OPERA ZĪDA UN ATLASA DRĀNĀS Orests Silabriedis |
|
Rihards Vāgners 1882. gadā
Rihards un Kozima Vāgneri 1872. gadā
Kerijas Pringlas portrets
Rihards Vāgners ģimenes lokā (pie klavierēm Ferencs Lists)
Sofa, uz kura tika atrasts mirušais Vāgners
|
| Laikabiedru izklaides zīmējošās smalko aprindu hronikas koncentrē
šodienas raibumus un pārejošas pikantērijas. Tajās neatradīsim dižus
noslēpumus, kas slēpjas pagātnes lielo meistaru mīlas un daiļrades
labirintos. Mūzikas vēstures pētnieki (īpaši kādreizējā padomijā)
vairumā gadījumu diemžēl vai nu akcentē daiļradi ietekmējušus sociālos
apstākļus, vai arī ieslīgst pašiem vien saprotamās apcerēs par dziļo
filosofisko domu, kas slēpjas autora rūpīgi celtajā skaņu būvē.
Palaikam tiek ignorēts plašais konteksts, kas ietver komponista privāto
dzīvi, fobijas, aizraušanās, dižumu, maziskumu un citas saistošas
lietas. Te sastopamies ar divēju iespējamo attieksmi pret skaņdarbu:
vai nu klausītājs un vērtētājs apmierinās ar skanisko informāciju, ko
uzskata par pašpietiekamu, vai arī alkst uzzināt konkrētus skaņdarba
piedzimšanas apstākļus, vēlams, paturot acīs autora biogrāfisko līkni.
Ideālā gadījumā muzikoloģijai vajadzētu spēt apjaust laikmetu kopumā,
tā dažādās izpausmes iespējami plašā kulturālā, sociālā un
politekonomiskā aspektā, kā arī mēģināt izprast komponista
mākslinieciskās rīcības psiholoģisko un dvēselisko pamatojumu.
Šajā ideālajā gadījumā mēs būsim spiesti atcerēties, ka līdzās
augstajai mākslai noteiktos apstākļos mīt mirstīgs cilvēks. Atklāsim,
piemēram, ka dižajam romantiķu laikmeta objektīvistam un
monumentālistam Antonam Brukneram piemita kautra lauku savdabja
pieticīgums, mūžīgas bailes izrādīties nepietiekami meistarīgam,
tieksme nopietnos precību nolūkos patiesā tiklībā uzrunāt par sevi
ievērojami jaunākas meitenes, kā arī savdabīga un neslēpta mānija
nepalaist garām iespēju aplūkot mirušus cilvēkus. Par 20. gadsimta
izcilā operkomponista Bendžamina Britena daiļradi runāsim, mēģinot
iedziļināties viņa personības drāmas seksuālajos aspektos. Uzzināsim,
ka galveno sieviešu tēlu traktējums Leoša Janāčeka operās hronoloģiskā
secībā rāda, kā pamazām izgaist komponista ilūziju plīvurs, uz mīļoto
Kamilu raugoties. Par tādiem šodienas skaņu mākslas dižgariem kā,
piemēram, Kšištofs Pendereckis, Arvo Perts un Džons Taveners reiz
stāstīsim, blakus minot viņu simpātiskās, tomēr vienlaikus stingrās,
dzīvi organizēt protošās kundzes.
Nebūt nevēlos, lai uz ātru roku minētie piemēri radītu iespaidu par šo
rindu autora vēlmi pārcelties uz dzīvi komponistu privātā pavarda
priekšā, – teiktais domāts kā atgādinājums palaikam atcerēties tālīno
zvaigžņu un ikdienas sviedru nešķiramo vienotību ikviena cilvēka dzīvē.
Iespējams, ģēnija dzīvē visvairāk. Jo lielāka ir dievišķā un pasaulīgā
aspekta svārstību amplitūda, jo auglīgāka ir radoša cilvēka tapšana,
caur ko nozīmīgāks viņa devums.
Vai jūsu attieksmi pret Mocarta mūziku maina nesen publicētās
medicīniskās aizdomas, ka meistaram piemitis t. s. Tureta sindroms,
proti, kustību raustīgums, kāju dauzīšana, labpatika runāt rupjības,
tieksme uz vārduspēlēm un atskaņām, kā arī nemitīga iekšēja cīņa starp
haosu un paškontroli? Vai ģeniālā Henrija Persela piemiņu kaut kādā
veidā aptumšo droši vien nepamatotā, toties populārā anekdote, ka viņa
nāvē vainojama pārlieku stingrā sieva, kas aizslēgusi namdurvis, jo
viņai apnikušas vīra mūžīgās naktsgaitas, un cauru nakti uz sliekšņa
salušais skaņdaris saaukstējies un nomiris?
