Pirms daudziem gadiem likās, ka AB dambis, pie kura piestājusi galerija
“Noass”, varētu būt īsta sapņu sala laikmetīgās mākslas cienītājiem.
Acīmredzot galerijai pietrūka izdomas saistošai izstāžu politikai un
spēka agresīvai auditorijas iekarošanai, un uz dambja joprojām biežāk
novērojami jaunlaulātie nekā mākslas cienītāji. Līdzīgs liktenis
piemeklējis Pedvāles projektu, bet tur vismaz iegriežas dzimtās zemes
apceļotāji, turpretī pussala pretī Rīgas siluetam vēl aizvien šķiet
Dieva pamesta teritorija, kas sen ne par ko vairs nesapņo. Projekts
“Sapņu sala” šajā kontekstā vērtējams visnotaļ pozitīvi, jo vismaz
mēģināja piesaistīt publikas uzmanību. Tomēr mani mulsina veids, kādā
tas tika darīts.
Ilgi centos piemeklēt atbilstošu salīdzinājumu, lai izteiktu dīvaino
cieņas un vienaldzības sajaukumu, kas pārņēma, apmeklējot izstādi. Ak
jā, kaut kas līdzīgs, kā klausoties kādu no neskaitāmajiem diskiem
“...izlase”, kuros apkopoti populāri skaņdarbi bez jelkādas
savstarpējas saistības. Nenoliegsi jau, ka labi, bet, ar ko viena
izlase atšķiras no citas, kāda iemesla dēļ man izvēlēties šo disku,
nevis kādu citu no līdzīgo grēdas, – ij nepateiksi. Laikmetīgajā mākslā
situācija, protams, ir citāda nekā mūzikā. Neko jau mēs te nevaram
izvēlēties, jāņem, ko dod, un jātencina devējs. Bet divas ķecerīgas
domu ķēdes veidojās šajā sakarā.
Pirmā. Faktiski visi izstādes darbi ir viegli tiražējami – video,
skaņa, foto. Tomēr nez kādēļ videomākslas darbi joprojām nav pieejami
kasetēs vai diskos, mēs nevaram tos iegādāties skatīšanai mājās, lai
gan gribētāju varbūt būtu ne mazāk kā kādam jaunās mūzikas opusam.
Jādomā, ne tikai inerces pēc videomāksla joprojām tiek izstādīta
izstādēs, identiskas instalācijas netiek būvētas dārza skulptūru vietā
un fotogrāfijas... nu jā, tām ir vēl viens tradicionāls publicēšanas
veids – greznas un dārgas grāmatas. Šķiet, ka laikmetīgajai mākslai
tomēr ir nepieciešams stingrs, kaut kā varmācīgi ierobežots konteksta
ietvars, kāds, starp citu, mākslai noderējis visos laikos. Laikmeti,
stili, virzieni, ģēnija vainags ap konkrēta mākslinieka galvu – tie
visi ir tikai teorētiski koncepti, kas vairo vai varbūt pat rada
konkrētā “šedevra” pievienoto vērtību. Jo īpaši laikmetīgās mākslas
darbus skārusi tāda suverenitātes erozija, ka mēģinājumi tvert tos “kā
tādus”, pa vienam, bez atšifrējamas kodu sistēmas visticamāk var
sagādāt tikai vilšanos. Izstādes formāts ir pārbaudīts veids, kā vienu
atsevišķu darbu darīt vieglāk uztveramu apkārtējo kontekstā. “Sapņu
sala” atgādināja tādu rasolu, kurā par katru sastāvdaļu nepieciešama
dietologa lekcija, lai kopums kļūtu baudāms. Jo darbiem bija tik dažādi
gēni – ne tikai estētiskie, bet drīzāk jau kulturoloģiskie, dažādu
ideju sistēmu simtgadīgās tradīcijās mantotie –, ka tos, baidos, labi
nepārzina pat viedās mākslas zinātnieces, nemaz nerunājot par parastu
skatītāju. Nu nav Dženijas Holceres “Truismi” tulkojami ar to pašu
vārdnīcu, ar kuru Monikas Pormales poētiskais kliedziens, lai cik
formāli līdzīgi darbi izskatītos. Tik dažādu mākslas valodu sinhronais
tulkojums nav vienas izstādes spēkos, un “Sapņu salas” koncepcija bija
pārāk izplūdusi, lai asinātu skatītāja uztveri kādā noteiktā virzienā,
piedāvājot kaut cik uztveramu daudzveidīgo darbu interpretāciju.
Otrā. Mani uzmanīgu dara kāda tendence vietējā mākslas tirgū (tas gan
ir tikai šaura loka savstarpējo attiecību skaistuma, nevis preču un
vismazāk jau nu ideju tirgus). Manuprāt, alošanās ir uzskats, ka Rīgā
trūkst “pasaules elpas”, ar to izprotot importētu zvaigžņu, šedevru un
sasniegumu nepietiekamību. Patiesībā Latvijā mēneša laikā ir iespējams
apmeklēt tik daudz zīmolotu koncertu, izstāžu un prezentāciju, cik
normāls londonietis diez vai “sagremo” gadā. Minēto uzskatu kultivē
saujiņa mākslas patērētāju, kam prieku sagādā iespaidu kolekcionēšana
Kultūrkapitāla fonda apmaksātos ceļojumos, tikai ne vienmēr pietiek
laika iedziļināties un izprast redzēto. Žēl, ja līdz ar to “parastajam”
patērētājam tiek radīts iespaids, ka atzinības vērti var būt tikai jau
simtkārt atzīti darbi. Ja Rīgu kaut kas dara provinciālu, tad tā ir
nespēja veidot līdzvērtīgu dialogu ar ievestajām vērtībām. Lai dejotu,
vajadzīgi divi – šo gudrību var attiecināt arī uz mākslinieka un
skatītāja attiecībām. Nekāds tango nesanāk, ja viens no partneriem tik
vien māk kā skatīties, baudīt un elsot. Tādēļ man neskaidrs šķiet
“Sapņu salas” mārketinga mērķis – iepazīstināt plašāku publiku ar
vārdiem, kuri tai neko neizsaka, un darbiem, kas dzied katrs savā
valodā un meldijā, turklāt bez tulkojuma (interpretācijas)? Pievest
klāt Rīgas gardēžiem darbus, ko viņi jau redzējuši citur pasaulē? Vai
atjaunot “Noasa” labo slavu vietējā ambīciju kariņā? Man šķiet, ka
stratēģiski pareizāk būtu izrādīt vairāk pretimnākšanas neprofesionāla
skatītāja vēlmei tuvoties radīšanas brīnumam. |