīzāk šajos
darbos vajadzētu saskatīt papildinošo,
lokālo nozīmi: Kazaka un viņa kolēģu
abstraktās, gandrīz lellēm līdzīgās
figūras tika radītas, lai, piesaucot Bal-
tijas arheoloģiskos artefaktus un vietējās
norādes, laikmetīguma aizsegā sekmētu
savas nācijas paštēlu.” |
|
Jēkabs Kazaks. DĀMAS JŪRMALĀ. 1920
Kristjans Rauds. UPURĒŠANA. 1935
Antans Samolis. BALTĀ ĀBELE. 1932
Džuzepe Kali. KORSĀRA NĀVE. 1867
Jožefs Ripls-Ronaji. ES GLEZNOJU DĀRZĀ. 1910
Rihards Jakopičs. SAULAINĀ PUSE. 1903
Georgioss Poliviu Georgiu
Františeks Kupka
Andžejs Vrublevskis
|
| Vēsturiskais atskats liecina – lai kādā kontekstā rādīta latviešu
māksla, tā izpelnījusies pozitīvu attieksmi. Padomju laikā tā sauktajās
datumu izstādēs Maskavas manēžā uz Eirāzijas plašuma fona mēs
izcēlāmies ar rietumniecisku laikmetīgumu, bet kopš neatkarības sākuma
likumsakarīgi iekļaujamies Skandināvijas lokā. Savukārt 2004. gadā,
iestājoties Eiropas Savienībā, latviešu glezniecība guvusi vērtējumu
kontekstā ar desmit jauno dalībvalstu sniegumu. ES prezidējošajā valstī
Īrijā vēsturisko notikumu atzīmēja ar Čehijas, Igaunijas, Kipras,
Latvijas, Lietuvas, Maltas, Polijas, Slovākijas, Slovēnijas un
Ungārijas klasisko mantojumu, kaut arī aktuālāka varbūt būtu
laikmetīgās mākslas izstāde. Taču iecere radās tieši Irijas Nacionālās
galerijas (ĪNG) padomei, pēc kuras aicinājuma nacionālie mākslas
muzeji izvēlējās sešas gleznas, radītas laikā no 1850. līdz 1950.
gadam. Katrā ziņā ĪNG direktoram Reimondam Kīvenijam (Raymond Keaveney)
un kuratorei Fionuelai Kroukai (Fionnuala Croke) īsā laikā nācās
iepazīt desmit valstu mākslu, lai izveidotu sešdesmit darbu kolekciju,
kurā iezīmētos gan radošās vērtības, gan lokālās īpatnības.
Valsts Mākslas muzejs izšķīrās par mūsu spožākajiem meistariem –
Vilhelmu Purvīti, Jani Rozentālu, Jāni Valteru, Jēkabu Kazaku,
Valdemāru Toni un Jāni Tīdemani. Īrijas izstādē nonāca tiešām zelta
fonda darbi – Rozentāla “Māte ar bērnu” (1904), Valtera “Mežs (ap
1904), Tones “Portreta mets” (1920) un Tīdemaņa “Žanrs” (20. gs. 30.
gadi), kas www.eu2004.ie ievadīja saiti ar aprīļa kultūras programmu.
Varbūt tādēļ, ka, ierodoties Rīgā, īrus sagaidīja pirmā oktobra sniega
kūstošie dubļi, Fionuela Krouka pati izvēlējās Purvīša “Pirmo sniegu”
(ap 1930), kā arī Kazaka “Dāmas jūrmalā”, kas internetā kļuva par visas
izstādes zīmolu. Atlase tika veikta ar domu apliecināt īru skatītājiem,
ka latviešu sniegums jau pirms simt gadiem ir radies ciešā saiknē ar
Eiropas kultūru. Rozentāla un Valtera jūgendstils, Kazaka “sintezējošā
vienkāršība”, Tones savdabīgais kubisms un Tīdemaņa azartiskais
neoekspresionisms atklāja izteiksmes līdzekļu meklējumus, bet Purvīša
vēlā rudens ainava simbolizēja Latvijas dabai raksturīgās noskaņas un
atturīgo krāsainību. Kopumā izstādē mūsu kolekcija, pārstāvot
pietiekami plašu stilistisko daudzveidību, veidoja priekšstatu par
viengabalainu, spilgti izteiktu gleznieciskuma tendenci.