Saistošus faktus varam atrast arī citu operkomponistu dzīvesstāstos.
Šarls Guno tik ilgi izklaidējis savu sievu ar neoficiālām mīlas gaitām,
ka sekojusi laulības šķiršana, ko vēl paātrināja iepazīšanās ar britu
amatierdziedātāju Džordžīni Veldonu – sabiedrībā plaši pazīstamu
ekstravagantu šķirteni, kura kļuva par daiļo melodiju valdnieka vēlīnā
brieduma un fiziskā norieta gadu uzticamu pavadoni. Pučīni mednieka
kaisle, pēc paša teiktā, vērsusies ne tikai uz meža zvēriem un operu
libretiem, bet gana alkaini arī uz sievišķo daili. Fakti ļauj domāt, ka
mīlas daudzveidīguma alkstošā itālieša greizsirdīgā Elvīra sagādāja
vīram ne mazums galvassāpju (tostarp patiesi traģisku notikumu
raisītu), tādēļ šodien mums netrūkst iespēju noraudzīties, kā mirst
meistara kārtējā opervarone. Un kas gan to zina, kā Pučīni būtu
atrisinājis klasisko “Turandotas” intrigu, ja kaulainā nebūtu aizsaulē
saukusi, pirms komponēts operas fināls. Operas vērta ir arī Riharda
Štrausa dzīve ar patiesi mīļoto ģenerāļa meitu Paulīni, kuras mānija uz
telpu vēdināšanu un putekļu slaucīšanu sasniegusi grandiozus apmērus,
vienlaikus tomēr atstājot laiku rūpēm par naksnīgos tabakas dūmos pie
kāršu galda aizrāvušos laulāto talantu.
Mazliet vairāk šoreiz pakavēsimies pie neilgi Rīgā mitušā
Riharda Vāgnera dzīves, kurā būtiska nozīme bijusi trim sievietēm.
1836. gadā Vāgners apprec aktrisi Vilhelmīni (Minnu) Plāneri, ar kuru
dažādas intensitātes attiecībās nodzīvo apmēram 30 gadus. Šī nav
laimīga savienība – abi laulātie ceļo kopā, dala ideju un vekseļu
nastu, pašķiras un atkal atgriežas viens pie otra. 1857.–1858. gadā
uzplaukst gan mūzu, gan amoru svētītas attiecības ar rakstnieci Matildi
Vēzendonku (1828–1902) – viņas stabilā laulība un pieci bērni nav
šķērslis patiesas mīlestības stāstam, ko ierāmē Matildes ceturtā bērna
piedzimšana un trešā bērna aiziešana. Šis ir aizliegtās mīlestības
laiks – top mīlas kvintesence “Tristans un Izolde”, un vienlaikus
Vāgners komponē piecas dziesmas ar mīļotās dzeju jeb t. s. Vēzendonkas
dziesmas, kas ar dabas, eņģeļu, zaudētās dzimtenes, svētu gaismasstaru
sapņojuma un tamlīdzīgu tēlu starpniecību mūs skar daiļrunīgāk nekā
biogrāfu un mūzikas vēsturnieku piezīmes un paskaidrojumi. Vāgners
viņam piemītošajā pieticīgumā Matildei rakstīja: “Šīs dziesmas ir
labākais, ko esmu komponējis, un taču maz ko no manis radītā jūs tā
vienkārši atliksiet malā.” Neievērojot komponista lecīgumu, varam
piekrist – minētais cikls ir savdabīgs mīlas universs, un daudz vērtīga
tas iespēs pastāstīt par tā autoriem ikvienam, kas atradīs laiku
izlasīt vārsmas un noklausīties dziesmas.
Tiesa, stāsta beigas ir triviālas – Minna atrod Matildes vēstuli, un
Vāgneru ģimene pārceļas uz citu dzīvesvietu, tomēr ar to nebeidzas
attiecību sairšana, un Vāgnera sānsoļi turpinās. Īsi pirms Vēzendonkas
perioda Vāgners bijis ciemos pie Ferenca Lista un autobiogrāfijā
raksta, ka pirmoreiz redzējis savu uzticamo draugu paša bērnu ielokā,
turklāt iespaids bijis, ka apjukušais Lists lāgā nav zinājis, ko ar
viņiem darīt. Slavenā ungāra dēls rādījies raksturā tīkami dzīvīgs tēva
atspulgs, toties “abas meitas – pusaudzes – man likās ārkārtīgi
kautrīgas”.
