Runājot ar rokām Irēna Bužinska Ņujorkā, Gugenheima muzejā
no 2004. gada 4. jūnija līdz 8. septembrim
bija iekārtota izstāde
“Runājot ar rokām. Fotogrāfijas no Henrija M. Būla kolekcijas”.
Starptautiskajā Fotogrāfijas
centrā un Āzijas biedrībā
no 11. jūnija līdz 4. septembrim
atradās ekspozīcija
“Starp pagātni un nākotni. Mūsdienu Ķīnas fotogrāfija”.
No 2004. gada 2. oktobra līdz 2005. gada 11. janvārim ķīniešu fotoizstādi varēs skatīt Čikāgā.
2005. gada septembrī–2006. gada janvārī to varēs “noķert” Londonā,
Viktorijas un Alberta muzejā, bet
no 2006. gada marta līdz maijam – Berlīnē, Haus der Kulturen der Welt.
Protams, tā bija nejauša sakritība, ka abu izstāžu plakātos bija attēlotas rokas. Tomēr, pateicoties tai, stāsts par abās izstādēs redzēto vispirms būs par rokām. Par kaut ko ļoti intīmu, unikālu, personīgu un būtisku. |
|
Lāslo Mohojs-Naģs. FOTOGRAMMA.
Dora Māra. BRIESMAS. 1936
Roberts Raušenbergs. SAJS+RELIKTI, ROMA. 1952
Frederiks H. Evanss. OBRIJA BĪRDSLIJA PORTRETS. 1894
Šens Ci. ATMIŅAS (ES); ATMIŅAS (MĀTEI). 2000
Huans Jaņs ĶĪNIEŠU AINAVA - TATTOO. 1999
Džao Šaožo TIRGUS VĀRDĀ. 1996
|
| Tieši tāpat, kā šos manus iespaidus sakārtoja pamanītas sakritības abu
izstāžu plakātos, tā, izrādās, arī Gugenheima muzeja izstādē eksponētās
kolekcijas rašanos noteica maza, bet liktenīga nejaušība. 1993. gada
oktobrī filantropa Henrija M. Būla (Buhl) rokās nonāca Augusta Štiglica
1920. gadā uzņemtais attēls “Rokas ar uzpirksteni”, kurā
fotomākslinieks bija iemūžinājis savas dzīvesbiedres gleznotājas
Džordžijas O’Kīfas rokas. Būls arī pirms tam bija interesējies par
fotogrāfiju, taču tieši šis formātā nelielais uzņēmums kļuva par
noteicošo pavērsienu kolekcijas tālākajā attīstībā. Henrijs M. Būls
nepilnu divpadsmit gadu laikā ir iegādājies gandrīz 1000 fotogrāfiju –
sākot ar 19. gs. vidū izgatavotajām dagerotipijām un beidzot ar jau 21.
gs. sākumā radītiem visjaunākās paaudzes fotogrāfu mākslas darbiem. No
šī plašā klāsta pēc rūpīgas atlases kolekcijas īpašnieks sadarbībā ar
izstādes kuratori Dženiferu Blesingu (Blessing) izveidoja ekspozīciju
ar 150 mākslinieku 170 fotogrāfijām. Tas bija lielisks, koncentrēts
fotomākslas attīstības pārskats, vadoties pēc viena motīva – rokām.
Varēju tikai apbrīnot daudzveidības diapazonu. Mākslinieki bija
izmantojuši rokas gan kā zīmīgas detaļas, iztēli rosinošus sižetiskus
punktus, gan kā būtiskus saturiskus akcentus dokumentālajā vai
reportāžas fotogrāfijā. Izstāde atsvaidzināja priekšstatu par jau labi
zināmo – cilvēks izsenis bija konstatējis, ka rokas ir ļoti unikāls
viņa savdabības apliecinājums. Ne velti kriminālistika pēta cilvēku
pirkstu nospiedumus! Cits cilvēka būtības neatkārtojams kods saglabājas
viņa rokrakstā. Rokas cilvēkam var aizstāt citus maņu orgānus: aklie
Braila rakstā ar jutīgo pirkstgalu palīdzību izlasa un uztver to, kas
acij citādi nebūtu pieejams. Savukārt cilvēka roka, atrauta,
demonstratīvi nodalīta no ķermeņa, atkal kļūst par pavisam cita līmeņa
informācijas nesēju. Ja fotogrāfijā attēlotas tikai cilvēka rokas,
attēls it kā saglabā distanci un vienlaikus ir pat ļoti personisks. Jā,
rokas piesaista mūsu uzmanību, palīdz radīt intrigu, tomēr cilvēks tā
īsti līdz galam paliek neatklāts. Un kur nu vēl mistiskais brīnums –
delnās ierakstītās dzīves līnijas! Visbeidzot, ar ko gan citu, ja ne ar
rokām cilvēks vispirms veic “acīm redzamā – neticamā” pārbaudi.
