LOKATĪVĀS KOPTELPAS Marks Tuters |
|
KAROSTAS KARTĒŠANA, GPS SIGNĀLU KĻŪDU KARTE. Jura Putrāma vizualizācija
KAROSTAS KARTĒŠANA, GPS SIGNĀLU KĻŪDU KARTE. Jura Putrāma vizualizācija
|
| Berlīnē notikušajā festivālā Transmediale šī festivāla prestižo
Software balvu ieguva Utrehtas mākslinieku kolektīvs Social Fiction ar
savu projektu .walk (dot-walk), kas apvieno datorkodus un
“psihoģeogrāfiskos” ielu maršrutus. Pastaigas laikā dalībnieki izpilda
algoritmiskas instrukciju sērijas, ko saņem no datorkoda, kas izskaitļo
pilsētu kā milzu “peripatētisko datoru”. Pat tas, ka šādu vienkāršu
ideju var uzlūkot kā programmu, var likties amizanti, tomēr šeit pamatā
ir nebūt ne muļķīga ideja, kas balstās uz metaforu par kārtības rašanos
no haosa, kura aizgūta no skudru kolonijas. Tur dzīvniecisku spēju uz
nejaušību balstītas teritorijas izpētes rezultātā rodas kartes.
Par dot.walk var teikt, ka tā ir zīme, kas liecina par vispārēju
tendenci mākslinieku aprindās uzlūkot pilsētas telpu kā publisku
mākslas projektu vietu. Īpaša interese šajā sakarā bijusi par
psihoģeogrāfijas ideju, ko attīstīja Situationist International. Kā to
jau priekšā pasaka vārds “psihoģeogrāfija”, pateicoties tehnoloģiskajām
iespējām, mākslinieki atkal sāk interesēties par tā sauktās iekšējās
(“psihiskās”) un ārējās (“ģeogrāfiskās”) pasaules savienošanu. Praksē
psihoģeogrāfija pārnes mākslas instalāciju un tās publiku (kaut arī šī
robežšķirtne nereti sāk izplūst) no norobežotas galerijas telpas uz
pilsētas ķermeni.
Centrālais psihoģeogrāfijas trops ir “dreifs” (drift) vai dērive, sava
veida meditatīvas pastaigas urbānā ainavā prakse. Pastaiga liek
dreifotājam “nomaldīties”, lai nestaigātu pierastos ceļus. Saskaņā ar
SI dērive atklāj vidi kā nebeidzamu iespēju avotu, kurā lielākā daļa
ceļu ir atvērti jauna veida pilsētas kartes izveidošanai.
Koptelpas traģēdija
Psihoģeogrāfisks dērive ir tuvs urbānās teorijas politiskajai
tradīcijai – no radikālās kā Anrī Lefebra (Henri Lefebvre) līdz
liberālajai kā Džeinas Džekobsas (Jane Jacobs) –, kas apgalvo, ka
nejaušas tikšanās publiskajās telpās, uz ko bieži tiek attiecināts
termins “koptelpa” (commons), ir demokrātiskas sabiedrības
funkcionēšanas pamats. Psihoģeogrāfija dara iespējamas šīs tikšanās ar
realitātēm, kas atrodas un tiek rūpīgi konstruētas ārpus mums pašiem.
Kā piedāvāja Imanuels Kants, savu spriedumu, kas ir kosmopolītiskās
ētikas kritiskais pamats, mēs attīstām, nevis balstoties uz dotām
normām, bet konfrontējot jaunas idejas. Šobrīd mēs tīklojam šīs idejas
pāri visai zemeslodei.
Kanoniskā literatūra par publisko telpu svarīgu lomu sociālajās
izmaiņās atvēl 18. gs. Parīzes kafijas namiem, jo tā bija vieta, kur
aktīvos strīdos dzima demokrātijas laikmets (Hābermāss, Senets).