Mazliet vēlāk kautrīgās pusaudzes nospēlēs būtisku lomu Vāgnera
personīgajā dzīvē, bet pirms tam, 1857. gadā, abas iziet pie vīra:
vecākā meita Blandine Rahele apprecas ar franču valstsvīru Emīlu Olivjē
(Lista ilggadējās draudzenes un viņa bērnu mātes grāfienes d’Agū
liberāli noskaņotā salona pastāvīgu viesi), savukārt par Kozimas vīru
kļūst diriģents Hanss fon Bīlovs, kuram lieli vēsturiski nopelni gan
Vāgnera operu popularizēšanā, gan laikmetīgas diriģēšanas tehnikas un
paradigmas izstrādāšanā. 1861. gadā Vāgners ierodas Bādreihenhalles
kūrortā, un kopā ar viņu kārtējās mīļākās statusā ir Blandine. Sastapis
viņas māsu, 24-gadīgo Kozimu, 48 gadus vecais komponists sajūtas
iedvesmots, par lielu atvieglojumu Emīlam Olivjē šķiras no Lista
vecākās meitas un pievēršas drauga vidējai meitai. Jaundibinātā
savienība izrādās mūzu skūpstīta. Vēl priekšā abiem ir oficiālā
laulības šķiršana, kad cita pēc citas jau pieteikušās atvases – Izolde,
Eva un Zīgfrīds. Kozimas vīrs diriģents fon Bīlovs teicis – ja tas
nebūtu viņa skolotājs Vāgners, viņš sievas mīļāko būtu vienkārši
nošāvis. Kādus gadus vēlāk uz jautājumu, vai Bīlovs pazīstot Vāgneru,
maestro atbildējis: “Jā, viņš ir manas sievas vīrs.” Cieņa pret
skolotāju Bīlovam (viņš arī “Tristana un Izoldes” pirmatskaņojuma
diriģents) bijusi milzīga, tomēr, kad Bīlovs definēja savu slaveno
komponistu “B triādi”, līdzās Baham un Bēthovenam viņš izvēlējās
Brāmsu, nevis Brukneru, kuram bijusi simpātiska Vāgnera mūzika
(atcerēsimies, ka Brāmss un Vāgners ir, iespējams, spēcīgākais
antagonisma piemērs 19. gadsimta Vakareiropas mūzikā).
1870. gadā Kozima fon Bīlova un Rihards Vāgners apprecas, pēc tam dzīvo
kopā līdz Vāgnera mūža galam (1883). Pašaizliedzīgā un, kā stāsta,
konģeniālā Kozima kļūst par namamāti, ekonomi, sekretāri, vīra izrunāto
dziļdomu krājēju un viņa ideju balstu. Šai laikā top “Parsifāls” –
Vāgnera darbistabu rotā zīda un atlasa audumi, un meistars, it kā
spītējot operas vēstījumam par vienkāršību un šķīstību, tinas parfīmu
mākoņos, teikdams: “Esmu izšķērdīgs un ekstravagants. Greznība man
patīk daudz vairāk nekā Sardanapalam un citiem valdniekiem kopā
ņemtiem.” Un Kozima uzzina, ka mūzikai jābūt zīda vieglumā un mirdzumā,
tai jālīdzinās mākoņslāņu maigajām pārejām. Arī dzīves pēdējos gados
Baireitas milzis neiztiek bez sānsoļiem, no kuriem pēdējais kļūst
komponistam liktenīgs: Venēcijā, kur 1883. gada ziemā laulātie atpūšas,
ierodas “Parsifāla” puķu meitene Kerija Pringla. Kozima izraisa
nopietnu strīdu, un dažas stundas vēlāk Vāgners tiek atrasts miris.
Nāves cēlonis – sirdslēkme. Dažas dienas pirms tam viņš aizsācis jaunu
eseju, kuras nosaukums – “Par cilvēka iedabas sievišķo aspektu”.
Lielu mākslinieku dzīvesstāsti vairumā gadījumu tiek apvīti ar
nostāstiem, kuros neviens un nekad vairs neizšķetinās patiesības
graudus. Varbūt tas tādēļ, lai, ikreiz par to domājot, mēs palūkotos uz
sevi no malas: kas no šīs bieži pretrunīgās informācijas man ir
svarīgs, kas noderīgs, cik manī ir klajas ziņkārības, cik sensāciju
tieksmes, cik vēlmes iedziļināties, cik noticēt un cik palaist gar
ausīm. Dzīves proza ir paša mākslas fakta nepieciešamā aglomerācija. Un
tad mēs izvēlamies, vai izolēti ļauties baudām ziloņkaula tronī vai
mēģināt apjaust, cik ļoti viss pasaulīgais ir tuvu dievišķajam. |
| Atgriezties | |
|