Vienīgi Maltas mākslu pārstāvēja romantizēta vēstures aina à
la Delakruā, jo pārējās zemes savu reprezentāciju aizsāka ar simbolisma
un impresionisma laiku. Slovēņi, piemēram, jūtas lepni par savu, kaut
tikai 20. gadsimta sākumā radītu, impresionismu, ko pārstāvēja četru
autoru ainavas līdzīgā zaļi dzeltenā kolorītā. Tas vēsturē nav nekas
neparasts, jo arī visi franču fovisti ap 1905. gadu mīlēja gleznot ar
dzeltenu un rozā. Uz latviešu jūgendstila atturīgi liriskā fona
iespaidīgi izcēlās slavenā čehu meistara Alfonsa Muhas dekorativizētā
kompozīcija “Slāvija” (1908), kam pozējusi viņa mecenāta amerikāņu
miljonāra meita. Par vizuāli visefektīgāko ekspozīcijā nenoliedzami
kļuva Juzefa Mehofera ireālai pasakai līdzīgais ģimenes portrets
“Dīvainais dārzs” (1902–1903), viens no poļu simbolisma spilgtākajiem
paraugiem. Akadēmiskāk šis virziens atspoguļojās klasiķa Jaceka
Malčevska darbā “Poļu Hamlets – Aleksandra Velkopoļska portrets”
(1903), kurā skarta tēma par māksliniecisko jaunradi un kalpošanu
sabiedrībai un tēvzemei. Simboliskajai līnijai piekļāvās arī igauņa
Kristjana Rauda askētiski skarbā kompozīcija “Upurēšana” (1935).
Izstāde pilnībā apliecināja, ka franču māksla bijusi tuva visām tautām.
Grupas Nabis un fovistu ietekmē radīta ungāra Jožefa Ripla-Ronaji
estetizētā ainava “Es gleznoju dārzā” (1910), bet kubisms iespaidojis
čehu Josefu Čapeku (“Melno karalis”, 1920) un ungāru Lajošu Tihaņi,
kura ekspresīvais portrets “Vīrietis logā” gleznots 1922. gadā Berlīnē
– tur tolaik uzturējās vai visi latviešu modernisti. Ar abstraktu
kompozīciju “Auglenīcu un putekšņlapu stāsts” (1919–1920) bija
pārstāvēts čehs Františeks Kupka, kura darbi redzami pat Nacionālajā
modernās mākslas muzejā Parīzē, jo viņš bija grupas
Abstraction-Crēation dibinātāju vidū.
Kazimira Maļeviča sekotāja Vladislava Stšemiņska nelielā kolāža
“Kubisms. Materiālo struktūru spriegums” (1919–1921) raksturoja poļu
konstruktīvismu, bet lietuvieši bija izšķīrušies parādīt vadošos 30.
gadu ekspresionistus Antanu Samoli, Viktoru Vizgirdu un Antanu Gudaiti,
kuru audekli piesaista ar tipiski lietuvisko kolorītu un katolisko
pasaules uztveri. Gleznieciskie meklējumi pēc Otrā pasaules kara bija
atspoguļoti salīdzinoši maz; vienīgi poļa Tadeuša Kantora “Veļas
mazgātāja” (1946) atklāja autora interesi par Pikaso, bet kiprieša
Georgiosa Poliviu Georgiu (Georgios Polyviou Georghiou) “Liopetri
madonna” (1952) – tuvību bizantiešu ikonām un Modiljāni. Īpaša nozīme
Polijas kolekcijā bija Andžeja Vrublevska 22 gadu vecumā radītajai
gleznai “Sirreālistiskā eksekūcija” (1949), kas autora īsās dzīves
laikā netika izstādīta, bet tagad kļuvusi par vienu no 20. gs. mākslas
kanoniem. Protams, sešas gleznas nevar dot objektīvu ieskatu nācijas
mākslas vēsturē, tomēr raksturīgākās iezīmes uztvert varēja. Visi
sešdesmit darbi reproducēti 172 lappuses biezajā katalogā; tos
papildina nelieli teksti ar autoru snieguma analīzi, kā arī esejas par
katras valsts mākslu vēstures kontekstā. Savukārt bibliogrāfija
dod iespēju secināt, cik pazīstama līdz šim bijusi visu desmit tautu
glezniecība Eiropas un pasaules kontekstā, un tur nu mums grūti
līdzināties poļiem, čehiem un ungāriem.
