Sapņu sala Laikmetīgās mākslas īsais kurss Alise Tīfentāle Starptautiska
laikmetīgās mākslas izstāde
“Sapņu sala”
galerijā “Noass”
bija skatāma
no 2. jūlija līdz
25. septembrim.
Piedalījās Bils Viola,
Dženija Holcere,
Žoao Penalva,
Alisija Framisa,
Laura Ķiķauka,
Ene Līsa Sempere,
Jāns Tommiks,
Kaido Ole,
Marko Maetamms,
Aruns Gudraitis,
Egle Rakauskaite,
Monika Pormale,
Ilmārs Blumbergs,
Ēriks Božis un
Kristaps Epners |
|
|
| Izglītojoša programma, kurā pāris stundu laikā var uzzināt būtiskāko
par laikmetīgo mākslu, – tā var īsi definēt “Sapņu salu”. Neraugoties
uz romantiski pārpasaulīgo nosaukumu, šajā īsajā kursā skatītājs nebūt
nenokļūst kādā izsapņotā brīnumzemē vai fantastisku izgudrojumu sfērā –
kā jau laikmetīgajā mākslā nereti ir pieņemts, šeit jūtama cieša
saskare ar reālo dzīvi un paša autora dvēseles vivisekcija ir viens no
galvenajiem iedvesmas avotiem. Tomēr sapņi, protams, ir klātesoši
reālajā dzīvē, turklāt izstādes nosaukums arī apliecina to, ka šis
notikums ir daudzsološā un motivētā kuratora Andra Brinkmaņa izsapņots
(2003. gadā viņš sarīkoja latviešu jaunās mākslas izstādi “Adaptācija”
Tallinā). Parādīt Latvijai labāko no laikmetīgās mākslas – tāds varētu
būt kuratora mērķa vispārinājums, un viņam tas arī ir izdevies, pat
daudz labāk nekā pāris vērienīgi finansētiem un starptautiski
organizētiem “lielajiem” projektiem ar veselām organizācijas komitejām
un pa visu pasauli izkaisītām brigādēm. Varbūt tieši tāpēc rezultāts ir
tik pieklājīgs un nopietns, ka galveno atbildību par “Sapņu salu”
uzņēmies viens cilvēks, nevis neskaitāmas birokrātiskas institūcijas.
Varbūt arī tā ir tikai veiksme un apkārt esošais lokālais laikmetīgās
mākslas pieredzes vakuums, kas liek visiem laikrakstiem un
ieinteresētajām personām sajūsmināties par Andra Brinkmaņa uzkonstruēto
laikmetīgās mākslas hrestomātiju. Bet jebkurā gadījumā “Sapņu sala” arī
pēc slēgšanas paliek kā labs piemērs citiem potenciālajiem sekotājiem.
Kuratora kopdarbs ar mākslinieku Ilmāru Blumbergu, kurš “Sapņu salu”
bija iekārtojis, man šķiet veiksmīgs galvenokārt tāpēc, ka pārsteidzošā
kārtā nepazuda katra atsevišķa darba nozīme, “stāsts” un būtība.
Kuratoru veidotās izstādes visā pasaulē ir izslavētas tieši ar to, ka
mākslinieku darbi tiek izmantoti izdomāta ievadraksta ilustrēšanai.
Šeit tā nebija. Nekāda demagoģiska ievada, nekādas kopējas nostājas,
kas būtu ar varu jāpielāgo katra darba lasīšanai. Skatītājs pārceļas uz
“salu”, un viņa rīcībā ir vien tas, ko viņš tur ierauga. Kā arī
informācija par “ordeņiem” un “medaļām”, ko gandrīz katrs no izstādīto
darbu autoriem ir saņēmis, – ziņas par gandrīz visu autoru dalību ļoti
prestižos starptautiskos mākslas projektos kalpo kā acīmredzama
kvalitātes zīme un būtībā liedz jebkādu saturiskas kritikas iespēju.
Piemēram, diez vai kārtējā “mūsdienu latviešu literatūras 8. klasei”
krājuma sastādītājs gaida literatūras kritiķu strīdus par krājumā
ievietoto klasiķu citātu vērtību. Labākajā gadījumā var parunāt par
publicēto autoru un viņu darbu izvēli, un, manuprāt, šāda
attieksme attiecināma arī uz “Sapņu salu”.