Turpretī šodien digitālajai mobilajai šķirai aizbēgšanu no pilsētas
ātruma, vietu, kur ieskatīties sevī ne tik daudz kā nejauši sastapties,
piedāvā visur atrodamie Starbucks kapučīno bāri. Par maksu sniedzot
pieeju bezvadu internetam un pat nosūtot teksta vēstis potenciālo
klientu mobilajiem telefoniem, kad tie iet kaut kur netālu garām,
Starbucks un citu brendu “mērķi”, kas līdzinās Rīgas nesen pabeigtajam
Coca-Cola centram, veido pseidopublisko telpu arhipelāgu visas pasaules
pilsētu mērogā. Īpaši pēc 11. septembra (post-911) pasaulē šīm
apmaksātās pieejas vietām nejaušu tikšanos piedāvāšanas funkcija
praktiski ir zudusi, pateicoties operatīvajai “riska novēršanas”
loģikai. Balstoties uz šiem novērojumiem, sociologi un urbānās vides
teorētiķi attīstījuši naratīvu par mūsdienu literatūras par publisko
telpu zudumu un pagrimumu (Zukins, Sorkins, Henigens), kurā mūsdienu
publiskās telpas ir raksturotas kā tematiski parki vai ar sētām
norobežoti dārzi.
Situacionisms piedāvāja kapitālisma kritiku, īpaši attiecībā uz
pilsētplānošanu un arhitektūru, uzskatot pēdējo par valsts varas roku
darbu un vainojot to par ieguldījumu sabiedrības fragmentācijā. Gijs
Debors (šīs grupas visietekmīgākā figūra) savā “Izrādes sabiedrībā”
rakstīja, ka populārā kultūra otrreizējā izmantojumā lieto autentisko
pieredzi kā izrādi un šajā procesā indivīdu padarījusi par pasīvu
patērētāju. Debora teorija veidojusi arī bāzi tā sauktās
hiperrealitātes postmodernajai kritikai, ar ko pazīstama jaunākas
paaudzes franču intelektuāļu grupa, kas bija iesaistīti arī 1968. gada
maija notikumos, tas ir, Žans Bodrijārs un Pols Viriljo.
Tīklotais urbānisms
Viriljo hiperrealitāte bija ne tik daudz ideoloģiskās manipulācijas, kā
to apgalvoja Debors, bet drīzāk ātruma, momentānuma un atttēlu
interakcijas produkts. Agrāk bijis arhitekts, Viriljo ticēja, ka
reāllaika telemātikas iespaids uz pilsētu ir tas, ka arhitektoniskās
telpas ķieģeļi un java kļuvuši par “kādas (..) mirušas sabiedrības,
kuras tehnoloģijas bija tuvu saistītas ar materiāla redzamo
transformāciju (..) Monumentālo Ieleju”. Tādējādi šis raksts izvirza
apgalvojumu, ka, lai radītu kaut ko tādu, ko Deniss Kaspori, sekojot
Viriljo, sauc par “atvērtā koda arhitektūras” kooperatīvo un
evolucionāro praksi, mums jāņem vērā komunikācijas tehnoloģiju
imateriālā joma.
Digitālā pilsēta attīstījusies pēdējās divās desmitgadēs kā nozīmīgs
fenomens, kas ietekmējis veidu, kā mēs izprotam urbāno dzīvi.
Komunikācijas plūsmas šķērsoto pilsētu pārkārtojušas tehnoloģiskās
sistēmas un tīkli, veidojot ievērojami digitālu arhitektūru. Digitālajā
pilsētā tehnoloģija bieži liekas izslēdzam mūsu spēju izsekot tās
efektiem, tomēr tīkli ir aktīvi un visos līmeņos iesaistīti urbānisma
koncepta transformācijā. Piemēram, tīkloto interaktīvo spēļu fenomens,
kur spēlētāju populācijas, kas ir ekvivalentas īstām pilsētām,
vienlaicīgi saskaras ar vienu un to pašu virtuālu tiešsaistes vidi (ap
šīm “spēļu pasaulēm” tāpat radušās veselas apmaiņas ekonomikas).
Laikam ir vietā apgalvojums, ka mēs esam liecinieki tam, kā
transformējas pats “pilsētas” vēsturiskais jēdziens, jēdziens, kas ir
spēkā, kopš lauksaimniecības virsvērtība, nonākusi akumulatīvajos
centros, pirms 10 000 gadiem noveda pie kopīgu dzīves telpu izbūves,
jēdziens, ko mēs lietojam jau 10 000 vai vairāk gadus. Šodien
programmētāju iztēle ar tās kodēto virtuālā un reālā saskarnes
(interfeisa) kontroli ir arhitekts un inženieris, kas konstruē
konsensuālo, urbāno realitāti, kurā dzīvo miljoniem cilvēku visā
pasaulē, virtuālo realitāti, kas formē viņu reālās eksistences nozīmīgu
daļu. Mēs varam šeit ievērot filmas kā “Otrā dzīve” (Second Life), kas
ļauj spēlētājam līdzdarboties šo VR pasauļu radīšanā, kuras ir kā
potenciāli modeļi atvērtā koda urbānismam.
