Pagājušajā gadā man bija lieliska izdevība debitēt kā kuratoram ar
izstādi “Adaptācija. Latvijas laikmetīgā māksla šodien” Igaunijas
Mākslas muzeja izstāžu zālē Rotermana sāls noliktavās. Izstāde “Sapņu
sala” bija visai loģisks radošā darba turpinājums. Ar Dzintaru Zilgalvi
vienojāmies, ka mēģināšu nākt klajā ar ideju ikgadējai laikmetīgās
mākslas izstādei/meistardarbnīcai “Iluminācijas”. Izstādes ideja savas
aprises ieguva pagājušā gada nogalē un šīgada sākumā – laikā, ko
pavadīju, dzīvojot Venēcijā, kas kļuvusi par manu “sapņu salu”. Ilgi
atrodoties ārpus Latvijas, tiek atmodināti citi uztveres mehānismi un
sāk darboties citi sensori. Tā ir lieliska iespēja nedaudz distancēties
no notiekošā Rīgā un paraudzīties uz visu no cita skatpunkta.
Neskaitāmu sarunu, personīgu pieredžu, veiksmju un neveiksmju rezultātā
dzima ideja par izstādes nosaukumu. Izstādes koncepcija aprises ieguva
jau pavisam drīz. Domājot par māksliniekiem, kas varētu piedalīties
izstādē, biju sastādījis savu ideālo sarakstu ar autoriem, kuru darbus
vēlētos iekļaut ekspozīcijā. Šis saraksts – galvenokārt finansiālu
apsvērumu dēļ – nedaudz mainījās, taču ne vairāk kā par kādiem 30
procentiem.
Galerija “Noass” ir unikāla un vienlaikus sarežģīta telpa, ļoti
specifiska un spēcīga vide. Atšķirībā no baltā kuba, telpas, kurā viss
ievietotais izskatās daudzmaz korekti, alternatīvā vidē labāk atklājas
mākslas darbu spēja vai nespēja komunicēt ar skatītāju. Sākotnējo ideju
par darbu izvietošanu kravas konteineros finansiālu apsvērumu dēļ nācās
reducēt līdz minimumam. Brīdī, kad kļuva skaidrs – darbus nāksies
eksponēt “Noasa” tilpnēs, sapratu, ka tas būs labs pārbaudījums man kā
kuratoram: vai būšu spējis atrast pietiekami spēcīgus darbus un radīt
ar tiem savveida ritmu, kas atstāj pēdas skatītāja apziņā, vai arī vide
vienkārši demonstrēs manu un mākslinieku nespēju konkurēt ar telpas
diktētajiem noteikumiem. Izstādes iecere paredzēja ar mākslinieku darbu
palīdzību radīt intīmas estētikas piesātinātu telpu, kurā izvietotie
darbi uzrunātu cilvēku simboliski, emocionālā līmenī.
Apmeklējot neskaitāmas mākslas ekspozīcijas pasaulē, mani pārsteidza
fakts, ka izstāžu zālēs arvien retāk iespējams saskarties ar
personiskiem, uzrunājošiem un emocionāliem vēstījumiem. Svarīgi
piebilst, ka es šo intimitāti izprotu nevis kā sociālā un personiskā
konfliktu saistībā ar darbu tēmu izvēli, bet gan kā mākslinieka spēju
paust subjektīvu redzējumu, kas kļūst par priekšnosacījumu darba
attiecībām ar apkārtējo realitāti. Darbs kā pārdzīvojums, kas tiek
projicēts caur konkrēta cilvēka pieredzes prizmu. Pārmetumi sociāli
orientētai mākslai, kurus savulaik esmu paudis, izskanējuši tāpēc, ka
mūsdienās radošās aprindas visplašāko tēmu loku interpretē kā no dzīves
atrautus jēdzienus. Pat nāve ir kļuvusi par jēdzienu un tiek komentēta
kā kādā paralēlā pasaulē (varbūt TV) eksistējošs fenomens.
Strādājot pie ekspozīcijas izveides vadījos pēc vairākiem aspektiem.
Galvenokārt mēģināju izvēlēties tādu autoru darbus, kuros var nolasīt
konkrētā mākslinieka attiecības ar apkārtējo un iekšējo pasauli,
saskatīt viņa attieksmi.
Neapšaubāmi interesanti šķita palūkoties, kā atšķiras Austrumeiropas un
Rietumu autoru uztvere. Apzinājos, ka Latvijas auditorija nav pazīstama
ar dažu pasaules vadošo autoru daiļradi, kuru darbu panākumu pamatā ir
ģeniālas koncepcijas vai arī ļoti spēcīgi vispārcilvēciski vēstījumi.