Lietuviešu māksliniece Egle Rakauskaite pārstāvējusi savu valsti 48.
Venēcijas biennālē. “Sapņu salā” bija redzams viņas jaunākais darbs,
daļēji radīts tepat uz vietas, – video un foto sērija “Pērtiķa gads”,
kurā, manuprāt, visai muļķīgā veidā notiek refleksija par to, ka
cilvēks tomēr ir drusku līdzīgs pērtiķim. Autorei ir bijuši labāki
darbi.
Diskrētuma un smalkas ironijas meistars Ēriks Božis bija izstādījis
piecas fotoplanšetes, kuras gadiem ilgi kā propagandas un motivācijas
uzskates līdzekļi bijušas skatāmas Rīgas kinostudijas gaiteņos, un
nosaucis tās “Rīgas kinostudija piedāvā...”.
Igauņu māksliniece Ene Līsa Sempere ir labi zināma arī starptautiskā
kontekstā, pārstāvējusi savu valsti 49. Venēcijas biennālē. “Noasā”
bija redzams viņas video “Uz jaunām mājām” – salīdzinoši nekaitīgs un
pat garlaicīgs, zinot Semperes rokraksta specifiku. Autore ievērību
izpelnījusies ar provokatīviem un pat šokējošiem video un performancēm,
kurās strādā “uz fizioloģiju” (maigākais piemērs, kas nav tik viegli
aizmirstams, – māksliniece saber sev mutē zemi un iestāda tur puķi).
Autorei ir bijuši labāki darbi par šeit izstādīto.
Spāņu māksliniece Alisija Framisa arī ir starptautiski pazīstama, 2002.
gadā piedalījusies Berlīnes biennālē u.c. prestižos notikumos. “Noasā”
bija redzams viņas video “Slepenais streiks” – urbanizētajā Japānas
lielpilsētas vidē nofilmētas dažādas sadzīviskas situācijas, kurās
klātesošie ir pēc komandas sastinguši, tā “radot disharmoniju ar viņus
ieskaujošo pilsētas dinamisko vidi”, kā rakstīts komentārā. Uz dažām
sekundēm sastingusi apkalpotāja apģērbu tīrītavā, kāds trauku
mazgātājs, ielas malā smēķējoši jaunieši, grupiņa cilvēku, kas šķērso
ielu, utt. Patiesībā šis vizuālais paņēmiens no 90. gadu sākuma
lielbudžeta popmūzikas videoklipiem strauji nonāca kulta action filmās
– kā galvenā jāmin triloģija Matrix –, un nu izraisa vien nožēlu un
varbūt nedaudz līdzcietības, jo amatierkameras skolnieciski apzinīgais
un trīcošais kadrs tomēr liecina par nepārvaramu vēlmi kaut ko
pavēstīt.
Divu igauņu mākslinieku Kaido Oles un Marko Maetamma radīta
mistifikācija Džons Smits pārstāvēja Igauniju 50. Venēcijas biennālē.
Mazu stūrīti no Džona Smita dzīves varēja redzēt arī “Sapņu salā”.
Amerikāņu māksliniece Dženija Holcere pārstāvējusi savu valsti 44.
Venēcijas biennālē. Viņu arī var uzskatīt par vienu no laikmetīgās
mākslas ciltsmātēm, jo viņas darbi zināmi jau no 70. gadiem, kad
Holcere slīdošu projekciju veidā dažādu pilsētu vidē bija eksponējusi
darbus no sērijas “Truismi”. Ļoti vienkārši un pat primitīvi būvēts
darbs, toties precīzs, iedarbīgs un tiešs – verbāls uzbrukums
stabilajai un pašpietiekamajai patērētājsabiedrības pārstāvja
identitātei. Viņas truismi ir savā ziņā patiesi, bet vienlaikus tukši
un saukļiem līdzīgi apgalvojumi, kas patiesībā piepilda lielu daļu
plašsaziņas līdzekļu. Tie veido tādu kā mūsdienu urbānā kosmpolīta
priekšstatu sistēmu un, abstrahējoties no dzīves, izraisa tikpat lielu
sašutumu par absurdu māņticību, tumsonību un ignoranci kā, piemēram,
viduslaiku zemnieka pārliecība par to, kāpēc viņa skaistā kaimiņiene
noteikti ir ragana un nododama sadedzināšanai. Tādi apgalvojumi kā “Būt
laimīgam ir svarīgāk par visu citu”, “Bērni ir mūsu nākotne”, “Vienmēr
glabā mājās pārtiku”, “Dzīvot uz parāda nav labi”, “Nauda rada gaumi”
utt. sakārtoti pēc alfabēta uz liela plakāta, bet to reālo izpildījumu
varēja vērot tikai videoierakstos.