Īpašu interesi šajā sakarā izpelnās veids, kādā mobilās un velkājamās
(wearable) tehnoloģijas parādās, lai savienotu šīs virtuālās kopienas
ar arhitektonisko un urbāno telpu. Iespējas, kas nāk līdzi tā sauktajai
“paplašinātajai realitātei” (augmented reality), likušas pazīstamajam
tehnoloģiju speciālistam Skotam Fišeram (Scott Fisher) apgalvot: “Ātri
pieaugot mikrodatoru informācijas apstrādes spēju un grafiskajam
struktūras līmenim, iespējamas kļūs arī pārnēsājamas personālas
virtuālās vides sistēmas. Tas var piedāvāt cilvēka interfeisu, kas pats
izgaist, – durvis uz citu pasauli.” Pagājušā gada ART+COMMUNICATION
festivālā Rīgā, piemēram, kāds viesis demonstrēja sistēmu, ar kuras
palīdzību var spēlēt populāro tiešsaistes videospēli “Quake pilsētas
telpā” kā pretstatā datoram aiz desktopa. Šis velkājamais dators, kas
radīts Dienvidaustrālijas universitātē, ir iemontēts aiz muguras un
projicē 3D videospēles telpu uz “reālās pasaules” ainavas caur galvas
displeju, pie tam abus šos elementus kontrolē ar GSP (globālās
pozicionēšanas sistēmas) tehnoloģiju palīdzību.
Reāllaiks, mobilā pilsēta
Samaksājušas daudzus miljardus, lai iegūtu spektra daļas bezvadu
informācijas pārraidei, mobilo telefonu kompānijas sagaidīja ziedu
laikus savai industrijai ar šīs paplašinātās realitātes vienkāršās
tehnoloģijas versijas mobilajiem telefoniem parādīšanos. Dažās Eiropas
valstīs jau vairākus gadus ir iespējams saņemt kartes, kas atbilst
atrašanās vietai, un salīdzinoši nesen pieejams kļuva pakalpojums, kas
atļauj norādīt līdzās atrodošos draugu atrašanās vietu. Tā kā mobilo
telefonu sistēma ir korporāciju noslēgta, attiecībā uz šīs tehnoloģijas
likteni valda kritiska neskaidrība. Kamēr pazīstamais tehnoloģiju
žurnālists Hovards Reingolds domā, ka šīs tehnoloģijas būs urbānās
dzīves pamatā vēl desmit gadus uz priekšu, viņš aprakstījis arī divas
iespējamas nākotnes, vienu ar atvērtām sistēmām kā internets, kur
“visas populācijas vai pilsētas iemītnieki rada, lieto un apmainās ar
informāciju un medijiem, kas saistās ar ģeogrāfiskām atrašanās vietām”,
un otra, noslēgta sistēma “pasīvajiem lietotājiem iepriekšiepakotam
saturam, ko ražo daži duči sistētisko superzvaigžņu”.