Pozitīvais Īrijas piemērs apliecina, ka ES muzejiem tiek pievērsta
nopietna uzmanība un sniegts vēl nopietnāks finansiālais atbalsts. To
pierāda ĪNG britu arhitektu projektētā un pirms diviem gadiem uzceltā
vērienīgā trīsstāvīgā piebūve ar milzīgu vestibilu, izstāžu zāli,
kafejnīcu, restorānu un iespaidīgu liftu lielu darbu pārvietošanai.
Tas, ka muzeja kolēģus lielā mērā neapmierina projekta īstenotais
variants ar pārāk augstajiem griestiem un sienām grunts tonī, kas nav
domāts pārkrāsošanai pat nolietošanās gadījumā, ir atkal cita lieta, no
kuras būtu ko mācīties. Īrijas Nacionālajai galerijai pieder lieliska
klasikas kolekcija, kuras pērles ir Karavadžo, Vermēra, Pikaso un īru
izcilākā gleznotāja Džeka B. Jītsa darbi, kas nedaudz atgādina Oskara
Kokoškas manieri. Dublinas Pilsētas mākslas muzejs lepojas ne tikai ar
labu franču impresionistu kolekciju, bet arī ar īpašu izbūvi no
Anglijas pārvestajai Frānsisa Bēkona darbnīcai. Ar papīriem un krāsu
bundžām “pārkrautai miskastei” līdzīgās nelielās telpas mākslinieciskā
nekārtība rada asociācijas ar Jozefa Boisa pēc 1972. gada 1. Maija
svētkiem Berlīnē savākto atkritumu instalāciju “Izslaucīt”. Diemžēl
paši Bēkona darbi Īrijai nav tikuši, jo eksponēti tikai trīs nepabeigti
audekli. Savukārt Īru modernās mākslas muzejs kopš 1991. gada atrodas
zaļu pļavu un franču dārza ieskautā 17. gs. Karaliskā hospitāļa
kvadrātveida celtnē ar iespaidīgu iekšējo pagalmu. No vērienīgā
kompleksa vairāk palikusi atmiņā pati telpa nekā ekspozīcija pat ar
dažiem Mūra, Boisa un Kabakova darbiem. Kaut arī īru zemē saglabājušās
daudzu angļu tradīciju liecības, viņu laikmetīgajā mākslā nejūt pilnīgi
neko no Londonas The Saatchi Gallery šokējošā ekscentriskuma. Toties
jaunā muzeja radošās studijas piedāvā daudzveidīgas izaugsmes iespējas
arī māksliniekiem no citām zemēm.
Katalogā ievietotajā Eiropas kartē redzams, ka visas jaunās
dalībvalstis, izņemot Poliju, ir visai nelielas. Arī Īrija nepieder pie
lielvalstīm un līdz ar to nav augstprātīgi pārsātināta ar mākslu.
Diezin vai kādai no lielvalstīm būtu ienākusi prātā doma sniegt tik
nopietnu ieskatu līdz šim nepazīstamajā jauno ES biedru kultūrā, ar
kuru tām arvien biežāk nāksies rēķināties.
Jēkabs Kazaks. DĀMAS JŪRMALĀ. 1920
Kristjans Rauds. UPURĒŠANA. 1935
Antans Samolis. BALTĀ ĀBELE. 1932
Džuzepe Kali. KORSĀRA NĀVE. 1867
Jožefs Ripls-Ronaji. ES GLEZNOJU DĀRZĀ. 1910
Rihards Jakopičs. SAULAINĀ PUSE. 1903
Františeks Kupka
AUGLENĪCU UN PUTEKŠŅLAPU STĀSTS. 1919–1920
Georgioss Poliviu Georgiu
LIOPETRI MADONNA. 1952
Andžejs Vrublevskis
SIRREĀLISTISKĀ EKSEKŪCIJA. 1949 |
| Atgriezties | |
|