Līdzīgi (verbāli un tieši) iedarbīgs bija Monikas Pormales darbs –
frāze “Dod man svaigu gaisu, dod ieelpot! Gaisa nav”, ko veidoja burti
pretī “Noasam” un tieši blakus viesnīcai Radisson SAS esošās
padomjlaika biroju ēkas augšējā stāva logos. Gluži tāpat, kā pilsētvidē
tiktu izvietots uzraksts “Pārdod. Tālr. xxxxxxx”.
Ar nopietnību un eksistenciālu mazohismu strādā Ilmārs Blumbergs.
Fotogrāfiju un tekstu kolāža “Cilvēki nemainās, tie mirst” ir kārtējā
atklāsme, kuras uztveršanai un līdzpārdzīvošanai nekādā gadījumā
nepietiek ar to garāmejošo, paviršo skatienu, ar kādu parasti var
uztvert vidusmēra laikmetīgās mākslas izstrādājumu. Tā jau arī nav
nekāda “laikmetīgā māksla” – šis ir viens no tiem Blumberga darbiem,
kurus varētu izstādīt kādā pašattīrīšanās templī kā meditācijas
objektu.
Kontrastam noderēja lietuviešu mākslinieka Aruna Gudraiša video
“Gudrības koks” – nekustīgi novietota kamera fiksējusi divu meiteņu
sarunu uz soliņa parkā. Komentārs liecina, ka šeit redzam, kā meitene
no Ukrainas praktizē angļu valodu kopā ar meitenei no Taivānas kādā
Vīnes parkā. Protams, multikulturālai videi raksturīgā vēlme piekļūt
“augstākai” kultūrai liek pasmaidīt, tāpat arī abu meiteņu centība,
pārspīlētā nopietnībā apmainoties oficiāliem viedokļiem, piemēram, par
to, ar ko atšķiras tūrisms no ceļošanas, bet tas arī viss.
Ko jautāja “Sapņu sala”? Vismaz man tā kārtējo reizi uzdeva
jautājumu, vai vispār ir iespējams laikmetīgās mākslas darbs, kas būtu
daudzmaz adekvāti saprotams bez komentāra. Laikmetīgās mākslas izstādēs
parastais uzvedības modelis – ar sarauktu pieri izlasīt pavadzīmi A4
lappuses apmērā un tad uzmest garāmejošu skatienu pašam darbam: “Ak tad
tā tas izskatās. Nu labi. Eju tālāk.” Par dzīvo klasiķi uzskatāmā
amerikāņu mākslinieka Bila Violas stundu garais video “Pārejošais”
(1991) bija viens no izņēmumiem tāpat kā Berlīnē dzīvojošās latviešu
izcelsmes kanādiešu mākslinieces Lauras Ķiķaukas darbs “Bezmiegs
nometnē”. Vai tas ir labi un pareizi, vai šādas – bezkomentāra –
uztveres iespējamība vispār ir pieļaujama laikmetīgajā mākslā – tas
būtu jājautā speciālistiem. Vismaz mani kā ieinteresētu skatītāju šāda
iespēja tikai iepriecina.
Ko apgalvoja “Sapņu sala”? Pirmkārt, uz Venēciju nav jābrauc. Tur
izstādītos darbus var redzēt tāpat, šķērsojot tikai Daugavu. Otrkārt,
ja jau māksliniekiem savulaik ir uzticēts, piemēram, pārstāvēt savu
valsti tai pašā Venēcijas biennālē, tad tie noteikti ir labi
mākslinieki. Treškārt, labas mākslas noslēpums bieži vien slēpjas tieši
autora vārda popularitātē, nevis pašā darbā. Ceturtkārt, nevienam nav
noslēpums, ka gandrīz visas laikmetīgās mākslas izstādes visās pilsētās
izskatās gandrīz vienādi. Tāpēc arī nav nekur jābrauc (atgriežamies pie
“pirmkārt”) – ja vien ir kāds, kurš sagādā iespēju apskatīt visus
labumus tepat uz vietas. |
| Atgriezties | |
|