people don’t change, they die tie nemainās, tie mirst Ar Ilmāru Blumbergu sarunājās Laima Slava |
|
|
| Laima Slava: Neviens mākslas darbs nevar tapt bez “privātās dzīves”
klātbūtnes. Taču parasti tā darbojas pastarpināti – kā radošā impulsa
iemesls, idejas pamatojums, fons, faktūra utt.
Pašlaik arvien biežāk pats kailais, visatklātākais, parasti īpaši
nedeklarētais privātums parādās kā mākslas objekts un līdzeklis
vienlaikus. Arī tavos darbos. Sākot ar fotogrāfiju ciklu “Māj-turība”,
nesen – “Sapņu salas” projekta instalācijā, un arī izstādei Venēcijā tu
gatavo fotogrāfijas. Kas ir noticis, kādēļ arī tu?
Ilmārs Blumbergs: Citu tēmu jau māksliniekam nemaz nav – tikai viņa
paša dzīve. Visi mākslinieki nodarbojas ar savu privāto dzīvi, liek
sevi iekšā darbos. Tas ir acīmredzamāks tāpēc, ka mēs aplūkojam
fotogrāfijas, un fotogrāfija ir pašreiz dominējošais izteiksmes veids.
Mums, skatītājiem, šķiet, ka dokumentālā dzīves fiksācija iedarbojas
spēcīgāk nekā glezniecība, kaut tā nemaz nav. Ārējā forma mazliet
apmāna. Mums liekas, ka šie putekļi, pelni, saplaisājusī siena vairāk
runā par patiesību nekā zīmējums un glezna. Manuprāt, tas saistīts
tieši ar fotogrāfijas un kino ienākšanu mākslā.
L.S.: Tu saki – patiesība. Vai tieši patiesība ir tavas domāšanas un darbošanās mērķis?
I.B.: Nē, nē, es nemaz par to patiesību tā nedomāju, bet, skatoties uz
šo plauktiņu, kas ir aplipis putekļiem, gružiem, papīra atgriezumiem,
man tas liekas iedarbīgāks un par konkrēto mirkli vairāk runājošs. Tā
ir izteiksmes veida maiņa, nevis būtības maiņa.
L.S.: Vai tā nevarētu būt arī reakcija uz to, ka cilvēks šodienas
dinamikā nereti jūtas zaudējis kontaktu ar paša dzīvi? Varbūt,
paskatoties uz to vizuāli dokumentāli no malas, viņš mēģina atjaunot
kontaktu pats ar sevi?
I.B.: Varētu arī tā būt. Bet varbūt tas kontakts tev labāk nodibinās ar
otru cilvēku, kad tu redzi fotogrāfiju no viņa dzīves, nevis uzgleznotu
pašportretu. Varbūt. Es nesaku, ka tā ir. Es tikai mēģinu ar tevi
izrunāt jautājumu, ko tu iesāki.
L.S.: Vai tev ir svarīgas citu dzīves, vai arī tās reflektē tieši tavējo?
I.B.: Bez šaubām, tikai manējo.
L.S.: Vai tu nebaidies tādējādi arī par sevi pateikt par daudz?
I.B.: Nē.
L.S.: “Māj-turības” attēli man likās ļoti atkailināti privāti. Man bija
grūti tos skatīties. Nenas Goldinas uzdzīvē iegūto zilumu fotografējumi
šķiet tikai tāda vides faktūra pret tavu attēlu gana estetizēto, tomēr
kaut kā dziļi intīmi aizskarošo, dvēseli nekautri ieskrāpējošo sajūtu.
Kādēļ tu vispār sāki šādu tēmu?
I.B.: Tāpēc, ka mani interesē kino. Tieši caur kinematogrāfu un fotogrāfiju es esmu nonācis pie tādas tēmas.
L.S.: Kāpēc tieši “Māj-turība” – kā radās tāds nosaukums?