Veidojot ekspozīciju, Dženifera Blesinga mēģināja atklāt cilvēka
attieksmi pret rokām un pārmaiņas ne vien mākslas fotogrāfijā –
vienlaikus tika eksponēti arī zinātniskiem eksperimentiem, medicīnas un
kriminālistikas vajadzībām veikti uzņēmumi. Tā, piemēram, kolekcijā ir
unikāls attēls – britu fotogrāfa Viljama Henrija Foksa Talbota lorda
Bairona rokraksta parauga fotogrāfija – fragments no viņa 1840. gada
aprīlī sarakstītās poēmas “Oda Napoleonam”. Cita 19. gs. vecmeistara –
Oskara Gustava Rejlandera roku fotogrāfijas atgādināja renesanses
mākslinieku cilvēku ķermeņa studijas. Šī senākā kolekcijas daļa
lieliski sasaucās ar 20. gs. 60.–80. gadu fotogrāfijām. Fotogrāfija
kalpoja par procesuālās mākslas – konceptuālās mākslas, body art,
hepeningu, performanču norišu – dokumentāciju. Liekas, toreiz
mākslinieki citā izziņas līmenī atkal ar rokām sāka apgūt apkārt esošo
pasauli, mēģināja savu ķermeni iedomāties kā tādu neatkarīgu, savrupu
būtni. Liela loma šajā izpētē tika atvēlēta taktilām, fiziskām izjūtām,
ko nodrošina vienīgi rokas. Šo izpētes procesu vizuālais pieraksts
neviļus atgādināja par senajās fotogrāfijās iemūžinātajiem
eksperimentiem – sevis izzināšanas liecībām.
Plašu izstādes daļu veidoja fotoreportāžas klasika. Roberta Kapas,
Helēnas Levitas, Gerija Vinogranda (Winogrand), Lī Frīdlendera darbos
liela nozīme ir perfektai kadra kompozīcijai, kurā tieši rokas
izvietojumam, žestam, rakursam nekļūdīgi izdevies kļūt par visas
situācijas galveno sižetisko atslēgu. Laikam pirmām kārtām te rokas, ja
tā var sacīt, pieskaras nevis viena atsevišķa cilvēka, bet varbūt pat
vairāk – visas sabiedrības garīgajām virsotnēm un dvēseles bezdibeņiem,
raksturojot ne tik daudz konkrēto, cik kādus zīmīgus procesus kopumā.
Tomēr Nenas Goldinas, Annijas Leibovicas, Andresa Serano, Gabriela
Orosko un Širinas Nešatas fotogrāfijās attēlotais konkrēti mani
uzrunāja spēcīgāk, jo šajos (jau par 20. gs. fotomākslas klasiku
nodēvētajos) attēlos nepārprotami bija iekodēta cilvēka dzimšanas un
nāves nedalāmā vienība. Nezinu, kāpēc, bet man, piemēram, Širinas
Nešatas kādas sievietes plaukstas ar arābu rakstiem no Korāna
atgādināja pirmatnējo cilvēku plaukstu nospiedumus uz alu sienām.
Pirmatnējā cilvēka nav – ir tikai viņa rokas atveids, kas apliecina
viņa esību tālā, neizdibināmā pagātnē. Šodienas fotogrāfijās ir
pretējais: cilvēka rokas apliecina viņa klātbūtni tagad, taču plati
pavērtajās plaukstās acīmredzot lasāms nesaudzīgs spriedums par savu
likteni un nespēju tam pretoties. Šis pats jautājums par esību tagadnē,
par esību laikā starp pagātni un tagadni ar patiesu vērienu tiek
demonstrēts Ķīnas fotomākslas ‘ izstādē, kurā iekļauti 60 mākslinieku
(galvenokārt vidējās un jaunākās paaudzes) darbi. Pasaule ar neviltotu
interesi kopš 20. gs. 90. gadiem iepazīst Ķīnas šodienas mākslu. Tagad
ķīniešu mākslinieku līdzdalība daudzās prestižās izstādēs un biennālēs
ir pašsaprotama un dabiska. Arī ASV pazīst mūsdienu ķīniešu mākslu,
tomēr šīs izstādes abi kuratori – Starptautiskā Fotogrāfijas centra
kurators Kristofers Filipss (Phillips) un Čikāgas universitātes
profesors U Huns (Wu Hung) vēlējās radīt iespējami precīzu priekšstatu
par Ķīnas mūsdienu mākslas aktuālām norisēm, izmantojot medijus, kas
tieši pēdējā desmitgadē iemantojuši milzīgu popularitāti, – un tā ir
fotogrāfija un video.