Kamēr mums ir tendence saistīt publisko telpu jēdzienu ar kādu būvētas
vides aspektu, mobilās komunikācijas tehnoloģijas var ievest sava veida
mutāciju pilsētas ķermenī, kas no mums prasīs pārvērtēt mūsu ideju par
“publisko telpu” 21. gadsimtā. Kamēr telefons kā tāds darīja iespējamu
ar balsi būt klāt, bet fiziski projām, mobilais telefons noved šo
paradoksu vēl aktīvākā ķermeņa un pilsētas sasaistē. Piemēram,
Helsinkos, pilsētā ar vislielāko mobilo telefonu blīvumu (ap 90% no
visiem iedzīvotājiem), pusaudžu grupas ir sinhronizētas, kaut arī
atrodas dažādās vietās, un var pēkšņi veidot bandu un tikpat pēkšņi
pazust, tā ir tehnika, ko salīdzina ar putnu bariem. Dažu pēdējo gadu
laikā mobilos telefonus aktīvi lieto jauna veida urbānajos karos, kur
parādās taktiku kopas, kas atgādina sadursmes starp nomadiem un
romiešiem. No slavenās Sietlas cīņas līdz neskaitāmiem futbola
cienītāju kautiņiem mobilie telefoni tikuši izmantoti, lai reāllaikā
koordinētu decentralizētas pūļa kustības, un šai procesā policija, kas
pati ir centrāli organizēta, zaudē. Šo pašu fenomenu varēja vērot
FlashMobs sēriju laikā, kas sākās Ņujorkā, kur anonīmi tekstuāli
vēstījumi izraisīja vairākas masveida īsas pulcēšanās, lai pirms
izklīšanas veiktu kādas muļķīgas darbības. Liekas, ka Viriljo
sagaidīja, ka tīkli kaut kā izmainīs telpas sasaistes un satvara
funkcijas, pamatīgi sacaurumojot pilsētas sienu. Kamēr Viriljo kritika
strukturē šīs attīstības urbānajā pazušanas naratīvā, citi uzskata, ka
šie notikumi nozīmē jauna tipa publisko telpu, ko iespējamu darījušas
mobilās tehnoloģijas.
Tiktāl, kamēr mobilitāte varbūt slepus transformē sociālo attiecību
potenciālu pilsētas publiskajās telpās, tā ir iesaistīta arī
publiskā/privātā šķirtnes pārdefinēšanā. Pusaudžiem Āzijā un Eiropā,
kur pašmāju telpa tiek vērtēta ļoti augstu un lielākajai daļai mājokļu
ir tikai viena valsts līnija, mobilie telefoni (īpaši, kas attiecas uz
teksta un multimediju vēstījumiem) atļauj lietotājiem uzturēt atvērtus
kanālus intīmajam, neskatoties uz kontekstu, padarot publisko telpu par
neskaitāmām vienpusējām sarunām. Saskaņā ar to un par spīti iedomātajam
izmantojumam, kam tie tika pieteikti, urbānās publiskās telpas
kontekstā mobilo tīklu sakaru jautājums ir problemātisks. Es apgalvotu,
ka tas tomēr lielā mērā ir konstrukcijas problēma.
Lokatīvie mediji
Tikai ļoti nesen tapušie pētījumi un attīstības projekti, ko kopīgi
izstrādājuši dizaina mākslinieki un tehnoloģiju speciālisti, sākuši
skart problēmu, kā plānot interaktīvo urbānismu, ņemot vērā mobilo,
tīkloto sakaru iespējas un problēmas. Piemēram, Liepājā pagājušovasar
Jauno mediju centrs RIXC organizēja starptautisku mākslinieku grupu (šo
rindu autors bija viņu vidū) semināram K@2 mediju telpā Karostā, lai
izpētītu ideju par digitālo mediju piesaisti atrašanās vietai.
Samaksājuši vairākus miljardus, lai iegūtu spektra daļas bezvadu
informācijas pārraidei, mobilo telefonu kompānijas sagaida no atrašanās
vietas noteikšanas medijiem šīs nozares ziedu laikus. Dažās Eiropas
valstīs jau vairākus gadus ir iespējams saņemt kartes, kas atbilst
atrašanās vietai, un salīdzinoši nesen pieejams kļuva pakalpojums, kas
atļauj norādīt līdzās atrodošos draugu atrašanās vietu. Piemēram, Urban
Tapestries projekts Lielbritānijā paveica lielu darbu, lai attīstītu un
publiskotu jēdzienu par kopienas zināšanām, ar ko apmainās pa mobilo
telefonu, kas balstās uz atrašanās vietu, tas radīja plaša mēroga
programmpielietojumu publiskās demonstrācijas, kas tika veidotas,
adaptējot Hewlett Packard un Orange.