Tāpēc vēlējos izstāde iekļaut, piemēram, Bila Violas darbu, kam ir
pietiekami liela kapacitāte uzrunāt ikvienu skatītāju neatkarīgi no
nacionālās piederības. No otras puses, gribēju sadarboties arī ar
Baltijā strādājošiem autoriem, kuri vairāku gadu laikā ir pierādījuši,
ka ir mākslinieki šī vārda labākajā izpratnē. Autori, kuri darbus rada
sistemātiski, nevis pēc principa – ja ir projekts (pasūtījums) ar kādu
konkrētu nosaukumu, tad rodas arī darbs. Visi izstādē pārstāvētie
autori ir nobrieduši gan kā personības, gan kā autori, un tas man šķita
svarīgi, jo jārēķinās, ka “Noass” nav tradicionāla izstāžu telpa, ko
apmeklē tikai mākslu izprotoša publika, un bez šīs pietātes
saglabāšanas dialogs ar auditoriju parasti ir lemts neveiksmei.
Pēc Nobela miera prēmijas saņemšanas 1987. gadā dzejnieks Josifs
Brodskis savā lekcijā teica: “Ja nu māksla mums kaut ko var iemācīt
(pirmkārt jau pašam māksliniekam), tad pirmkārt tā ir mācība par
cilvēka eksistences individualitāti. Māksla kā senāka un daudz tiešāka
uzņēmējdarbības forma vilšus vai nevilšus stimulē cilvēka
individualitātes, unikalitātes un atšķirības apzināšanos, pārvēršot
viņu no sociāla dzīvnieka par personību. (..) Mākslas darbs, literatūra
kopumā un dzeja pēc būtības, vēršas pie cilvēka
tête-à-tête, nonākot ar indivīdu tiešā,
nepastarpinātā kontaktā. Tieši tāpēc arī mākslu, literatūru un dzeju
nemīl kopējā labuma veicinātāji, masu pārvaldītāji un vēsturiskās
nepieciešamības sludinātāji. Jo tur, kur pāri iet māksla, kur ir
izskanējis dzejolis, viņi gaidāmās piekrišanas un vienotības vietā rod
vienaldzību un pretrunas, izlēmības un gatavības rīkoties vietā –
nevērību un riebumu.” (www.linkstoliterature.com/brodsky.htm)
Arī man šķita svarīgi atrast universālu veidu, kā aicināt skatītāju
atgriezties pie subjektīvas vizuāla vēstījuma uztveršanas, ņemot vērā
faktu, ka mūsdienu sabiedrība ir daudz traumēta un pārgurusi no
pārlieku lielā informācijas apjoma. To traumēt vēl vairāk, provocēt vai
apsmiet, manuprāt, nav mākslas uzdevums. Tā drīzāk ir metode, kas
tiecas mākslu padarīt par politikai vai autoritārismam līdzīgu
instrumentu. Meklējot kādu citu uzrunas formu, šoreiz par tādu kļuva
“Sapņu salas” simbols, kas neapšaubāmi ir utopisks, jo to ir sarežģīti
transformēt par kolektīvu ikonu. Tieši šī simbola individuālās
interpretācijas potenciāls bija tas, kas man šķita saistošs. Es vēlreiz
gribētu piekrist Brodskim, kurš iepriekšminētajā lekcijā, komentējot
Dostojevska piezīmi, ka “skaistums glābs pasauli” ironizē: “Pasauli
visticamāk glābt vairs neizdosies, tomēr glābt atsevišķu cilvēku
vienmēr ir iespējams.” (Turpat)
Neslēpšu, ka man ļoti simpātiski šķita Alvja Hermaņa radošie meklējumi
izrādēs “Tālāk” un “Garā dzīve”. Kad janvārī Venēcijā izlasīju pirmās
preses relīzes, jutos patīkami pārsteigts, ka kāds meklē atbildes uz
jautājumiem ļoti līdzīgā virzienā. Alvja slavenais citāts, ka Jaunais
Rīgas teātris mēģinās pasauli iekarot, bliežot ar maigumu un
cilvēcīgumu, manuprāt, ir kas ievērojami vairāk par skaistu frāzi. Es
šajā teikumā saskatu ļoti spēcīgu nacionālās identitātes kodu. Šī
cilvēcīguma klātbūtne, par spīti apkārt valdošajam merkantilismam un
politizētajai globalizācijai, joprojām ir spēcīga Latvijas un pārējo
Baltijas valstu radošo aprindu īpašība, un tas ir milzu potenciāls,
kura izpratnei nav nepieciešams izdot apjomīgas vārdnīcas.
Izstāde “Sapņu sala” bija atvērta struktūra, vēstījumu kopums par
universālām tēmām, kur katrs no skatītājiem var mēģināt atrast daļiņu
sevis.
Šī vārdu salikuma jēga ir patīkami daudznozīmīga, tāpēc arī uz “Noasa”
lieki bija meklēt lapu ar nosaukumu – “Izstādes koncepcija”. Šāds
apraksts vienīgi ierobežotu skatītāja tiesības uz brīvu interpretāciju,
kam nav nedz kvalitatīvu, nedz kvantitatīvu kritēriju. Mums katram ir
savs priekšstats par to, kas ir sapņu sala, tāpat kā priekšstats par
vārdu “Dievs” vai “ paradīze” nozīmi. Galvenais, lai šie vārdi nezaudē
savu nozīmi, kļūstot par kārtējiem tukšajiem jēdzieniem. |