Tomēr jaunie mediji ne tikai parāda būtiskas pārmaiņas Ķīnas mākslā,
bet varbūt vispirms raksturo pārmaiņas sabiedrības apziņā. Gatavojot
izstādi, abi kuratori vairākas reizes apmeklēja Ķīnu, tikās ar
māksliniekiem, lai noskaidrotu svarīgāko tēmu loku. Pamatojoties uz
daudzām sarunām un vērojumiem, radās četras galvenās izstādes sadaļas:
“Vēsture un atmiņas”, “Cilvēki un vietas”, “Apzinoties sevi”, “Iedomu
ķermeņi”. Iepazīstoties ar tām un visu ekspozīciju kopumā, kļuva
skaidrs, kāpēc tieši Šena Ci (Sheng Qi) fotogrāfija, kurā uz sarkana
fona redzama vīrieša kreisā roka ar četriem pirkstiem un plaukstā
novietots zēna melnbalts foto, ir kļuvusi par visas izstādes precīzu
vizītkarti. 2000. gadā radītajai fotogrāfijai mākslinieks devis
vienkāršu, bet zīmīgu nosaukumu – “Atmiņas (Es)”. Tās ir patiesi
fundamentālas pārmaiņas, kas skārušas sabiedrību šajā zemē. Gadu
tūkstošiem senās kultūras tradīcijas definēja sabiedrības un katra tās
locekļa savstarpējās attiecības, orientējoties uz cilvēku grupu,
kopumu, veselumu, kurā katra atsevišķajam, personīgajam “es” nebija
īpašas vērtības. Tagad katram sabiedrības loceklim ir dota iespēja
apzināties sevi kā unikālu personību, un mākslinieki iet sevis
apzināšanas un novērtēšanas procesa priekšgalā. Izstāde parāda, ka
ķīniešu mākslinieka personīgais “es” iepriekš tik ierastā kolektīvā
“mēs” vietā spēj negaidīti iedarbīgi un pārliecinoši formulēt un
definēt savu attieksmi pret vēsturi un līdz ar to citādi uztvert arī
personīgās atmiņas. Tieši par to stāsta šī vīrieša sakropļotā roka ar
tajā iegūlušo maza zēna fotogrāfiju. Mākslinieks Šens Ci ir
fotografējis savu kreiso roku, kam viņš pats bija nogriezis pirkstu,
tādējādi gan burtiski, gan simboliski apliecinot dzimtenes zaudējumu,
dodoties emigrācijā pēc Tjaņaņmeņas laukumā apspiestās studentu
demonstrācijas. Pirksta nociršana simbolizēja arī sevis paša zudumu
dzimtenei. Pēc ilgas prombūtnes 2000. gadā Šens Ci atgriezās Ķīnā, un
viņu burtiski šokēja dzimtenē notikušās pārmaiņas. No tā, ko viņš bija
saglabājis savās atmiņās, nebija ne vēsts. Šo pagātnes stāvokli parāda
viņa bērnības laika mazs melnbalts foto, kurā redzams mākslinieks 1965.
gadā – desmit gadu vecumā. Pagātne palīdzēja māksliniekam sakārtot
attiecības ar tagadni. Nereti šis sakārtošanas process ir ne tikai ļoti
aizraujošs, bet arī ilgs un sāpīgs.
Tieši šo ļoti personīgo, radikāli atšķirīgo šodienas situāciju
dokumentē vairākums izstādes mākslinieku, izmantojot foto un video.
Apgūstot jauno, ķīniešu mākslinieki, protams, ietekmējas no 20. gs.
vadošajiem Rietumu māksliniekiem. Īpaši tad, ja par pašizpausmes veidu
tiek izmantots kails cilvēka ķermenis, kas saskaņā ar šīs zemes
kultūras tradīcijām mākslā vispār netika attēlots. Varbūt patlaban
sevis izpētes procesam piemīt pat tāds kā mazliet bērnišķīgs azarts,
kad ķīniešu mākslinieki studē savu ķermeni un seksualitāti, attiecības
starp sievieti un vīrieti. Rietumos iegūtā pieredze radikāli maina
priekšstatus. Kopš 20. gs. 80. gadiem, kad Ķīna atklāja sevi Rietumiem
un pati sāka iepazīt 20. gs. mākslas virsotnes, ar vienādu baudu un
sajūsmu tiek “sagremots” kopā absolūti viss – krievu avangarda klasiķis
Kazimirs Maļevičs un Džeksons Polloks, Anrī Kartjē-Bresons, Sindija
Šērmena un Ana Mendjeta. Inspirācijas nereti nolasāmas pat citātu
veidā.