“Lokatīvo mediju tīkls” cenšas savienot psihoģeogrāfa (ko mēs saskaņā
ar Social Fiction varam uzskatīt par “pilsētas hakeri”) intereses ar
tiešsaistes kopienas tīklojuma entuziasta interesēm. Vai nu apzināti
vai ne, bet lielākā daļa pūļu uz atrašanās vietu balstīto mediju jomā
tomēr rada un noglabā datus centrāli vadītos serveros (sk., piemēram,
Urban Tapestries). Tīkla pētījumos iesaistītie ir ne tikai politiskā
opozīcijā šai “dārza ar mūri” pieejai publiskās telpas gadījumā, bet
vēl vairāk – uzskata, ka šādas pieejas ir lemtas nebūtībai, parādoties
jaunajām datu radīšanas un glabāšanas metodēm, tas ir, semantiskajam
tīklam. Būdams sava veida esperanto internetam, semantiskais tīkls
noformē protokolu komplektu jūsu datu tiešsaistes strukturēšanai,
semantiskā tīkla gramatikas ļauj autoriem indeksēt savas vietnes,
tādējādi it kā padarot tās ar mašīnu nolasāmas visā internetā.
Semantiskās tīkla gramatikas, kā RSS, ko izmanto tīklu žurnāli
(weblogging), ir lasāmas mašīnām ar viegliem programmpielietojumiem,
kas ļauj izdevējiem veidot savus datus kā “avotus”, uz kuriem lasītāji
var izlases kārtībā pierakstīties. Semantiskais tīkls sola lasītājam,
ka tas saņems piemērotu interneta reāllaika kompilāciju. Pievienojot
datus par atrašanās vietu, blogingu var uzskatīt par paplašinātas
publiskās telpas radīšanas modeli. Blogeri, kas publicē savu pastu RSS
avotos, tagad var iesaistīt arī ģeolokatīvo semantisko informāciju,
tādējādi liekot darboties īstajam, reālās pasaules kontaktam starp
virtuāli nodalītām datubāzem. Šādus piemērus attīstījuši Blogmapper,
Space Name Space un Social Fiction.
Semantiskā tīkla modeļa skaistums, ja to pielieto tīklotā urbānajā
telpā, slēpjas apstāklī, ka tas ir īsti personalizēts datu uzglabāšanas
veids, kas ļauj autoriem atstāt informāciju uz saviem pašu serveriem.
Tas uzliek autoriem atbildību pašiem par savu saturu (atbrīvojot
sistēmas dizaineri no jebkādām domām par pieejas nodrošināšanu vai
satura novadīšanu) un liek domāt par jaunu globālu atbildību
informācijas un zināšanu vadībā – 21. gs. virtuālo demokrātiju. Tā kā
sistēma ir decentralizēta līdzīgi interneta arhitektūrai kā tādai,
tālāk kļūst virtuāli neiespējami izdzēst visas atmiņas pēdas par
atrašanās vietu, semantiskais tīklotās urbānās telpas modelis tā kļūst
par ieroci pret “urbicīdu”, atbrīvojošo pilsētas noliegumu vai
nogalināšanu.
Bena Rasela (Ben Russell) Headmap Manifesto, kas ir viens no
pamatdarbiem diskursā par lokatīvajiem medijiem, piedāvā taktiku kopu
semantisko tīklu ontoloģiju pielietojumam mobilajai vietrādes
tehnoloģijai, tādējādi transformējot pēdējo no līdzekļa atrašanās
vietai atbilstoša satura (à la Starbucks) uzgrūšanai par bāzi
jauna veida mobilajai tīklotajai klātesamībai. Rasels saka ka FOAF
(friend of a friend – drauga draugs) tīkli, attiecināti uz
lokatīvajiem, mobilajiem telefonsakariem, ļaus parādīties apmaiņas
ekonomikai, kas balstītos uz uzticību. Salīdzinot urbāno infrastruktūru
ar atvērtā koda programmatūras attīstīšanas kopienu tiešsaistē, viņš
uzskata, ka pilsētā eksistē neizmantotas bagātības, kuru atslēga ir
uzticība. Rasels nākotnē paredz draugu tīklus, kuri varēs apmainīties
ar personalizētām, lokatīvi iekodētām kartēm, lai piekļūtu draugu
draugu tīklam. Daļēji inspirējoties no anekdotiskiem novērojumiem
Burning Man mākslas festivālā Nevadā, kur 25 000 un vairāk cilvēku
sapulcējās tuksnesī, lai veidotu uz laiku eksistējošu pilsētu, kas
balstītos uz dāvanu ekonomiku, Rasels paredz, ka lokatīvie mediji ļaus
izveidot sava veida pārnēsājamu īslaicīgu autonomo zonu. Līdzīgi skudru
kolonijai, kas rada kārtīgu teritorijas karti, veicot gadījuma rakstura
izpēti, visos Rasela rakstos parādās atsauces uz iespēju, ka kolektīvā
urbānā forma potenciāli var rasties no pamatos kolektīvas patstāvīgi
rīkojošos personu darbības, kas tiek koordinēta ar inteliģentas
sistēmas starpniecību, varbūt pat kā jauns sociālais līgums selektīvi
pieejamām pašcentrētām utopijām.