I.B.: Nosaukumu izdomāja Helēna Demakova, kad redzēja fotogrāfijas
izstādei un rakstīja tekstu katalogam. Manuprāt, tas ir ļoti labs, jo
sastāv no diviem vārdiem: “mājas” un “turēt”. Ne par ko citu jau tajā
izstādē nebija kā par to, kā saturēt kopā tos cilvēkus, kas dzīvo vienā
mājā. Arī šeit ir tas pats – kā to telpu saturēt kopā arī tad, ja viens
no tās “turētājiem”, kopīgi dzīvotājiem, ir miris. Vārds “turēt”,
manuprāt, ir atslēga.
L.S.: Vai tu bieži domā par nāvi?
I.B.: Nē, tieši otrādi, bet notikums vedināja izveidot šo fotogrāfiju
sēriju. Tā varētu teikt. Jo tas bija tik... tik ļoti personīgi saistīts
ar šo cilvēku, es viņu biju jau fotografējis, viņa ienāca iepriekšējā
izstādē. Mēs atkal atgriežamies pie tā personīgā. Tas bija personīgs
notikums. Tāpēc arī tā iznāca.
L.S.: Kas ir tas, kas tevi saista kino – “vizuālās rindas” secīgums?
I.B.: Piķis viņu zina, kas saista. Bet tas mani ļoti saista. Drīzāk –
gribas tur ielēkt iekšā. Nevis no vārda “saistīt”, bet no vārda
“atbrīvoties”. Kino un fotogrāfija, manuprāt, atbrīvo. Es varētu teikt,
ka zīmējums un glezna sasaista, bet fotogrāfija, liekas, atver tev
iespējas darīt i krāsā, i zīmējumā, i skaņās. Tu vari tur ietilpināt,
ko tu domā par krāsu un vēl visu ko citu, bet pats galvenais – tu vari
panākt to ļoti konkrēto taustāmību par notikumu, kuru vēlies attēlot.
Fotogrāfija uz tevi iedarbojas tiešāk. Te nav starpnieka. Starp gleznu
un skatītāju ir jābūt zināmai pieredzes, zināšanu bagāžai. Ir jāzina
spēles noteikumi. Fotogrāfijā skatītājs un fotogrāfija kontaktējas
uzreiz.
L.S.: Glezna liek tajā ieiet iekšā. Citādi nav vērts pie tās apstāties. Fotogrāfijā nav jāiet iekšā...
I.B.: ...bet ir laiks. Klāt pienāk laiks. Arī dzīvē pienāk laiks, kad
tev ir jānodarbojas ar sevi, jākontaktējas atkal – tieši tā, kā tu
teici. Tas arī ir laiks. Bet kino un fotogrāfija ir citāds laiks
varbūt, toties kino klāt nāk arī mūzika. Ļoti būtiska lieta, kas nāk
klāt kinematogrāfijā. Tas arvien vairāk mani nodarbina, kā var saprast
arī no pēdējās izstādes, – skaņa, skaņa. Skaņu un gleznu es vēl neesmu
iemācījies apvienot, bet fotogrāfija un skaņa – man liekas, ka tas tā
ļoti organiski vienojas. Taču pamatā ir kinematogrāfa ietekme uz
cilvēku.
L.S.: Vai tavā projektā Venēcijā būs skaņa?
I.B.: Jā. Skaņa tiek speciāli rakstīta tieši šai izstādei. Jānis
Petraškevičs. Es uzskatu, ka tas ir ļoti svarīgs komponents izstādei.
Īpaši tāpēc, ka tā ir baznīcā. Bez skaņas, man liekas, daudz grūtāk šo
telpu aptvert. Tā ir neliela baznīciņa, būvēta 1569. gadā par godu 12
apustuļiem. Tajā ir altāris un divas blakus telpas. Ģimene, kas baznīcu
uzcēla, atbalstīja un joprojām tās turpinātāji atbalsta 12 nabadzīgus
Venēcijas vīriešus, kuri nav precējušies un kuriem nav bērnu.
L.S.: Arī tavus šajā žurnālā reproducētos attēlus skatoties, lai
pārietu pie nākamā, nepieciešams galvā veikt kādu domas procesu,
izdarīt savienošanas darbu. Vai tas, kā tu tagad esi nolicis priekšā uz
galda šos attēlus, ir tas, kā tu virknētu filmas kadrus?