Tomēr emocionāli spēcīgākie darbi, manuprāt, rodas tad, kad jaunā tēma
tiek sakausēta ar pašu Ķīnas autoru mākslu, “uzsēdināta” uz Austrumu
kultūras stabiliem pamatiem. Mums liekas svešāda sava ķermeņa
pakļaušana nopietniem fiziskiem pārbaudījumiem. Austrumu mentalitāte to
pieļauj. Tā, piemēram, lai noskaidrotu sevis un apkārtējās pasaules
fiziskās robežas, mākslinieks Cju Džiudze (Qui Zhijie) savā darbā
izmanto piespraudes, izvietojot tās regulāros attālumos paša ķermeņa
veidolā un fonā, uz kura tas novietots. Robežas starp fonu un ķermeni
mazina ādas tonējums. Rodas iespaids, ka ķermenis zaudējis formu un
apjomu, lai maksimāli tuvinātos fonam. Austrumos ir pavisam cita
cilvēka un dabas attiecību izpratne. Mākslinieks savu ķermeni apzinās
kā noteiktas rituālas darbības dabisku un neatņemamu sastāvdaļu.
Arī Huans Jaņs (Huang Yan), veicot iekšējā dzen pārbaudi, pēta šo pašu
situāciju un robežas un apglezno savu ķermeni ar klasiskiem ķīniešu
ainavu glezniecības motīviem – kalniem un upēm. Mākslinieks uzskata, ka
kalni un upes ir vietas, kur viņa dvēsele iegūst līdzsvaru un mieru un
fiziskais ķermenis apzinās vienotību ar dabu. Kalni un ūdens apliecina
cilvēkam savu mūžīgumu. Attēlojot tos uz sava ķermeņa, mākslinieks it
kā nogalina laiku, nogalina šodienu, lai gūtu apstiprinājumu saviem
dabiskajiem instinktiem un personiskajām izjūtām.
Līdzīgus uzskatus pauž Džao Šaožo (Zhao Shaoruo), kurš savukārt veido
vēsturisku notikumu resturācijas – nereti izmantojot paštēlu. Viņš šādi
raksturo savu viedokli: “Ļoti nopietna lieta ir mana pārliecība un
izjūtas. Tas, ka esmu klāt notiekošajā. Kad es radu fotogrāfijas, kur
fiksēta konkrēta vieta un cilvēki, es bieži tos pēc tam izkadrēju ārā,
taču nevis tādēļ, lai parādītu to niecību, bet gan tieši otrādi – lai
ar viņu trūkumu pievērstu uzmanību situācijām, kurās parasti aiz
pieraduma mēs tos atstājam bez ievērības. Es arī ļauju vaļu iztēlei.
Kas bija šis konkrētais cilvēks? Kas esmu un būtu es šajā situācijā?
Vīrietis? Sieviete? Kas esi tu? Apkārt ir miljoniem cilvēku, un apkārt
ir manis miljoni.”
“Manis miljoni” un “cilvēku miljoni manī”. Tāda arī ir ķīniešu mūsdienu
mākslinieku gūtā jaunā dzīves pieredze, ko viņi ar lielu pārliecību
demonstrē fotogrāfijās. Tomēr kā pirmais iespaids no redzētā man atmiņā
ataust šī sakropļotā roka – ļoti personisks un traģisks viena cilvēka
dzīves stāsts par zaudējuma sāpēm un atkalredzēšanās prieka asarām.
Nobeigumam maza piebilde par rokām. Atzīšos, es joprojām visus
savus “opusus” daudz ātrāk varu uzrakstīt ar roku. Gatavu tekstu pēc
tam ierakstu datorā. Es joprojām nevaru iemīlēt monitora mākslīgai
stikla acij līdzīgo ekrānu, un rakstīšana ar roku ir ļoti dabiska manas
profesionālās dzīves sastāvdaļa. Ar roku rakstītais oriģināls vienmēr
tiek saplēsts. Vienkārši un tikpat dabiski – ar rokām, bez papīra
griežamās mašīnas palīdzības.
“Pirksti tik mīksti kā dzēšgumijas /(Kauns maizīti ņemt un ēst)/
Ar tādiem var sarakstīt dzejolīšus
/ Un tūdaļ laukā dzēst.” ( I.
Ziedonis)
|
| Atgriezties | |
|