Pēcarhitektūra
Varētu Bena Rasela un “Lokatīvo mediju tīkla” pētnieku idejas uzskatīt
par programmatūras mākslu, bet, dodot vairāk vēsturisku kontekstu, es
gribētu salīdzināt to ar 60. gadu utopiskās arhitektūras grupām,
piemēram, Archigram un Superstudio. Rodot interesi akadēmiskajā vidē,
piemēram, Arhitektūras asociācijā Londonā (kur nesen tika organizētas
lokatīvo mediju lekciju sērijas), un inspirējoties no situacionisma,
šīs grupas bieži pašas sevi definēja kā antiarhitektus, kas neslēpj
savu opozicionālo politisko pozīciju attiecībā pret valsti, tās
mazināja savas jomas integritāti pret pēdējo, konstruējot fantastiskas
ainavas – pamatojoties uz to, ko Superstudio loceklis Masimo Banzi
nosauca par “instinktīvām tiesībām, kas ir katram indivīdam attiecībā
uz savas vides plānošanu”.
Brīvi no modernistu torņu bloku fragmentārās telpas, itāļu grupa
Superstudio par savu hipotētisko struktūru izvirzīja nomadus, kuri var
pieslēgties – tas bija pirms bezvadu ēras – jebkurā punktā un spontāni
materializēt minimālo mājas fantāzijas dzīvi – tā bija tehnoloģiska
bezlietu nomadisma utopija, kurā pats ķermenis kļuva aparāts (nevis
mašīna, piemēram). Pats 60. gados bijis arhitekts, Pols Viriljo
attīstīja kaut kādā veidā līdzīgu urbānisma vīziju, kas arī balstījās
uz ķermeņa iekustināšanu. Tajā, ko viņa grupa Architecture Principe
sauca par Function of the Oblique (slīpuma vai šķībuma funkcija),
durvis un sienas bija iebūvētas līkumainas un stūros, kas, kā šķita
Viriljo, lika ķermenim atgriezties aktīvās attiecībās ar vidi.
Noraidīti sekojošajās desmitgadēs, ko bija pārņēmušas postmodernistu un
poststrukturālistu teorijas, supermodernisti no jauna izpelnījušies
interesi tik vēlu. Postmodernais stils, kurā akcents tika likts uz
lokālu arhitektūru ar rotājumiem, kas bija “citāti” no citiem stiliem,
ir zināmā mērā kļuvis neinteresants, un poststrukturālistu kritika, kas
akcentēja atšķirīgā mikropolitiku, novedusi pie frustrējošas interešu
grupu fragmentācijas, bieži bez kāda vienojoša plāna – novedot atpakaļ
pie garlaicīga funkcionālisma. Pateicoties daļēji tehnoloģiskajam
avangardam, projektos, ko 60. gados nebūtu bijis iespējams realizēt ar
toreiz pieejamajiem materiāliem, daži supermodernisti kļuvuši par kaut
ko līdzīgu jaunas arhitektūras renesanses krātuvei, kam ir īpaši
dramatiska ietekme uz pasaules muzejiem (tas, ko daži sauc par Bilbao
efektu). Tomēr supermodernisti tiek kopēti galvenokārt tikai estētikas
līmenī – to dara superarhitektu kliķe (Gerijs, Fosters, Rodžerss,
Lībeskinds, Kūlhāss, Grimšovs). Viņi pagātnes politiskos projektus
lielākoties atliek sānis kā dīvainas pagājušas ēras paliekas.
Lokatīvās koptelpas
“Pilsēta, jā, parunāsim par to. Bet arhitektūra, tā ir beigusies, pagājusi. Priekškars.” Pols Viriljo.