I.B.: Nē, nē. Noteikti nē. Tas ir pavisam kas cits. Šis salikums ir
vairāk būvēts uz glezniecības pamatiem. Šie kadri ir izvēlēti tā, lai
katrs no tiem būtu skatāms arī atsevišķi. Nav kinematogrāfiski
nepārtraukta plūduma. Ir montāža. Bet te nāk klāt, ka šīs fotogrāfijas
ir skrāpētas, tām pāri iets ar asu nazi. Līnija, kas te tika zīmēta uz
šīs sienas – skrāpēta, iekasīta –, iziet ārpusē un uznāk uz
fotogrāfijas un tāpat tiek svītrota, skrāpēta, iekasīta. Es nekad
negribētu zaudēt rokas pieskārienu. Tas ir ielikts no kaut kā ļoti sena
– sajūta, ka visur jābūt šim rokas pieskārienam. Manās acīs tam ir
lielāka vērtība. Manuprāt, tas padara fotogrāfiju vēl personīgāku. Jo
fotogrāfija jau arī reizē ir distance. Gleznā tu redzi, kā uzlikta
krāsa, kā gājis pieskāriens virsmai. Lai it kā saglabātu saiti ar šo
dzīvīgumu, pāriet pāri fotogrāfijai ar savu roku ir kaut kāds
risinājums. Man negribas pilnīgi zaudēt to, ka es māku arī zīmēt. Kā to
turpināt šajos darbos? Šeit ir viens no mēģinājumiem.
L.S.: Vai tas nozīmē, ka tev vairs negribas zīmēt?
I.B.: Nē, man gribas zīmēt, un es to arī daru, bet... redzi, man
vieglāk ir tev to parādīt ar rokām nekā pateikt vārdos. Tas nozīmē, ka
es vēl nevaru izteikt, ko īsti par to domāju. Uzvelkot līniju, es varu
to izteikt tiešāk nekā izstāstot.
Man iznāk dzīvot tagadnē vairākas dzīves kopā. Teātris, zīmējums,
fotogrāfija. Varbūt tev no malas ir redzams, kā tas saistās vai
sapiņķerējas kopā. Es vienkārši dzīvoju. Un dažādu notikumu ievainots,
aizķerts... kaut kas notiek tad ar mani. Bez šaubām, jābūt vienmēr
gatavam sajust to, kas tev notiek apkārt. Un tad tas iznāk tā, kā jau
nu tas iznāk. Arī šis cikls nav apzināta iešana uz to, kas tagad ir
tavu acu priekšā. Tā tas notika, man tuvs cilvēks nomira, un te tā
iznāca. Varbūt notiks cits gadījums un iznāks cits darbs. Es negribētu
teikt, ka šī nu būtu tā tēma, ko es tagad turpināšu vai neturpināšu. Es
drīzāk gribētu būt dzīvs un just, kas notiek ar mani. Tas ir tāpat kā
just, kas notiek man apkārt. Un tad, ja es būšu gatavs tam lēcienam,
man liekas, ka dzīve man piespēlēs kādu jaunu ideju. Vai kādu jaunu
notikumu.
Man liekas, ka nevajadzētu... mums visiem ir vēlēšanās sadalīt tēmas
utt. – tagad tu ietilpsti tajā virzienā, jo tu nodarbojies ar
fotogrāfiju. Ej nu sazini, kur tu ietilpsti, to jau es pats nezinu un
droši vien arī tu nezini. Tas laiks, kas ir apkārt, ja tu esi jūtīgs –
tas jau iespaido tevi. Kad tu esi dzīvē iekšā, tad nevar – vismaz es
nevaru – tik skaidri atbildēt. Es tikai jūtu, ka tas viss te tā grozās,
peld, kustas, kaut kas uzpeld, kaut kas nogrimst. Es esmu ar mieru ar
tevi runāt pēc 85 gadiem – man liekas, ka mūsu saruna jau būtu mazliet
konkrētāka un mēs nedaudz pasmietos abi divi. Ej nu sazini, kas notiek!
|
| Atgriezties | |
|