Iespējams, ka tā vairs nav arhitektūras joma, kurā Viriljo redz
telemātisko tīklu caurumojumu, bet drīzāk atvērtā koda, sociālās
programmatūras veidošanās un varbūt pat specifisku programmu, kas
saistītas ar urbānisma un utopijas jautājumiem (šī ir pagājušā gada
Transmediale tēma), joma. Bezvadu kopienas aktīvistu grupas, piemēram,
Londonas Consume, pētī nomadisko urbāno vidi līdzīgi tam, kā to
piedāvāja Superstudio (kaut arī bez jaukajiem kolāžu skečiem), veidojot
atvērtās pieejas bezvadu interneta koncentrācijas kopas – bezvadu
koptelpas – dažādās Lielbritānijas vietās. Līdzīgi ar kompilēta
instrumentārija palīdzību, kurš sastāv no kopienas orientācijas karšu
pielietojumiem un tekstiem, kā Headmap Manifesto, lokatīvās koptelpas
piedāvā “Lokatīvo mediju tīkls”. Abi šie projekti zināmā mērā
iesaistīti supermodernisma projekta aspektu atjaunotnē, neslēpjot arī
vainas.
Kamēr mobilā telefonija, šķiet, iet savu ceļu uz digitāli nodalītā
savienošanu – mobilie telefoni taču ir pieejamākā komunikācijas
tehnoloģiju forma, kāda līdz šim izgudrota, – bezvadu vai lokatīvās
koptelpas vīzijas joprojām liekas pieprasām kompleksāku aparatūru, nekā
vidusmēra cilvēkam ir pieejama vai saprotama. Līdzās atvērtā koda
urbānisma ideju attīstīšanai un propagandai digitālo kopienu – tādu kā
“Lokatīvo mediju tīkls” – loma tādējādi ir tādu sistēmu radīšanā, kas
izvairās no novecošanas, iesaistot populārās publikācijas sistēmas
(t.i., semantiskais tīkls), kas nodrošina tehnoloģiju brīvu un pieejamu
tām grupām, kuru pārstāvji tehniski nav pārāk zinoši.
Atbalsojot Rasela Headmap Manifesto, nesenie darbi, kas veltīti
mobilajiem vietrādes tīklu sakariem, pievērsušies kopienas
transformēšanas iespējām, izvirzot kaut ko līdzīgu telpiskota interneta
parādīšanās iespējai. Tomēr atšķirībā no agrīnā interneta, kas
balstījās uz sabiedriskajiem līdzekļiem un atvērtiem standartiem, lai
paātrinātu inovācijas, liela daļa mobilo tīklu sakaru spektra pieder
korporācijām, kam ir arī kontroles intereses piegādes sistēmās (kā
aparatūras, tā programmatūras līmenī), kas rada vertikāli integrētu
dārzu ar sētu, un tas ir modelis, kurš nebūt neaicina trešās puses
pārstāvjus radīt saturu. Taču plaši nefiksēti ģeolokatīva satura
krājumi, kas attiecas uz katru zemeslodes daļu un tiek uzturēti no
valsts kases – par nodokļu maksātāju naudu –, eksistē GIS vai
ģeogrāfisko informācijas sistēmu formā. Kamēr dažas valstis attiecībā
uz GIS sākušas piemērot atvērtās publiskās pieejas politiku, vispārīgi
runājot šos datus izmanto tikai un vienīgi profesionāļi. Tādām grupām
kā “Lokatīvie mediju tīkli” tādējādi būtu jāpārņem cita loma kā GIS
industrijai un valsts ģeogrāfiem, lai ļautu šo zināšanu bagātībai
ieplūst jauno mediju izpētes un urbāno studiju jomā, kā arī jākļūst par
atvērtu struktūru kopīgajām telpiskajām zināšanām.
Uz likmes ir ne tikai publiskās pieejas plašām atvērtā koda
informācijas datubāzēm izkārtošana, bet arī to uzturošās arhitektūras
izbūve, lai varētu šo uzdevumu veikt. 19. gs. sabiedriskās nacionālās
valsts izbūvi definēja dzelzceļi un agrīnie telekomunikācijas tīkli,
20. gs. – sociālās drošības tīklu attīstība, bet 21. gs. tiks atzīts ar
to, ka tajā digitālās domēnes kļuvušas pieejamas plašai publikai mūsu
koncepta tālākvirzīšanas un demokrātijas realizēšanas tradīcijā.n
No angļu valodas tulkojusi Ilva Skulte
Rakstā labotas tikai interpunkcijas un ortogrāfijas kļūdas
|
| Atgriezties | |
|